Auteur Topic: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart  (gelezen 28555 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:46:55 »

Te laat dekkersj apperaatje is al return to sender. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2014, 01:56:22 »
Probeer een alternatief programma. Zo te lezen ligt het probleem bij WaveLab, niet je geluidskaart.

Verder kan het nog een lullig settings zijn in de drivers. Vroegah moest je de mic in uitschakelen zodat de line in werkte.

Maar aangezien dit nu 1 en dezelfde poort is, weet ik niet of dit nog zo is.

-Martijn

Het is bij de Creative Sound Blaster Z één en dezelfde poort. In het configuratiescherm van de geluidskaart moet worden gekozen voor microfoon of lijningang voor die poort. Kies ik voor de gevoeligheid van microfoon dan gaat het signaal dat op de poort wordt gezet naar de in opname gezette geluidsrecorder (WaveLab) en als ik kies voor lijningang dan gaat er géén signaal naar de geluidsrecorder.

Ik heb geen alternatief programma voor een geluidsrecorder anders dan er zit in WaveLab Elements 8.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2014, 02:17:02 »
Ik weet natuurlijk niet of je de juiste ASIO drivers hebt geinstalleerd, bij mij was dat in ieder geval onderdeel van het probleem. [...]

De ASIO driver is de "Creative Sound Blaster ASIO" staat in het venstertje onder "VST audio connections" van WaveLab Elements 8. Ik kan daar nog kiezen voor Windows MME maar kan het nu even niet uitproberen omdat de geluidskaart terug is naar de leverancier die voor me kijkt of er mogelijk een defect in de geluidskaart zit.

Welke versie van WaveLab gebruik jij?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:02:16 »
Wavelab 6 en het werkt alleen goed volgens de instellingen zoals in de afbeelding. Als ik windows de toewijzing laat doen, werkt het hier ook niet. Of met een veel slechtere kwaliteit (hoge ruisvloer bv)

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2014, 00:35:55 »
Je wordt helemaal gek van dat computergedoe, ik vind het zo'n verspilde tijd. Hoeveel nutteloze uren wij er inmiddels aan besteed hebben.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2014, 03:59:05 »
Je wordt helemaal gek van dat computergedoe, ik vind het zo'n verspilde tijd. Hoeveel nutteloze uren wij er inmiddels aan besteed hebben.



Het is nu dan zo dat ik geen signaal vanuit de geluidskaart op de geluidsrecorder krijg maar ik moet zeggen dat op mijn vorige pc (Windows XP) waar ook een Creative Sound Blaster-geluidskaart in zit en met een WaveLab geluidsrecorder wav-files kunnen worden gemaakt het een en ander het uitstekend doet. Met een speciale voorversterker kan ik m'n platenspeler op de pc aansluiten en maak ik voortreffelijke opnames van vinyl. De opnames klinken als ik ze vergelijk met het signaal dat rechtstreeks uit de platenspeler komt identiek. Zo is er geen vermeerdering van ruis hoorbaar omdat de s/n-ratio van de geluidskaart voor wat de analoge lijningang betreft ruim 90 dB bedraagt mits ik natuurlijk maar voldoende hoog uitstuur zonder te zaak te oversturen. Dat ruisniveau is voor bronnen als vinyl, bandopnames en opnames van de radio (FM-stereo) meer dan voldoende hoog en dat is ook de reden dat er geen verschil hoorbaar is tussen bron en afgespeelde wav-file als ik de gemaakte opnames brandt op cdr. Als ik cdr's draai van opnames gemaakt van vinyl is het alsof ik rechtstreeks naar de plaat luister.

Ik heb dus uitstekende ervaringen met geluid via de pc maar heb nu dan wat moeite met het inrichten van mijn nieuwere pc die onder Windows 8 draait, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik er achter kom waarom het signaal via de lijningang van de nieuwe geluidskaart (Creative Sound Blaster Z) niet naar het WaveLab Elements 8 opnameapparaat wil. Of beter gezegd als ik de WaveLab geluidsrecorder in opname zet dan slaan de beide meters niet uit als ik de bron (bijvoorbeeld een cd-speler) op de lijningang van de geluidskaart zet. Via digitaal in van de geluidskaart kan ik wel opnemen en ook als ik kies voor de microfooningang krijg ik keurig signaal op de geluidsrecorder en is ook de opnamekwaliteit voortreffelijk alleen lukt dat tot nu toe zoals gezegd niet via de lijningang.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2014, 08:16:08 »
Je wordt helemaal gek van dat computergedoe, ik vind het zo'n verspilde tijd. Hoeveel nutteloze uren wij er inmiddels aan besteed hebben.

Dat het verspilde tijd was en daarmee nutteloos blijkt uit de ractie Carl.

Groet, Mark :angel:
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2014, 01:41:18 »
Update rond het terugbrengen van de geluidskaart.

Ik kreeg te horen van de firma waar ik de geluidskaart ter controle terugbracht dat ze geen fout konden vinden. Wel werd er nog aan toegevoegd dat ze niet wisten of er geen fout in de kaart zat. Ik krijg een nieuwe kaart van ze om zo uit te kunnen proberen of de fout niet toch exemplarisch is. Als ik nu met de ander kaart hetzelfde probleem heb lijkt me de kans groot dat de geluidskaart niets mankeert of het zou moeten zijn dat dan dezelfde fout in het tweede nieuwe exemplaar zit maar die kans lijkt me klein.

Wat ik overigens wel ontdekte is dat in het venster “VST Audioconnections” - te vinden onder "Opties" - van de geluidsrecorder WaveLab Elements 8 er op het tabblad “Recording” staat dat de Creative Sound Blaster ASIO-driver als stuurprogramma dienstdoet. Daaronder staat de kolom “Divice Input”:  (Left) “Channel #1” Mic L/R-1 en achter (Right) “Channel #2” in de kolom “Divice Input” Mic L/R-2.

Als met Mic L/R-1 en Mic L/R-2 uitsluitend(!) de microfooningang van de geluidskaart wordt bedoeld is het niet zo vreemd dat er dan vanuit de lijningang geen signaal in de in opname gezette geluidsrecorder terechtkomt want waarom zou er dan “Mic” bij staan?

Ik vraag me dus af of wel het juiste stuurprogramma is geïnstalleerd want dan zou je in de kolom "Divice Input" naast "Mic" toch ook iets moet tegenkomen waar dan uit blijkt dat de lijningang wordt gekoppeld aan de geluidsrecorder.

Enfin zou gauw ik het andere nieuwe exemplaar van de Creative Sound Blaster Z-geluidskaart in huis heb hoop ik meer te kunnen vertellen.

Ik kan overigens het hele probleem van het niet kunnen verbinden van de lijningang van de geluidskaart met
de WaveLab geluidsrecorder oplossen als ik een AD-omzetter op de digitale optische ingang van de geluidskaart zet. Eventueel kan dat gezien de geluidskaart in 24 bit 96kHz-format.



Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2014, 07:49:10 »
"Ze konden geen fout vinden en weten niet zeker of er een fout in zit"  klinkt niet echt als zouden ze de kaart daadwerkelijk hebben geprobeerd en dat de ingangen als een tierelier werkten. Dan had je geweten of het een driverkwestie is of niet.
Sterkte er maar weer mee.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:19:31 »
"Ze konden geen fout vinden en weten niet zeker of er een fout in zit"  klinkt niet echt als zouden ze de kaart daadwerkelijk hebben geprobeerd en dat de ingangen als een tierelier werkten. Dan had je geweten of het een driverkwestie is of niet.
Sterkte er maar weer mee.

Klopt Arjan: ze weten niet of er wel of geen fout in zit maar bekennen dat ook zonder omhaal. Ik weet niet of ze ja dan nee daadwerkelijk de kaart hebben uitgeprobeerd. Het zou zomaar kunnen van niet. Dat laatste vind ik trouwens wat minder belangrijk nu ik de gelegenheid krijg om van precies dezelfde kaart een kakelvers exemplaar te krijgen. Als ik dan precies dezelfde problematiek tegenkom ligt het voor de hand dat de kaart niks mankeert en het een kwestie is van een verkeerde driver.

Op het moment verdenk ik ook de Creative Sound Blaster ASIO-driver die volgens de geluidsrecorder is geïnstalleerd. Maar een en ander kan ik pas wijzigen als ik de geluidskaart weer in huis heb en daar is nu even het wachten op. Merkwaardig vind ik dat voor “Divice Input”:  (Left) “Channel #1” Mic L/R-1  en achter (Right) “Channel #2” in de kolom “Divice Input” Mic L/R-2 staat. Het lijkt er zeg maar op dat dit uitsluitend voor de Microfoon geldt en dat er dan als je op het geluidskaartconfiguratiescherm (10 keer woordwaarde) kiest voor de lijningang je weliswaar keurig lijnoutput op de geluidskaart krijgt maar dat dan het signaal niet op de ingang van de geluidsrecorder wordt gezet.

Ach.... het houdt me van de straat zal ik maar zeggen maar eigenlijk moet het natuurlijk zo zijn dat dat elkaar probleemloos verstaat. 

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:35:23 »
Ik gebruik zelf ASIO4ALL, ik weet niet of dat nog een optie is om te.proberen?
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2014, 17:54:24 »
Ik gebruik zelf ASIO4ALL, ik weet niet of dat nog een optie is om te.proberen?

Die driver had ik ook al zien staan op internet. Als ik met die Creative Sound Blaster ASIO-driver nog steeds niet verder kom ga ik zeker ook die ASIO4ALL proberen. Alleen nog even wachten totdat ik de nieuwe geluidskaart krijg.

Voor welk opnameapparaat gebruik jij de ASIO-driver en hoe heet de geluidskaart die jij gebruikt?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2014, 18:01:13 »
Ik gebruik hem voor live spelen op een laptopje met LIVE PROFESSOR als hostprogramma voor een VST Hammond en Fender Rhodes. Ik gebruik óf de onboard geluidskaart of een Behringer USB dingetje van €29,-.

Opnemen deed ik met Cubase en Kristal maar nu voornamelijk met Audacity.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2014, 18:20:15 »
Ik zou altijd een ASIO driver gebruiken als die beschikbaar is, vooral wanneer lage atency een wens of vereiste is. Als je geen line-in kan opnemen zou ik de kaart retour sturen. En mocht het zover komen let dan eens op de E-MU kaarten van Creative. E-MU is overgenomen door Creative, maar de hardware en drivers zijn van een wat hogere kwaliteit dan de Soundblasters van Creative zelf.

Ik gebruik 2 E-MU 0404 USB's (1 bij de K+H's en 1 bij de Barefoots)  en die bevallen uitstekend. Opnemen en uitsturen van analoge en digitale signalen gaat er prima mee. Voor zo'n 75 euro zijn die goed 2e hands te krijgen (ik heb ze allebei 2e hands gekocht).
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2014, 18:22:29 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Behoorlijk gekloot met een geluidskaart
« Reactie #29 Gepost op: 01 november 2014, 19:26:51 »
Vandaag heb ik de mij beloofde nieuwe geluidskaart ontvangen en opnieuw geïnstalleerd. Als er nu signaal op de lijningang wordt gezet werkt het WaveLab opnameapparaat uitstekend. Omdat ik niets ander heb gedaan dan met de vorige installatie denk ik dat er toch iets mis was met de geluidskaart voor wat de lijningangmodus betreft.