Auteur Topic: Thorens en Hanze Hifi  (gelezen 61557 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Thorens en Hanze Hifi
« Gepost op: 20 november 2014, 17:42:19 »
Ik heb een mooie Thorens TD 160 MKII, die ik graag helemaal tip-top zou krijgen. Op Audio-Creative heb ik gelezen dat men bij Hanze Hifi dit voor me zou kunnen doen.
Omdat Hanze Hifi nogal veraf is voor mij, zo'n 350 km, zou ik volgende zomer afzakken naar Zwolle, eventueel er een kleine vakantie aan vast maken, zodat ze intussen
mijn Thorens volledig op punt zetten. Gezien ik de zaak niet ken, graag wat meer info betreffende de zaak, betrouwbaarheid, bekwaamheid en ervaringen.

Vgr,

Johan
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2014, 17:36:24 »
Ik heb een mooie Thorens TD 160 MKII, die ik graag helemaal tip-top zou krijgen. Op Audio-Creative heb ik gelezen dat men bij Hanze Hifi dit voor me zou kunnen doen.
Omdat Hanze Hifi nogal veraf is voor mij, zo'n 350 km, zou ik volgende zomer afzakken naar Zwolle, eventueel er een kleine vakantie aan vast maken, zodat ze intussen
mijn Thorens volledig op punt zetten. Gezien ik de zaak niet ken, graag wat meer info betreffende de zaak, betrouwbaarheid, bekwaamheid en ervaringen.

Vgr,

Johan

Wat gaan ze dan aan je platenspeler opknappen? Is er zeg maar sprake van achterstallig onderhoud? Functioneert je platenspeler niet goed? Ik heb de indruk namelijk dat ze bij Hanze Hifi nogal gretig zijn met het uitvoeren van modificaties waarvan ik het erg twijfelachtig vind of ze wel noodzakelijk zijn voor het goed werken van de platenspeler. Wat ze modificeren zullen ze ongetwijfeld goed uitvoeren maar de vraag moet denk ik zijn of het wel noodzakelijk is om die ingrepen uit te voeren. Je koopt dan zeg maar iets in hun winkel dat je niet nodig hebt.

Een jaar of wat terug kon je bij Hanze Hifi voor 100 euro de onderdelen die in de schakeling zitten om het motortje goed te laten draaien laten vervangen. Er komen dat weliswaar nieuwe onderdelen in te zitten die op een bevallig uitziend glasvezelprintje worden gezet - het ziet er zeg maar dan gelikt uit - alleen staat helemaal niet vast dat de verwijderde onderdelen minder goed functioneerde dan de nieuwe. De onderdelen die er uitgehaald werden zijn weliswaar ouder maar omdat het in deze ging om onderdelen die moeiteloos nog een keer zo lang meekunnen als ze al meegingen, schaf je dan iets nieuws aan dat nog lang niet aan vervanging toe is.

Of het voorgaande ook in de opknapbeurt van de Hifi-zaak wordt meegenomen weet ik natuurlijk niet maar ik denk dat het verstandig is om eerst goed te vragen wat voor werkzaamheden er precies uitgevoerd gaan worden en vraag vooral waarom dat precies nodig is. 


 

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2014, 17:42:38 »
Prijzen m.b.t. o.a. de TD160 en meer varianten:

  Vervangen snaar (originele Thorens snaar) € 30.=
  Gangbaar maken/reviseren/reiniging motor pulley € 15,=
  Lager reinigen nieuwe olie, smeren motorlager € 15,=
  Chassisveren afstellen (zo goed mogelijk afhankelijk, van de staat v/d veren) € 30,=
  Liftvet vervangen en lifthouder/steun reinigen € 15,=
  Armlagerspeling controleren, optimaliseren € 15,=
  Vervanging rubberen voetjes onder de console € 8,=
  Vervanging headshell bedrading door nieuwe koperlitze € 25,=
  Vervanging headshell bedrading door van den Hul zilverlitze € 38,=
  Vervanging aansluitkabel (Tasker/Neutrik) en intern aansluitpunt door hoogwaardige print € 55,=
  Vervanging aansluitkabel door Hanze Hifi zilverteflon incl. print & Neutrik connectoren € 175,=
  Inbouw & afregeling van (bestaand) element m.b.v. testplaten & meetapparatuur & luisterproef € 30,=
  H.A.T. motortuning kit (Lees hierover meer) € 175,=
  Vervanging standaard motor door DC motor met Origin Live Kit Vanaf: € 300,=
  Vervanging concole door massief houten kast in bijv. noten, merbau, zwart essen, plataan vanaf: € 195,=


Bron: Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2014, 17:48:43 »

Als je een mooie thorens hebt zoals je zelf beweerd dan ga je er toch niet mee donderjagen terwijl alles perfect functioneerd?

Maaaar heb je een teveel aan euro's moet je het vooral doen.Maar klangmatig maakt het totaal niets uit.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2014, 18:49:13 »

Als je een mooie thorens hebt zoals je zelf beweerd dan ga je er toch niet mee donderjagen terwijl alles perfect functioneerd?

Maaaar heb je een teveel aan euro's moet je het vooral doen.Maar klangmatig maakt het totaal niets uit.

Mwoah, dat zou in dit geval (vermoed ik) nu juist eens best het geval kunnen zijn. De interlink kan namelijk best eens de uiteindelijke capaciteit beïnvloeden.
Een goede arm-lagering is nogal van invloed op de kwaliteit van aftasting en de goede inzet en montage van het element is ook van enig belang.

De vraag is of men de bewuste bedragen daarvoor denkt te moeten of wellicht willen missen. Dat is aan de persoon zelve.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2014, 19:16:16 »
Ik vermoed dat de Thorens op alle punten nagelopen zal worden.
Afhankelijk van wat nodig is om hem optimaal te laten presteren dat is toch wat je wilt zal navenant de rekening stijgen.
Vooroverleg is niet verkeerd om een indicatie van de kosten te verkrijgen.
Vakmanschap is genoeg voorhanden,Jaap Pees is vertrouwd met Thorens draaitafels.
I love vintage.

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2014, 13:05:07 »
Tja misschien hebben jullie wel gelijk en zijn bepaalde ingrepen overbodig.
Langs de andere kant ben ik helemaal geen techneut en hoewel de binnenkant er op het zicht er goed uit ziet, weet ik niet of dit daadwerkelijk zo is. Zo vraag ik mij af of de veren goed afgesteld zijn en ik had ook graag de bekabeling laten vervangen en cinch aansluitingen laten plaatsen. Een checkup in het algemeen kan volgens mij gaan kwaad!

Ohja en met mooi, bedoelde ik dat de buitenkant er gelikt uit ziet.

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2014, 14:53:31 »
Tja misschien hebben jullie wel gelijk en zijn bepaalde ingrepen overbodig.
Langs de andere kant ben ik helemaal geen techneut en hoewel de binnenkant er op het zicht er goed uit ziet, weet ik niet of dit daadwerkelijk zo is. Zo vraag ik mij af of de veren goed afgesteld zijn en ik had ook graag de bekabeling laten vervangen en cinch aansluitingen laten plaatsen. Een checkup in het algemeen kan volgens mij gaan kwaad!

Ohja en met mooi, bedoelde ik dat de buitenkant er gelikt uit ziet.



Maar - en zoals ik al vroeg - heb je klachten over de draaitafel zoals hij het nu doet? Als je cinchstekkers aan de signaalkabel wilt hebben hoef je toch niet de hele signaalkabel te vervangen? Je knipt dan de 5 polige DIN-stekker er af en zet er dan cinchstekkers aan.   

Of de veren nog goed afgesteld zijn kun je trouwens heel makkelijk zelf controleren: de bovenkant van het plateau moet in alle richtingen evenwijdig lopen met de bovenkant van het chassis als er een plaat op de draaitafel ligt het plateau draait en de naald in de groef staat dan moet je het plateau doorgaans nog een millimetertje of 5 kunnen indrukken voordat het subchassis stuit. Niet zelden mankeert er aan de afstelling van de drie moeren onder de veren nog helemaal niets.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2014, 18:05:09 »
Ik ben ook wel eens bij Hanze geweest en die Jaap Pees is zeer deskundig bezig. Hij vind het echt leuk om platenspelers aan de praat te houden. Volgens mij is hij ook niet zo'n type dat de draaitafel dooddempt e.d. Ik vind ze ook niet overdreven duur want het is allemaal handwerk. Daarbij een keer in de 30 jaar 150 euro aan zo' n produkt uitgeven is heel wat goedkoper dan de aankoop van de goedkoopste  "Project" draaitafel die veel minder van kwaliteit is. Dat neemt niet weg, dat ik sommige zaken niet zie zitten. Volgens  de Engelse pers is bijvoorbeeld die Origin Live motor zeer gehorig ( moet er niet denken). Ook die Hat motormodificatie is intussen 175 euro geworden en dat is veel duurder dan de introductieprijs.

hanze geeft een show komend weekend. Zeker leuk om naar al die Thorensen te kijken.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 18:11:35 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2014, 03:58:53 »
Ik ben ook wel eens bij Hanze geweest en die Jaap Pees is zeer deskundig bezig. Hij vind het echt leuk om platenspelers aan de praat te houden. Volgens mij is hij ook niet zo'n type dat de draaitafel dooddempt e.d. Ik vind ze ook niet overdreven duur want het is allemaal handwerk. Daarbij een keer in de 30 jaar 150 euro aan zo' n produkt uitgeven is heel wat goedkoper dan de aankoop van de goedkoopste  "Project" draaitafel die veel minder van kwaliteit is. Dat neemt niet weg, dat ik sommige zaken niet zie zitten. Volgens  de Engelse pers is bijvoorbeeld die Origin Live motor zeer gehorig ( moet er niet denken). Ook die Hat motormodificatie is intussen 175 euro geworden en dat is veel duurder dan de introductieprijs.

hanze geeft een show komend weekend. Zeker leuk om naar al die Thorensen te kijken.

Ik twijfel er niet aan dat welke werknemer van de hifiwinkel dan ook gedegen werk levert alleen heb ik zo mijn twijfels rond de noodzaak van bepaalde ingrepen. Ze zijn mij daar iets te gretig met het adviseren van modificaties waarvan het discutabel is of dat een hoorbare verbetering tot gevolg heeft. Vanzelfsprekend zeggen ze dat er sprake van verbetering is maar de vraag moet vanzelfsprekend zijn of dat ook werkelijk zo is want het is vanzelfsprekend niet moeilijk om met behulp van "betere" meetresultaten te schermen maar dat wil vanzelfsprekend nog niet zeggen dat betere meetresultaten ook leidt tot een beter resultaat als het om luisteren gaat. 




Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2014, 12:55:45 »
Dat zie ik ook wel Ruud. Maar als je naar dat lijstje boven kijkt valt het nog wel mee.

Ik denk dat ze aannemelijk hebben gemaakt dat de motor minder trilt na hun modificatie. De vraag is of eventuele trillingen niet worden opgevangen door de riem en de modificatie feitelijk geen zin heeft. 175 euro vind ik veel geld.

Ook die Origin motor zou ik nooit kopen omdat ze veel geluid maken. Dan liever op zoek na een tweede hands als het niet anders kan.

Het vervangen en aanpassen van de armbekabeling heeft wel zin denk ik, omdat je dan minder kans op brom krijgt bij MC. Tegenwoordig leggen ze het ook niet meer zo aan.

De rest is normaal onderhoud. Zo'n lager schoonmaken en de olie vervangen heb ik ook wel eens gedaan en stelt op zich weinig voor. En de veren bij de Thorens verstellen ook niet zo makkelijk dus meestal hoef je daar niets aan te doen. High-End prijzen zijn het echter niet.

Overigens is mijn luisterzolder januari hoop ik klaar en er komt een mooie Revox A77 naast een Thorens 160.1 te staan op een prachtig gereviseerde Quad 33/303. De luidsprekers weet ik nog niet, maar het mag groot zijn want de kamer is exclusief voor mij. Daarbij heb ik nog een Dual 1019 staan die van binnen schoon gemaakt moet worden en als ik nog een leuke klassieke draaitafel tegen kom.....
Kortom mijn speelkamer.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 13:08:53 door Carl »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2014, 13:39:34 »
Als eigenaar van een TD160 II, maar wel met dikke lagerpen en zamac binnenplateau kan ik er misschien wat over zeggen.
Ik heb een tijdje geleden de motor-aanpassing van Hanze besteld en binnengekregen (dat was voordat de huidige financiële krapte begon) en alhoewel de tafel nog niet klaar is (DV arm moet er nog op) kan ik al wel zeggen dat de motor nu wel degelijk stiller draait.
Hiervoor bonkte deze nog wel eens en er was een brommend geluid te horen.

Uiteraard heeft Ruud13 wel gelijk dat je zoiets makkelijk zelf kunt doen, maar aangezien ik dat niet meer kan ben ik voor deze oplossing gegaan. Hierbij zijn tevens de lagertjes vervangen (doen ze niet standaard).
Hoe en of dit hoorbaar gaat worden in de uiteindelijke complete tafel weet ik nog niet.
Een mogelijke optie is nog een Valhalla motorsturing (komt regelmatig voorbij op MP).

Verder zijn er nogal wat aanpassingen aan de tafel gedaan, oa. verstijving van het subchassis van plateaulager naar armbasis met een U-balkje van aluminium (standaard kan dat blikken plaatje wat torderen) en verzwaring van subchassis en (sub)plateau.
Dat had weer tot gevolg dat er een Linn verenset nodig was wegens het toegenomen gewicht, ook al omdat de arm die erop komt zwaarder is dan de standaard Thorens TP16-I arm.

De veren moeten nog worden afgesteld; naast dat het plateau + arm waterpas moeten komen moet de mate van in- en uitveren liefst ergens onder de 3 Hz zitten en moet het subchassis met plateau rechtstandig op en neer veren.
Te dien einde heb ik ook de nokjes die er standaard bovenop het subchassis zitten, verwijderd om de veerweg iets langer te maken.
Vergeet hierbij niet dat de snaar feitelijk de 4e veer is en het plateau met subchassis scheef wil trekken.
Terzijde: de afvering dient NIET primair om de tafel op een stoel of wankel tafeltje te kunnen plaatsen (al helpt het wel) maar om motortrillingen zoveel mogelijk te isoleren en ongewenste trillingsenergie afkomstig van het subchassis/plateau/arm/element op te nemen.
Om het subchassis niet als druk-microfoon te laten werken zijn er gaten geboord in de (MDF) onderplaat van de Thorens.
Het is daarmee een drukgradiënt-microfoon geworden.
Dit is belangrijk omdat de luchtbeweging tegen een muur (waar de draaitafel meestal staat) laag is, maar de luchtdruk(verschillen) hoog.
Zouden die gaten er nu niet zitten, dan kan het geheel van subchassis en plateau van boven door die luchtdruk beïnvloed worden.
Met de gaten is de luchtdruk aan boven- en onderkant gelijk en zal het subchassis + plateau daar geen last van hebben.

Het lager is uiteraard schoongemaakt en voorzien van een ceramische taats ipv. het kunststoffen originele taatsje waar al een aardig diep gat in was uitgeslepen.
Het lager wordt gesmeerd met Slick 50, een synthetisch motorolie-additief.
Hierdoor neemt de lagerwrijving iets toe t.o.v. een dunnere olie, wat gunstig werkt ivm. beïnvloeding door groefmodulaties.
Hij loopt dus niet "mooi lang uit" zoals nog wel eens wordt gezegd. Dat is geen kwaliteitscriterium, integendeel zelfs.

Al deze maatregelen zullen tot gevolg hebben dat de complete tafel strakker gaat klinken en minder kleuring geeft, zeker bij gebruik van een wat zwaarder en laagcompliant MC-element (ik heb de Accuphase AC3, gemodificeerd en van een nieuwe naaldtip slijping 1 voorzien door AJ van den Hul).

Wat Hanze betreft: ja, ze zijn goed maar wel aan de prijzige kant.
Andere opties kunnen zijn Ketelaar in 't Harde, Audioselectief in Sneek of Ronald van Eijk in Utrecht.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 13:49:05 door KT88 »
- audiodidact -

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2014, 15:20:27 »
Leuk Sander. Ik heb zelf wat kleine dingen gedaan, eigenlijk vanuit de gedachte dat ik hem origineel wil houden. Die bodemplaat met gaten heb ik zelf gedaan (oude plaat bewaard) en olie verversen is ook niet zo moeilijk. Daarnaast een nieuwe stroomkabel omdat ik dat uitgedroogde snoer maar niks vond: kwestie van de stekker van een goede stroomkabel afknippen. Ik heb de motormodificatie voor introductieprijs gedaan en dat vond ik het geld nog wel waard. Ook een nieuwe phonokabel met betere aarding voor toekomstplannen. Geluidsmatig vond ik het wel moeilijk te constateren omdat er 6 weken tussen zaten. Verder voor het geld (50 gulden) en een gratis nauwelijks gebruikte Denon 160 wel een goedkope aanschaf die Thorens 160.1. Ik vind het cultuurgoederen die in stand moeten worden gehouden. Mijn zoon wil hem maar al te graag hebben, maar moet oefenen met een TD 115.

Eigenlijk zou ik er uit hobby nog iets leuks bij willen hebben voor op zolder. Iets voor twee armen ( ik heb nog een Micro Seiki arm liggen), maar Garrards en een TD 124 worden afgeraden en zijn verschrikkelijk duur net als een Micro Seiki. Maar goed onder heb ik nog een Oracle Delphi met Graham 2.2 arm. Zou me nog kunnen verbeteren met een iets warmere phonotrap.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 15:33:12 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2014, 17:33:46 »
[...]
Ik denk dat ze aannemelijk hebben gemaakt dat de motor minder trilt na hun modificatie. De vraag is of eventuele trillingen niet worden opgevangen door de riem en de modificatie feitelijk geen zin heeft. 175 euro vind ik veel geld.
[...]

Ja ze hebben aan de hand van een grafiek duidelijk geprobeerd te maken dat de motor - op een verder niet nader omschreven manier(!) - minder trilt dan vóór de modificatie máár verder is volstrekt onduidelijk of dat minder trillen ook direct tot gevolg heeft dat het signaal dat uit het element komt daar beter van wordt want dáár gaat het immers om. Zoals je naar mijn idee terecht zegt zit er nog een geweldig dempende snaar tussen de motorpoelie en het relatief zware plateau. Ik heb trouwens zelf kunnen constateren bij een Thorensplatenspeler met precies hetzelfde motortje dat niets van het trillen van de motor in de manier van draaien van het plateau terecht komt. Het plateau draait volkomen strak zijn rondjes.

Ze hebben dus weliswaar aannemelijk gemaakt dat na een exemplaar van de Thorensplatenspeler TD160 te hebben gemodificeerd er sprake is van een reductie van bepaalde trillingen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Je kunt er zeg maar niet de conclusie aan verbinden dat de reductie van die zeer waarschijnlijk op de motor gemeten trillingen leidt tot verbetering van het uitkomend signaal. 

Als ik heel dichtbij de motor van een willekeurige TD160 luister hoor ik trouwens altijd van alles en nog wat trillen. Zelfs de snaar maakt geluid maar zoals al gezegd hoor je daar niets van terug. Ook niet in het stilste deel van een groef. De motor moet echt heel beroerd gaan lopen wil je daar iets van gaan horen via het naaldsysteem van het element. Het spreekt voor zich dat als de motor herrie gaat maken dat je dan op zoek moet naar een oplossing maar zolang je de motor niet ernstig hoor steunen hoef je niet bang te zijn dat het signaal dat uit het element komt daarvan nadeel ondervindt.

Wat was er overigens zo slecht aan de bestaande bekabeling dat vernieuwing noodzakelijk was? Ik geef onmiddellijk toe dat het leggen van het chassis en de metaaldelen van de arm aan de mantel van de kabel van het rechter kanaal zoals dat bij een aantal TD160-ers is niet de schoonheidsprijs verdient maar als je dat draadje dat dan van het chassis van de versterker rechtstreeks moet lopen naar het chassis en de metaaldelen van de arm leidt en de verbinding met de mantel van het rechter kanaal losneemt, is er niets meer mis met de bekabeling van welke TD160 dan ook. Je kunt dan vanzelfsprekend de hele bekabeling vernieuwen maar in technische zin nodig is dat dan niet.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Thorens en Hanze Hifi
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2014, 18:57:35 »
@ Charles: over originaliteit hoefde ik mij geen zorgen te maken aangezien mijn Thorens is opgebouwd uit 2 slopers (waarvan 1 in onderdelen en beiden zonder arm of nette plinth).
Goedkoper kan het bijna niet. Beter misschien wel, maar dan zul je fors in de buidel moeten tasten.
Ik denk dat ik het maximale wel uit dit concept heb geperst op deze manier (lees: de budgetrestricties zoveel mogelijk verbeterd).
Ik ga de Millennium Mat gebruiken (dun carbonfiber met een zacht oppervlaktelaagje van flanel ofzo) en een Michell clamp.
Omdat het plateau zwaar is gedempt is dat mogelijk.

Aangezien ik ook een nieuwe, dikkere plinth heb was het originaliteitsvraagstuk eigenlijk geen issue.
Ik wilde gewoon een zo goed mogelijke draaitafel zonder daar al teveel aan te willen uitgeven (ja OK, die motorsturing had wellicht niet gehoeven).

Als het eindelijk af is post ik wel een paar fotootjes.
- audiodidact -