Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966296 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4410 Gepost op: 27 oktober 2020, 12:44:57 »
Ik las laatst ergens dat ze weer van de ethanol afwillen in benzine omdat ze domweg niet genoeg kunnen produceren...
Het zal wel "willen tegen de gestelde opbrengst in geld" zijn.

Bovendien is het de vraag of je voedsel moet gebuiken als brandstofvervanging. Wat mij betreft nekschotwaardig.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4411 Gepost op: 27 oktober 2020, 12:56:42 »
Ik las laatst ergens dat ze weer van de ethanol afwillen in benzine omdat ze domweg niet genoeg kunnen produceren...
Het zal wel "willen tegen de gestelde opbrengst in geld" zijn.

Bovendien is het de vraag of je voedsel moet gebuiken als brandstofvervanging. Wat mij betreft nekschotwaardig.

Groet,
Jacco
Waar wij vaak op vakantie gaan in Duitsland verbouwen de boeren 3 m hoge mais, wandelen of fietsen kan wel maar je ziet niets. Die hoge mais dient voor biovergisters, niet voor een functie in de voedselketen.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4412 Gepost op: 27 oktober 2020, 13:10:56 »
Dat is toch zonde? Mensen hebben honger elders in de wereld, wij stoken het op in onze auto's enz.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4413 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:55:26 »
Dat is toch zonde? Mensen hebben honger elders in de wereld, wij stoken het op in onze auto's enz.

Groet,
Jacco
Ja, de omwonenden daar zijn het er ook niet mee eens. Of het nu wel of niet voor de voedselketen is, je ziet niets meer voor een bepaalde periode, die mais is 3 meter hoog, het is één hele hoge heg.
We komen daar vanaf 1983 en hebben het landschap en gewassen zien veranderen, een beetje minder efficiënt mag wel net als in Nederland.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4414 Gepost op: 01 december 2020, 22:09:56 »
Gisteren is de Clio voor een 90.000 beurt naar de garage geweest.
En naast het gebruikelijke filters en olie gebeuren is er een nieuw setje remmen aan de voorkant gemonteerd.
Blokken en schijven waren te dun en dus aan vervanging toe.
Kunnen we weer 90.000 verder.
Vandaag zijn de winter rubbertjes er weer onder gezet.  Op naar het voorjaar.

Ik heb al heel lang in mijn hoofd zitten om door te rijden met deze auto tot 2026. Dat is dan ongeveer 10 jaar gebruiken en 200.000 km op de teller.
Als ik volgend jaar een nieuwe auto koop wordt dat er eentje met benzine motor en heel heel misschien een hybride aandrijflijn onder de kap.
Volledig elektrisch kan ik niet financieren.
Maar wat is die auto dan na 5 jaar nog waard.  Tegen die tijd heeft europa de verbrandingsmotor aardig op de zwarte lijst staan.
Misschien moet ik 5 jaar sparen en hopen dat de volgende 100.000 km niet al te duur worden aan onderhoud en in 2026 over gaan op elektrisch rijden.
Gelukkig hoef ik die knoop pas volgend jaar door te hakken.
Dan is mijn Clio met benzine motor, 10 levensjaren en 200.000 km op de klok ook nog maar een habbekrats waard.
Maar met wat er gespaard is en een stukje financieren is een elektrisch auto misschien wel haalbaar.

We gaan zien wat het wordt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4415 Gepost op: 01 december 2020, 23:21:04 »
Er zal toch aardig wat water door de Rijn stromen voordat een electrische auto betaalbaar is voor een particulier. Ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4416 Gepost op: 02 december 2020, 08:17:55 »
Ik niet minder, maar zoals het er nu uitziet blijf ik op benzine knallen zolang het kan (en betaalbaar blijft).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4417 Gepost op: 02 december 2020, 08:53:39 »
Ik blijf met mijn Volvo diesel rijden. Heb deze speciaal uitgezocht om jaaaaren in te kunnen blijven rijden. Heeft nog maar 82.000 km gelopen en kan een klassieker worden.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4418 Gepost op: 02 december 2020, 09:51:34 »
Ik blijf met mijn Volvo diesel rijden. Heb deze speciaal uitgezocht om jaaaaren in te kunnen blijven rijden. Heeft nog maar 82.000 km gelopen en kan een klassieker worden.

Je geeft geen bwjr op maar in duitsland gaat hij naar de sloop die willen ze daar niet meer in de

steden zien of luchten dus, ouder als 8 jr dan is die out. :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4419 Gepost op: 02 december 2020, 10:05:43 »
Is van 2014, een van de laatsten uit die serie en schoner dan menig benzine auto, maar dat is een andere discussie.

En Duitsland is voor mij niet zo belangrijk. Daarnaast hebben we hier nog een baby Benz op benzine en die mag vast nog wel een tijdje op Duitse "milieufreak" plekjes komen. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4420 Gepost op: 02 december 2020, 10:06:36 »
Mijn hart zegt ook doorgaan op benzine.
Mijn driepittertje met turbootje klink erg lekker bij flink doortrappen.
Het koppelen en schakelen hoort toch wel bij het plezier van autorijden.

Maar als regeringen elektrisch rijden echt gaan pushen dan denk ik dat het rijden met verbrandingsmotor erg duur gaat worden.
Je mag met je verbrandingsmotor auto straks steden, en misschien bepaalde gebieden, niet meer in.

Er wordt door Europa flink subsidie gegeven op het bouwen van fabrieken voor EV accu's. PSA bouwt met subsidie in Duitsland een accu fabriek.
Het lijkt er op dat Aziatische batterij bouwers naar Europa komen. Zal ook wel door Europa ondersteund worden.
Wat de reden ook is en welke krachten (Rijke en machtige mensen met een stevige vinger in de politieke pap) er ook gaande zijn, we worden in de richting van de EV gedrukt. Of we willen of niet.
Om persoonlijke mobiliteit te behouden, dus betaalbaar voor mij, moet ik nu toch echt gaan denken aan de toekomst en de juiste financiële beslissingen gaan nemen.
Doorrijden met mijn huidige benzine verbrander? Gaat zeker onderhoud en reparatie kosten veroorzaken.
Toch nog een ICE auto kopen of een mild hybride? Weer met 5 jaar garantie en 100.000 km onderhoud in de financiering.
De overstap naar elektrisch lijkt me onvermijdelijk te worden.

Marcel 
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4421 Gepost op: 02 december 2020, 10:42:59 »
Is van 2014, een van de laatsten uit die serie en schoner dan menig benzine auto, maar dat is een andere discussie.

En Duitsland is voor mij niet zo belangrijk. Daarnaast hebben we hier nog een baby Benz op benzine en die mag vast nog wel een tijdje op Duitse "milieufreak" plekjes komen. ;)

2014 is een ander verhaal,en wat betreft klasiekers...de 2 takt klasiek brommers uit 1960 etc die toch

nu een paar flinke centen kosten mogen binnenkort niet meer de straat op.

En wat zal volgen? de klasieke belastingvrije mercedes sl of jaguar? wie weet alles kan!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4422 Gepost op: 02 december 2020, 11:28:14 »
Wij rijden onze Zafira af, als de reparatiekosten hoger worden dan de waarde is bij ons af. Dan komt er waarschijnlijk een benzine Zafira 1,4 of 1,6 van een jaar of wat oud, nu wel een automaat.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4423 Gepost op: 02 december 2020, 16:58:01 »
Mijn hart zegt ook doorgaan op benzine.
Mijn driepittertje met turbootje klink erg lekker bij flink doortrappen.
Het koppelen en schakelen hoort toch wel bij het plezier van autorijden.

Bij gelegenheid gaan we een rondje om de kerk maken in de Smart met automaat.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4424 Gepost op: 03 december 2020, 10:31:07 »
Die Smart heeft toch dezelfde tce90 Renault motor als welke mijn Clio doet voortroffelen?
898 cc met turbootje.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000