Auteur Topic: De set van Bryston power  (gelezen 62053 keer)

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
Re: De set van Bryston power
« Reactie #300 Gepost op: 03 augustus 2024, 11:53:36 »
Goedemorgen mensen,

Afgelopen donderdag tijdens het vallen van de zoveelste regenbui de vakantietijd maar eens nuttig besteed en een dagje audio bekijken en beluisteren gedaan.
De buurman die sinds een aantal jaar is bevangen door het virus vroeg me of ik niet mee wilde gaan luisteren, want hij wilde een nieuwe versterker.
Huidige setting bestaat uit een Powernode en de Dali Oberon 7 met daarbij een Subwoofer van BK type weet ik even niet.
Tijdens de schutting gesprekken regelmatig de vraag gekregen van welke versterker moet ik nu nemen....?
Hoewel de Powernode een functioneel en voor vrouwen voornamelijk een prachtige versterker is, was mijn advies om daar wel op verder te borduren.
Immers ook bij de buurman wordt alle muziek gestreamd en moet je voor een versterker gaan met de gemakken van deze tijd qua aansluitingen.
Persoonlijk vind ik de Cambridge Evo serie echt een pronkstuk voor in huis, die van alle gemakken voorzien is.
Daar was hij het op zich wel mee eens ..... alleen hoe verhoudt zich dat nu t.a.v. klasse A/B.
Daarvoor zijn we vroeg ons bed uitgegaan en zaten al vroegtijds in de auto richting Tilburg.
We hadden de demoruimte ter beschikking waarbij we een versterkervergelijk konden houden en ik zelf peroonlijk ook wat antoorden zou krijgen nl?
Hoe klinkt de Dynaudio Evoke 30 tegenover mijn eigen Emit 30.

Versterker vergelijk:

Marantz Model 40

Nad C 389

Yamaha R-N1000A

Bij Iear hadden ze al een paar speakertjes klaargezet evenals een bakkie koffie. In het begin van het vergelijk werden de Focals 926 aangesloten om de Oberon 7 te evenaren qua bezetting speaker.

En dan kan het luisteren beginnen. Voordeel bij Iear is dat ze een bedieningspaneel hebben waarbij je heel snel kunt schakelen tussen de versterkers.
Uiteraard een nette uitleg gekregen van de versterkers welke klasse ze aan boord hebben en wat het doet met het geluid.
Warm geluid voor de klasse A/B en wat fris geluid voor de klasse D .. of toch niet ?
We gingen rustig zitten en lieten wat nummertjes de revu passeren waarbij er na mijn mening iets teveel geschakeld werd tussen de 3 amps.
Na een half uurtje ongeveer kwam naruurlijk de onvermijdelijke vraag of ik verschillen hoorde tussen de apparaten. Natuurlijk waren deze aanwezig maar met name in de volume verschillen.
Telkens als je ging schakelen hoor je een andere geluidssetting maar zodra het volume op gelijke hoogte kwam verdween deze als sneeuw voor de zon.
Althans bij  2 versterkers..... De Marantz  model 40 en Nad C 389  Klasse A/B vs Klasse D konden we beide op een geven moment geen verschillen meer duiden.
De Yamaha daarintegen behield idd "het frisse"  ( True Sound zoals ze dat zelf noemen), dat wat ik van eerdere componenten ook wel herken. Het is veel meer op de voorgrond aanwezig waarbij het spelen van de volumeknop weinig zin had ondanks de Klasse A/B.

Na een uurtje luisteren was het even de benen strekken en even evalueren wat we hadden waargenomen.'
De versterkeropstelling bleef hetzelfde maar de speaker werd veranderd na de Dynaudio Evoke 30.
Veel over gelezen,gezien en gehoord op internet nu dan in real life.
Vraag was hoe deze speaker in verhouding staat tot mijn eigen Emit en of de Evoke in zijn geheel dermate beter is of dat ik een sub bij plaats dat wat ik nog een beetje mis.
We zaten er lekker in qua luisteren;

Dire Straits - Money For Nothing mocht de spits afbijten.
Fink - Trouble's What You're in ( live)
Sam Smith ,Kim Petras - Unholy
Yello, Till Bronner - Till Tomorrow
Trentemoller- Chameleon.
Nils Lofgren - Keith Don't Go
Micheal Jackson - Billie Jean

Zijn een greep uit de nummers die voorbij kwamen. Mooie is dat de buurman en ik een beetje dezelfde muzieksmaak hebben dat maakt het voor een vergelijking wel makkelijker.
Dan wordt al vrij snel duidelijk dat je in een andere categorie komt. Het geluid komt nu geheel los van de speaker en danst door de gehele ruimte.
Dit maakt het echt tot een beleving ook t.a.v de Focal, maar deze speaker is echt ragfijn.
Hoewel je echt wel wat dieper in de buidel moet gaan tasten, vind ik voor wat je terug krijgt echt de moeite waard.
Mensen die geen verstand of interesse hebben in muziek, zullen zeker opkijken als deze gaan spelen.
Qua bouw mooi bewerkt waardoor ze kleiner en eleganter tonen dan de Emit.
Aan de andere kant moet je de Emit ook een stukje van het podium geven en is duidelijk te horen dat dezelfde engineers hun best hebben gedaan om iets goed weg te zetten. Maar de Denen hebben het m.i. goed voor elkaar in zowel weergave alsmede bouwkwaliteit.
Hoewel het laag voor mij nog iets aan een te korte kant is, laat het hoog - mid zoveel meer horen en zoveel beter op elkaar afgestemd.
Dus PHOE ja zeker de overweging waard....Je wordt meegezogen in een verhaal en als je ogen niet steeds op dezelfde plek blijven gericht, dan weet je dat je iets goed te pakken hebt.
De woofer zou ook beter moeten zijn en dat is iets wat ik wel wil aannemen, maar hij heeft hetzelfde frequentiebereik van 40 Hz als de Emit.
Hoewel ik de keuze van Iear begrijp om de speakers op 1 rij te zetten geeft het natuurlijk ook wat nadelen.
Speakers staan vrij ver uit elkaar en ook redelijk ver vanaf de achterwand gezien. Dan is het moeilijk te beoordelen wat de speakers daadwerkelijk meer kunnen als het geheel in een huiskameropstelling staat en iets meer dan 2 mtr uit elkaar staan.
Genoeg even over de Evoke ... het geeft zeker stof tot nadenken.

Wederom proberen te ontdekken of er verschillen bloot te leggen waren in de versterking, maar deze bleef voor mij gevoel hetzelfde.
Zoals gezegd een goed ontworpen versterker doet wat het moet doen. En dan wordt het lastig keuzes maken.

De Marantz Model 40
Is een mooie versterker voor in een grote kamer. Hij oogt ook echt groot met name door het frontpaneel.
Met name het display vind ik weinig vernieuwends t.a.v eerdere modellen. Maar onder de motorkap is het allemaal netjes verzorgt en is het gewoon een slim apparaat. Muziekdiensten o.a Spotify, Tidal zijn aanwezig alsmede de HDMI ARC wat tegenwoordig toch echt wel een musthave is.
Voor degene die nog een plaatje willen draaien is er ook nog ruimte en zijn analoge aansluitingen aanwezig.
Het was de duurste van de 3 maar nogmaals in mijn optiek weinig vernieuwends van wat ze altijd doen.

De NAD C389
In mijn ogen de meest veelzijdige van het stel.
Het is in ieder geval een versterker met mogelijkheden waarbij ik het enigzins wel jammer vind dat er opties zijn.
In ieder geval 1 en dat is de Bluos-D Module wat best wel een aanval is op je portemonnee van een kleine 500 euro meerprijs, terwijl er ook een Hub bestaat voor het helft van het geld.
Andere optie is een Roomcorrectie van Dirac https://nadelectronics.com/nl/dirac-live/
Deze optie is IMHO rechtwaardig als optie te noemen waarmee je natuurlijk een groot voordeel in je functionaliteit kunt behalen.
Iear kan je hier ook bij helpen door je gehele ruimte professioneel te laten inmeten.
Simpel en doeltreffende versterker met genoeg vermogen aan boord....Hij liet met 130W aan boord weinig moeite te hebben met de Evoke.
Heb een ander gevoel  met de ATTESSA maar dat is nu niet aan de orde.

De Yamaha R-N1000A
Een versterker met een randje... zowel in het aangezicht als in de presentatie doet deze versterker wat anders aan.
Het gaat een kwestie van smaak zijn denk. Hoewel het geheel mooi retro is met de gemakken van nu had ik toch liever gezien dat de frontplaat uit 1 geheel was en hadden ze het glimmende randje weg mogen laten
In tegenstelling tot NAD heeft de Yamaha wel kalibratietechnologie aan boord en wellicht is daar mee gespeeld toen wij aan het luisteren waren.
Voor ons beide was het geen succes die dag en was het geheel veel te up front in your face shit.
Dus als iemand leuk knopjes heeft lopen drukken dan kan het idd zo zijn dat die versterker uit de boot viel.
Yamaha laat wel zien dat alles mogelijk is voor een hele acceptabele prijs.

In Brabant gaat de tijd snel en zeker als het gezellig is.
Mooie gesprekken gehad en fijn dat we even de tijd en ruimte kregen om alles rustig uit te proberen. Maar na 2 uur luisteren was het toch echt tijd om te gaan.
Normaal zou je zeggen naar huis, echter ging de reis naar Arnhem voor de volgende afspraak.
Onderweg even een heerlijk broodje gedaan want ja de honger moet gestild worden of verschillende fronten.

Zoals gezegd hadden we een afspraak staan bij Benders Hifi.
Ditmaal geen vergelijk maar gewoon een versterker op de testbank en nee u mag niet raden.
Ook hier weer de uiterste zorg getroffen voor een mooie demo. Evenals bij Iear hier een testopstelling die bij de Oberon in de buurt moest komen.

Cambridge Audio - Evo 75
Acoustic Energie - AE320

Ik hoop dat ik het juiste luidsprekertype heb.... heb m'n best gedaan.
Wederom een lekker bakje koffie en een vriendelijke uitleg over het demostratiemateriaal.
Hier wel een ruimte die meer doet denken aan een huiskamergevoel en dat maakt het van mij nog wat eerlijker moet ik zeggen.
We spelen eigenlijk een beetje hetzelfde afspeellijstje. Het meest opvallende is dat de 3 weg wel het laag geeft dat wat ik graag in eigen ruimte terug wil horen. Maar geheel enthousiast werd ik er niet van in tegenstelling tot de buurman.
Die zat lekker in de stoel het ene na het andere nummertje weg te spelen. En begrijpelijk natuurlijk want van de Evo zou ik ook blij worden.
Nieuwe generatie versterkers voor mensen die willen streamen. Bij Cambridge hebben ze er goed over nagedacht in mijn optiek en kun je echt alles apart benaderen. Wel of geen display wat handig kan zijn voor in de late uurtjes of bij gebruik hoofdtelefoon .
De laatst toegevoegde VU- meters is een leuke feature maar daar kan IHMO nog iets kritischer naar gekeken worden.
Verder is het echt een stand alone en een pronkstuk voor in de woonkamer. Met de slimme aansluitingen heb je als digitaal gebruiker weinig meer te wensen.

Er moest onderhandeld gaan worden zodoende dat ik even een rondje ging lopen door de winkel.
Voor in de winkel stond een setje van Totem opgesteld waarbij ik aan iemand moest denken. Tezamen met Rega zijn dat ervaringen die ik ook niet snel meer zou vergeten.
Het rondlopen duurde maar kort want al snel kreeg ik de vraag wat ik van de speakers vond die tentoon gesteld stonden.... Zou dat de volgende stap zijn.
Ik zeg nee ... ik zou geen 3 weg en subwoofer in een dezelfde ruimte stoppen, maar ook eens kijken wat een monitor doet.
In het kader "less is more" zou ik het zeerzeker overwegen.
Meen je dat nou serieus en mis ik dan niet teveel informatie? Waarop ik antwoord als je een goede monitor hebt ga je je afvragen of een zuil de betere optie is.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je nog nooit een goede monitor hebt gehoord... en dit was zo.
De eigenaar sprong hier leuk op in met de mededeling dat we 2 sets gingen beluisteren.
Dat je altijd kunt leren in de audio blijkt ook voor mij weer. Acoustic Energie kwam bij mijn over een merk dat ergens in de laatste 10  jaar is ontstaan, maar niks is minder waar en doet al mee sinds 1987.
de grote zware jongens werden aan de kant gezet en maakte plaats voor de standaards met daarop een KLEINE boekenplank luidspreker.
Bij het klaarzetten kreeg ik al een knipoog zo van dit gaat goedkomen.

Acoustic Energie AE500

Topmodel uit de AEserie welke heel veel weg heeft van de ADAM Eton driver.
Hoewel hetzelfde lijkt bouwt AE toch de eigen units.
Ik zeg doe de Dire Straits nog maar een keer en pak de tissues maar ;D ;D

Anders.... maar een prachtige weergave. De monitor die in een wat kleinere ruimte zo goed presteert waarbij je altijd nog de keuze kunt maken om een sub te gebruiken.... Ja , fantastisch.
Als je al keuzestress hebt dan heb ik je er nu 1 bijgegeven. Niet verwacht was de reactie en uiteindelijk hetzelfde als bij mij voor de 1e keer.
Maar op de vraag wat mis je nu zijn woorden moeilijk te vinden.

Als laatste de beurt aan weer aan Focal

Focal Aria Evo XNo1

Ook hier vind ik dat er minder concessies zijn als met staander. Hoewel in mijn beleving de AE wat levendiger en dynamischer waren zet hier de Focal toch ook een heel mooi plaatje weer.
De mens krijgt weer stof tot nadenken en wat is nu realistisch. In begin schrok ik even van de Focal maar zoals met alles als je het even op je in laat werken doet de brein hele gekke dingen met je. Uiteindelijk is het ook allemaal een perceptie van iets, maar soms moet je er even aan wennen.
Ook dan kan plots een Focal heel erg pakkend zijn.

Genoeg indrukken voor 1 dag.
Nu was het echt tijd om naar huis te gaan. Ook ik ga het eens allemaal rustig op me in laten werken en dan kunnen we in het najaar weer mee verder.
Waarschijnlijk zullen we er nog wel vaker op uit gaan om erachter te komen wat nu echt past.

Groet Bryston

Tot zover deel 1
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2024, 17:02:24 door Bryston power »
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #301 Gepost op: 03 augustus 2024, 13:19:44 »
Mooi.  Ik ben benieuwd naar deel 2 en 3.   8)

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #302 Gepost op: 03 augustus 2024, 16:36:04 »

Bijgewerkt ;)

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Hero Member
    • www.hififreak.nl
« Reactie #303 Gepost op: 03 augustus 2024, 18:27:51 »

Bijgewerkt ;)

Waarvoor dank!

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits Denon

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #304 Gepost op: 03 augustus 2024, 19:14:59 »
Ik heb hier van hetzelfde merk (Elac) een paar monitoren staan en grote vloerstaanders. De monitoren doen het gewoon erg goed in combi met een sub. Ik mis dan niks.

Maar als ik de vloerstaanders aanzet komt er toch wel wat bij en niet alleen in het laag. Het hele beeld wordt groter en dieper, ik kan het niet anders omschrijven.

Het blijft leuk!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #305 Gepost op: 03 augustus 2024, 20:31:55 »
Ik heb er eigenlijk nooit zo aangewild, maar ik ben buitengewoon te spreken over de monitor/subwoofer combinatie.

Het klinkt in mijn luisterruimte ook beter dan vloerstaanders. Het voordeel is ook dat je de subwoofer heel precies kunt afstellen.

De Heybrook HB2 luidsprekers zijn echt pareltjes en in combinatie met de Elac subwoofer vormen ze een bijzonder goed koppel. De monitoren en de subwoofer hebben ook de ruimte en akoestiek die ze nodig hebben om tot maximale prestaties te kunnen komen.

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2024, 13:42:05 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Nostra

• Hero Member
« Reactie #306 Gepost op: 03 augustus 2024, 22:43:13 »
Prachtige ervaringen denk ik persoonlijk...

Ikzelf heb in mijn ruimte zowel vloerstaanders als monitors staan en ik moet zeggen, de Klipschen zitten absoluut niet ver van de cdm7 nt's (de cdm's staan in combinatie met een sub btw)

Heerlijke dat gehad zo te zien!

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #307 Gepost op: 04 augustus 2024, 17:35:09 »
Mooi stuk leesvoer Bryston power.
Leuk om je ervaringen te lezen.

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #308 Gepost op: 05 augustus 2024, 11:58:02 »
Dank allen.... Ja, het waren mooie ervaringen.
We hebben gewoon een mooie hobby die nooit verveelt.
Ik heb hem iig aan het denken gezet, want de monitoren zitten nu in zijn hoofd bekende hij. ;D
En dat wil niet zeggen dat een staander het niet kan doen. Grappig is dat je een gedachte compleet kan veranderen.
Zo zelf de les ook gehad.
Een leerzame dag weer met mooie spullen.
In de avond nog even met de eigen set bezig geweest met dan ben ik ook een gelukkig man.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #309 Gepost op: 05 oktober 2024, 22:06:17 »
Had mezelf een tablet cadeau gedaan omdat ik alles via mijn telefoon streamed.
Ditmaal ook van mijn geloof afgestapt en niet meer voor Samsung gekozen maar voor een Lenovo tab plus.
Op 1e gezicht een hele nette tablet, echter ik krijg hem niet verbonden met bluetooth naar de Attessa.
Krijg hem wel te zien in de lijst en netjes een koppel verzoek, maar uiteindelijk wilt hij niet verbinden.
Heb alles een harde reset gegeven .. zo ook de versterker maar niets wilt baten.
Pak ik mijn telefoon dan is de connectie zo tot stand.

Bluetooth op de tablet is een 5.2 versie.
Heb geprobeerd na een harde reset op versterker eerst de tablet te verbinden ...maar ook hier blijft hij weigeren in het verbinden.
Iemand een idee hierover?

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Hero Member
    • www.hififreak.nl
« Reactie #310 Gepost op: 06 oktober 2024, 11:37:41 »
Retour en een Samsung aanschaffen.  Hier al jaren probleemloos een Samsung tablet

M.b.t. laptops en chromebooks: Ik heb een keer een niet HP (Lenovo) gehad en me vervolgens voorgenomen dat nooit meer te doen.

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #311 Gepost op: 06 oktober 2024, 11:57:38 »
Dat is bizar.
Wij hebben hier 2 Lenovo tablets en een Lenovo desktop in gebruik, volledig probleemloos.

Wel zwaar vervelend zoiets. Toch maar wat anders dan.

Succes!!

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Hero Member
    • www.hififreak.nl
« Reactie #312 Gepost op: 06 oktober 2024, 12:15:27 »
Mooi Marcel.  Dat plezier was mij helaas niet gegeven. 
Na één huilbui was gelukkig het leed geleden.   ;)

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #313 Gepost op: 07 oktober 2024, 21:04:25 »
Dat is bizar.
Wij hebben hier 2 Lenovo tablets en een Lenovo desktop in gebruik, volledig probleemloos.

Wel zwaar vervelend zoiets. Toch maar wat anders dan.

Succes!!

Marcel

Probleem is dat ik zelf niet gecharmeerd ben van de A series van Samsung. Dat is echt hele andere koek dan de S serie die ik gewend ben.

Las ook dat de tablet S9 fe niet beschikt over de aptx zoals mijn telefoon. Daar had ik zelf wateer research voor moeten doen. Heb gisteren wel kunnen casten via  de Chromecast dus denk ik dat ik ga voor een Argon solo of Advance Paris wifi module en meteen in hoogste resolutie kan streamen.

Maar Hififreak blijft ook een punt hebben en het geheel retour doen en gewoon bij Samsung blijven.

dickster

• Hero Member
« Reactie #314 Gepost op: 08 oktober 2024, 09:51:35 »
Ik zou idd het advies van Henk volgen. Gewoon lekker een samsung tablet aanschaffen in plaats van het probleem op te lossen door een wifi module aan te schaffen.
De a serie tablets van samsung zijn eenvoudiger van opzet dan de s serie maar bij mij voldoet de A9 uitstekend. Ik gebruik mijn tablet overigens alleen om mee te streamen.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterrenean 2
Dropveters als bekabeling