Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 808692 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.650
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5160 Gepost op: 11 mei 2022, 21:42:52 »
Onze Micra 156.000. Met zo’n 50.000 gekocht, ik heb wel geaag iets met weinig km. Heeft weinig karakter maar doet het altijd zonder veel kosten, prima. De Caddy staat op 57.000. Komen sinds het Corona-gebeuren weinig kilometers bij, te weinig voor een diesel maar zakelijk toch geen diesel-toeslag. De UP staat al weer op 133.000, gaat straks 10 weken dagelijks Rotterdam-Tilburg doen dus dat telt wel door. De Donkervoort op 56.000….


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 9.752
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5161 Gepost op: 12 mei 2022, 07:58:10 »
Gisterenmiddag in de Heimat bij Aral Ultimate 102 getankt.
Op het vulpistool staat inderdaad ook E5. dat had ik goed gezien.  Er zou tot 5% ethanol in kunnen zitten.  Hoeft niet.  Klopt dus.

Ik was eigenlijk altijd van de benzine is benzine.  E5 E10 95 of 98, boeit niet. Mijn Clio mag het allemaal hebben.
Tot nu toe is het ook geheel probleemloos geweest.
Inmiddels heb ik uit diverse bronnen toch het geluid gehoord dat het met zeker de huidige down size motoren een goed plan is om premium brandstoffen te tanken.
Mijn idee is dan toch altijd nog geweest dat we het dan toch over de sportief opgefokte machines hebben.
Maar kort door de bocht is mijn 3 cilindertje (898 cc) en toch 90 pk en 160 Nm max toch eigenlijk een behoorlijk opgefokt klein torretje.
Is toch 100 pk per liter motor inhoud.
Is nog geen AMG 2 liter 4 cilinder met 400 pk, maar toch.
Ik heb met 2100 cc motoren gereden waar net 110 pk uit kwam.

Om een lang verhaal niet heel veel langer te maken.
Ik ben nu aan mijn derde tank Ultimate 102 van Aral bezig en ik heb toch wel het idee dat het machientje toch lekkerder draait.
Het lijkt wat stiller te zijn in de machinekamer.
Maar dat kan natuurlijk een audiofiel verantwoord gevoel tussen de oren zijn.  Beterder benzine ( duurder) en een beterder geluid.
Ik blijf voorlopig premium tanken.
Over het verbruik tov de goedkopere brandstoffen kan ik nog weinig zeggen.
Kom ik nog op terug.

Marcel
1e Sony CDP XB920QS - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 Pro.
2e Raumfeld connector2 - Lake People G103s - Beyerdynamic DT1990 Pro.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.012
  • HiFi is emotie
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5162 Gepost op: 12 mei 2022, 08:03:47 »
Dat premium een verbeterend effect heeft heb ik ook gemerkt. Maar dan bij mijn diesel. De motor is beduidend mooier gaan lopen nadat ik een paar keer premium diesel getankt had.
Speakers Elac: FS 249.3, BS 244.3, BS 403, Hepta Gem, Visonik David
Subs: Elac ESP 2040 (2x), Rel Q200E,
Versterkers: Denon: PMA 2000ae, PMA 2010ae, Scott A436
CD Denon: SACD DCD 2000ae, DVD DBT 3313UD, CD Kenwood DP-880SG
Tuners: Denon DNP 720ae (2x), Scott T 526
Draaitafel: Sony PS-X4

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 9.752
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5163 Gepost op: 12 mei 2022, 08:11:36 »
Het zit hem dan toch in de toegevoegde stofjes die in goedkope brandstoffen niet of in mindere mate aanwezig zijn.

Marcel
1e Sony CDP XB920QS - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 Pro.
2e Raumfeld connector2 - Lake People G103s - Beyerdynamic DT1990 Pro.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 12.841
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5164 Gepost op: 12 mei 2022, 10:17:38 »
Ergens vind ik het toch jammer dat er voor lpg geen varianten zijn. Ik had er graag ook schoonmaakkaboutertjes in gehad  8)

Groet,
Jacco
Advies impulsresponsie: hernoem extensie van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
:::
Advies digitale volumeregelaar (max): -2,72 dB (= 73,1%).
:::
"Om jezelf te blijven, moet je continu veranderen." Broeder Benedikt

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.012
  • HiFi is emotie
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5165 Gepost op: 12 mei 2022, 10:24:55 »
Ergens vind ik het toch jammer dat er voor lpg geen varianten zijn. Ik had er graag ook schoonmaakkaboutertjes in gehad  8)

Groet,
Jacco

Ik vraag me af of het kwaliteitsverschil zich bij LPG wel voordoet. Geen idee.
Speakers Elac: FS 249.3, BS 244.3, BS 403, Hepta Gem, Visonik David
Subs: Elac ESP 2040 (2x), Rel Q200E,
Versterkers: Denon: PMA 2000ae, PMA 2010ae, Scott A436
CD Denon: SACD DCD 2000ae, DVD DBT 3313UD, CD Kenwood DP-880SG
Tuners: Denon DNP 720ae (2x), Scott T 526
Draaitafel: Sony PS-X4

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 12.841
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5166 Gepost op: 12 mei 2022, 11:27:02 »
Ergens vind ik het toch jammer dat er voor lpg geen varianten zijn. Ik had er graag ook schoonmaakkaboutertjes in gehad  8)

Groet,
Jacco

Ik vraag me af of het kwaliteitsverschil zich bij LPG wel voordoet. Geen idee.
Zal ongetwijfeld. Er zit in ieder geval geen bio-ethanol rommel in, hetgeen inhoudt dat je troep die het veroorzaakt ook niet hoeft op te ruimen. Wat ik wel merk is dat er een verschil per pomp inzit qua vulling. Vaak zit dat nog voor de 75%, terwijl er max 80% in mag.

Groet,
Jacco
Advies impulsresponsie: hernoem extensie van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
:::
Advies digitale volumeregelaar (max): -2,72 dB (= 73,1%).
:::
"Om jezelf te blijven, moet je continu veranderen." Broeder Benedikt

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 14.735
  • these oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5167 Gepost op: 12 mei 2022, 11:50:39 »
Na de laatste beurt aan mijn auto heb ik bij de dealer een babbel over de kwaliteit van benzine gehad met o.a. het baliepersoneel en geen van hen tankte of was gecharmeerd van E10 benzine.

Het is bekend dat E10 vocht aantrekt en dat je deze benzine niet moet gebruiken met oude voertuigen of voertuigen die nauwelijks kilometers maken.

Mij is door de dealer van mijn Honda motor geadviseerd om de motor 's winters weg te zetten met een volle tank met premium brandstof en dit ter voorkoming van roestvorming door vocht en residu in de tank.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2022, 12:15:40 door Audiofreak »
PRE-AMP: Quad 44; Denon PRA-1500; POWER-AMP: Harman Kardon Citation 16A; Quad 405-2; FM TUNER: Quad FM 4; Sony V7700; CD PLAYERS; Pioneer PD-7700; Sony XA5ES; Marantz CD94-MKII; SPEAKERS: Elac 310 Crystal Edition; Elac BS 204.2; Sub-woofer: Elac SUB 2040 esp

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 267
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5168 Gepost op: 12 mei 2022, 15:09:53 »
Uiteindelijk wordt het toch benzine met bio-ethanol tanken, er is niet aan te ontkomen. Overigens brandt bio-ethanol erg schoon. Premium brandstoffen betekent dat er 2 keer zoveel additieven in zitten. Of dat nut heeft?  Mijn vrouw tankt al 8 jaar bij de CZAV bij ons in de straat, en hier gaan geen additieven in vanaf de raffinaderij, en heeft nog geen problemen gehad.
Feiten geven niets om gevoelens.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.650
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5169 Gepost op: 14 mei 2022, 00:58:00 »
We moeten het nog maar zien met die bio ethanol. Ze zijn er intussen al achter dat we niet voldoende kunnen produceren en dat er veel teveel bos voor platgebrand moet worden.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 267
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5170 Gepost op: 14 mei 2022, 09:41:26 »
Dat is inderdaad nog maar de vraag. Het ergste vind ik dat men gewoon voedsel gebruikt om brandstof van te maken. Men is ook druk bezig met synthetische brandstoffen met een lage co2 uitstoot. Maar ik denk dat we voorlopig nog heel lang op gewone brandstoffen rijden.
Feiten geven niets om gevoelens.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.650
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5171 Gepost op: 14 mei 2022, 17:06:44 »
Er zijn allerlei plannen alleen heb ik het idee dat er weinig op elkaar aan sluit. Een maatje van me was van de week aan het onderzoeken of hij een eventueel aan te schaffen electrische auto als energievoorraad voor thuis kon gebruiken. Nee dus, Stedin kan dit nog niet aan.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.751
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5172 Gepost op: 14 mei 2022, 18:11:28 »
In 2035 is nieuw op benzine en diesel exit.

Wie niet aan de stekker wilt mag aan de oldtimer.


Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 699
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5173 Gepost op: 14 mei 2022, 19:30:33 »
Dan maar aan de oldtimer!
Bekende techniek, kan weinig aan mis gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 267
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5174 Gepost op: 14 mei 2022, 20:52:37 »
In 2035 is nieuw op benzine en diesel exit.

Wie niet aan de stekker wilt mag aan de oldtimer.
Eerst zien dan geloven. Alleen electrisch is onmogelijk.
Feiten geven niets om gevoelens.