Mijn Clio tce 90 heeft net als de tce 120 een distributieketting.
Bij de tce 120 komt het nog wel eens voor dat de ketting uitrekt en bij de tce 90 veel minder.
Ik let altijd op bij het starten van de auto of ik iets hoor rammelen in het motorruim.
tot nu toe (90.000 km) hoor ik niets anders dan een tevreden spinnende 3 pitter.
Alleen het zachtjes tikken van de injectoren en verder eigenlijk bijzonder weinig.
De
/start zet ik eigenlijk altijd uit.
De verhalen over dit systeem en de problemen die er door kunnen ontstaan blijf ik liever voor.
De een zegt dat de fabrikant rekening heeft gehouden met de vele extra keren starten van de motor en het geen problemen zou mogen opleveren.
Startmotor en accu zijn zwaarder uitgevoerd. De accu klopt, dat kan ik controleren. Dat is er eentje die speciaal voor vaak ontladen en laden is gemaakt.
Maar de ketting krijgt toch bij elke start weer een ruk om de boel op gang te trekken. Nou schijnt het uitrekken van de ketting meer door slechte smering door vervuilde olie te komen dan door het elke keer weer starten.
De auto houd heel veel punten die in orde moeten zijn voordat de motor uitgezet wordt bij stoppen en de bak in vrij en koppeling los.
Buitentemperatuur, motortemperatuur, lading accu, stroomverbruikers, binnentemperatuur bij ingeschakelde airco, en vast nog wel een paar andere zaken die ik nu vergeet.
Als je groen licht krijgt en je mag weer rijden en je trapt de koppeling in dan loopt de motor al weer voordat je de deze volledig hebt ingetrapt.
Eigenlijk merk je niet veel van het starten, je kunt net als je met draaiende motor staat te wachten vlot wegrijden.
Maar toch blijft mijn gevoel voor techniek knagen. En of het veel brandstof scheelt, dat geloof ik niet echt.
Marcel