Auteur Topic: Schakelende voeding: bron van storing.  (gelezen 40202 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Schakelende voeding: bron van storing.
« Gepost op: 05 mei 2015, 09:15:53 »
Schakelende voeding: bron van storing.

Op diverse sites kom je dit onderwerp tegen maar als leek heb ik geen pasklaar antwoord hiervoor.
Wie legt in Jip en Janneke taal uit hoe e.e.a. veroorzaakt wordt? Belangrijker nog, hoe het opgelost kan worden.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2015, 09:34:23 »
Je zult ten eerste een onderscheid moeten maken tussen goed en slecht ontworpen schakelende voedingen. Die slechte zeggen vaak iets over de kwaliteiten van de ontwerper.

Aan de andere kant de hoorbaarheid, al zou je een slechte hebben. In audioland is zeg 95% gefantaseerd.

En dan heb je nog het type schakelende voeding. Je hebt kleintjes, tot 2 watt en in  smd vorm worden deze vaak gebruikt. Dan heb je de grotere en nog grotere. Als die storing veroorzaken, is het vaak feest qua storing.

Maar goed, ik denk dat de hoorbaarheid de doorslag zou moeten geven. Dit in tegenstelling tot het onderbuikgevoel ervan.

Ik heb hier een stereo versterker gemaakt die gevoed wordt vanuit een schakelende voeding en daar is verder niets van te horen. Werkt prima.

Groet,
Jacco

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2015, 09:42:09 »
Wij hebben laatst een aantal camera's opgehangen. Deze werd gevoed door een geschakelde voeding. Als je een draagbare FM radio vlakbij de voeding zet begon de radio te storen.
Verzonden vanaf mijn Nokia Lumia 520

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2015, 10:03:45 »
Ik heb hier een stereo versterker gemaakt die gevoed wordt vanuit een schakelende voeding en daar is verder niets van te horen. Werkt prima.

Groet,
Jacco

Ja, maar jij weet wat je ontworpen hebt.  Als ik spul uit een lage lonen land koop moet ik het dus maar afwachten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2015, 10:07:18 »
Ja, dat klopt. Is helaas niet veel aan te doen.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2015, 10:19:33 »
Wat zou een slechte verkeerd doen in technische zin?

Voor mij zou een slechte dus hoorbaar moeten zijn?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2015, 11:04:26 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 11:06:36 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2015, 11:09:43 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!

En wat hoor je dan voor verschil? Dat zou dan ook wel fijn zijn om te weten.
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2015, 11:15:54 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!

En wat hoor je dan voor verschil? Dat zou dan ook wel fijn zijn om te weten.

Ja, moeilijk te omschrijven, omdat de 'switch' al een tijdje geleden was. Maar je zou kunnen zeggen dat het geluid rustiger en gedetailleerder is met veel minder luistermoeheid (hetzelfde als met een slechte vs goede interconnect). Gewoon -letterlijk- 'minder verstoord'... ;)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2015, 11:37:08 »
Wat zou een slechte verkeerd doen in technische zin?

Voor mij zou een slechte dus hoorbaar moeten zijn?
Een slechte maakt er een zooitje van, het geeft een stoorveld. Of je daar wat van hoort, is nog maar zeer de vraag. De storing an sich niet, die zit ver boven de gehoorgrens. Wat die storing op haar beurt weer veroorzaakt zou hoorbaar kunnen zijn. Maar normaliter is het geen enkel probleem. Je zou kunnen speuren naar extra ruis of fluittonen al dan niet in salvo's voorbijkomend.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2015, 11:38:29 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!

En wat hoor je dan voor verschil? Dat zou dan ook wel fijn zijn om te weten.

Ja, moeilijk te omschrijven, omdat de 'switch' al een tijdje geleden was. Maar je zou kunnen zeggen dat het geluid rustiger en gedetailleerder is met veel minder luistermoeheid (hetzelfde als met een slechte vs goede interconnect). Gewoon -letterlijk- 'minder verstoord'... ;)
Is wel aardig dat je de parallel trekt met een interconnect. Beste bewijs dat je totale poep aan het schrijven bent.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2015, 11:39:31 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!

En wat hoor je dan voor verschil? Dat zou dan ook wel fijn zijn om te weten.

Ja, moeilijk te omschrijven, omdat de 'switch' al een tijdje geleden was. Maar je zou kunnen zeggen dat het geluid rustiger en gedetailleerder is met veel minder luistermoeheid (hetzelfde als met een slechte vs goede interconnect). Gewoon -letterlijk- 'minder verstoord'... ;)
Is wel aardig dat je de parallel trekt met een interconnect. Beste bewijs dat je totale poep aan het schrijven bent.

Groet,
Jacco

Okee, vergeet dat dan.

Overigens krijg ik er een beetje genoeg van steeds als gek verklaard te worden. Dit forum is bedoeld om van gedachten te wisselen over (o.a. de klank van) audio apparatuur. Als dat niet meer kan hier, dan heeft het ook weinig waarde meer.

Dus laten we elkaar een beetje in elkaars waarde laten.

Kun je je opmerking trouwens motiveren, Jacco?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 12:03:38 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2015, 12:45:33 »
De duidelijke hoorbaarheid is een verzinsel, dat heb je jezelf wijs gemaakt. En met een goede reden overigens, niets om je voor te schamen. Er worden nog veel gekkere dingen beweerd soms. Ook met hele goede redenen.

Maar nu gaat het wederom over onzin-dingen waarvan niemand bereid is het aan te tonen. Dat was nu net niet de bedoeling.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2015, 12:48:21 »
Nu de Hurricane (toepasselijk als ik naar buiten kijk) versterker zo aan het duurtesten is, kwam ik op het idee om een test te organiseren. Ik heb nog een berg aan 48V schakelende voedingen op zolder liggen en zeker twee 2x35V secundair trafo's. Daar zou een test mee gedaan kunnen worden. Trafo versus schakelende voeding.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2015, 12:53:04 »
De duidelijke hoorbaarheid is een verzinsel, dat heb je jezelf wijs gemaakt. En met een goede reden overigens, niets om je voor te schamen. Er worden nog veel gekkere dingen beweerd soms. Ook met hele goede redenen.

Maar nu gaat het wederom over onzin-dingen waarvan niemand bereid is het aan te tonen. Dat was nu net niet de bedoeling.

Groet,
Jacco

Die discussie maakt inderdaad iedereen moe, omdat er op deze manier nooit overeenstemming over zal bestaan. Maar jij kunt niet bepalen of ik mezelf dat wijsmaak. Je bent geen neuroloog of psychiater.

Die zouden mij trouwens ook niet overtuigen. Alleen een blinde test zou mij mogelijkerwijs overtuigen.

Ik zal je wel vertellen dat ik soms vergeet naar welke kabel ik luister, en dan denk dat er een andere kabel aan hangt. Dan denk ik op een gegeven moment ineens: "Hee, maar het klinkt als die andere kabel", en dat blijkt dan ook juist te zijn. Meer bewijs heb ik niet nodig. Maar als het de discussie helpt op te helderen ben ik wel bereid me aan testen te onderwerpen.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 12:56:59 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.