Muziek > Muziekinstrumenten

Het orgel.

(1/25) > >>

Hififreak:
Een orgel wordt vaak gezien als een psalmpomp.
Dat is de associatie die velen voor ogen hebben maar er is gelukkig veel meer.

Oldest organ in the world in Sion Switzerland (part 2)
Oudst bespeelbare orgel.

Saint-saëns Symphony No.3 'Organ'' Mov4. - Myung-Whun Chung, Radio France Philharmonic (BBC PROMS)
Orgelsymfonie van Saint-Saëns

Booker T. & the MG's - Hang 'em high
Booker T & the MG's

Philip Glass - Dance 4 (Kevin Bowyer)
Een moderne compositie van Philip Glass uitgevoerd op het orgel.

Het orgel is m.i. dus verre van stoffig.   8)

Johndv:
Wat veel mensen niet weten, is dat het kerkorgel vroeger vanaf de kermis in de kerken is terecht gekomen.

Natuurlijk in een wat andere vormgeving, maar toch.

renes:
Als iemand die niet kerkelijk is opgevoed en niet in de kerk komt voor de dienst zie ik wel enige verwantschap tussen kermis en kerk. :)
Ik kom wel in de kerk om deze te bekijken en vind het dan wel mooi om een orgel te horen. Dit jaar nog in de dom van Verden en de dom van Bremen.

Hififreak:
Draaiorgelfestival Amsterdam 2011 Deel 1

 ;D

Mister T.:

--- Citaat van: Hififreak op 28 oktober 2012, 10:09:11 ---Een orgel wordt vaak gezien als een psalmpomp.
Dat is de associatie die velen voor ogen hebben maar er is gelukkig veel meer.

--- Einde van citaat ---
Zeker en ook dat veel mensen het al op jonge leeftijd willen leren bespelen en daar behoorlijk succesvol in kunnen worden.
Een voorbeeld is Iveta Apkalna, een dame uit Letland. Hier een linkje:  http://klasika.latvijasradio.lv/apkalna.htm
en dan het linkje in de tweede regel, waarmee je haar kunt horen en zien in een compleet concert (Dom Riga 2010) ter kennismaking.

Hififreak en ik hebben vorig jaar een concert meegemaakt in een beduidend kleinere kerk maar
de indruk die de dame achterliet is groots te noemen!

Edit: En voor diegene die haar schoenen niet mooi vinden, ze kan het ook zonder ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie