Auteur Topic: Thorens en Hanze Hifi  (gelezen 61876 keer)

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #75 Gepost op: 22 januari 2015, 00:13:37 »
Plaatjes draaien is daarentegen wel een leuke nostalgische bezigheid en een draaitafel vind ik gewoonweg een mooi mechaniek uit vervlogen tijden !
Dat............ben ik niet met je eens. Er is juist weer een opmars in de verkopen en veel nieuw materiaal verschijnt ook op vinyl.

Bijzondere redenatie. Omdat het in opmars is. Cd's zijn ook in opmars geweest. Mp3tjes ook.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #76 Gepost op: 22 januari 2015, 00:19:28 »
Plaatjes draaien is daarentegen wel een leuke nostalgische bezigheid en een draaitafel vind ik gewoonweg een mooi mechaniek uit vervlogen tijden !
Dat............ben ik niet met je eens. Er is juist weer een opmars in de verkopen en veel nieuw materiaal verschijnt ook op vinyl.

Bijzondere redenatie. Omdat het in opmars is. Cd's zijn ook in opmars geweest. Mp3tjes ook.
Inderdaad ;) Streamen, da's pas nostalgisch :afro:
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #77 Gepost op: 22 januari 2015, 03:51:40 »
Ik vind het opvallend, dat goede MCs duurder zijn dan goede MMs. Met een Benz Ace van 700 euro en een Lyra Delos van 1200 heb je bijvoorbeeld al heel goede MCs. In die prijsklasse vindt je geen/niet veel (Ortofon 2M Black) MMs . Die zijn in doorsnee beduidend lager geprijsd. Je zou dan bijna gaan concluderen dat je met een MC in de hogere prijsklasse veel verder kan komen dan bij een MM. Je zou eigenlijk zo'n Benz Ace eens moeten beluisteren naast een Ortofon Black.

Overigens is het grote voordeel van de MM de verwisselbaarheid van de naald. Op lange termijn is de MM goedkoper te onderhouden.

Dat een MC in prijs hoger uitpakt dan een MM heeft te maken met de hogere kosten voor het vervaardigen van het soort element. Dat MC-elementen gemiddeld duurder zijn dan MM-elementen wil denk ik niet zeggen dat ze beter zijn dan MM-elementen. Er is vraag naar MC-elementen en kennelijk is een bepaalde categorie consumenten bereid om daar belangrijk meer voor te betalen dan voor een MM-element omdat ze er van overtuigd zijn dat MC-elementen in kwalitatief opzicht beter zijn dan elementen met een bewegend magneetje.

Als ik afga op wat ik uit de luidsprekers hoor komen en even alle kooplust opwekkende verhalen rond hoe geweldig goed MC-elementen in staat zijn vinyl af te spelen oversla heb ik niet de indruk dat in het algemeen MC's beter presteren dan MM's. Je heb zeker goede MC's maar dat geldt in dezelfde mate voor MM's.

Wel is het zo dat MM's last hebben van een minder best imago omdat er vrijwel standaard voor gesneuvelde naaldsystemen van MM's voornamelijk uit onwetendheid vervangende naaldsystemen worden gekocht die niet door de fabrikant van het MM-element worden gemaakt. Met regelmaat klinken die namaaknaaldsystemen van vage herkomst beroerd en zijn het ook niet zelden je reinste platenmoordenaars. Het probleem van slecht klinkende namaak van het belangrijkste onderdeel van het element heb je vanzelfsprekend niet gauw bij MC's omdat die naaldsystemen niet verwisselbaar zijn. Voor de meute namakers is dat geen interessante handel. In het geval van MC's ben je er in elk geval van verzekerd dat diamant, cantilever en flexibele ophanging afkomstig is van een betrouwbaar adres.   

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #78 Gepost op: 22 januari 2015, 10:02:08 »

Ruud in mijn inmiddels verkochte Dual zat een MM Ortofon DN165 En in mijn Thorens met een SME-Arm een MC Micro Benz Gold

Ik vind dat het Ortofon (OEM) element (=Dual ULM65E) - de naald heet DN165E - in een Dual ULM-arm een uitstekende combinatie. Waar je wel erg op moet letten is dat je de originele (Ortofon) naald koopt want er zijn diverse naaldsystemen te koop die weliswaar passen maar uiterst beroerd kunnen klinken en ook geen Ortofon-naaldsystemen zijn. Kan het zijn dat in jouw Dual ULM65E een vervangend naaldsysteem óók DN165E genoemd maar merkloos kwam? In dat geval kan ik me namelijk wel voorstellen dat je je Micro Benz Gold aanmerkelijk beter vond klinken. 

Mijn zoon heeft in zijn Dual platenspeler een Dual ULM65E met een origineel (OEM) Ortofon DN165E  naaldsysteem en dat klinkt voortreffelijk voor zover vinyl voortreffelijk kan klinken natuurlijk.

In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #79 Gepost op: 22 januari 2015, 15:04:06 »
In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.

Om zeer uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat je het Benz Micro Gold-element belangrijk beter vindt klinken dan het Ortofon-element. Mijn opmerking had slechts te maken met de mogelijkheid dat er een minder goed naaldsysteem in de body van het Ortofon was gekomen en dat het om die reden was dat je het element belangrijk minder vindt klinken dan de Benz Micro Gold. Maar als het gaat om een zo goed als nieuw origineel Ortofon DN165E naaldsysteem zal dat niet aan de hand zijn. 
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 02:58:59 door Ruud13 »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #80 Gepost op: 22 januari 2015, 17:36:47 »
In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.

Om zeer uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat je het Benz Micro Gold-element belangrijk beter vind klinken dan het Ortofon-element. Mijn opmerking had slechts te maken met de mogelijkheid dat er een minder goed naaldsysteem in de body van het Ortofon was gekomen en dat het om die reden was dat je het element belangrijk minder vindt klinken dan de Benz Micro Gold. Maar als het gaat om een zo goed als nieuw origineel Ortofon DN165E naaldsysteem zal dat niet aan de hand zijn.

Hierover verschillen we dan van mening... Ieders eigen.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #81 Gepost op: 22 januari 2015, 17:41:42 »
Heb mij damals ook blauw betaald aan mc elementen,de laatste was eenn dynavector mc,probeerde hem te verwissellen

viel mij dat rotding in de hoogpolige vloerbedekking,ik trok hem eruit en wat bleek,de diamanten tip was eraf.

Had al veel mc gehad en uitgeprobeerd,en nooit helemaal happy. Tot dat ik een akg pes 8 erin monteerde en die klonk als een

klokje,ik bedoel maar zo de propaganda was destijds het oplossend vermogen van een dynavector mc was zoveel beter.

Bestaat er trouwens wel een cdspeler met een oplossend vermogen in de weergave?

Ik geloof als er al een bestaat dan moet het wel een bryston zijn ,of niet HF?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #82 Gepost op: 22 januari 2015, 18:25:56 »


Ik geloof als er al een bestaat dan moet het wel een bryston zijn ,of niet HF?
:bleh: ;D

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #83 Gepost op: 22 januari 2015, 18:47:59 »
Ik vind het opvallend, dat goede MCs duurder zijn dan goede MMs. Met een Benz Ace van 700 euro en een Lyra Delos van 1200 heb je bijvoorbeeld al heel goede MCs. In die prijsklasse vindt je geen/niet veel (Ortofon 2M Black) MMs . Die zijn in doorsnee beduidend lager geprijsd. Je zou dan bijna gaan concluderen dat je met een MC in de hogere prijsklasse veel verder kan komen dan bij een MM. Je zou eigenlijk zo'n Benz Ace eens moeten beluisteren naast een Ortofon Black.

Overigens is het grote voordeel van de MM de verwisselbaarheid van de naald. Op lange termijn is de MM goedkoper te onderhouden.

Dat een MC in prijs hoger uitpakt dan een MM heeft te maken met de hogere kosten voor het vervaardigen van het soort element. Dat MC-elementen gemiddeld duurder zijn dan MM-elementen wil denk ik niet zeggen dat ze beter zijn dan MM-elementen. Er is vraag naar MC-elementen en kennelijk is een bepaalde categorie consumenten bereid om daar belangrijk meer voor te betalen dan voor een MM-element omdat ze er van overtuigd zijn dat MC-elementen in kwalitatief opzicht beter zijn dan elementen met een bewegend magneetje.

Als ik afga op wat ik uit de luidsprekers hoor komen en even alle kooplust opwekkende verhalen rond hoe geweldig goed MC-elementen in staat zijn vinyl af te spelen oversla heb ik niet de indruk dat in het algemeen MC's beter presteren dan MM's. Je heb zeker goede MC's maar dat geldt in dezelfde mate voor MM's.

Wel is het zo dat MM's last hebben van een minder best imago omdat er vrijwel standaard voor gesneuvelde naaldsystemen van MM's voornamelijk uit onwetendheid vervangende naaldsystemen worden gekocht die niet door de fabrikant van het MM-element worden gemaakt. Met regelmaat klinken die namaaknaaldsystemen van vage herkomst beroerd en zijn het ook niet zelden je reinste platenmoordenaars. Het probleem van slecht klinkende namaak van het belangrijkste onderdeel van het element heb je vanzelfsprekend niet gauw bij MC's omdat die naaldsystemen niet verwisselbaar zijn. Voor de meute namakers is dat geen interessante handel. In het geval van MC's ben je er in elk geval van verzekerd dat diamant, cantilever en flexibele ophanging afkomstig is van een betrouwbaar adres.

Dat MC's duurder te maken zijn kan ik me iets bij voorstellen Ruud (priegelwerk).Jammer dat ik niet in de gelegenheid ben een Ortofon M2 MM te vergelijken met een Benz Ace MC van ongeveer dezelfde prijs. De Ortofon zou die vergelijking moeten winnen.

Overigens heb ik hier ergens een CDtje liggen van een Duits blad waar 5 of 6 topelementen op waren opgenomen. Was wel goed gedaan met gelijktrekken van niveaus. Daar had ik er wel eentje uit kunnen kiezen.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2015, 18:54:31 door Carl »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #84 Gepost op: 22 januari 2015, 19:06:28 »
Bestaat er trouwens wel een cdspeler met een oplossend vermogen in de weergave?

Ik geloof als er al een bestaat dan moet het wel een bryston zijn ,of niet HF?
Tuurlijk Bram.  Jij bent de kenner.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #85 Gepost op: 23 januari 2015, 02:30:44 »

Bestaat er trouwens wel een cdspeler met een oplossend vermogen in de weergave?

Ik geloof als er al een bestaat dan moet het wel een bryston zijn ,of niet HF?

Nee dan hoef het zeker niet noodzakelijkerwijs een Bryston cd-speler te zijn. Ik kom daar zo meteen nog op terug. Eerst even wat anders.

Het begrip "oplossend vermogen" gaat over bijvoorbeeld de mate waarin het medium cd in staat is om de audio in zijn volle bandbreedte weer te geven. Een hoog oplossend vermogen staat voor een groot frequentiebereik en een hoge s/n-ratio. Gegeven het medium cd kun je gerust stellen dat het daarbij altijd gaat om een hoog oplossend vermogen. Een voorbeeld van een laag oplossend vermogen geldt voor een laat ik zeggen hoogbejaard cassettedeck met een goed hoorbaar beperkt frequentiebereik. Het een en ander in de muziek klinkt dan kort samengevat niet helder. 

Het begrip oplossend vermogen - ook wel scheidend vermogen, resolutie of definitie genoemd - wordt ook in de fotografie gebruikt. Zo is het optiek van de camera in staat om een bepaald aantal lijnen per millimeter te halen: hoe meer lijnen per millimeter des te hoger is het oplossend vermogen van de lens. Voor een afbeelding geldt iets soortgelijks en praat men over het aantal pixels per oppervlakte eenheid. Voor een hoge resolutie geldt dat er veel pixels per oppervlakte eenheid zijn. Gaat het om een laag oplossend vermogen dat zitten er op dezelfde oppervlakte minder pixels.

Als we het even laten bij een cd-speler dan is het oplossend vermogen van Bryston cd-spelers precies gelijk aan de alleseter van de Thai of Chinees die in het vrijdagvoordeel van Blokker naast de neushaartrimmers, pedaalprullenbakken en gifgroene potjes bellenblaas kooplust staan op te wekken.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 14:47:36 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #86 Gepost op: 23 januari 2015, 02:49:34 »
In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.

Om zeer uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat je het Benz Micro Gold-element belangrijk beter vindt klinken dan het Ortofon-element. Mijn opmerking had slechts te maken met de mogelijkheid dat er een minder goed naaldsysteem in de body van het Ortofon was gekomen en dat het om die reden was dat je het element belangrijk minder vindt klinken dan de Benz Micro Gold. Maar als het gaat om een zo goed als nieuw origineel Ortofon DN165E naaldsysteem zal dat niet aan de hand zijn.

Hierover verschillen we dan van mening... Ieders eigen.

Ik kan gelet op mijn reactie nergens ontdekken dat ik van mening met je verschil. Lees 'em nog maar eens opnieuw.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #87 Gepost op: 23 januari 2015, 03:08:30 »
[...] De Ortofon zou die vergelijking moeten winnen. [...]

Waarom denk je dat het Ortofon-element in de vergelijking zou moeten winnen?

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #88 Gepost op: 23 januari 2015, 09:33:16 »

Bestaat er trouwens wel een cdspeler met een oplossend vermogen in de weergave?

Ik geloof als er al een bestaat dan moet het wel een bryston zijn ,of niet HF?
Als we het even laten bij een cd-speler dan is het oplossend vermogen van Bryston cd-spelers precies gelijk aan de alleseter van de Thai of Chinees die in het vrijdagvoordeel van Blokker naast de neushaartrimmers, pedaalprullenbakken en gifgroene potjes bellenblaas kooplust staan op te wekken.
Leuk geformuleerd Ruud !
 ;D ;D ;D :rofl:
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 09:35:37 door Audiofreak »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #89 Gepost op: 23 januari 2015, 09:36:40 »
In mijn dual zat een zo goed als nieuwe originele DN165. En toch vond ik die beduidend minder klinken als mijn Benz Micro Gold. Vooral minder gedetailleerd en minder dynamisch.

Om zeer uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat je het Benz Micro Gold-element belangrijk beter vindt klinken dan het Ortofon-element. Mijn opmerking had slechts te maken met de mogelijkheid dat er een minder goed naaldsysteem in de body van het Ortofon was gekomen en dat het om die reden was dat je het element belangrijk minder vindt klinken dan de Benz Micro Gold. Maar als het gaat om een zo goed als nieuw origineel Ortofon DN165E naaldsysteem zal dat niet aan de hand zijn.

Hierover verschillen we dan van mening... Ieders eigen.

Ik kan gelet op mijn reactie nergens ontdekken dat ik van mening met je verschil. Lees 'em nog maar eens opnieuw.

Ik dacht het tussen de regels door te lezen. Zie nu dat je duid op een minder goed naaldsysteem aangaande de body van de Ortofon. Het is me helder
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal