Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107342 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
De afgelopen weken heb ik in veel topics vragen en opmerkingen betreffende de akoestiek in luisterruimtes gelezen. Zeer binnenkort ga ik verhuizen en zal ik de set opnieuw moeten opbouwen. Omdat ik er van overtuigd ben dat er enorm veel winst (zo niet het meest) is te behalen met het goed positioneren van de set en "afregelen" van de akoestiek, leek mij dit topic meer dan gerechtvaardigd. Hier kunnen wij tips, ideeën en ervaringen uitwisselen met elkaar.  ;)

Om zelf even de aftrap te geven:

Onze nieuwe woonkamer meet 6,20x4,00m. Door de indeling ben ik echter genoodzaakt om de set langs de korte muur op te bouwen. Onze nieuwe woonkamer is exact gelijk aan de huidige, daar wij binnen hetzelfde gebouw gaan verhuizen. Ons nieuwe huis heeft echter nog een bovenverdieping. Het enige verschil is dat de nieuwe woonkamer gespiegeld is tov de huidige. Effectief, gemeten vanaf de luisterpositie, is de luisterruimte 3,00x4,00m. Hieronder een vlug gemaakte schets van de nieuwe situatie en hoe ik set straks neer wil gaan zetten:



Wij wonen dus in een appartement en derhalve heb ik de Monitor Audio RS8, voorzien van spikes, op een 4cm dikke tegel van Chinees hardsteen staan. Deze tegel is aan de onderzijde bekleed met tapijt, zodat het niet krast op de laminaatvloer. De luidsprekers staan 50cm van de achterwand, 1,80m uit elkaar. De linker luidspreker heeft 50cm vanaf de zijmuur en de rechter staat vrij. Op deze wijze hoop ik de reflectie en het resoneren van het geluid te minimaliseren.

Zou het zin hebben om achter de luidsprekers nog twee paneelgordijnen op te hangen van 60cm breed vanaf het plafond (ivm de basreflexpoort aan de achterzijde)? Moeten deze dan nog een minimale stofdikte / weefdichtheid hebben om effectief te zijn?

Boven de bank komt een canvasdoek van 100x100x4cm, welke aan de binnenzijde wordt voorzien van noppenschuim voor extra demping. Op de vloer ligt nog een hoogpolig tapijt, welke ook voor demping zorgt. Aan de raamzijde (rechts) hangen zware overgordijnen. De toegang naar de eetkamer zit rechts naast de bank en is 250cm breed (muur doorgebroken, niet getekend). In feite is de woonkamer dus "L-vormig" De muren zijn allemaal gestuct en worden geverfd.

Of ik de luidsprekers moet indraaien kan ik pas inschatten als alles op zijn nieuwe positie staat. In de huidige ruimte zijn ze 2cm ingedraaid. Dat geeft voor mij nu het beste geluid.

Gaarne jullie tips, suggesties, ervaringen en/of vragen.  ;)

@mods: het lukt mij op een of andere manier niet om de foto in landscape te krijgen. Kan één van jullie eens een poging wagen?

« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 07:53:02 door o8-Carni-8o »
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 09:10:26 »


De set een kwartslag verplaatsen (in de lengterichting opstellen dus) zodat je ruimte achter je luisterpositie hebt.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 09:19:57 »
Dat is inderdaad een ideale positie. Helaas komen we dan niet uit met de meubels en stroomvoorziening. Daarnaast zouden we dan de gehele middag en avond pal de zon op onze tv hebben, daar de ramen Zuid-West liggen   :'( We zijn dus genoodzaakt om een compromis te zoeken.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 09:39:18 »
Wat langere luidsprekerkabels enzo en je bent klaar.    ;)

Je speakers staan dan niet meer aan weerszijden van het rack maar dat is volgens mij niet zo belangrijk als je toch puur van stereo wilt genieten.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 09:48:10 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2012, 10:19:19 »
Verhuizen....zodat ik in de lengte kan draaien ipv in de breedte. In het nieuwe huis een akoestisch span plafond geplaatst  (of laten plaatsen). Nu komt er binnenkort een andere bank in de hoop dat ook in de hoek de echo minder wordt.

Niet denken dat ik het voor de audio heb gedaan, tenminste dat is wat ik tegen mijn vrouw heb gezegd. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2012, 10:51:22 »
Wat langere luidsprekerkabels enzo en je bent klaar.    ;)

Je speakers staan dan niet meer aan weerszijden van het rack maar dat is volgens mij niet zo belangrijk als je toch puur van stereo wilt genieten.

Bedankt voor de tips. Ze zijn meegenomen in het "plan-de-campagne"  ;) (lees: overlegstrategie naar wederhelft)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2012, 12:21:37 »
Hi Kevin,

Dan zit je in de nieuwe situatie dus net als ik mogelijk vast aan het spelen over de smalle kant van de kamer. Ik loop ook te denken aan canvas(sen) op de muur met iets om te dempen erachter. Alleen ik heb verzonnen om de lijst dieper te maken met planken zodat er dikker materiaal achter kan (5-8 cm). Die lijsten kun je lakken of schilderen in iedere gewenste kleur. Ideetje?

Veel succes met verhuizen en nog meer woonplezier in jullie nieuwe paleisje. :)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2012, 12:35:54 »
Weinig.
Alleen een vloerkleed waar de speakers opstaan.
De speakers staan vrij in de ruimte,dat is al een hele verbetering,eerst stonden ze dicht bij de achterwand.
Op een of andere manier zit het bij mij goed,deels door de apparatuur die aangepast is door Jerry.
Hij heeft trouwens ook het filter van de Scepters veranderd betreft het hoog.
Natuurlijk kan het nog beter als ik de akoustiek verbeter,maar ik ben tevreden zoals het nu is.


I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2012, 12:36:50 »
En daar heb je alle reden toe.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2012, 12:38:42 »
Zekers ;)
I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2012, 12:47:10 »
Voor Kevin misschien een idee....de set in een hoek zetten en dan aan weerszijde de speakers ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2012, 15:20:50 »
Hi Kevin,

Dan zit je in de nieuwe situatie dus net als ik mogelijk vast aan het spelen over de smalle kant van de kamer. Ik loop ook te denken aan canvas(sen) op de muur met iets om te dempen erachter. Alleen ik heb verzonnen om de lijst dieper te maken met planken zodat er dikker materiaal achter kan (5-8 cm). Die lijsten kun je lakken of schilderen in iedere gewenste kleur. Ideetje?

Veel succes met verhuizen en nog meer woonplezier in jullie nieuwe paleisje. :)

Thanks! Het ziet er inderdaad naar uit dat we een compromis moeten maken. Gelukkig kunnen we altijd schuiven natuurlijk. De tip op de canvaslijst te verbreden is een hele welkome.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2012, 15:21:54 »
Voor Kevin misschien een idee....de set in een hoek zetten en dan aan weerszijde de speakers ?

Gr Hans

Ook die tip nemen we mee.

Dankjewel Hans  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Thanatos

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 70
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2012, 15:51:48 »
Ik heb een vergelijkbare woonkamer en duidelijk akoestiek problemen. Galm/reflecties en een piek/boost in het laag.

Nu heb ik een paar akoestische absorber panelen besteld. Dit zou wellicht voor jou ook een goede tip kunnen zijn om de akoestiek wat aan te passen. Ik ga ze  toepassen op de wand achter de luidsprekers en achter mijn luisterplek, de andere muur.

Google er maar eens op dan vind je snel voorbeelden.
-> Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst! <-

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2012, 15:58:03 »
Hoewel die absorber panelen een prima oplossing bieden, mits juist geplaatst, zien ze er natuurlijk niet uit. Ik weet van de "directie" hier dat ik die niet maar zo op de muren hoef te kwakken. Daarom leek het mij een mooie oplossing ze achter een canvasprint te verbergen.

Ik heb van haar begrepen dat dat een acceptabel idee is...  ;)