Auteur Topic: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?  (gelezen 84584 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #210 Gepost op: 25 januari 2021, 13:07:53 »
Ben even aan het vogelen geweest met de telefoon en koptelefoon, 40 tot 60% van het volume blijkt 60 tot 75 dB  te zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 13:10:13 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #211 Gepost op: 26 januari 2021, 07:17:17 »
Ik speel niet zo hard, kan niet want de koptelefoon zit rechtstreeks in de laptop. Als je het geluid goed voor elkaar hebt is het niet vlug overheersend of vermoeiend, dan is het wel van een behoorlijk volume maar lijkt niet zo. Ongeveer 70 tot 75 dB met mijn telefoon gemeten speel ik op zolder met de koptelefoon weet ik het niet. Prettig luisteren vind ik met 40 of 60% op de volumemeter.

Die ervaring heb ik dus ook. Geluid wat goed en vervormingsvrij of vervormingsarm genoeg is lijkt minder luid te zijn dan geluid met vervorming of te veel invloeden van een ruimte.
Ik heb wel eens gemeten als ik naar mijn luidsprekers luister, dan zat ik meestal tegen 70 tot 75 dB. En dan vond ik het al behoorlijk luid.
Nu met mijn hoofdtelefoons, weet niet of het goed meetbaar is, speel ik luider maar lijkt het minder luid.  Oppassen voor de oren dus.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #212 Gepost op: 26 januari 2021, 08:10:13 »
Ik heb weleens overwogen om een Stax combinatie aan te schaffen, maar gezien de vroegere ervaringen met mijn AKG hoofdtelefoon heb ik er toch maar vanaf gezien.
Een hoofdtelefoon geeft mij een min of meer afgesloten gevoel. Er zijn hoofdtelefoons met een geweldige weergave en als het je niet stoort om een hoofdtelefoon op je hoofd te dragen, heb je een schitterende weergever die ook nog eens weinig ruimte inneemt en en geen last heeft van akoestische invloeden.
Ondanks de problemen die een hoofdtelefoon niet heeft, luister ik toch liever naar luidsprekers in een gunstige akoestische omgeving.

Als je een goede luisterruimte hebt met een goede akoestiek dan snap ik zeker dat je liever naar luidsprekers luistert.
Luidsprekers geven je meer een concert alleen voor jou gevoel, beleving, dan een headset.
Een headset plaatst je in een vrij kleine bubbel van muziek.
Wat een headset veel beter kan is weergeven met flink minder vervorming dan de meeste luidsprekers.
Nog steeds, ook al ben erg blij met mijn hoofdtelefoons, vind ik de beleving met luidsprekers nog steeds mooier.
Maar als het gaat om het zo nauwkeurig mogelijk weergeven van het signaal wat uit je versterker komt is een headset veel beter dan de meeste luidsprekers.
Een audiofiel die op zoek is naar de meest pure weergave van de bron kan niet, vind ik, om een hoofdtelefoon heen.
En een hoofdtelefoon , een goede, hoeft niet heel duur te zijn.
Je kunt voor minder geld al een zeer goede weergave bereiken dan met luidsprekers, meestal, het geval is.  plus je hebt geen goede ruimte nodig.
Met een open set is het wel fijn als het rustig is in de ruimte waar je bent met die headset.

Als het om de prijs gaat dan is de sky the limit.  Ik denk dat alles boven de 1000 euro of eigenlijk boven de 600 euro aardig veel geld is en je voor minder een uitzonderlijk goede hoofdtelefoon kunt kopen.
De duurste hoofdtelefoon die ik heb mogen beluisteren was de eerste HD800 van Sennheiser en die vond ik erg goed. Maar de veel minder dure HD600 (was het geloof ik) was niet minder goed.
Een ieder mag voor zich weten wat hij kan en wil uitgeven. Dat even voor de goede orde.
Uiteindelijk heb ik toen de Denon AH-D2000 gekocht.  Waarom? Omdat die het lekkerste op mijn koppie paste en naar mijn idee erg goed geluid geeft.
Later heb ik een Beyerdynamic DT1990 gekocht omdat deze nog lekkerder zit en ik het idee heb dat deze nog meer laat horen wat er te horen zou moeten zijn.

Met de Beyer laat ik nog makkelijke los dat ik naar geluid luister en ga ik veel sneller naar muziek luisteren, dan met de Denon.
Renes heeft gelijk.  Luister naar muziek en niet naar geluid.

Marcel


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 08:11:49 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #213 Gepost op: 31 maart 2021, 09:34:35 »
Heeft iemand al eens een HI-55 gehoord van Austrian Audio?
Austrian Audio is opgericht in 2017 door oud medewerkers van AKG.
Ze hebben twee pro modellen de Hi-55 over ear en de Hi-50 on ear. Beide pro hoofdtelefoons.

https://austrian.audio/about-us/

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #214 Gepost op: 31 maart 2021, 22:03:47 »
Ken ze niet Marcel, maar kwam wel dit interessante filmpje voor je tegen:

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #215 Gepost op: 31 maart 2021, 22:23:19 »
PS dit lees ik van de importeur:
“De Austrian Audio Hi-X55 is een professionele referentie hoofdtelefoon voor o.a. live & studio mixing. De Hi-X55 is een over-ear model, dit betekend dat de schelpen volledig over je oren heen zitten.

De koptelefoon drivers hebben een nieuw ontworpen Hi-X techniek (High Excursion), dit zorgt voor een mooie, strakke laagweergave.
Let op: deze hoofdtelefoons zijn afgesteld voor een analytische audio weergave. Dit betekend dat het een flat response monitor sound geeft. Verwacht dus geen diepe volle aangedikte bassen en treble hi-shelf hoge tonen. Dit is geen HiFi hoofdtelefoon. Juist deze hoofdtelefoon is ontworpen voor het kritisch mixen van je studio mix om je geluid goed in balans te krijgen”

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #216 Gepost op: 01 april 2021, 08:27:39 »
Jah!  zeker interessant filmpje.
Opvallend dat hij een erg dure hoofdtelefoon laat zien die wel heel erg veel vervormd.
Mijn Beyer valt ook onder de pro hoofdtelefoons welke zeer geschikt zou moeten zijn voor mixen in een studio.
Dat is wat ik zoek in een hoofdtelefoon, vandaar dat ik deze Hi-X55 interessant vindt.
Ik gebruik een hoofdtelefoon niet voor mixen maar wel wil ik graag een eerlijke weergave.
Een goede, in mijn beleving, opname is dan vaak ook mega genieten. Helaas is minder goed spul dan vaak echt niet te genieten.
Maar als de muziek goed is dan luister je daar altijd wel doorheen.

Bax shop verkoopt deze hoofdtelefoon voor €291,-.  Dat is niet duur.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #217 Gepost op: 24 mei 2021, 10:43:48 »

Vanaf minuut 16:46 interessant.
Dan wordt een meneer van Abyss e.e.a gevraagd.
Er worden een paar leuke antwoorden gegeven.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #218 Gepost op: 17 november 2021, 03:26:36 »
Ondertussen hier ook een update met een verhaaltje achter.

Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een goede hi-fi hoofdtelefoon zoals ik hier in het topic al had vermeld. Na wat rond te zoeken op het net en reviews te lezen/bekijken op de Bowers & Wilkins P5 series 2 uitgekomen. Betaalbaar 2dehands en goede klank en on ear (wat ik met men grote oorschelpen nog steeds het meest aangename vind/vond)

Ik hou nogal eens van op cd en vinyl jacht te gaan bij kringloopwinkels en zaken zoals cash converters. Paar weken geleden zag ik een mooie volgens de omschrijving P5 hoofdtelefoon hangen bij cash converters op cd jacht. beetje getwijfeld en toch laten hangen. 2 weken later moest ik bij dezelfde zaak zo goed als passeren met men vriendin dus maar eens binnen gesprongen om te kijken of hij er nog was. Yep! Hij was er nog! Dan maar direct gekocht voor een kleine 90€. Dus ik blij buiten gekomen en nog 6 maand garantie erbij.

Eenmaal terug in de auto de hoofdtelefoon eens goed bestudeerd... Wacht eens even... Die heeft andere oorschelpen dan een P5... Google open en zoeken naar welk model het juist kon zijn.

Waaaaaaaaaat? Een P7??? Nee?!?

Dus voor een prikje een P7 hoofdtelefoon gescoord.

Qua klank echt de high end b&w sound waar ik zo gek van ben dus ik kon echt geen betere hoofdtelefoon gevonden hebben.

Fre happy !

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #219 Gepost op: 17 november 2021, 08:39:23 »
Dat zijn hele mooie momenten Nostra ! Zo wandelde ik jaren geleden slechts € 35,00 lichter met een Sony XA-5ES cd-speler de kringloopwinkel uit. Ik kon me nog net bedwingen om in de winkel geen luchtsprong te maken. :)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #220 Gepost op: 17 november 2021, 09:02:16 »
Mooie mazzel Nostra! Geniet ervan. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #221 Gepost op: 17 november 2021, 09:18:35 »


Dat zijn hele mooie momenten Nostra ! Zo wandelde ik jaren geleden slechts € 35,00 lichter met een Sony XA-5ES cd-speler de kringloopwinkel uit. Ik kon me nog net bedwingen om in de winkel geen luchtsprong te maken. :)

Ik ga wel zeggen, I'm always on the hunt for a good bargain .

Ik ken jouw gevoel eigenlijk zeer goed.

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk


Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #222 Gepost op: 17 november 2021, 09:19:20 »
Mooie mazzel Nostra! Geniet ervan. ;D
Haha thanks Frits! Ga ik zeker doen

Verstuurd vanaf mijn M2004J19C met Tapatalk


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #223 Gepost op: 17 november 2021, 22:23:32 »
De eerste AirPot Max van mijn zoon is al weer retour naar Apple en hij heeft een nieuwe teruggekregen. Ik weet niet wat het is met dat Apple-spul, alles gaat mintens 1x kapot…


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hoofdtelefoon wie heeft er één en wie gebruikt hem?
« Reactie #224 Gepost op: 18 november 2021, 18:57:38 »
De eerste AirPot Max van mijn zoon is al weer retour naar Apple en hij heeft een nieuwe teruggekregen. Ik weet niet wat het is met dat Apple-spul, alles gaat mintens 1x kapot…


Groeten, Ando.

Heb ik laatst ook even naar mogen luisteren. Had mijn zoon gekocht. Zat wel een super geluid in met een laag wat ik nog niet eerder gehoord heb van een koptelefoon. Ook het naar links en rechts draaien is wel bijzonder om mee te maken.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.