Auteur Topic: Thorens en Hanze Hifi  (gelezen 61553 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #90 Gepost op: 23 januari 2015, 17:03:02 »
Als we het even laten bij een cd-speler dan is het oplossend vermogen van Bryston cd-spelers precies gelijk aan de alleseter van de Thai of Chinees die in het vrijdagvoordeel van Blokker naast de neushaartrimmers, pedaalprullenbakken en gifgroene potjes bellenblaas kooplust staan op te wekken.

Het loopwerk is rumoerig bij het openen en sluiten, gelijk een budget Sony.  Wellicht maken ze gebruik van hetzelfde Sony loopwerk.

 




Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #91 Gepost op: 23 januari 2015, 17:44:03 »
 :offtopic:   Hartverwarmend, zo'n plaatje van een ADAM/Bryston set.  8)
ADAM    Bryston     DENON

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #92 Gepost op: 23 januari 2015, 18:09:31 »
Het loopwerk is rumoerig bij het openen en sluiten, gelijk een budget Sony.  Wellicht maken ze gebruik van hetzelfde Sony loopwerk. [...]

Ik heb ook een budget Sony die nogal luidruchtig opent en sluit maar tijdens het lezen verder behoorlijk stil loopt. Mijn opmerking rond een Bryston cdspeler versus allesetende Thaien of Chineesjes ging zuiver over het oplossend vermogen van cd-spelers of wat dies meer zij. Dat maakt onderling namelijk geen reet uit. Alles dat een muziek-cd kan afspelen - maakt niet uit welk merk hoe duur of goedkoop - heeft precies dezelfde resolutie of zo je wilt oplossend vermogen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2015, 01:16:28 »
Plaatjes draaien is daarentegen wel een leuke nostalgische bezigheid en een draaitafel vind ik gewoonweg een mooi mechaniek uit vervlogen tijden !
Dat............ben ik niet met je eens. Er is juist weer een opmars in de verkopen en veel nieuw materiaal verschijnt ook op vinyl.

Ik verwacht dat de grammofoonplaat - ook al beleven we een opleving van de interesse ervoor - toch een gepasseerd station is vooral gegeven de niet geringe technische imperfecties die met het systeem zijn verbonden.

Het betrekkelijk te hooi en te gras uitkomen van nieuwe opnames op vinyl moeten we denk ik niet zien als een voorbode voor het massaal gaan omarmen van het in technisch opzicht gebrekkige systeem. Laat duidelijk zijn dat de kwaliteit die het systeem van mechanisch aftasten van een groef in vinyl biedt, een onwaarschijnlijk staaltje van ons kunnen is. Niettemin liepen en lopen we wat die techniek betreft nog steeds tegen onoverbrugbare tekortkomingen aan. Dat zijn onoverbrugbare tekortkomingen die maken dat we het draaien van plaatjes zoals Audiofreak zei moeten zien als een nostalgische bezigheid. Hoe je het ook wendt of keert, het systeem is gegeven de huidige belangrijk betere manieren van opnemen en weergeven van audiosignalen achterhaald.

Mensen die vandaag de dag vinyl draaien - ondergetekende doet daar trouwens zo af en toe ook nog graag aan mee - behoren tot een uitstervende minderheid en die bezigheid zit voor mijn gevoel in dezelfde sfeer als het willen laten rijden van stoomtreintjes tussen Hoorn en Enkhuizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2015, 17:29:25 »
Of dat opnemen nu zoveel beter is nu Ruud?

Ik heb het wel eens eerder gezegd misschien zijn imperfecties juist wel de charme. Persoonlijk vind ik met de hand geschilderd mooier dan gespoten. Dat laatste maakt het resultaat zo steriel. Ik hoop dat ik tot het einde van mijn dagen kan blijven genieten van mijn platenspelers. Mijn zoon van 22 wil ze graag van me overnemen inclusief de buizenversterker.



« Laatst bewerkt op: 27 januari 2015, 17:37:17 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #95 Gepost op: 27 januari 2015, 18:48:33 »
Of dat opnemen nu zoveel beter is nu Ruud?

Ik heb het wel eens eerder gezegd misschien zijn imperfecties juist wel de charme. Persoonlijk vind ik met de hand geschilderd mooier dan gespoten. Dat laatste maakt het resultaat zo steriel. Ik hoop dat ik tot het einde van mijn dagen kan blijven genieten van mijn platenspelers. Mijn zoon van 22 wil ze graag van me overnemen inclusief de buizenversterker.

Ja dat opnemen en weergeven gaat gezien de mogelijkheden van de moderne techniek - zeg maar gebruikmakend van de digitale systemen - belangrijk beter dan het vroeger ging met bandrecorder, snijtafel, persen van grammofoonplaten en het afspelen van deze vinylschijven. Wat anders is de vraag hoe het zit met de kunst van het opnemen in de zin van een mooi klinkend opnamebeeld maken. Ik ben van mening dat het goed opnemen maar ook het bewerken van oudere opnames (remasteren) met regelmaat te wensen overlaat. Dat aspect heb ik hier zo je kunt lezen buiten beschouwing gelaten. Het ging me hier puur om de mogelijkheden die de huidige techniek biedt en in die zin kun je het draaien van vinyl wel een nostalgische aangelegenheid noemen.     

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #96 Gepost op: 27 januari 2015, 19:12:55 »
We zouden er eens een topic over moeten openen Ruud. Ik vind dat Verve bijvoorbeeld erg goed bezig is met het opnieuw masteren van oude Jazz. Dat zie je ook terug bij heruitgaven van nieuwe LP' s door speakerscorner.de 0p de hoes na 100 procent AAA. Nu ben ik niet zo'n kenner van klassiek, maar ik zou ook daar durven beweren dat oude opnamen vaak veel toegankelijker klinken dan die moderne uitvoeringen met Chinese perfectie tot in het oneindige. Dat is denk ik niet alleen de interpretatie, maar ook de simpele opnametechniek. Fouten vermijden brengt problemen met zich.

Ik heb overigens net een celloconcert van Dvorak gedraaid met Christina Walevska op LP.: Fantastisch! Het begin van de plaat is volgens mij wel in een andere akoestische ruimte opgenomen.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2015, 23:54:09 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #97 Gepost op: 28 januari 2015, 03:13:03 »
We zouden er eens een topic over moeten openen Ruud. Ik vind dat Verve bijvoorbeeld erg goed bezig is met het opnieuw masteren van oude Jazz. Dat zie je ook terug bij heruitgaven van nieuwe LP' s door speakerscorner.de 0p de hoes na 100 procent AAA. Nu ben ik niet zo'n kenner van klassiek, maar ik zou ook daar durven beweren dat oude opnamen vaak veel toegankelijker klinken dan die moderne uitvoeringen met Chinese perfectie tot in het oneindige. Dat is denk ik niet alleen de interpretatie, maar ook de simpele opnametechniek. Fouten vermijden brengt problemen met zich.

Ik heb overigens net een celloconcert van Dvorak gedraaid met Christina Walevska op LP.: Fantastisch! Het begin van de plaat is volgens mij wel in een andere akoestische ruimte opgenomen.

Het gaat in mij reactie niet om de interpretatie van een muziekstuk noch had ik het over het wel of niet goed kunnen maken van een opnamebeeld. Het ging over de mogelijkheden die je hebt met de huidige opnamespullen waarmee je een opname maakt. Dan heb ik het over een digitaal opnameapparaat, de muziekdragers en de apparaten om de moderne muziekdragers thuis te kunnen afspelen. Die verzamelde hardware is immers veel beter in staat om opgenomen muziek tot zijn recht te laten komen. Het spreekt toch voor zich dat als de uitvoering of het opnamebeeld niet goed is dat je dat niet kunt oplossen met goede spullen om op te kunnen nemen in stelling te brengen. Het ging over het medium vinyl waarvan ik denk dat de muziekdrager in technisch opzicht ouderwets is. Dat het label Verve goed bezig is met heruitgave geloof ik graag en dat juich ik ook toe maar het neemt niet weg dat de grammofoonplaat in technisch opzicht achterhaald is.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 03:21:33 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #98 Gepost op: 28 januari 2015, 03:53:46 »
[...]
Ik heb overigens net een celloconcert van Dvorak gedraaid met Christina Walevska op LP.: Fantastisch! Het begin van de plaat is volgens mij wel in een andere akoestische ruimte opgenomen.

Als Dvořáks celloconcert voor wat het begin betreft in een andere ruimte is opgenomen geef ik voor het opnamebeeld geen stuiver. Een concert - maakt niet uit welk - moet van de eerste tot de laatste noot in één en dezelfde ruimte zijn opgenomen zonder dat er gaande het concert aan de regelaars wordt geschoven. Als dat niet zo is, is dat je reinste geklungel.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #99 Gepost op: 28 januari 2015, 14:24:53 »
We zouden er eens een topic over moeten openen Ruud. Ik vind dat Verve bijvoorbeeld erg goed bezig is met het opnieuw masteren van oude Jazz. Dat zie je ook terug bij heruitgaven van nieuwe LP' s door speakerscorner.de 0p de hoes na 100 procent AAA. Nu ben ik niet zo'n kenner van klassiek, maar ik zou ook daar durven beweren dat oude opnamen vaak veel toegankelijker klinken dan die moderne uitvoeringen met Chinese perfectie tot in het oneindige. Dat is denk ik niet alleen de interpretatie, maar ook de simpele opnametechniek. Fouten vermijden brengt problemen met zich.

Ik heb overigens net een celloconcert van Dvorak gedraaid met Christina Walevska op LP.: Fantastisch! Het begin van de plaat is volgens mij wel in een andere akoestische ruimte opgenomen.

Het gaat in mij reactie niet om de interpretatie van een muziekstuk noch had ik het over het wel of niet goed kunnen maken van een opnamebeeld. Het ging over de mogelijkheden die je hebt met de huidige opnamespullen waarmee je een opname maakt. Dan heb ik het over een digitaal opnameapparaat, de muziekdragers en de apparaten om de moderne muziekdragers thuis te kunnen afspelen. Die verzamelde hardware is immers veel beter in staat om opgenomen muziek tot zijn recht te laten komen. Het spreekt toch voor zich dat als de uitvoering of het opnamebeeld niet goed is dat je dat niet kunt oplossen met goede spullen om op te kunnen nemen in stelling te brengen. Het ging over het medium vinyl waarvan ik denk dat de muziekdrager in technisch opzicht ouderwets is. Dat het label Verve goed bezig is met heruitgave geloof ik graag en dat juich ik ook toe maar het neemt niet weg dat de grammofoonplaat in technisch opzicht achterhaald is.

Leuk!  Ik heb een topic aangemaakt: klik


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #100 Gepost op: 13 mei 2015, 23:02:31 »
Plaatjes draaien is daarentegen wel een leuke nostalgische bezigheid en een draaitafel vind ik gewoonweg een mooi mechaniek uit vervlogen tijden !
Dat............ben ik niet met je eens. Er is juist weer een opmars in de verkopen en veel nieuw materiaal verschijnt ook op vinyl.

Ik verwacht dat de grammofoonplaat - ook al beleven we een opleving van de interesse ervoor - toch een gepasseerd station is vooral gegeven de niet geringe technische imperfecties die met het systeem zijn verbonden.

Het betrekkelijk te hooi en te gras uitkomen van nieuwe opnames op vinyl moeten we denk ik niet zien als een voorbode voor het massaal gaan omarmen van het in technisch opzicht gebrekkige systeem. Laat duidelijk zijn dat de kwaliteit die het systeem van mechanisch aftasten van een groef in vinyl biedt, een onwaarschijnlijk staaltje van ons kunnen is. Niettemin liepen en lopen we wat die techniek betreft nog steeds tegen onoverbrugbare tekortkomingen aan. Dat zijn onoverbrugbare tekortkomingen die maken dat we het draaien van plaatjes zoals Audiofreak zei moeten zien als een nostalgische bezigheid. Hoe je het ook wendt of keert, het systeem is gegeven de huidige belangrijk betere manieren van opnemen en weergeven van audiosignalen achterhaald.

Mensen die vandaag de dag vinyl draaien - ondergetekende doet daar trouwens zo af en toe ook nog graag aan mee - behoren tot een uitstervende minderheid en die bezigheid zit voor mijn gevoel in dezelfde sfeer als het willen laten rijden van stoomtreintjes tussen Hoorn en Enkhuizen.

Daar zul je ze niet zien.....wel tussen Hoorn en Medemblik (of all places).

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #101 Gepost op: 20 mei 2015, 20:24:42 »
Op de High End in Muenchen waren er niet alleen heel veel draaitafels te zien, maar kregen ze ook heel veel aandacht. De twintigjarige vriendin van mijn zoon zat er ook al naar een te zoeken. En kennelijk wordt zelfs een loopwerk  als de Techdas van 81000 euro (arm en element komen daar nog bij) goed verkocht. Voor wie het niet weet Techdas is van hetzelfde makers als Micro. Een boek is ook verouderd, maar ik lees leen boek en geen e reader.

Translator.

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 31
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #102 Gepost op: 05 juli 2015, 13:20:23 »

Ruud in mijn inmiddels verkochte Dual zat een MM Ortofon DN165 En in mijn Thorens met een SME-Arm een MC Micro Benz Gold

Ik vind dat het Ortofon (OEM) element (=Dual ULM65E) - de naald heet DN165E - in een Dual ULM-arm een uitstekende combinatie. Waar je wel erg op moet letten is dat je de originele (Ortofon) naald koopt want er zijn diverse naaldsystemen te koop die weliswaar passen maar uiterst beroerd kunnen klinken en ook geen Ortofon-naaldsystemen zijn. Kan het zijn dat in jouw Dual ULM65E een vervangend naaldsysteem óók DN165E genoemd maar merkloos kwam? In dat geval kan ik me namelijk wel voorstellen dat je je Micro Benz Gold aanmerkelijk beter vond klinken.

 Richard/Ruud13,er word in dit stukje gesproken over "naaldsystemen" in plaats van enkel een naald,en ook werd er gesproken over dat het stukje nog maar eens heel goed overgelezen moest worden,dat heb ik gedaan en nog eens en nog eens,Maar Geachte heer Richard,mag ik zeggen dat je enigszins in verwarrende taal spreekt,want bij Naaldsystemen denk ik aan de naald verbonden met de spoeltjes,en dat in "de body, "wat we in de volksmond dan weer noemen,het element.
Maar misschien klinken de termen naaldsystemen en body wel een beetje geleerd,maar wel verwarrend :think:.

Mijn zoon heeft in zijn Dual platenspeler een Dual ULM65E met een origineel (OEM) Ortofon DN165E  naaldsysteem en dat klinkt voortreffelijk voor zover vinyl voortreffelijk kan klinken natuurlijk.

In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.


« Laatst bewerkt op: 05 juli 2015, 13:51:55 door Translator. »
LS:Translator-Reference Translator Bombarde
Amp:Luxman C-383/M383
        Syn AP-900
        Denon PMA980R
Tuner: Luxman T100L
DT:Thorens td125 mk2
Cass-Decks:Nakamichi,BX300E
                  Philips 900series
CD:Nakamichi,CD5 E/CD4
HT: Sennheiser 555-650
       AKG:K340

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #103 Gepost op: 05 juli 2015, 14:06:34 »
Op de High End in Muenchen waren er niet alleen heel veel draaitafels te zien, maar kregen ze ook heel veel aandacht. De twintigjarige vriendin van mijn zoon zat er ook al naar een te zoeken. En kennelijk wordt zelfs een loopwerk  als de Techdas van 81000 euro (arm en element komen daar nog bij) goed verkocht. Voor wie het niet weet Techdas is van hetzelfde makers als Micro. Een boek is ook verouderd, maar ik lees leen boek en geen e reader.

En boodschappen nog bij kruidenier?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #104 Gepost op: 10 juli 2015, 20:42:49 »
Veel bij AH!