Auteur Topic: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?  (gelezen 21246 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Gepost op: 01 juli 2014, 18:11:09 »
Regelmatig kom ik hier als vaste bezoeker van het forum onderwerpen tegen waarvan ik denk .......  oeps blijf met twee voeten op de grond en relativeer.

Enkele voorbeelden:

Bekabeling en pluggen, geloof of een fabel
Schone stroom en / of een aparte groep voor je audio wel of niet relevant
Het verschil in buizen bezetting en de meerwaarde er van
Het toepassen van "betere" onderdelen zoals bv condensatoren wel of niet
Acoustiek moet als het kan 100%, of leven met de beperkingen van je leef omgeving

Voor mij is belangrijk dat de audio meuk technisch in orde is en de rest is bijzaak, muziek is voor mij een stukje emotie afhankelijk van onder ander je stemming en kan per dag verschillen.

Maar goed mijn mening is persoonlijk en wellicht zien jullie dat anders, ben benieuwd naar jullie visie graag onderbouwd met een gezond verhaal.


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2014, 18:23:12 »
Ik ben een tamelijk ongelovige. Maar dat kan aan een slecht gehoor liggen ;)

Ik ben op basis van een aantal blinde testen voor mezelf tot de slotsom gekomen dat luidsprekers en de akoestiek van de luisterruimte een flink verschil kunnen maken en dat de rest hooguit marginaal van belang is, zaken als dsp die echt wat met het geluid doen daargelaten.

Audiofiele zekeringen, kabels, pluggen, condensatoren, stekkerdozen, het zal allemaal wel. Met een goede buizenversterker heb ik geen ervaring, alleen met een KT7 die niet geweldig klinkt. Wel met een cd-speler met een buisje in de uitgang. Die klonk - blind - niet anders dan een cd-speler zonder buisje.

Ik draai momenteel met een Sony versterker uit de ES reeks. Qua geluid onderscheidt die zich niet van de 'forumslet' (de 370) maar hij heeft twee luidsprekeraansluitingen meer, daar heb ik hem (tweedehands) voor gekocht. Waar de 370 weer beter in is, is het vermijden van schakelklikken. Bij de ES hoor ik het als elders in het huis het licht wordt in- of uitgeschakeld. De '370' heeft daar geen last van. Blijkbaar op dat punt beter ontworpen dan zijn oudere duurdere en zwaardere broertje.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2014, 18:40:20 »
Tja Frits, ik deel je mening voor de volle 100%. Ergens toch ook wel weer jammer, want het maakt de hobby minder spannend. Vroeger sprak ik met ontzag bepaalde merknamen uit en nu denk ik vaak "Ja hoor, het zal wel!". Deze instelling is bij mij inderdaad door een aantal blinde tests ontstaan. Toch zorgen deze ervaringen ook wel voor een stuk rust binnen de hobby. Mijn bijna neurotische neigingen om een dikke McIntosh te scoren zijn nagenoeg afgenomen, maar ik blijf wel naar bepaalde luidsprekers zoeken, omdat die voor de grootste klankverschillen zorgen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2014, 18:44:20 »
Regelmatig kom ik hier als vaste bezoeker van het forum onderwerpen tegen waarvan ik denk .......  oeps blijf met twee voeten op de grond en relativeer.

Enkele voorbeelden:

Bekabeling en pluggen, geloof of een fabel
Schone stroom en / of een aparte groep voor je audio wel of niet relevant
Het verschil in buizen bezetting en de meerwaarde er van
Het toepassen van "betere" onderdelen zoals bv condensatoren wel of niet
Acoustiek moet als het kan 100%, of leven met de beperkingen van je leef omgeving

Voor mij is belangrijk dat de audio meuk technisch in orde is en de rest is bijzaak, muziek is voor mij een stukje emotie afhankelijk van onder ander je stemming en kan per dag verschillen.

Maar goed mijn mening is persoonlijk en wellicht zien jullie dat anders, ben benieuwd naar jullie visie graag onderbouwd met een gezond verhaal.
Op audiogebied kan het me niet gek genoeg zijn, vooropgesteld dat het voor mij ertoe doet.
Het plezier staat immers voorop en of een ander me dan voor idioot verklaart, zal me echt een zorg zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2014, 18:49:36 »
Leven met de beperking.
Maar middels apparaten en luidsprekers eruit halen wat mogelijk is zover het budget het toelaat.
Betere onderdelen ja,dat kan een verbetering geven.(upgrade)
Kabels,tussen enkele phonokabels die ik heb hoor ik verschil,Oelbach dof,  v/d Hul minder ruis.Klotz of Sme geen verschil.
Conclusies naar mijn ervaringen :)
I love vintage.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2014, 19:00:08 »
Het zo-af-en-toe proberen van nieuwe dingen is voor mij een onderdeel van de hobby. Vroeger verschillende interlinks geprobeerd en erachter gekomen dat deze nagenoeg geen invloed hebben. Ook met luidsprekerkabels heb ik geklooid en daarbij kwam ik erachter dat ik geen verzilverde koper kabel wil hebben. Gewoon koper litze voldoet voor mij prima. Verder heb ik nog getest met netfilters/stroomconditioners en die staan nog steeds in de set. Toen er wat meer geld beschikbaar werd, heb ik iets meer getest met verschillende versterkers, dac's en dergelijke.
Voetjes, kabel-van-de-grond-af-houders, trillingsdempende platen, audiofiele zekeringen en voedingskabels heb ik nooit gebruikt want daar geloof ik sowieso niet in (geen idee waarom ik juist daar de grens trek). Het laatste product dat ik heb getest is een Suzy Wong tegel en dat is ook een blijvertje.
En zo zal ik in de toekomst nog wel een paar dingen gaan proberen. Zoals gezegd: het is een (klein) onderdeel van mijn hobby.

Groeten...

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2014, 19:15:31 »
Hallo,

Ik heb vroeger exotische luidspreker -en stroomkabels gehad, alsook legio interlink varianten. Daarnaast nog een VDH netslof, een KEMP PowerSource(?) blok en Audio Agile cd-filter versleten.
Van KEMP ook nog twee of drie van die blokken voor in de wcd toegepast. Dit hoorde ik echt niet maar werd gekocht onder het mom; "Baat het niet dan schaadt het niet".
Masterbase plaatjes alsook meer esoterische ontkoppelings/anti-vibratie materialen versleten. "De MAt" van Art Speak slingert hier vast nog wel ergens in de rondte.
Een paar dac's en loopwerken, redelijk wat cd-spelers en versterkers.

Ik was behoorlijk gelovig en soms ook weer niet..., ik was vooral hebberig en wilde mooier, dikker, vetter, etcetera en dus beter!?

Nu ben ik ongelovige Thomas, hetzij met een open vizier.

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2014, 19:44:38 »
De enige keer dat ik verschil hoorde bij een "tweak", was toen ik dunne fietslamp-achtige luidsprekerkabeltjes verving door 2.5 mm kabel van de bouwmarkt.
Het geluid werd niet beduidend beter, alleen hoorde ik meer details en doken opeens allerlei instrumenten op die ik nooit eerder had gehoord.
Voor de rest heeft akoestiek de grootste invloed op de kwaliteit/beleving van een audio-installatie.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2014, 22:22:44 »
Bedankt voor de reacties, leuk om te lezen dat er veel getweakt wordt maar zo nuchter als wij zijn dat niet alles het tot een goed eind brengt.
Maar uiteraard met respect voor een ieder die anders denkt.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2014, 23:30:28 »
Netfilter ja een soort van, maar is meer ter behoud van mijn Sphinx set ivm spanning 230-220

Alles in fase aangesloten ja omdat het een minuutje meer werk kost. Baat het niet schaad het niet! Ik word er in ieder geval rustiger van en dat telt.

High-res files 192kHz jazeker heb ook het gevoel dat zeker een aantal van deze masters beter klinken. Ik word er in ieder geval rustiger van en dat telt.

Fatsoenlijke netjes afgewerkte kabeltjes en interlinks jazeker. Ik word er in ieder geval rustiger van en dat telt.

Ook de rest van mijn set-up moet er spik en span uit zien zonder stof, recht (symmetrisch) staan waar mogelijk. Ik word er in ieder geval rustiger van en dat telt.

Je kunt mij ook wat betreft het kurk, slaolie, magneten, porseleinen kopjes onder de kabels etc. etc onder de ongelovigen scharen.

Edit: tekst toegevoegd
 
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 08:40:41 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli 2014, 23:43:08 »
Maar uiteraard met respect voor een ieder die anders denkt.

Ook mijn respect voor jou...

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2014, 00:53:15 »
Naar muziek luisteren is de hobby, dat daar spul bij hoort is een mooie bijkomstigheid. Een hobby op zich. Dat spul moet wel goed zijn, als het er dan één keer is blijft het bij mij best wel lang staan. Ben niet zo'n zoeker naar steeds beter, als je ouder wordt ( boven de 50) worden de oren er niet beter op. Je kunt dan wel wat willen maar het houdt een keer op.
Ben ooit op buizenversterkers overgegaan omdat ik daar niet luistermoe van word en ik heb het gevoel dat ik meer hoor. Zal tussen de oren zitten, er niet in, maar telt voor mij wel zwaar mee.
Heb een getweakte Marantz cd speler omdat na een middag luisteren, samen met de vrouw, deze voor ons het mooiste klonk. We wisten niet waar we naar luisterden, naar later bleek de duurste uit het rijtje, het zei zo.
Gedoe met stroomkabels, exotische stekkerblokken, zekeringen, etc doe ik niet aan daar geloof ik niet in. Interlinks moeten goed aansluiten en stevig zitten, niet te, anders trek je boel kapot bij het losmaken ervan. Ik had wat langere nodig en ze zijn voor mij op maat gemaakt van dezelfde kabel die ook gebruikt is in de versterkers.
Waar ik wel in geloof is het ontwerp van apparaten, vandaar kameraadbouw buizenversterkers. Ze zullen misschien wel of niet wat toevoegen, doet er voor mij niet toe als het mij ( ons) maar goed in de oren klinkt.
Type buizen geloof ik wel in, niet in de merken die verschillend zullen klinken. Heb ooit voor mezelf een test gedaan met ecc83 buisjes, hoorde in de merken onderling geen verschil maar heb wel een voorkeur voor Philips en Siemens omdat die uit ervaring erg lang meegaan. Geen Telefunken, die zijn zo duur dat zijn beleggingen. Wel goed maar veel te duur.
Heb tegenwoordig een luisterzolder, deze is niet akoestisch aangepast maar klinkt zo al beter dan de woonkamer. Er heerst rust dat is misschien wel het belangrijkste ervan, geen geklep van vrouw en soms van 2 volwassen dochters met aanhang. Wordt het druk dan zeg ik toedeledokie ik ga naar boven.
Je kunt mij onder de noemer ongelovig scharen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 00:57:11 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2014, 08:10:34 »
Ik heb een dusdanige ballast van mijn technische opleiding en werk als geluidstechnicus dat ik absoluut niet in sprookjes geloof. Kabels en connectors moeten technisch goed zijn, koper voldoet prima. Apparatuur moet technisch goed ontworpen zijn. Als ik er naar moet kijken vind ik het ook wel wat als het er mooi uit ziet. Niet dat het dan beter klinkt maar het oog wil ook wat. Dat mag ook geld kosten, wazige tweeks en speciale kabels niet, voor dat geld koop ik liever iets technisch aantoonbaar beters. Ik wil best iets meer uitgeven voor een kabel die ik er mooi uit vind zien maar daar koppel ik geen betere prestaties aan. Vogelen met plaatsing van de luidsprekers en akoestiek: ja, dat werkt. Luidsprekers moet je luisteren in je eigen luisterruimte, de technische specs vertellen je niet of het daar goed klinkt. Een wat minder 'rechte' weergever kan het in je eigen luisterruimte stukken beter doen dan een 'rechte'. Ik heb jaren aan knoppen gedraaid en vind dat ik dat nu dus nog steeds mag doen, maar wel zo min mogelijk. Mijn ervaring: de variatie in mijn gehoor is vele malen groter dan die in de apparatuur. Mijn hersenen en humeur hebben een zeer sterke invloed op wat ik hoor. Ook een paar uur muziek luisteren heeft invloed op wat ik hoor. Je mag mij dus ook onder de ongelovigen scharen!
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 11:47:52 door Ando »
Science is no democracy

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2014, 10:10:50 »
Prop mij maar bij de ongelovigen  ;D  Ja, ik besef, dat de ene installatie beter is dan de andere, maar dat zal toch vaak afhangen van de ruimte, waarin deze staan. Ik heb erg dure installaties ruk horen klinken (terwijl de eigenaar bij hoog en laag bleef beweren dat het hemels klonk), en ik heb lo-budget installaties geweldig horen klinken.

De enige hardware componenten, die naar mening echt invloed hebben op de klankkwaliteit zijn luidsprekers en een element van de platenspeler. Hiermee kan je het geluid behoorlijk kleuren en persoonlijk maken. Ik heb nog nooit een wezenlijk verschil tussen een buizen of een transistorversterker gehoord. En de meeste CD speleres klinken in mijn oren ook allemaal hetzelfde. Kabels, gefilterde netstroom, enz...het is niet aan mij besteedt.

Blijft wel overeind staan, dat ik wel vind dat de hardware technisch goed ontworpen moet zijn, en dat het er ook een beetje uitziet. Het oog wil inderdaad ook wat.

Maar het belangrijkste van deze hobby is...het luisteren van muziek. De software is veel belangrijker dan de hardware. Ik luister naar de muziek, niet naar de apparatuur. ;D ;D ;D ;D

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Hoever ga je in je audio / geloof of ongeloof ?
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2014, 16:48:42 »
Prop mij maar bij de ongelovigen  ;D  Ja, ik besef, dat de ene installatie beter is dan de andere, maar dat zal toch vaak afhangen van de ruimte, waarin deze staan. Ik heb erg dure installaties ruk horen klinken (terwijl de eigenaar bij hoog en laag bleef beweren dat het hemels klonk), en ik heb lo-budget installaties geweldig horen klinken.

De enige hardware componenten, die naar mening echt invloed hebben op de klankkwaliteit zijn luidsprekers en een element van de platenspeler. Hiermee kan je het geluid behoorlijk kleuren en persoonlijk maken. Ik heb nog nooit een wezenlijk verschil tussen een buizen of een transistorversterker gehoord. En de meeste CD speleres klinken in mijn oren ook allemaal hetzelfde. Kabels, gefilterde netstroom, enz...het is niet aan mij besteedt.

Blijft wel overeind staan, dat ik wel vind dat de hardware technisch goed ontworpen moet zijn, en dat het er ook een beetje uitziet. Het oog wil inderdaad ook wat.

Maar het belangrijkste van deze hobby is...het luisteren van muziek. De software is veel belangrijker dan de hardware. Ik luister naar de muziek, niet naar de apparatuur. ;D ;D ;D ;D
+1  :claps: