Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 966510 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5130 Gepost op: 09 mei 2022, 08:14:41 »
Bij Aral in Elten is op dit moment de 102 Ultimate 2,39 per liter en de E5 (95) 2,18 en de E10 (95) 2,12.

Aral geeft op zijn site aan dat 102 Ultimate geen ethanol aandeel heeft.
Eerder had ik aangegeven dat ik op het vulpistool van Ultimate toch E5 had zien staan.  Dat zou dan door mij verkeerd gezien zijn.

Marcel

De tweewieler gaat zo meteen richting Duitsland ! Gisteren bij een locale Shell pomp voor € 2,33 V-power getankt. Op de terugweg wordt er bij de Aral in Elten 102 Ultimate bijgetankt

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5131 Gepost op: 09 mei 2022, 10:21:36 »
[...]
Eerder had ik aangegeven dat ik op het vulpistool van Ultimate toch E5 had zien staan.  Dat zou dan door mij verkeerd gezien zijn.
Hoezo?

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5132 Gepost op: 09 mei 2022, 11:32:07 »
[...]
Eerder had ik aangegeven dat ik op het vulpistool van Ultimate toch E5 had zien staan.  Dat zou dan door mij verkeerd gezien zijn.
Hoezo?

Groet,
Jacco

Aral geeft op zijn site aan dat er in de 102 Ultimate geen deel ethanol zit.
Als er op het vulpistool E5 zou staan dan zou er toch tot 5% ethanol in kunnen zitten.

Als ik weer bij Aral te Elten ben kijk ik wat nou wel gezien heb.
En uiteraard meld ik dat hier even.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5133 Gepost op: 09 mei 2022, 11:39:58 »
[...]
Eerder had ik aangegeven dat ik op het vulpistool van Ultimate toch E5 had zien staan.  Dat zou dan door mij verkeerd gezien zijn.
Hoezo?

Groet,
Jacco

Aral geeft op zijn site aan dat er in de 102 Ultimate geen deel ethanol zit.
Als er op het vulpistool E5 zou staan dan zou er toch tot 5% ethanol in kunnen zitten.

Als ik weer bij Aral te Elten ben kijk ik wat nou wel gezien heb.
En uiteraard meld ik dat hier even.

Marcel
Maar dat klopt dan toch? Welke sticker had je anders verwacht?

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5134 Gepost op: 09 mei 2022, 18:27:14 »
Zojuist na een motorrit van 305 kilometer door het Niederrhein gebied teruggekeerd. Het was een heerlijke dag met prachtige vergezichten. Onderweg ook goed voor de inwendige mens gezorgd.
Op de terugweg in Elten even een aantal liters Aral 102 bijgetankt.

Aral 102 is veilig te tanken in een auto, ook als deze niet geschikt is voor bio-ethanol. De brandstof bevat namelijk geen bio-ethanol maar in plaats daarvan bio-ether (max 5%).

In Nederland zijn de brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van bio-ethanol. Dit zijn de enige ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan.

Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP is de informatie afkomstig van de manager Communications & External Affairs !!! :sceptic:

Diverse testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere effecten geeft dan de Shell V-power door de verschillen in octaangehalte.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5135 Gepost op: 10 mei 2022, 05:38:30 »
The fuel ether bio-ETBE* is a derivative from
bioethanol, obtained from the distillation of wheat and/
or sugar beet. About half of all bio-ethanol blended into
gasoline in the EU is currently in the form of bio-ETBE.
In addition, bio-MTBE is by far the largest commercially
available advanced biofuel for gasoline blending.

Bio ether is een afgeleidde van bio ethanol.
Begrijp ik nou goed dat bio ether de meest toegevoegde vorm van bio ethanol is in brandstoffen?
Ehhh nee de Ethanol bio MTBE is de meest gebruikte bio ethanol. 
MTBE ehtanol is dan de niet zo goeie en de ETBE ethanol is dan de goeie.
En de ETBE ether is hetgeen Aral toe zou kunnen voegen tot 5% in de Ultimate 102.


Marcel
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 06:18:04 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5136 Gepost op: 10 mei 2022, 08:24:06 »
MTBE is Methyl Tertiary Butyl Ether
ETBE is Ethyl Tertiary Butyl Ether

Verschil als in Ethanol en Methanol?

Methanol is CH3OH
Ethanol is C2H5OH

De eerste wordt als brandalcohol gebruikt en de tweede vaak als oplosmiddel. 
De tweede is ook de alcohol welke in drank zit.

Het volgende zegt Aral zelf over de 102 Ultimate.

Bei der Herstellung von Aral Ultimate 102 wird auf die Zugaben von Bioethanol verzichtet, wodurch der Hochleistungskraftstoff für alle Fahrzeuge mit Ottomotor geeignet ist. Aral Ultimate 102 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Ottokraftstoff und entspricht bzw. übertrifft teilweise deutlich die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228 für Super Plus Ottokraftstoffqualitäten.

Volgens Aral zit er geen ethanol of methanol in de brandstof.
De super E10 heeft een oktangetal van 95 en heeft tot max 10% bio ethanol.
Aral bied naast E10 ook E5 aan met een oktangetal van 95.  98 is niet verkrijgbaar.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5137 Gepost op: 10 mei 2022, 10:01:17 »
MTBE mag volgens mij niet meer. Bij mij op het werk, raffinaderij, is het verdwenen en is er ETBE voor in de plaats gekomen. Het is een onderdeel van Benzine.
Feiten geven niets om gevoelens.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5138 Gepost op: 10 mei 2022, 11:18:43 »
Vanwege de mayonaise vondst wil ik dan voor de baby Benz de betere kwaliteit benzine laten tanken door mijn betere helft.

Ik ken V-Power (benzine) van Shell, is 98 dacht ik. Wat zijn dan de equivalenten (namen) bij BP, Esso etc.?

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5139 Gepost op: 10 mei 2022, 11:34:32 »
Bij BP is het dacht ik ook Ultimate.
En bij Esso Synergy supreme+

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5140 Gepost op: 10 mei 2022, 11:35:48 »
Eigenlijk zouden alle 98's wel voldoen. Franse benzines mijden, daar zit relatief veel vochtminnend vloeistof bij. Ultimate van BP komt goed uit de bus, maar als ik zou moeten kiezen is het V-power. Op de eea manier bokt mijn motor ietwat op BP Ultimate.

Of nog beter die RON102 die ik je laatst heb getipt. Die garanderen ze als 100+ en daar zit dan het minst aan vochtminnend spul in. (is de vervanger van Competion 102, die bestaat niet meer)

Wellicht ook een olieflush? En dan gaan voor een olie die witte slurrie actief bestrijdt.

Groet,
Jacco

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5141 Gepost op: 10 mei 2022, 11:54:55 »
Wat is volgens jou dat vocht minnende spul? Zover ik weet is alleen ethanol een vocht minnend component van benzine.
Feiten geven niets om gevoelens.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5142 Gepost op: 10 mei 2022, 12:03:10 »
Ja, inderdaad dat spul. En de afgeleiden daarvan.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5143 Gepost op: 10 mei 2022, 12:06:03 »
Roestvorming- en corrosie in combinatie met brandstofveroudering is het grootste probleem dat E10 benzine met zich meebrengt. Bio-ethanol is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het vocht aantrekt. Vocht in combinatie met zuurstof zorgt op zijn beurt voor roest- en corrosie, iets wat voor veel schade kan zorgen met name aan de injectoren. Alle auto’s hebben hier last van, met name de nieuwere auto’s, omdat deze injectiesystemen veel verfijnder en kwetsbaarder zijn dan die van oudere voertuigen.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #5144 Gepost op: 10 mei 2022, 12:27:07 »
In theorie zouden juist nieuwere auto’s, 15 jaar en jonger, minder of geen last van moeten hebben. Nu weet ik niet hoe lang het duurt voordat de problemen onstaan.
Feiten geven niets om gevoelens.