Auteur Topic: De set van Bryston power  (gelezen 63458 keer)

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
Re: De set van Bryston power
« Reactie #255 Gepost op: 24 december 2023, 17:40:08 »
Versterkers... Veel soorten en smaken allemaal hun eigen uiterlijk en aantrekkingskracht. Visueel vind ik persoonlijk de Roksan aantrekkelijk maar qua prestaties ben ik niet tevreden. Dus ja Markus ergens heb ik hem al afgeschreven en staat inruilen als optie open.
Iedereen mag me voor gek verklaren geen probleem, maar zet gisteren de boel uit fase en waarempel het laag komt nog meer los... Shoot me.
Meeste zullen nu toch denken je hoort het verschil toch wel of je speaker in of uit fase speelt.... Zou zeggen kom eens langs en luister zelf dat weet je wat ik bedoel.
In de reviews werd al aangegeven dat op laag niveau de speakers een beetje ingetogen kunnen klinken welke ik wel kan beamen ze hebben wat volume nodig.
Ben ook van mening als er BP 25 en een 3B eraan hang ik een andere speaker zou hebben.
Goed wat is op dit moment het alternatief.... Rotel s14 150 w in 8 ohm klasse ab of een Cambridge audio Evo 150 tot 250 w in 4 ohm Hypex n- core wil ik een beetje in dezelfde setup blijven draaien
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
« Reactie #256 Gepost op: 25 december 2023, 07:19:18 »
Dat is wel bijzonder.
Ik heb een keer voor een experiment de luidsprekers verkeerd om aangesloten. Uit fase.
Het laag was weg en je oren wilden over je hoofd richting je neus gaan kruipen.

Heeft het bij jou met opstelling te maken?  Of is er technisch ergens iets aan de hand en staat het geheel nu wel in fase?

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #257 Gepost op: 25 december 2023, 09:16:01 »
Het laatste zou zomaar het geval kunnen zijn.
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #258 Gepost op: 25 december 2023, 10:23:33 »
Het laatste zou zomaar het geval kunnen zijn.

En kennisje van me kocht een speakerpaartje bij een niet nader te noemen high-end venter en constateerde dat op de kleur aangesloten, de boel uit fase stond.  Nader onderzoek bevestigde dat. Hetzelfde overkwam mij bij een set Celestions.  Het zou dus zo maar kunnen zoals BE aangeeft.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #259 Gepost op: 25 december 2023, 10:47:56 »
Ja.. maar het lijkt nog erger te zijn en dan zou het filter verkeerd aangesloten zijn dat het hoog mid uit fase gaat als de woofer " in fase" komt.

JohnK

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
« Reactie #260 Gepost op: 25 december 2023, 12:49:01 »
Ook dat kan, zal wel op maandagochtend geassembleerd zijn….

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #261 Gepost op: 13 januari 2024, 10:35:03 »
Inmiddels staat de set nu een aantal weken omgedraaid in de woonkamer nu de kerstboom weer opgevouwen in de doos zit.
Heb denk nog zeker een keer of 20 met speaker kabels lopen spelen. Klank van de woofer was duidelijk hoorbaar of deze in of uit fase stond maar bij het hoog /mid kon je er rustig een abx test op los laten waarvan ik zeker weet dat veel mensen hier de mist in gingen.
In fase speelde hoog/mid naar voren en uit fase leek het geluid te verdwijnen achter de tv naar de muur toe.
Speel nu over de gehele breedte van de woonkamer waar de bank aan een zijde staat en de set staat op de andere buitenmuur.
Ik weet niet hoevaak mijn vriendin mij heeft gevraagd of ik tevreden was met mijn set ... Talloze dat staat vast.
Op internet gelezen dat inspelen bij deze speaker geen fabel is en dat je echt geduld moet hebben. Dit in mijn achterhoofd houdend besloten om de speaker ook een 100 uur de tijd te geven.
Voor de goede orde... Speel dus nu uit fase.
Woonkamer is 5.5 meter breed en het geluid bleef op 1/3 hiervan aan de speaker kleven en voor het gevoel werd het mid/hoog achterover naar de muur gestuurd.
Circa 1.5 week geleden zat ik in de bank een serietje Vikings te kijken en plots ineens daar draaide het geluid 180 graden.
Ineens was het geluid bij me en hoefde ik geen moeite meer te doen om te verstaan wat weergegeven werd.
In het begin was er nog wel een verschil tussen de linker en rechter speaker, maar na een paar dagen spelen was ook dit verschil verdwenen.
Dit is dan ook wel het meest bizarre wat ik ooit heb meegemaakt in mijn audioverleden om dit aan de gang te krijgen.
Vorige week vrijdag de werkweek samen met de vrouw afgesloten met een borrel en een kaasje met de radio zender Joe op de achtergrond. Leuke muziek vanuit de jaren 70 - 80 en uiteindelijk kon ik een beetje genieten. Dit is waarom je het uiteindelijk doet.... De kamer begint te leven.
Zaterdagochtend was het moment daar en had ik het huis even voor mezelf. Met een goede kop koffie ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Nog heel even draaien met de speakers zodat ik goed in de sweetspot kan zitten en daarna los.
Ik ben geëindigd 10 jaar geleden met een Bryston/ Adam combinatie en die set was van hoog niveau.
Maar wat ik nooit zou vergeten was de 1e ontmoeting van die 2 merken bij Hififreak op zolder.
2 Compact monitoren aangestuurd door Bryston BP 26 en 14Bsst.
Het 1e nummer wat hij mij liet horen was van Yello - La Habenera
Dit is een nummer waarvan de 1e seconde heel veel gebeurd en laat horen waar je speaker toe in staat is. Onder ideale omstandigheden werd ik destijds compleet van m'n stoel geblazen en de voorliefde voor die 2 merken zal dan ook altijd blijven bestaan.
15 jaar verder staan er nu 2 Dynaudio speakers voor m'n neus met nieuwere technieken gebruikt van oa de Evoke serie tegen een lager kostenplaatje.
Van alles wat er over deze speaker is geschreven en daar is ook vaak discussie over waarheid of marketing verhaal ... Klopt het m.i wel.
De Dynaudio is geen Adam want de X art tweeter van 15 jaar geleden is IHMO nog steeds de betere . Tevens het midgedeelte zal ook in het voordeel zijn van de Adam. Degene die deze speaker dan ook in bezit heeft geef ik het advies om zuinig op te zijn.
Compact is een 2 weg en de Emit een 2,5 weg du qua opbouw zit er natuurlijk wel verschil en zou ik het 1 op 1 moeten vergelijken met de Pencil.
De weergave in het mid/ hoog van de Emit is niet slecht zeer zeker niet maar ik weet dat het nog beter kan en klinken tav Adam iets ingetogen. Als je dan een nummer van Yello opzet zal de Adam het met meer kracht en dynamisch een betere weergave geven. Tot de kleinste details zal de monitor makkelijker te volgen zijn als de Emit. En daar zit het grootste verschil..,
Qua bassweergave een ander verhaal dat is bij de Emit heel goed verzorgd. Ondanks dat het een BR is en of je nu kort op de wand zit of er vandaan .... Het maakt niet heel veel verschil. Dit stukje is echt verbeterd de laatste jaren dat de laagweergave heel geconcentreerd gaat zonder nare bijgeluiden of overstemming.
Is de Emit een instap serie?  Mwa... dan ben je wel heel verwend denk. Het is echt wel een kritische speaker die heel veel slikt maar niet alles. Slechte opnamen is hij gevoelig voor en legt dat ook echt bloot. Voordeel bij deze is dat hij echt laidback is en dat is zeer aangenaam te noemen.
Wel twijfel ik of de Roksan kracht genoeg heeft om hem fatsoenlijk aan te sturen. Versterker moet ver open en dan speel ik nog niet op oorlogssterkte... Daarom verder ook gematigd over uitspraken van deze speaker.
Maar gelukkig nu eindelijk de rust gevonden en om weer te kunnen genieten van audio

Bryston

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #262 Gepost op: 13 januari 2024, 11:31:03 »
Dit vind ik heel bijzonder:

"Circa 1.5 week geleden zat ik in de bank een serietje Vikings te kijken en plots ineens daar draaide het geluid 180 graden.
Ineens was het geluid bij me en hoefde ik geen moeite meer te doen om te verstaan wat weergegeven werd.
In het begin was er nog wel een verschil tussen de linker en rechter speaker, maar na een paar dagen spelen was ook dit verschil verdwenen.
Dit is dan ook wel het meest bizarre wat ik ooit heb meegemaakt in mijn audioverleden om dit aan de gang te krijgen."

En jij dus ook. Je zou bijna denken dat er in de amp iets gebeurt.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #263 Gepost op: 13 januari 2024, 12:31:43 »
Geen idee Frits... Het enige wat ik aan de amp kan merken is dat het regelbereik iets anders is dan wat ik gewend ben. Pas bij 3 kwart open gaat het echt iets doen.
Elk lampje staat voor 2 tikken open. Maar in de 1e helft gebeurd er eigenlijk vrij weinig.
Nou is dit niet nieuw... Kan me nog een Arcam FMJ bedenken die dit ook had. Toen ik daar een BP 25 voor in de plaats bracht werkte naar mijn idee de eindversterker ook beter.
Zal in het ontwerp liggen ... Geen idee.
Probleem is dat alles nieuw is en ik hier geen referentie heb. Feit blijft dat ergens een fase fout zit en dat is al heel bijzonder te noemen.
Zou eigenlijk een eindversterker nodig hebben om te achterhalen waar de fout zit. En anders moet de Roksan op de testbank in het kader meten is weten
. Eerder in dit draadje werd al aangegeven dat de Dynaudio veel sap kunnen hebben en gezien het rendement klopt dat ook wel.
Voorlopig zal ik het hier even mee moeten doen.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #264 Gepost op: 13 januari 2024, 12:49:51 »
Misschien toch eens van amp verwisselen? Iemand van ons die bij jou in de buurt woont?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #265 Gepost op: 13 januari 2024, 13:51:11 »
Nou als ik er een eindversterker eraan hang kan ik precies herleiden waar de fase fout zit en tevens of meer grip nodig is.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #266 Gepost op: 13 januari 2024, 14:03:49 »
We kunnen een B-ding proberen.  ;)

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #267 Gepost op: 13 januari 2024, 14:30:51 »
Dat was een mooie recensie over de Adam Pencil's. ;D

Mijn Adam's zullen het pand niet verlaten, ik ben driftig opzoek naar een set Adam's Audio Pencil's mk3, of een set Adam Columns.

De Adam's van mij gaan dan naar Junior, die kan niet wachten, maar de spoeling is dun en er zijn meer kapers op de kust natuurlijk.

Succes met je set Gerwin! Veel plezier ermee!
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #268 Gepost op: 13 januari 2024, 15:49:22 »
We kunnen een B-ding proberen.  ;)

Dat zou fijn zijn... Drinken we een kop koffie en kletsen we even bij :koffie:

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #269 Gepost op: 13 januari 2024, 18:04:11 »
En La Habanera draaien: ;D

Als je nog een andere ervaring met Yello wilt hebben kun je ook CD 2 eens proberen van de 40 years dubbel CD. Met Electrified II ben je gelijk helemaal op stoom. ;D ;D