Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966165 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4050 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:24:45 »
Morgenmiddag krijgt mijn bolide weer haar wintersloffen gemonteerd.
Kunnen we weer legaal door Duitsland karren in de wintermaanden.

Marcel
Geldt die verplichting niet alleen als er sprake is van winterse omstandigheden ?
Ja, je kunt er legaal in de winter rijden op zomerbanden als de weersomstandigheden goed zijn en de wegen schoon. Je moet dan wel op weersberichten letten want een sneeuwbui kan al teveel zijn.
Toen wij de Opel Zafira kochten zaten daar 4 seizoen banden onder en dat beviel goed, er zitten nu nieuwe Michelin onder.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4051 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:01:40 »
Klopt helemaal.

Maar stel nou dat je met mooi weer naar Berlijn rijdt en je moet met sneeuw of andere winterse toestanden naar huis rijden.
Dan ben ik er klaar voor.

 ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4052 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:45:21 »
Daarom hier weer 4 nieuwe 4 seizoen banden, geen omkijken naar, niet naar de banden en niet naar het weersbericht.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4053 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:01:06 »
Zo, de Micra heeft een nieuw achterwiellager. Voor  €  73,80  weer geregeld. Helemaal fijn!
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4054 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:40:00 »
Ik heb wat pomphouders gepolst over de Euro E 10 benzine en men was daar niet zo van gecharmeerd. Eerder heb ik hetzelfde bij een aantal pomphouders in Duitsland gedaan en ook die waren niet bepaald enthousiast over deze tank vervuilende brandstof. Voor oudere auto's kan het helemaal een crime zijn.

Volgens de Europese Unie zorgt de overgang naar E10-benzine voor een CO2-besparing van ongeveer 5%. Als je dat afzet tegen de totale brandstofverkoop in Nederland, dan daalt de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer met zo’n 0,25%.

Maar of het rijden op E10-benzine daadwerkelijk resulteert in een lagere CO2-uitstoot, is nog onzeker. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het brandstofverbruik van een auto op E10-benzine ongeveer 8% hoger ligt dan bij dezelfde auto op E5-benzine.

Dat komt omdat ethanol 30% minder energie bevat dan Euro 95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat. Daarbij zou de CO2-uitstoot tot 11 gram per kilometer hoger kunnen uitvallen.

Onze motorclub gebruikt sowieso geen E 10 benzine. Pas geleden kregen we een benzinetank te zien waar E 10 in had gezeten en het desbetreffende voertuig was voor een langere tijd niet gebruikt. We dachten allemaal in een compleet verroeste tank te kijken, maar de zogenaamde roest bleek het residu van de E 10 benzine te zijn. Toen 102 nog volop leverbaar was zette ik de motor 's winters altijd weg met een geheel volle tank Firezone 102 en dat wordt nu BP Ultimate. De keren dat ik de Duitse grens passeer gooi ik de tank van de Honda CB500X  vol met Aral 102.

Persoonlijk ben ik van mening dat door E10 ook weer vele spookverhalen de ronde gaan doen. Het benzinemengsel zal een marge hebben wat er afgeweken mag worden . Had ook altijd het idee dat ik meer km maakte als ik bij Shell tankte... maar het is ook moeilijk meetbaar. Bij oudere auto's werd vaak nog rubber gebruikt en dat maakt niet zo'n goede vrienden met E10. Net als audio je weet dat er iets anders is ... maar had je het ook gemerkt als je het niet wist. Zowel mijn vader als ik hadden het idee dat hij juist wat feller liep met E10 als met E5.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4055 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:44:25 »
Ik heb wat pomphouders gepolst over de Euro E 10 benzine en men was daar niet zo van gecharmeerd. Eerder heb ik hetzelfde bij een aantal pomphouders in Duitsland gedaan en ook die waren niet bepaald enthousiast over deze tank vervuilende brandstof. Voor oudere auto's kan het helemaal een crime zijn.

Volgens de Europese Unie zorgt de overgang naar E10-benzine voor een CO2-besparing van ongeveer 5%. Als je dat afzet tegen de totale brandstofverkoop in Nederland, dan daalt de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer met zo’n 0,25%.

Maar of het rijden op E10-benzine daadwerkelijk resulteert in een lagere CO2-uitstoot, is nog onzeker. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het brandstofverbruik van een auto op E10-benzine ongeveer 8% hoger ligt dan bij dezelfde auto op E5-benzine.

Dat komt omdat ethanol 30% minder energie bevat dan Euro 95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat. Daarbij zou de CO2-uitstoot tot 11 gram per kilometer hoger kunnen uitvallen.

Onze motorclub gebruikt sowieso geen E 10 benzine. Pas geleden kregen we een benzinetank te zien waar E 10 in had gezeten en het desbetreffende voertuig was voor een langere tijd niet gebruikt. We dachten allemaal in een compleet verroeste tank te kijken, maar de zogenaamde roest bleek het residu van de E 10 benzine te zijn. Toen 102 nog volop leverbaar was zette ik de motor 's winters altijd weg met een geheel volle tank Firezone 102 en dat wordt nu BP Ultimate. De keren dat ik de Duitse grens passeer gooi ik de tank van de Honda CB500X  vol met Aral 102.

Persoonlijk ben ik van mening dat door E10 ook weer vele spookverhalen de ronde gaan doen. Het benzinemengsel zal een marge hebben wat er afgeweken mag worden . Had ook altijd het idee dat ik meer km maakte als ik bij Shell tankte... maar het is ook moeilijk meetbaar. Bij oudere auto's werd vaak nog rubber gebruikt en dat maakt niet zo'n goede vrienden met E10. Net als audio je weet dat er iets anders is ... maar had je het ook gemerkt als je het niet wist. Zowel mijn vader als ik hadden het idee dat hij juist wat feller liep met E10 als met E5.
Als je denkt dat het geen kwaad kan ga je toch gewoon E 10 gaan tanken. ;)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4056 Gepost op: 30 oktober 2019, 16:26:55 »
De Opel Zafira loopt beter op E5 dan op E10. Ik tank wel eens bij BP, die hebben E10. Met E10 heb ik het idee dat de motor soms inhoudt. Laatst heel bewust E5 getankt en dat loopt beter. Maakt niet veel uit, Stieneke merkt het niet. Dus blijven we tanken bij  Tamoil in het dorp. De auto gaat er niet kapot van.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4057 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:53:58 »
Gisteren ging het lampje van het motormanagement branden.
Vandaag uit laten lezen blijkt de gloeibougie van de 4e cilinder te zijn.
Is nu gereset, mocht de storing terug komen dan adviseerd men maar 4 nieuwe te monteren.
Wel wat werk want er moet wel wat gedemonteerd worden om erbij te komen onder andere de turbo.
Wachten met spanning af wat er gaat gebeuren.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4058 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:56:33 »
Ik heb wat pomphouders gepolst over de Euro E 10 benzine en men was daar niet zo van gecharmeerd. Eerder heb ik hetzelfde bij een aantal pomphouders in Duitsland gedaan en ook die waren niet bepaald enthousiast over deze tank vervuilende brandstof. Voor oudere auto's kan het helemaal een crime zijn.

Volgens de Europese Unie zorgt de overgang naar E10-benzine voor een CO2-besparing van ongeveer 5%. Als je dat afzet tegen de totale brandstofverkoop in Nederland, dan daalt de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer met zo’n 0,25%.

Maar of het rijden op E10-benzine daadwerkelijk resulteert in een lagere CO2-uitstoot, is nog onzeker. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het brandstofverbruik van een auto op E10-benzine ongeveer 8% hoger ligt dan bij dezelfde auto op E5-benzine.

Dat komt omdat ethanol 30% minder energie bevat dan Euro 95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat. Daarbij zou de CO2-uitstoot tot 11 gram per kilometer hoger kunnen uitvallen.

Onze motorclub gebruikt sowieso geen E 10 benzine. Pas geleden kregen we een benzinetank te zien waar E 10 in had gezeten en het desbetreffende voertuig was voor een langere tijd niet gebruikt. We dachten allemaal in een compleet verroeste tank te kijken, maar de zogenaamde roest bleek het residu van de E 10 benzine te zijn. Toen 102 nog volop leverbaar was zette ik de motor 's winters altijd weg met een geheel volle tank Firezone 102 en dat wordt nu BP Ultimate. De keren dat ik de Duitse grens passeer gooi ik de tank van de Honda CB500X  vol met Aral 102.

Persoonlijk ben ik van mening dat door E10 ook weer vele spookverhalen de ronde gaan doen. Het benzinemengsel zal een marge hebben wat er afgeweken mag worden . Had ook altijd het idee dat ik meer km maakte als ik bij Shell tankte... maar het is ook moeilijk meetbaar. Bij oudere auto's werd vaak nog rubber gebruikt en dat maakt niet zo'n goede vrienden met E10. Net als audio je weet dat er iets anders is ... maar had je het ook gemerkt als je het niet wist. Zowel mijn vader als ik hadden het idee dat hij juist wat feller liep met E10 als met E5.
Als je denkt dat het geen kwaad kan ga je toch gewoon E 10 gaan tanken. ;)

Denk dat ik de overstap naar diesel maar eens maak ....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4059 Gepost op: 31 oktober 2019, 08:21:03 »
Overleg je dat wel eerst even met Greta?

 :o ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4060 Gepost op: 31 oktober 2019, 08:57:02 »
Overleg je dat wel eerst even met Greta?

 :o ;D ;D

Marcel

Als ik de krant vanochtend lees beginnen mijn tenen voor de zoveelste keer te krommen ! Windmolens die een gas (SF 6) uitstoten wat talloze malen slechter is voor het milieu dan de uitstoot van stikstof en CO2. Eén molecuul van dit gas (zwavelhexafluoride) is duizenden keer zo zwaar als een CO2 molecuul. Biomassa die meer fijnstof produceert dan steenkool en hele bossen kost. Warmtepompen die inefficiënt zijn en bromgeluiden maken. (windmolens produceren ook geluidsoverlast en slaan insecten en vogels uit de lucht).

Als dit zo doorgaat zitten we binnen de kortst mogelijke tijd in een recessie !

Ik weet dat het niet netjes klinkt, maar mijn boodschap voor het stelletje kantoorkneuzen in deze regering is: "Stik toch !".

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4061 Gepost op: 31 oktober 2019, 09:01:40 »
Overleg je dat wel eerst even met Greta?

 :o ;D ;D

Marcel

Als ik de krant vanochtend lees beginnen mijn tenen voor de zoveelste keer te krommen ! Windmolens die een gas (SF 6) uitstoten wat talloze malen slechter is voor het milieu dan de uitstoot van stikstof en CO2. Eén molecuul van dit gas (zwavelhexafluoride) is duizenden keer zo zwaar als een CO2 molecuul. Biomassa die meer fijnstof produceert dan steenkool en hele bossen kost. Warmtepompen die inefficiënt zijn en bromgeluiden maken. (windmolens produceren ook geluidsoverlast en slaan insecten en vogels uit de lucht).

Als dit zo doorgaat zitten we binnen de kortst mogelijke tijd in een recessie !

Ik weet dat het niet netjes klinkt, maar mijn boodschap voor het stelletje kantoorkneuzen in deze regering is: "Stik toch !".

Ik heb ook het gevoel dat het echt helemaal de verkeerde kant op gaat...
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4062 Gepost op: 31 oktober 2019, 09:59:27 »
Ik ben vandaag lekker met de auto naar het werk gegaan.
Heb de bolide eerst gestart , vervolgens de ruiten schoon gaan krabben.
Daarna ben ik rustig stoomwolken blazende naar de werkplek getuft.

Straks nog even de winterwielen er onder laten zetten.  Dat rubber veroorzaakt ook weer wat meer brandstofverbruik dus CO2 uitstoot.
Ik ga vandaag vast ook wel een insect uit de lucht rijden.  Ik hoop geen vogel, dat geeft schade aan het voertuig.
Er gaat vast ook nog wel een procentje koudemiddel ontsnappen uit het airco systeem.

Ik moet vast ook nog wel een keertje hard remmen voor een geitenharenwollensokkenboomknuffelaar uit de Greta generatie die lak heeft aan verkeersregels, dat veroorzaakt nog een beetje fijnstof. 

Kortom, ik doe alleen maar goede dingen. 

Ze stikken er maar in.  Wat een idiote wereld vol met idioten zeg.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2019, 10:11:33 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4063 Gepost op: 31 oktober 2019, 20:34:27 »
Gisteren ging het lampje van het motormanagement branden.
Vandaag uit laten lezen blijkt de gloeibougie van de 4e cilinder te zijn.
Is nu gereset, mocht de storing terug komen dan adviseerd men maar 4 nieuwe te monteren.
Wel wat werk want er moet wel wat gedemonteerd worden om erbij te komen onder andere de turbo.
Wachten met spanning af wat er gaat gebeuren.
De storing leek verholpen maar kwam vanmiddag weer terug.
Afspraak voor reparatie is voor volgende week ingepland.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4064 Gepost op: 01 november 2019, 06:43:25 »
Dat gaat toch weer een stuk audio budget wegnemen.
Jammer.

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000