Auteur Topic: The Yes Album: diverse verdoekingen  (gelezen 8389 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
The Yes Album: diverse verdoekingen
« Gepost op: 05 mei 2014, 09:20:41 »
Afgelopen week heb ik de 2014 remaster van The Yes Album gekocht. Iets over het album: het was de doorbraak van de groep Yes in 1971 en ze waren daarmee een van de wegbereiders voor progressieve rock. Het is ook een standaard album: als je iets met het genre hebt, is dit een must. Ik heb destijds de LP gekocht, later de eerste digitale verdoeking, vorig jaar heb ik de Mobile Fidelity Sound Lab uitvoering gekregen en nu dus de versie die Steven Wilson ervan gemaakt heeft.

Uit de forum-vergelijken heb ik geleerd dat als je echt iets wilt vergelijken, de niveaus eerst aan elkaar gelijk moeten worden gemaakt. Ik heb de drie digitale verdoekingen met EAC in WAV formaat omgezet: van boven naar beneden het linker kanaal in Audacity van de eerste, de MFSL en de SW uitvoering:



(link naar de 'grote' afbeelding die beter leesbaar is: http://smg.photobucket.com/user/Frits/media/YIND_zps10dc7eb4.jpg.html - tweemaal het vergrootglas rechtsonder aanklikken)

Wat je ziet is dat de eerste twee nogal qua niveau verschillen. Ik vermoed dat de eerste versie voor een deel gecomprimeerd is, want als ik met Audacity de tweede versie het niveau 'normaliseer' verandert er niet zoveel. Ofwel: die heeft meer dynamiek waardoor het gemiddelde niveau lager ligt. Dat maakt een vergelijk ook lastiger, want de eerste klinkt een stuk luider. Mijn  - subjectieve - indruk: de tweede geeft meer detail en levendigheid, waar de eerste versie meer 'rockt'.

Tot slot de derde: duidelijk is dat Steven Wilson er op zijn eigen manier mee bezig is geweest. Het is geen kopie van de MFSL versie. En dat hoor je ook. Je hoort details die op de andere versies niet naar voren komen, de stem van Jon Anderson klinkt 'schoner' en het geheel komt rustiger over. Of dit de ultieme versie is: dat is een smaakkwestie. Ik heb in ieder geval drie versies die allemaal de moeite waard zijn. En het is een fantastisch album!

De Steven Wilson remaster heeft ook een blu ray aan boord met, behalve de 2014 remaster, ook o.a. een zogeheten needle drop: een versie vanaf vinyl in 24/96. Die vind ik wat schril klinken en kan me niet echt boeien. Welke draaitafel/element combinatie daarbij is gebruikt vertelt het begeleidende boekje niet. Ook is het album op de BR beschikbaar in 5.1 en in 24/96 resolutie. Ik hoor op mijn installatie geen verschil tussen de cd en de 24/96. Maar de puristen zullen er blij mee zijn ;)

« Laatst bewerkt op: 05 mei 2014, 09:24:18 door Frits »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 09:30:57 »
Goh, ik zie nu voor het eerst dat gipspoot!
Geweldig album wat mij betreft.
An inability to grasp science is no argument against it....

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 09:46:09 »
Bedankt voor de recensie Frits. Ik zal eens opzoek gaan.

Groeten...

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 10:06:07 »
Leuke muziek idd wat mij opvalt bij meerdere MFSL albums is dat deze vaak een tikje "zachter" zijn opgenomen... of hoe je het noemen wilt. Vaak worden deze door mij wel als beter ervaren.. meer rust, meer detail, schoner.. (niet altijd met minder ruis) Ik ben er wel liefhebber van in iedder geval





Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 12:52:17 »
leuk!  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2014, 23:40:36 »
IK heb even geïnformeerd: de 'needledrop' is gemaakt op een Project draaitafel met Ortolan element. Zegt dat iemand iets?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2014, 07:33:06 »
Geen idee.  In ieder geval niet mijn Project-Ortofon combinatie.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: The Yes Album: diverse verdoekingen
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2014, 17:39:16 »
Ik vermoed dat het inderdaad een Ortofon is geweest, dat komt er nog het dichtst bij in de buurt.