Auteur Topic: De set(s) van dekkersj  (gelezen 140938 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #555 Gepost op: 27 april 2021, 21:08:09 »
Weer een stap in de goede richting.👍

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #556 Gepost op: 11 mei 2021, 18:58:44 »
Meting is gedaan en ik vind 4 bulten  ;D De eerste op 46 Hz en die laat ik voor wat het is. De bekende one-note bass, die beter bekend is bij bas-reflex ontwerpen maar eigenlijk heeft elk afgestemd systeem er last van. Maar zit lekker laag en die corrigeer ik desgewenst wel anders.

Dan eentje op 323 Hz, 2950 Hz en 12 kHz (allemaal zeg zo'n 12 dB, give or take). Ook die laatste laat ik voor wat het is, dat kan ook met een equalizer en dan inclusief de compensatie voor het hoog afval. Blijven over de twee in het middengebied. De eerste begint bij 141 Hz en eindigt bij 781 Hz, daar begint dan ook de tweede en die eindigt bij 9951 Hz. De centerfrequenties zitten ongeveer een factor 10 uit elkaar dus daar zou ik 2 peaking filters van moeten kunnen maken.

Maar dat is voor een andere zondagmiddag  ;D

Groet,
Jacco

Gebruik je Room EQ Wizzard niet voor het uitrekenen van de filters?

Marcel
Nog even deze vraag beantwoorden, pas recent kennis genomen van dit stukje software. Werkt erg prettig, moet ik zeggen.

Waar ik spelenderwijs achter gekomen ben, is dat kleine correcties fantastisch kunnen werken. Zo heb ik beneden een Sansui versterker staan met een 5 bands equalizer en die heb ik ongeveer zo ingesteld dat er met de Needles met Allpair drivers goed naar te luisteren valt. Na wat experimenteren kwam ik op het simpele idee om die 5 frequenties die de Sansui gebruikt gewoon in te zetten en dan aflezen waar het streepje op de versterker staat. Min of meer als uitgangspunt en helemaal niet hoogstaande techniek. Gewoon op het oor eigenlijk. Blijkt tot nu toe de beste resultaten te geven. Ik kan nu het equalizer gedeelte uitzetten en het via DSP doen, is echt een vooruitgang.

Boven in studio Schmetterling heb ik dezelfde minimale aanpak gevolgd en daar lijkt het ook flink op te knappen. Alhoewel daar weinig gedaan hoeft te worden, een paar frequentiebanden wat corrigeren en de rest gewoon zo laten. Vooral het laag zo laten voor wat het is, dat heeft er altijd grandioos in gezeten. Zeker voor de kleine afmetingen van de woofer, maar ja als je de verhoudingen goed kiest, kom je heel diep. Daar heb je geen grote oppervlakken voor nodig. -3 dB op zeg 28 Hz als ik uitga van het gemiddelde van de grafiek. Dat gedeelte, van zeg 20 tot een kleine 40 Hz zet ik nog wat bij met een paar dB-tjes, gewoon omdat het kan.

Best wat reflecties, maar prima te pruimen (ongecorrigeerd):



Target is een licht aflopende lijn dus met wat fantasie zijn er twee dippen te corrigeren.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2021, 19:02:27 door dekkersj »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #557 Gepost op: 12 mei 2021, 09:50:51 »
Het is een erg handig stukje software.
Ik heb er een jaar of twee gebruik van gemaakt om er een MiniDSP mee te programmeren.
De filters welke REW instelt kun je laden in een MiniDSP.
Dat gaf vaak erg goede resultaten.
Helaas was de MiniDSP welke ik gebruikte niet heel erg goed.
Als het ding niets hoefde te doen merkte je niet dat deze in de keten zat.
Maar zodra en een paar filters geladen waren leek het alsof er een soort uitsmeren van het geluid veroorzaakt werd.
Spraak en zang werden slecht verstaanbaar.
Het klopte gewoon allemaal niet. Frequentieweergave uitstekend, maar de rest was verre van uitstekend.
Nu laat ik het REW gedeelte volledig automatisch door mijn receiver met Audyssey doen.

Maar als je een equalizer met behulp van de gemeten grafiek in kunt stellen of het bestand in een betere DSP kunt laden dan is dit een geweldig instrument.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #558 Gepost op: 12 mei 2021, 10:44:15 »
Ik denk dat ik een geweldige DSP heb  ;D Een Intel Xeon E3-1505M v6 3GHz en 4 cores....

De processing wordt intern het systeem gedaan en middels eenvoudige txt bestanden ingesteld. Voor boven heb ik een paar punten ingevoerd:

GraphicEQ: 31.6227766 3.0; 112.0 1.0; 563.0 3.0; 1000.0 -1.0; 2310.0 -1.0; 10000.0 0.0; 12589.25412 1.0; 15848.93192 2.0; 19952.62315 2.0
Omdat er versterking in de keten zit, wel even opletten op overload. Maar dat kun je ook instellen. Heb nog ruim 2 dB over  ;D



Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2021, 10:47:33 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #559 Gepost op: 16 december 2022, 17:05:31 »
In mijn set heb ik ook nog een SL1200 draaitafel en de kleine grote held wil op zijn kamer soms ook wel een plaatje draaien. Hij is aan het kijken naar zo'n Lenco Bluetooth geval, maar wellicht kan ik hem blijer maken met een echte draaitafel. Is volgens mij ook beter voor het behoud van het vinyl. (zeker als hij zo af en toe ook eens iets van mij wil lenen)

Nu heeft ie geen stofkap meer en wellicht ook geen scharnieren meer. Weet ik zo even niet uit mijn hoofd. En qua element kan het een standaard ding zijn, liefst een stanton. Is toch wel iets "origineels", dunkt me. Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik de SL1200 op de PC ga aansluiten.

Waar kan ik zo'n kap een beetje voordelig kopen? En eventueel welk element?

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #560 Gepost op: 16 december 2022, 17:18:06 »
Wellicht bij Albepro in Helmond.
I love vintage.

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #561 Gepost op: 16 december 2022, 20:06:09 »
In mijn set heb ik ook nog een SL1200 draaitafel en de kleine grote held wil op zijn kamer soms ook wel een plaatje draaien. Hij is aan het kijken naar zo'n Lenco Bluetooth geval, maar wellicht kan ik hem blijer maken met een echte draaitafel. Is volgens mij ook beter voor het behoud van het vinyl. (zeker als hij zo af en toe ook eens iets van mij wil lenen)

Nu heeft ie geen stofkap meer en wellicht ook geen scharnieren meer. Weet ik zo even niet uit mijn hoofd. En qua element kan het een standaard ding zijn, liefst een stanton. Is toch wel iets "origineels", dunkt me. Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik de SL1200 op de PC ga aansluiten.

Waar kan ik zo'n kap een beetje voordelig kopen? En eventueel welk element?

Groet,
Jacco
Jacco, de Reloop kappen zijn juist dezelfde als de Technics en kunnen via de adapter set die ook los te koop is perfect op de Technics passen.

In alle geval zou ik voor een Reloop Concorde of ortofon Concorde mix ofzo gaan als naald. Geen gedoe met uitlijnen en klinken vele male beter als een Stanton.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #562 Gepost op: 17 december 2022, 09:44:27 »
Waarom koop je geen nieuwe Technicskloon voor hem met alles aan boord? Concerto heeft op dit moment een actie met de Pioneer.

https://www.platomania.nl/article/4862413/platenspeler_plx_500_k_black/pioneer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #563 Gepost op: 17 december 2022, 10:06:52 »
Als je een originele stofkap met scharnieren op de kop kunt tikken, ben je de helft van het bedrag van de Pioneer al kwijt.
Lijkt me een gemakkelijke keuze, tenzij er sentimentele argumenten aan ten grondslag liggen de Technics op te tuigen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #564 Gepost op: 17 december 2022, 10:54:53 »
Ik ga er nog eens over nadenken. Het moet wel leuk blijven en wellicht iets tweedehands ergens.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #565 Gepost op: 17 december 2022, 11:15:05 »
PM.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #566 Gepost op: 29 december 2022, 23:06:20 »
Waarom koop je geen nieuwe Technicskloon voor hem met alles aan boord? Concerto heeft op dit moment een actie met de Pioneer.

https://www.platomania.nl/article/4862413/platenspeler_plx_500_k_black/pioneer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Goede vraag. Morgen hier eens even neuzen of er nog eentje staat.

En het element, is dat wat?

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #567 Gepost op: 29 december 2022, 23:09:49 »
PM.   ;)
Thanx voor het meedenken. Van plan dat budget te vertienvoudigen  ;D (en dan geen vuurwerk meer dit jaar, en alle jaren erna)

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 29 december 2022, 23:11:35 door dekkersj »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #568 Gepost op: 29 december 2022, 23:17:04 »
PM.   ;)
Thanx voor het meedenken. Van plan dat budget te vertienvoudigen  ;D (en dan geen vuurwerk meer dit jaar, en alle jaren erna)

Groet,
Jacco

Heel verstandig Jacco en zeker als je kijkt wat er door vuurwerk allemaal mis kan gaan en hoe het dieren de stuipen op het lijf jaagt ! :(

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #569 Gepost op: 29 december 2022, 23:23:29 »
Het wordt hoog tijd. We hadden ooit de afspraak dat als ie hier was (samengesteld gezin), dat er dan vuurwerk zou zijn. Onder begeleiding afsteken zodat hij er mee bekend raakt hoe het veilig moet. Nu zou hij dat zelf moeten kunnen. En qua dieren is het hier best okay, je kunt er ook rekening mee houden. In ieder geval niet er naartoe gooien oid, dat is ie ook bijgeleerd. We weten zo ongeveer wat er hier in de buurt rondloopt qua dier en je kunt ook op het grasveld verderop afsteken. Of in ons geval op een scoutingterrein waar verders niet veel meer is dan wat vogels en muizen.

Doe mij maar een mooie vuurkorf, een gloeiende bbq en wat Asti. De opvoedkundige taak qua vuurwerk beschouw ik als voldaan.

Groet,
Jacco