Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966362 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #675 Gepost op: 09 juli 2013, 18:46:42 »
ja , met ruitjes interieur en heel veel blauw  :-\

Kortom, meteen erop uit de volgende keer en niet afwachten. Klinkt lullig maar is niet zo bedoeld...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #676 Gepost op: 09 juli 2013, 20:20:34 »
Ik denk de boel smeren ;)

Citaat
Lubricating oils (petroleum), C20-50, hydrotreated neutral oil-based
Polyolefin polyamine succinimide, Polyol
zinc-alkyl-dithiophosphate
HOB calcium branched chain alkyl phenate sulphide
Vertakt alkylfenol en vertakt calciumalkylfenol


Dat zal dan alleen gelden voor dit:

Lubricating oils (petroleum), C20-50, hydrotreated neutral oil-based

Dat is het smeermiddel zogezegd en de rest van het lijstje heeft meer te maken met de additieven of de basis waarop het synthetische gedeelte is gebaseerd. Ik ben er inmiddels weer wat verder mee.

Een veel gehoord bezwaar tegen synthetische olie is dat het bv pakkingen zou aantasten. Dat geldt (voor zover ik heb kunnen nagaan) alleen voor oliën op basis van de polyglycol polymeer. Dergelijke olie moet je dus niet willen gebruiken, maar die andere basis (poly-alpha-olefin (PAO)) kan prima. In die oude Benz zat standaard reeds Highly refined mineral oil with additives en dat is in feite een heel moderne olie. Lijkt verdacht veel op wat we nu heden ten dage gebruiken voor dergelijke motoren. Daarmee kom ik dan ook op de tweede regel:

Polyolefin polyamine succinimide, Polyol

Dat is dus een polymeer die mijn pakkingen en afdichtingen gunstig gezind is. Alhoewel ik nog niet 100% weet wat ie doet, misschien eens een e-mail naar Kroon Oil sturen. De volgende additief zat ook in de originele olie en schijnt voor het type motor een goed idee te zijn:

zinc-alkyl-dithiophosphate

De rest weet ik nog niet. Maar nog even terugkomend op dit citaat van Koen:

Ik heb trouwens onlangs de drijfstanglagers en -bouten, krukaskeerringen, distributiekettinggeleiders en nog wat spul vervangen aan het nieuwe blok dat in mijn BMW komt te liggen. Hopelijk is die over een weekje of drie weer rijklaar. Dan gooi ik er gewoon Valvoline 10W40 in hoor  ;)

Is den Beemert rijklaar? En welke Valvoline 10W-40 is dat dan? Daar zijn er nogal wat van. Voor een W124 Brute Benz wordt verdacht vaak Valvoline MaxLife 10W-40 aangeraden. Dat is een half-syntheet (om te voorkomen dat daar een polyglycol polymeer eraan te pas kan komen die de pakkingen opvreet) met die zddp (zinc-alkyl-dithiophosphate) toevoeging. Durablend heb je ook van Valvoline, maar daar zit die zddp niet in. Die zou ik om die reden niet adviseren.

Uiteindelijk kom ik er wel achter  8)

Groet,
Jacco

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #677 Gepost op: 10 juli 2013, 07:26:48 »
ja , met ruitjes interieur en heel veel blauw  :-\

Kortom, meteen erop uit de volgende keer en niet afwachten. Klinkt lullig maar is niet zo bedoeld...

dat was het beste geweest maar het was niet bij de deur en het werk liet het even niet toe
om een dagje weg te blijven

er komt vast nog wel wat moois op mijn pad  :)
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #678 Gepost op: 10 juli 2013, 08:34:29 »
Ik wist niet dat olieverversen ook al een hogere graad in chemie en natuurkunde vereiste  ;)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #679 Gepost op: 10 juli 2013, 09:05:00 »
ja , met ruitjes interieur en heel veel blauw  :-\

Kortom, meteen erop uit de volgende keer en niet afwachten. Klinkt lullig maar is niet zo bedoeld...

dat was het beste geweest maar het was niet bij de deur en het werk liet het even niet toe
om een dagje weg te blijven

er komt vast nog wel wat moois op mijn pad  :)

Vast en zeker....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #680 Gepost op: 11 juli 2013, 14:09:32 »
Ik constateerde vandaag een raar geluidje vanonder mijn oude 'taxi'. Maar even op de krik gezet om eens rond te speuren. En ja hoor, een gebroken veer op de achteras. Woensdag reparatie...  :-\
Gisteravond den voiture weer opgehaald. Naast een gebroken veer zat er ook een flinke speling op de stangen in de voorwiel ophanging. Da's nu gefikst. Het mag wat kosten, zucht...

De oorzaak van al deze ellende moet ik volgens mijn garage-vrind niet alleen zoeken in de leeftijd van de auto maar ook in vele drempels en rotondes die men in het wegennet heeft gelegd. Het schijnt echt steeds vaker voor te komen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #681 Gepost op: 11 juli 2013, 15:59:28 »
Ja, ik ben die hobbels waarmee de wegen vergeven zijn ook helemaal zat.   :braak:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #682 Gepost op: 11 juli 2013, 16:22:39 »
Ja, ik ben die hobbels waarmee de wegen vergeven zijn ook helemaal zat.   :braak:

Ik ken een aantal plaatsen waar je er inderdaad helemaal 'leip' van wordt.

Groet, Mark ::)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #683 Gepost op: 12 juli 2013, 11:34:47 »
Bij een tussenstop bij een brandstofverkooppunt in het land onzer oosterburen kwam er van de parkeerplaats een (vrijwel) nieuwe Mercedes cabrio langs. Niet heel bijzonder. Toen nog een. En nog een. Het bleek een club te zijn van 15 á 20 van zulke voertuigen. De grote overeenkomst tussen de bestuurders: bijna allemaal 50+ en 'in goeden doen'. Wel een bijzonder gezicht.

Van dit werk:

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #684 Gepost op: 12 juli 2013, 11:38:31 »
En toen ben jij er maar tussen gaan staan met de '6'?!

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #685 Gepost op: 12 juli 2013, 12:27:17 »
Ik heb het aan mij voorbij laten gaan  8)

Ik ben wel 50+, maar gelukkig niet 'in goeden doen'  ;)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #686 Gepost op: 13 juli 2013, 10:13:22 »
Zo, de nieuwe motor ligt in mijn BMW. Nu nog even naar de APK brengen en we kunnen er weer tegenaan  :)

Het zal wel na de Audi weer even wennen worden qua lawaai en allerhande ongemakken denk ik  ;D


« Laatst bewerkt op: 13 juli 2013, 10:16:03 door Koen »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #687 Gepost op: 13 juli 2013, 10:54:04 »
Ach, als je vijftig plus bent en 'in goeden doen (a la Frits)', dan kun je altijd nog voor het comfort van een Ster gaan.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #688 Gepost op: 13 juli 2013, 10:58:23 »
Zo, de nieuwe motor ligt in mijn BMW. Nu nog even naar de APK brengen en we kunnen er weer tegenaan  :)

Het zal wel na de Audi weer even wennen worden qua lawaai en allerhande ongemakken denk ik  ;D




Zeker als je zo'n zinloze openluchtfilter erop hebt die ook nog eens 0 verschil maakt op de plek waar die nu zit ;) D'r af dat ding
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #689 Gepost op: 13 juli 2013, 20:23:56 »
Ach, als je vijftig plus bent en 'in goeden doen (a la Frits)', dan kun je altijd nog voor het comfort van een Ster gaan.   ;)

Neuh  :P

Zeker als je zo'n zinloze openluchtfilter erop hebt die ook nog eens 0 verschil maakt op de plek waar die nu zit ;) D'r af dat ding

Zo zo... Lekker bijdehand...  ::)

Die zit er echt niet voor de PK's hoor  ;)  Het was alleen makkelijker om dit filter erop te zetten dan om het bestaande luchtcircuit aan te passen. Daar komt nog wel een betere oplossing voor.

Ik weet trouwens niet of ik alle verhalen geloof over hoe "slecht" het zou zijn om geen slang naar de voorkant te hebben, maar goed, da's een andere discussie.