Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal, RON 98. Dit zorgt voor een betere ontstekingskwaliteit en helpt de brandstof op het juiste moment gelijkmatig te ontbranden.
Dat is niet correct. Een hoger octaangetal zorgt niet voor een betere ontstekingskwaliteit.
Een hoger octaangetal zorgt voor een betere klopvastheid. Het voorkomt vroegtijdig zelf ontsteken van de brandstof. Vooral in motoren met een hoge compressie of turbo motoren.
Vroegtijdig ontsteken kan ernstige schade aan de motor veroorzaken.
Veel moderne motoren hebben klopsensoren en zetten de ontsteking later of regelen het vermogen terug om kloppen / pingelen te voorkomen.
Pingelen is hoorbaar alsof er een bak spijkers in de motor worden geschud.
Bij pingelen / kloppen komen twee of meer vlamfronten erlkaar tegen. Het vlamfront vanaf de bougie en het spontaan ontstoken vlamfromt en de schokgolven die je dan krijgt hoor je als kloppen / pingelen.
Deze schokgolven kunnen zelf gaten in de zuigers veroorzaken.
Bij de nieuwe downsize motoren komt zelf een nieuw soort kloppen voor. Als ik het goed heb wordt dat hoogfrequent kloppen genoemd. Is niet hoorbaar maar zou wel schade kunnen veroorzaken. Maar het is nog niet bekend hoe dit precies optreed en welke schade het zou kunnen veroorzaken.
Normale situatie is 1 vlamfront vanaf de bougie welke gelijkmatig verbrand.
De juiste mengselverhouding en een goed gevormd mengsel samen met een krachtige vonk op het juiste tijdstip zorgen voor de kwaliteit van de verbranding.
Marcel