Auteur Topic: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.  (gelezen 974534 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4485 Gepost op: 22 januari 2021, 23:54:36 »
Zo dichtbij... Eens kijken of er nog wat spaarpotjes her en der liggen te slingeren.

MB 500 CL op lpg en een trekhaak (?)

Groet,
Jacco

Ik zou hier toch maar voorzichtig mee zijn, want je kunt aardig op kosten komen. Zorg dat je in ieder geval aan de weet komt hoe het onderhoud door de jaren heen is geweest.
Er werd enige tijd geleden een CL 500 uit 2000 met 229000 kilometer op de teller aangeboden voor   € 5.950,00.

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 00:03:34 door Audiofreak »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4486 Gepost op: 23 januari 2021, 00:15:27 »
Ja, daar moet je even doorheen. Ik heb ze met 8 ton op de teller gezien, en nog steeds gaan. Hangt een beetje af van de historie, maar ik denk dat het met wat liefde en aandacht best goed gaat komen.

Groet,
Jacco
Het is wel een hele mooie... ziet er van binnen ook erg netjes uit.
Maar ik weet niet hoe het bijvoorbeeld met distributiekettingen zit bij zo’n auto. Bij sommige Audi’s is dat wel een dingetje, moet het hele blok eruit.


Groeten, Ando.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 00:17:06 door Ando »
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4487 Gepost op: 23 januari 2021, 09:09:05 »
CL500, mooie auto.
Nieuwprijs was iets van €130.000,- á €140.000,-
5 liter V8 met nog een "normaal" vermogen en koppel. Het blok kan heel erg lang heel blijven.
Een proefrit kan veel naar boven halen. Maar dat weet Dekkersj zelf ook wel.
Ik zou zeker willen weten dat alle noodzakelijke en minder noodzakelijke speeltjes goed functioneren. 
Alles moet werken wat er op zit, maar dat is dan weer mijn tik.
Of de versnellingsbak goed werkt is ook tijdens een proefrit te onderzoeken. Bij voorkeur koude start en dan warm rijden.
De motor heeft 3 kleppen per cilinder.  Dat zie je niet heel vaak. 
Ik denk dat er een ketting. of meerdere, wordt gebruikt voor de distributie.
Of deze uitgerekt is kun je horen bij het starten en aanslaan van de motor. Het ratelen of rammelen van een versleten spanner en of uitgerekte ketting kun je niet missen.
Nou denk ik dat de auto's van rond 2000 nog geen grote problemen hadden met de kettingen.
Het verslijten en uitrekken van de ketting heeft , hoor en lees ik nog wel eens, veel te maken met te lang doorrijden met vervuilde olie.
Te lange onderhoudsintervallen.
Een in detail bekende onderhoudshistorie zou ik toch wel graag bij deze auto willen hebben.
maar als onderhoud goed en op tijd is gedaan zou ik zeker niet bang zijn voor de kilometerstand.  Wel even checken of de kilometerstand een logische is.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4488 Gepost op: 23 januari 2021, 09:32:33 »
Mijn Clio tce 90 heeft net als de tce 120 een distributieketting.
Bij de tce 120 komt het nog wel eens voor dat de ketting uitrekt en bij de tce 90 veel minder.
Ik let altijd op bij het starten van de auto of ik iets hoor rammelen in het motorruim.
tot nu toe (90.000 km) hoor ik niets anders dan een tevreden spinnende 3 pitter.
Alleen het zachtjes tikken van de injectoren en verder eigenlijk bijzonder weinig.
De stop/start zet ik eigenlijk altijd uit.
De verhalen over dit systeem en de problemen die er door kunnen ontstaan blijf ik liever voor.
De een zegt dat de fabrikant rekening heeft gehouden met de vele extra keren starten van de motor en het geen problemen zou mogen opleveren.
Startmotor en accu zijn zwaarder uitgevoerd.  De accu klopt, dat kan ik controleren. Dat is er eentje die speciaal voor vaak ontladen en laden is gemaakt.
Maar de ketting krijgt toch bij elke start weer een ruk om de boel op gang te trekken. Nou schijnt het uitrekken van de ketting meer door slechte smering door vervuilde olie te komen dan door het elke keer weer starten.
De auto houd heel veel punten die in orde moeten zijn voordat de motor uitgezet wordt bij stoppen en de bak in vrij en koppeling los.
Buitentemperatuur, motortemperatuur, lading accu, stroomverbruikers, binnentemperatuur bij ingeschakelde airco, en vast nog wel een paar andere zaken die ik nu vergeet.
Als je groen licht krijgt en je mag weer rijden en je trapt de koppeling in dan loopt de motor al weer voordat je de deze volledig hebt ingetrapt.
Eigenlijk merk je niet veel van het starten, je kunt net als je met draaiende motor staat te wachten vlot wegrijden.
Maar toch blijft mijn gevoel voor techniek knagen.  En of het veel brandstof scheelt, dat geloof ik niet echt.

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4489 Gepost op: 23 januari 2021, 09:33:04 »


Bouwjaar: 2000
Kilometerstand: 157.253 (166.429 kilometer minder dan de CL 500 uit Steenbergen).
Prijs: € 5.950,00

https://www.autogarderen.nl/
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 09:36:51 door Audiofreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4490 Gepost op: 23 januari 2021, 09:34:32 »
Nou ja, de spaarpotjes zijn leeg en als het al wat gaat worden gaat de rest van het wagenpark eruit. Dat is voorlopig geen optie.

Ik zou er overigens direct mee naar een garage daar om de hoek gaan. Deze verkoper is echt alleen een schuiver, alleen als er iets aan de verkoop te verdienen is, staat het daar. Geen verkeerde mensen overigens. Maar om de hoek zitten de specialisten qua ster. Die zijn zeker in deze contreien wereldberoemd, en ook wel bekend daarbuiten. Daar zal wel gaan blijken dat er eea vernieuwd moet gaan worden.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4491 Gepost op: 24 januari 2021, 10:06:35 »
Nou ja, de spaarpotjes zijn leeg en als het al wat gaat worden gaat de rest van het wagenpark eruit. Dat is voorlopig geen optie.

Ik zou er overigens direct mee naar een garage daar om de hoek gaan. Deze verkoper is echt alleen een schuiver, alleen als er iets aan de verkoop te verdienen is, staat het daar. Geen verkeerde mensen overigens. Maar om de hoek zitten de specialisten qua ster. Die zijn zeker in deze contreien wereldberoemd, en ook wel bekend daarbuiten. Daar zal wel gaan blijken dat er eea vernieuwd moet gaan worden.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk

Deze wens hoeft niet meteen in vervulling te gaan. Over een paar jaar , of eerder, is de situatie financieel en op ander vlak er wel.
Ook dan zijn er absoluut zeker nog schitterende Benzen te vinden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4492 Gepost op: 27 januari 2021, 07:52:02 »

Vertrouwen in techniek kan dodelijk eindigen,hij moet wel geslapen hebben..... :think:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4493 Gepost op: 27 januari 2021, 10:00:47 »
De techniek is nog niet zo ver dat je de verantwoordelijkheid bij de auto kunt leggen.

Ik ken een ander filmpje waarop je de situatie ziet vanuit de Tesla.
Deze rijdt achter een andere rijdende auto.
De voorganger wijkt plotseling naar rechts uit voor een stilstaande auto voor hem.
De Tesla ziet tot op het laatst de rijdende auto voor zich.  De techniek kijkt niet naar het uitwijken van de auto en ziet pas te laat dat er een stilstaande auto is.
De Tesla botst vol op de stilstaande auto.
De "zelfrijdende" auto geeft geen waarde aan het plotseling uitwijken. Die ziet alleen een object uit beeld verdwijnen en heeft geen idee waarom.
Vrijwel zeker is het signaal: weg vrij en optrekken naar de ingestelde snelheid.  En dan pas het stilstaande object.
Wij, tenminste als je een beetje ervaring hebt, zien een uitwijkende auto en geeft bij ons al het signaal dat er iets niet in orde is en zullen we eerder gaan remmen en misschien ook proberen uit te wijken.
Wij hebben meer kans op een goede afloop dan de zelfrijdende auto.
Ik snap heel erg niet dat je zo verschrikkelijk dom bent dat je de krant gaat lezen of zelfs lekker gaat slapen als je auto met 120 km/h over de weg raast.
Overigens snap ik de idioten niet die achter het stuur zitten en meer aandacht hebben voor Whatsapp Facebook etc etc.
Ik zie ze ook wel die nog even hun make up moeten doen of zich aan het inlezen zijn voor hun volgende klant.
Vrachtwagenchauffeurs, beroeps chauffeurs notabene, zitten hun papieren door te nemen of zijn koffie aan het zetten of zitten lekker aan de telefoon al slingerend over de weg en als je dan een keer op den toetert drukt om even aandacht te krijgen en ze je niet tussen vangrail en dieseltank pletten krijg je een middelvinger.
Op een autoforum zag ik laatst de vraag voorbij komen of het mogelijk was om het beeldscherm van het media en navigatie scherm ook tijdens het rijden films weer te laten geven. 
Dat kan vaak, ook bij mijn auto, als de auto stil staat.
Als je video op een USB stick hebt kun je in mijn auto als deze stil staat The Grand tour kijken. 
De vraag was of de beveiliging te kraken was zodat hij/zij ook tijdens het rijden lekker videoclipjes kon kijken.  Wat een idioot.
is autorijden dan zo saai geworden?

Overigens begrijp ik Tesla ook niet. Alhoewel er is geen betere test voor je zelfrijsystemen dan het gewone dagelijkse leven op de weg.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 10:02:36 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4494 Gepost op: 27 januari 2021, 10:41:53 »
Ik heb al helemaal niets met cruise-control, laat staan met een compleet zelfrijdende auto...
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4495 Gepost op: 27 januari 2021, 10:57:04 »
Ik heb al helemaal niets met cruise-control, laat staan met een compleet zelfrijdende auto...

Op een cruise en dan alles onder control is niet verkeerd.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4496 Gepost op: 27 januari 2021, 10:57:18 »
Ik heb al helemaal niets met cruise-control, laat staan met een compleet zelfrijdende auto...

Daar heb ik ook veel moeite voor moeten doen om daar aan te wennen.
Mijn Volvo 850 was de eerste auto waar het op zat.
Ik heb er in Zweden mee leren rijden.  Je mag daar op de snelweg niet sneller dan 110.  En dat heul veul kilometers lang.
Dan is het rijden op de snelheidsregelaar wel erg fijn.
Mijn huidige auto heeft het ook en die gebruik ik daar waar het maar enigszins kan.
De Clio moet je heel erg gespannen het gaspedaal in exact dezelfde stand houden anders ga je vertragen of versnellen.
Om een constante snelheid aan te houden is het erg fijn als de cruise control dat van je over kan nemen.
heel vervelend zijn dan die mensen die je inhalen en dan voor je gaan rijden en steeds een beetje langzamer gaan rijden.
Dan moet ik mijn regel knopje weer naar benden drukken om er wee 2 km/h af te halen.
Als ze te veel vertragen ga ik er toch weer voorbij om dan weer strak 108 km/h te gaan rijden en dan komen ze je weer voorbij om het spelletje te herhalen.
Dat is soms wel eens lastig, maar meestal vind ik het rijden op de automaat heerlijk ontspannen rijden.
Wel altijd alert en de benen en voetjes klaar om in te grijpen indien nodig.

Het verkeer moet niet te druk zijn, dan blijf je dat ding aan en uit zetten.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4497 Gepost op: 27 januari 2021, 11:08:23 »
In de Caddy zit ook cruise-control. Ik heb dat weleens geprobeerd maar zie het nut eigenlijk niet zo. Nu reageert de Caddy met een 75 PK diesel natuurlijk ook niet echt heftig op het gaspedaal, dat scheelt wel. Maar ik heb zelfs het idee dat je minder alert wordt omdat je op minder dingen hoeft te letten. Maar als er (onverwacht) van snelheid veranderd moet worden heb ik altijd een beetje het gevoel in een ongeleid projectiel te zitten en slaat er een lichte paniek toe....
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4498 Gepost op: 27 januari 2021, 11:09:18 »
Ik heb al helemaal niets met cruise-control, laat staan met een compleet zelfrijdende auto...

Op een cruise en dan alles onder control is niet verkeerd.
Daar ben ik ook wel voor te porren Paul!
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Reactie #4499 Gepost op: 27 januari 2021, 13:23:24 »
Ja, dat gevoel ken ik. Zeker in druk verkeer met wisselende snelheden gebruik ik de cruise control ook niet.
Anders, met rustig verkeer, heb ik juist het idee dat ik me beter op het verkeer kan concentreren als ik niet op de snelheid en op mijn gaspedaal hoef te letten.
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000