Auteur Topic: (Onder)vloer  (gelezen 16596 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
(Onder)vloer
« Gepost op: 30 oktober 2015, 18:50:47 »
Mijn luisterkamer is bijna klaar. Ik zit alleen te dubben over wat er komt op de houten vloer. Ik denk dat vaste vloerbedekking of tegels onverstandig is omdat het niet meer aan te passen is. Beter is lijkt me laminaat of lamelparket met een mooi Ikea karpet. Ik ken ook wel iemand die dat in de avonduren kan. Alleen worden dit soort vloeren vaak zwevend gelegd. Zou dit niet gaan meedoen als de hifi aanstaat. Graag jullie gedachten.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: (Onder)vloer
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:56:07 »
Vloerbedekking kamerbreed kan er altijd weer uit en je kunt ook voor tapijttegels kiezen.
Dat laatste komt er bij mij in de grot als de vloerbedekking vervangen wordt.
 
Ik zou zeker niet voor laminaat, parket of tegels/plavuizen gaan.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:21:42 »
jan zit ook op tegels, maar waarom geen lamelparket? Er is ook parket met een kurken onderlaag.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: (Onder)vloer
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:29:05 »
[...]
Ik zou zeker niet voor laminaat, parket of tegels/plavuizen gaan.
Inderdaad, als je dan toch de keus hebt. Of het wordt een gladde/harde vloer met daarop tapijten, maar dan kun je het net zo goed meteen helemaal met tapijttegels volleggen.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:39:43 »
Oh zo Jacco. Ik wil ook geen harde vloer. Een idee is een lamelparket vloer met een Ikea vloerkleed. Die kosten geen drol.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: (Onder)vloer
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:50:32 »
Goede ondervloer eronder en voor de rest valt het wel mee denk ik. De frequentie waarop het mee kan doen is erg laag en vaak staat er genoeg massa op zodat de vloer netjes op zijn plek blijft.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:07:02 »
Goed advies Jacco.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: (Onder)vloer
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:13:50 »
Lamelparket is hard in tegenstelling tot vloerbedekking.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: (Onder)vloer
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2015, 21:39:17 »
In Veenendaal is een tapijthal (outlet) waar je allerlei soorten vloertegels kunt kopen vanaf € 0,50 per tegel.
Deze tegels geven een goede demping en aan de prijs kun je je geen bult vallen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2015, 22:07:12 »
Probleem is Jan, dat ik bang ben voor overdemping. Daarnaast heb ik een soort droom van mijn audioruimte: houten vloer,vloerkleed, wijnkistjes als tafel en een ( misschien twee) sofa. Dat krijg ik er moeilijk uit.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: (Onder)vloer
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2015, 22:14:26 »
Toen ik nog bij de Praxis werkte, had je ook een vloer van kurk. Misschien iets voor jou?

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: (Onder)vloer
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2015, 22:21:57 »
Probleem is Jan, dat ik bang ben voor overdemping. Daarnaast heb ik een soort droom van mijn audioruimte: houten vloer,vloerkleed, wijnkistjes als tafel en een ( misschien twee) sofa. Dat krijg ik er moeilijk uit.
Er zal met vloertegels niet zo gauw sprake van overdemping zijn, maar ik  begrijp uit jouw woorden dat het ook gaat om een kwestie van smaak/design.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: (Onder)vloer
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2015, 23:06:56 »
Carl,

Ja, het gaat meedoen. Hetzij door luchtverplaatsing, hetzij door frequentie. Maar waar ben je bang voor? Versmering, minder definitie?

Kies een geoliede variant. Dit geeft minder weerkaatsing, liever geen hard-wax variant, die vormt een gladde paraffine laag.

Kijk naar geborsteld hout. Deze bewerking verwijderd voorzichtig de zachtere delen hout aan de oppervlakte (afhankelijk van het borsteltype).
In basis een minder glad oppervlak waardoor er een meer diffuse werking vanuit gaat en het laat de nerfstructuur wat fraaier uitkomen.

Zorg voor een tussenvloer die, zover mogelijk, maximale koppeling tussen leef -en ondervloer bewerkstelligt. Hiermee verlaag je de trillingsfrequentie en zeer waarschijnlijk de kans op storende artefacten.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: (Onder)vloer
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2015, 23:11:35 »
Ik heb op mijn zolder een harde vloer, zeil, met daarop een vloerkleed. Geen centje pijn. Gewoon doen wat je leuk vindt. Houten vloer met een vloerkleed, waarom niet. De ruimte moet ook zo aangekleed en ingericht zijn dat het er goed toeven is, dan ga je er met plezier zitten te luisteren.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2015, 04:06:36 »
Carl,

Ja, het gaat meedoen. Hetzij door luchtverplaatsing, hetzij door frequentie. Maar waar ben je bang voor? Versmering, minder definitie?

Kies een geoliede variant. Dit geeft minder weerkaatsing, liever geen hard-wax variant, die vormt een gladde paraffine laag.

Kijk naar geborsteld hout. Deze bewerking verwijderd voorzichtig de zachtere delen hout aan de oppervlakte (afhankelijk van het borsteltype).
In basis een minder glad oppervlak waardoor er een meer diffuse werking vanuit gaat en het laat de nerfstructuur wat fraaier uitkomen.

Zorg voor een tussenvloer die, zover mogelijk, maximale koppeling tussen leef -en ondervloer bewerkstelligt. Hiermee verlaag je de trillingsfrequentie en zeer waarschijnlijk de kans op storende artefacten.

Groet, Mark

Goed advies, aan wat voor een soort ondervloer denk je Markus?