Inmiddels staat de set nu een aantal weken omgedraaid in de woonkamer nu de kerstboom weer opgevouwen in de doos zit.
Heb denk nog zeker een keer of 20 met speaker kabels lopen spelen. Klank van de woofer was duidelijk hoorbaar of deze in of uit fase stond maar bij het hoog /mid kon je er rustig een abx test op los laten waarvan ik zeker weet dat veel mensen hier de mist in gingen.
In fase speelde hoog/mid naar voren en uit fase leek het geluid te verdwijnen achter de tv naar de muur toe.
Speel nu over de gehele breedte van de woonkamer waar de bank aan een zijde staat en de set staat op de andere buitenmuur.
Ik weet niet hoevaak mijn vriendin mij heeft gevraagd of ik tevreden was met mijn set ... Talloze dat staat vast.
Op internet gelezen dat inspelen bij deze speaker geen fabel is en dat je echt geduld moet hebben. Dit in mijn achterhoofd houdend besloten om de speaker ook een 100 uur de tijd te geven.
Voor de goede orde... Speel dus nu uit fase.
Woonkamer is 5.5 meter breed en het geluid bleef op 1/3 hiervan aan de speaker kleven en voor het gevoel werd het mid/hoog achterover naar de muur gestuurd.
Circa 1.5 week geleden zat ik in de bank een serietje Vikings te kijken en plots ineens daar draaide het geluid 180 graden.
Ineens was het geluid bij me en hoefde ik geen moeite meer te doen om te verstaan wat weergegeven werd.
In het begin was er nog wel een verschil tussen de linker en rechter speaker, maar na een paar dagen spelen was ook dit verschil verdwenen.
Dit is dan ook wel het meest bizarre wat ik ooit heb meegemaakt in mijn audioverleden om dit aan de gang te krijgen.
Vorige week vrijdag de werkweek samen met de vrouw afgesloten met een borrel en een kaasje met de radio zender Joe op de achtergrond. Leuke muziek vanuit de jaren 70 - 80 en uiteindelijk kon ik een beetje genieten. Dit is waarom je het uiteindelijk doet.... De kamer begint te leven.
Zaterdagochtend was het moment daar en had ik het huis even voor mezelf. Met een goede kop koffie ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Nog heel even draaien met de speakers zodat ik goed in de sweetspot kan zitten en daarna los.
Ik ben geëindigd 10 jaar geleden met een Bryston/ Adam combinatie en die set was van hoog niveau.
Maar wat ik nooit zou vergeten was de 1e ontmoeting van die 2 merken bij Hififreak op zolder.
2 Compact monitoren aangestuurd door Bryston BP 26 en 14Bsst.
Het 1e nummer wat hij mij liet horen was van Yello - La Habenera
Dit is een nummer waarvan de 1e seconde heel veel gebeurd en laat horen waar je speaker toe in staat is. Onder ideale omstandigheden werd ik destijds compleet van m'n stoel geblazen en de voorliefde voor die 2 merken zal dan ook altijd blijven bestaan.
15 jaar verder staan er nu 2 Dynaudio speakers voor m'n neus met nieuwere technieken gebruikt van oa de Evoke serie tegen een lager kostenplaatje.
Van alles wat er over deze speaker is geschreven en daar is ook vaak discussie over waarheid of marketing verhaal ... Klopt het m.i wel.
De Dynaudio is geen Adam want de X art tweeter van 15 jaar geleden is IHMO nog steeds de betere . Tevens het midgedeelte zal ook in het voordeel zijn van de Adam. Degene die deze speaker dan ook in bezit heeft geef ik het advies om zuinig op te zijn.
Compact is een 2 weg en de Emit een 2,5 weg du qua opbouw zit er natuurlijk wel verschil en zou ik het 1 op 1 moeten vergelijken met de Pencil.
De weergave in het mid/ hoog van de Emit is niet slecht zeer zeker niet maar ik weet dat het nog beter kan en klinken tav Adam iets ingetogen. Als je dan een nummer van Yello opzet zal de Adam het met meer kracht en dynamisch een betere weergave geven. Tot de kleinste details zal de monitor makkelijker te volgen zijn als de Emit. En daar zit het grootste verschil..,
Qua bassweergave een ander verhaal dat is bij de Emit heel goed verzorgd. Ondanks dat het een BR is en of je nu kort op de wand zit of er vandaan .... Het maakt niet heel veel verschil. Dit stukje is echt verbeterd de laatste jaren dat de laagweergave heel geconcentreerd gaat zonder nare bijgeluiden of overstemming.
Is de Emit een instap serie? Mwa... dan ben je wel heel verwend denk. Het is echt wel een kritische speaker die heel veel slikt maar niet alles. Slechte opnamen is hij gevoelig voor en legt dat ook echt bloot. Voordeel bij deze is dat hij echt laidback is en dat is zeer aangenaam te noemen.
Wel twijfel ik of de Roksan kracht genoeg heeft om hem fatsoenlijk aan te sturen. Versterker moet ver open en dan speel ik nog niet op oorlogssterkte... Daarom verder ook gematigd over uitspraken van deze speaker.
Maar gelukkig nu eindelijk de rust gevonden en om weer te kunnen genieten van audio
Bryston