Hifi hardware > Zelfbouw & modificatie overige hardware

Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.

(1/22) > >>

Edwin:
Goedenavond heren/kenners,

Heb even een vraag omtrent ander/beter geluid door een aanpassing van de luidsprekerkabels.
Zoals jullie misschien weten ben ik een beginner in de audio/hifi scène.
Heb dan ook gisteren Nakamichi bananen besteld voor mijn luidsprekerkabels.
Oude aansluiting: Kabel gewoon zonder banaan of vork aangesloten op mijn versterker en Needles.
Nieuwe aansluiting: Kabel voorzien van Nakamichi bananen zowel bij de luidspreker als bij versterker.
Zet vanavond voor het eerst weer naar de aanpassing gedaan te hebben mijn versterker aan met hetzelfde liedje waar ik vanmiddag mee ben geëindigd. Nu wil het zo zijn dat het geluid veel opener en harder klinkt dan voorheen. Is dit überhaupt mogelijk!!!!
 
Volgende vraag ben nog op zoek naar andere luidspreker kabels misschien voor een 2e set luidsprekers erbij. Wil hier beslist niet teveel geld voor uitgeven. De Nakamichi bananen 8x heb ik hier nog voor liggen. Maar ga ik dan voor 1.5 mm of 2,5 mm of 4mm doorsnede per kabel. Wil graag jullie mening horen hierover. Alvast bedankt. Mvg Edwin

Koen:
Alles is mogelijk in de wereld van hifi  :)

De kleine verschilletjes in overgangsweerstand die tussen de ene en de andere aansluiting zouden kunnen bestaan hebben een verwaarloosbare invloed op de interactie tussen versterker en luidspreker. Daar zal de verklaring vermoedelijk niet zitten. Waren de speakers in beide gevallen in fase aangesloten? Een foutje is snel gemaakt als je met kabels bezig bent. Het is ook heel goed mogelijk dat je herinnering van het geluid zoals het was niet helemaal nauwkeurig is: vergelijken van geluid is nu eenmaal erg lastig, vooral als er veel tijd tussen zit. Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik me vergiste...  ;)

Er zijn in principe drie eigenschappen van kabels die invloed kunnen hebben op het geluid: weerstand, inductie en capaciteit. Onder normale omstandigheden presteert een koperkabel van 2.5mm2 op die drie vlakken ruim voldoende. Als je extreem lange kabels gaat gebruiken kan het nuttig zijn een iets dikkere kabel te kiezen, maar voor een paar meter is dat niet nodig.

Als er al verschillen te constateren zijn door het gebruiken van andere luidsprekerkabels komt dat vrijwel altijd omdat een kabel niet in orde is. Er zijn zelfs kabels waar expres een spoeltje in is gestopt zodat de kabel als een soort filter werkt. Dat is naar mijn mening een dure, onhandige en onvoorspelbare manier om je geluid te veranderen.

Kortom, mijn advies: vooral lekker mee experimenteren als je er lol in hebt, maar maak het niet te gek. Als je je geluid wilt verbeteren is het veel efficiënter om in andere zaken te investeren.

flakkees:

--- Citaat van: Edwin op 20 december 2013, 23:32:56 ---Goedenavond heren/kenners,

Heb even een vraag omtrent ander/beter geluid door een aanpassing van de luidsprekerkabels.
Zoals jullie misschien weten ben ik een beginner in de audio/hifi scène.
Heb dan ook gisteren Nakamichi bananen besteld voor mijn luidsprekerkabels.
Oude aansluiting: Kabel gewoon zonder banaan of vork aangesloten op mijn versterker en Needles.
Nieuwe aansluiting: Kabel voorzien van Nakamichi bananen zowel bij de luidspreker als bij versterker.
Zet vanavond voor het eerst weer naar de aanpassing gedaan te hebben mijn versterker aan met hetzelfde liedje waar ik vanmiddag mee ben geëindigd. Nu wil het zo zijn dat het geluid veel opener en harder klinkt dan voorheen. Is dit überhaupt mogelijk!!!!

--- Einde van citaat ---

edwin , wij delen dezelfde ervaring
ik had dat ook toen ik de bruggetjes achter op de luidsprekers ging vervangen voor kabels met
nakamichi  pluggen
99% kans dat ons brein ons in de maling heeft genomen omdat het simpelweg wetenschappelijk
gewoon onmogelijk is .
dat neemt niet weg dat er miljoenen mensen zijn die verschillen ik kabels, pluggen, spikes en noem maar op horen .
ik zou zeggen , laat je vooral niet beinvloeden door andermans meningen want die staan regelmatig
recht tegenover elkaar  ;)
kies je eigen weg en maak het niet duurder dan nodig is  8)

chansig:
Ik deel de ervaring van Koen....Aangezien ik ouder ben dan Koen en minder slim...was ik ws rijker dan hem geweest als ik voor ieder keer dat ik me vergiste een euro kreeg.

Maar goed....jij ervaart wat je ervaart en dat is alleen maar leuk en het maakt de hobby ook leuker. Wat zou Hififreaks zijn zonder de topics van bv een Epi, of de mensen die helemaal gek zijn van de Needle ?

Gr Hans

o8-Carni-8o:
Ik sluit mij volledig aan bij de drie heren. Voor het oog heb ik een nette set kabels er aan hangen van v/d Hul, gemonteerd met de Nakamichi pluggen. Voldoet uitstekend en kostte de wereld niet (2e hands gekocht en reststukjes van de lokale HiF-boer). Voor vier sets kabels van 2,25m inclusief pluggen was ik €100,- kwijt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie