Auteur Topic: Zonnepanelen  (gelezen 7755 keer)

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.436
Zonnepanelen
« Gepost op: 19 maart 2014, 16:05:26 »
Omdat we in onze voormalige school een fors electriciteitsverbruik hebben (en nee, niet t.g.v. het gebruik van buizenbakken) overwegen we zonnepanelen te laten plaatsen.
Maar bij het voorwerk komt je in diversche bossen met heel veel bomen.
Hebben de geachte forumleden ervaringen met leveranciers in mijn buurt? Mijn locatie: centrum van het noorden van het land.
Ter inspiratie onderstaand een voorstel van zonneplan.nl

Totaal vermogen   9880 Wp = circa 8800 kWh jaarlijkse opbrengst
Type dak   Schuin dak
Dakbedekking   Dakpannen
Zonnepanelen   38 stuks BYD 260 Wp poly
Afmetingen   1650 x 992 x 40 mm
Gewicht   18.9 kg per paneel
Garantie   12 jaar fabrieksgarantie
Vermogensgarantie   25 jaar lineaire garantie tot 80% van het beginvermogen
Certificering   Tüv, CE en ISO
Omvormer   SMA Sunny Tripower 9000TL-20
Afmetingen   470 x 730 x 240 mm
Garantie   5 jaar fabrieksgarantie
Garantie op installatiewerkzaamheden   2 jaar


chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Zonnepanelen
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2014, 16:09:35 »
Ik weet even niet meer hoe hij heet...hij was vorig jaar bij een meeting van Kevin. Komt volgens mij ergens uit Noord-Holland.

Zo...hier heb je wat aan.. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Zonnepanelen
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2014, 16:21:40 »
Je zou eens bij de gemeente of de provincie kunnen informeren. Die hebben vaak wel ervaring met diverse leveranciers en systemen, bijvoorbeeld in het kader van een subsidieregeling (als die bij jullie van toepassing is).

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Zonnepanelen
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2014, 16:24:16 »
Was het niet Jaap ? Volgens mij wel....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Zonnepanelen
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2014, 16:35:02 »
Onderzoek vooral ook dit eens: als je veel energie over hebt en die terug levert op het lichtnet dan ziet de Belastingdienst dat volgens mij als een transactie. Hetgeen kan betekenen dat jij BTW aan hen moet afdragen.  :sceptic:

Zoals: dit hier

Ja, ik heb de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. Een dergelijk verhaal kwam mij laatst namelijk ter ore via een familielid.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.182
    • De andere hobby...
Re: Zonnepanelen
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2014, 17:53:12 »
Onderzoek vooral ook dit eens: als je veel energie over hebt en die terug levert op het lichtnet dan ziet de Belastingdienst dat volgens mij als een transactie. Hetgeen kan betekenen dat jij BTW aan hen moet afdragen.  :sceptic:

Zoals: dit hier

Ja, ik heb de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. Een dergelijk verhaal kwam mij laatst namelijk ter ore via een familielid.
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat je als ondernemer wordt  gezien als je electriciteit teruglevert. Voordeel is wel dat je de btw op de panelen terug kan vorderen. Maar als eneco jou btw betaald over de afname en jij betaald dat terug aan de belastingdienst maakt het toch niets uit? Is alleen maar doorschuiven van geld.
Science is no democracy

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Zonnepanelen
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2014, 17:55:52 »
yup.. heb er een zooitje liggen hier.
Wat wil je weten.. mss dat ik je kan helpen  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Zonnepanelen
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2014, 18:15:49 »
Zie...toch niet teveel gedronken. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Zonnepanelen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2014, 19:30:52 »
Zie...toch niet teveel gedronken. ;D

Gr Hans

 ;D
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.534
  • Lid van de Adam's family
Re: Zonnepanelen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2014, 21:38:25 »
Ik zou nog een aantal jaar wachten. Heb ze hier ook over de vloer gehad maar mij konden ze niet overtuigen. Vond namelijk het rendement laag tegenover de investering.
Ben van mening dat zonnepanelen nog niet uitontwikkeld zijn en dat ze straks veel meer kunnen opwekken.
Daarnaast vind ik 1/5 deel verlies aan opbrengst over de jaren op het totaalbeeld veel te groot.
Ook de omvormer vind ik een moeilijk in te schatten iets, want mocht hij stuk gaan dan zijn de kosten
Hoog.

Ik zou je heel goed laten informeren en rekenen met minimaal rendement en dat met andere besparende alternatieven vergelijken.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Zonnepanelen
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2014, 10:55:10 »
Als je het geld hebt liggen en 'over' hebt is dit zeker een knappe investering. Op de bank krijg je nauwelijks rente en dit is gauw 6% rente infeite. Omzetters gaan idd kapot maar zeker niet binnen 12 jaar. Beter zijn in feite de micro-omzetters per paneel of 1 omzetter /2 panelen wat ik hier ook heb gedaan. Voordeel is dat je dan meer plaatsingsvrijheid hebt en bij een evt. verhuizing eea een stuk flexibeler wordt qua herplaatsing of verkoop. Maar ook duurder dat wel tenzij 2e hands zoals hier.
Tegenwoordig kan je btw terugvragen over je investering wat ook best leuk is.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.534
  • Lid van de Adam's family
Re: Zonnepanelen
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2014, 17:21:20 »
Als je het geld hebt liggen en 'over' hebt is dit zeker een knappe investering. Op de bank krijg je nauwelijks rente en dit is gauw 6% rente infeite. Omzetters gaan idd kapot maar zeker niet binnen 12 jaar. Beter zijn in feite de micro-omzetters per paneel of 1 omzetter /2 panelen wat ik hier ook heb gedaan. Voordeel is dat je dan meer plaatsingsvrijheid hebt en bij een evt. verhuizing eea een stuk flexibeler wordt qua herplaatsing of verkoop. Maar ook duurder dat wel tenzij 2e hands zoals hier.
Tegenwoordig kan je btw terugvragen over je investering wat ook best leuk is.

Als het puur om het geld gaat en wil je het investeren om rendement te halen, dan zijn er betere opties ( grappige woordspeling al zeg ik het zelf) kortom wat je zegt vind ik geen argument.
Meest ideale is dat je 150% je eigen stroom opwekt en de rest =50% door verkoopt aan de centrale.
Dan is het een zinvolle investering mijn inziens.
Kosten baten verhaal weegt niet tegen elkaar op.....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Zonnepanelen
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2014, 14:26:49 »
Dat kan he dat jij het geen argument vindt  :)
Anderen kunnen daar anders over denken en doen dat dan ook in grote getale, kennelijk. ;)
We besparen nu ruim 600 euro/jr dus over 8 jr ong. ,is eea betaald. 50 euro/mnd lijkt nix qua douceurtje maar is evengoed prettig merkbaar. Nu heeft het ons in feite niets/weinig gekost dus het verschil tussen max. 1.6 of min. 6% lijkt me toch vrij aantrekkelijk  :sceptic:
Ieder z'n ding nietwaar  :P
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.534
  • Lid van de Adam's family
Re: Zonnepanelen
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2014, 17:11:18 »
Dat kan he dat jij het geen argument vindt  :)
Anderen kunnen daar anders over denken en doen dat dan ook in grote getale, kennelijk. ;)
We besparen nu ruim 600 euro/jr dus over 8 jr ong. ,is eea betaald. 50 euro/mnd lijkt nix qua douceurtje maar is evengoed prettig merkbaar. Nu heeft het ons in feite niets/weinig gekost dus het verschil tussen max. 1.6 of min. 6% lijkt me toch vrij aantrekkelijk  :sceptic:Ieder z'n ding nietwaar  :P

Je hebt 6 panelen? En wat is je verbruik?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Zonnepanelen
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2014, 17:44:17 »
10x 260 en 4x 240 wph
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.