Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 384295 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #465 Gepost op: 05 mei 2015, 12:44:06 »

Dat zet geen zoden aan de dijk MAV,mijn tannoy's gaan nog dieper en dat kon je in mijn huiskamer niet horen.

Nu de tanoy's in een andere kamer staan kun je het pas horen en voelen.
De Tannoys gaan tot 40hz -3dB. De MFB 587's met aangepast subsonisch filter liepen recht door tot 30hz. Dat is wel een stukje dieper nog :)

En natuurlijk kun je dat wel horen in je huiskamer. Als je staande golven nodig hebt bij een frqeuentie om te denken dat je de bas dan pas kan horen dan duidt dat op conditionering. Een staande golf horen ervaar je dan als 'kunnen horen'. Omdat onder de frequentie met d elaagste staande golf geen staande golven bestaan in een ruimte zeggen mensen wel eens dat je die frequenties niet kan horen. Dat is onzin. De problemen in de hogere regionen verbloemen dan wat er onderin gebeurt. Onevenredig veel bas op andere frequenties betekent niet dat de frequentieband die niet voor die problemen zorgt ineens niet meer goed hoorbaar kan zijn in een kleine kamer. Het duidt op grote problemen bij de frequenties die WEL staan in de ruimte.

En overal waar een teveel aan is,is niet goed. :ciao:

Een recht signaal met een highpass filter wegfilteren vanaf 60hz met het argument dat teveel nooit goed is lijkt me niet helemaal correct. Een recht singaal zorgt niet voor teveel bas. Wegfilteren zorgt juist voor te weinig.

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #466 Gepost op: 05 mei 2015, 20:11:29 »

Neen MAV,op folder en papier gedrukt staat,de 585 35 hz,de 586 30 hz,de 587 27 hz, de tannoy dtm 12,38 hz.

Maar dit gegeven van hoe diep ze gaan verteld toch niets over hoe klinken ze in een normale huiskamer?

De speakerfabrikanten geven toch allemaal geen echte cijfers aan,de een wil voor de ander niet onderdoen,dus allemaal bla bla.

Wat ik op mijn gehoor hoor,dat is doorslaggevend!! Music
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #467 Gepost op: 05 mei 2015, 20:26:05 »
De 587 gaat echt wel zo diep hoor. Maar met een highpassfter op 60hz niet nee..  :doh:

Maar hoe hard basfrequenties in elke ruimte klinken kun je inderdaad niet voorspellen..
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 20:29:30 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #468 Gepost op: 05 mei 2015, 20:29:34 »
De 587 gaat echt wel zo diep hoor. Maar met een highpassfter op 60hz niet nee..  :doh:

Die 60 hz dat maak jij ervan,geef maar de bewering aan van wie dat in de wereld zet. :neenee:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #469 Gepost op: 05 mei 2015, 20:40:08 »
Er zit een highpass filter in die vanaf 60hz filtert. Wat geloof je daar niet aan? Kijk anders eens terug in de links die ik je gestuurd heb in de periode dat je ze aanschafte. Daar staan nl. De componenten beschrevendie erin zijn gezet tbv het subsonisch filter en dat wordt ook bevestigd in dat topic door de de toenmalige eindverantwoordelijke van de mfb designs (Piet)

Ook wordt het gebruik van de componenten in de mod door hem bevestigd. Hij bevestigd de keuze ook om het filter niet te verwijderen ivm instabiliteit van het mfb principe en bevestigd zelfs ook nog ergens dat hij zelf ook met dezelfde wijziging in zn mfb 587's speelt.

De reden waarom het subsonisch filter op 60hz erbij ingekomen is is triest. De oudere mfb's wetden als discospeakers gebruikt en ze kregen klachten over beperkt headeroom. Dit gaf problemen bij discobar-volume bij lage frequenties. Om de headroom klachten te voorkomen hebben ze de mfb op het laatst afgestemd op de discobar uitbaters die mfb's op die (oneigenlijke) manier gebruikten.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 21:06:23 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #470 Gepost op: 23 mei 2015, 18:24:15 »

Weer een praktisch nieuw philipsje op de kop getikt,geen krasje niets!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #471 Gepost op: 23 mei 2015, 18:33:04 »
Veel plezier d'r mee. hij staat al te spelen zo te zien :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #472 Gepost op: 23 mei 2015, 23:35:31 »
Weer een praktisch nieuw philipsje op de kop getikt,geen krasje niets!
[/quote]



Das een mooie Bram, veul plezier ermee.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #473 Gepost op: 24 mei 2015, 14:27:10 »

Er zijn speakers die op het eerste gehoor goed klinken,maar na een week of langer krijg je toch kritiek op de speaker.

Of ze klinken te mager,analitisch heet dat dan,of te dik en te vol etc.

Hier heb ik nu een speaker de philips AH494 waar ik in het begin dacht hij is niet zo scherp in het hoog als ik normaliter

gewend ben.

Ik ben nu een paar mnd verder en ik vind hem steeds mooier klinken.Je kunt er dag en nacht naar luisteren zonder dat er een

luistermoeheid optreed.Hij heeft en onmeunig mooi midd en het laag is perfect,doet mij denken aan een hele grote breedbander

En dat voor heel weinig centen!mischien laat ik hem een keer meedoen met dure concurrenten van anno nu,maar hij heeft

een grote ruimte nodig,dat wel!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #474 Gepost op: 24 mei 2015, 17:35:55 »
Je hersens moesten even inspelen Bram, daar zit namelijk een zelf lerend filter in....
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #475 Gepost op: 24 mei 2015, 18:53:55 »
Je hersens moesten even inspelen Bram, daar zit namelijk een zelf lerend filter in....

Nu daar kun je wel om lachen,maar onze luisteroren en hersens zijn beter als elk meetinstrument.

We kunnen in het begin wel op het verkeerde been worden gezet met luisteren,maar de dagen nadien gaat zich dat allemaal

ressetten.

Het is voor onze hersennen natuurlijk gemakkelijker om een paar needles te plaatsen kwa klang dan een grote 3 wegbox

want daar moet de overgang van het laag,mid en hoog perfect kloppen.En daar hebben de needles het gemakkelijk want die

laten ongemerkt een hoop muziek links liggen,zonder dat je het doorhebt,en ik geef toe dat is ook een kunst.

Maar om een paar needles specifiek met een bryston aan te moeten sturen is ook overkill dacht ik maar zo :love:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #476 Gepost op: 24 mei 2015, 19:38:17 »
Dat kan een Bryston wel aan hoor :bleh:
I love vintage.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #477 Gepost op: 24 mei 2015, 20:24:45 »
Je hersens moesten even inspelen Bram, daar zit namelijk een zelf lerend filter in....

Nu daar kun je wel om lachen,maar onze luisteroren en hersens zijn beter als elk meetinstrument.

We kunnen in het begin wel op het verkeerde been worden gezet met luisteren,maar de dagen nadien gaat zich dat allemaal

ressetten.

Het is voor onze hersennen natuurlijk gemakkelijker om een paar needles te plaatsen kwa klang dan een grote 3 wegbox

want daar moet de overgang van het laag,mid en hoog perfect kloppen.En daar hebben de needles het gemakkelijk want die

laten ongemerkt een hoop muziek links liggen,zonder dat je het doorhebt,en ik geef toe dat is ook een kunst.

Maar om een paar needles specifiek met een bryston aan te moeten sturen is ook overkill dacht ik maar zo :love:

Ik heb nu erg veel last van mijn handicap.... :(
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #478 Gepost op: 24 mei 2015, 21:17:31 »
Je hersens moesten even inspelen Bram, daar zit namelijk een zelf lerend filter in....

Nu daar kun je wel om lachen,maar onze luisteroren en hersens zijn beter als elk meetinstrument.

We kunnen in het begin wel op het verkeerde been worden gezet met luisteren,maar de dagen nadien gaat zich dat allemaal

ressetten.

Het is voor onze hersennen natuurlijk gemakkelijker om een paar needles te plaatsen kwa klang dan een grote 3 wegbox

want daar moet de overgang van het laag,mid en hoog perfect kloppen.En daar hebben de needles het gemakkelijk want die

laten ongemerkt een hoop muziek links liggen,zonder dat je het doorhebt,en ik geef toe dat is ook een kunst.

Maar om een paar needles specifiek met een bryston aan te moeten sturen is ook overkill dacht ik maar zo :love:

Ik heb nu erg veel last van mijn handicap.... :(
PGB al gestort ?   :-\

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #479 Gepost op: 25 mei 2015, 11:16:04 »
Nu daar kun je wel om lachen,maar onze luisteroren en hersens zijn beter als elk meetinstrument.
Want, wat is jouw idee daarover Bram?
Citaat
We kunnen in het begin wel op het verkeerde been worden gezet met luisteren,maar de dagen nadien gaat zich dat allemaal resetten.
Dan zijn het toch niet zulke goede meetinstrumenten? Althans, de ijking laat te wensen over.
Citaat
Het is voor onze hersennen natuurlijk gemakkelijker om een paar needles te plaatsen kwa klang dan een grote 3 wegbox
want daar moet de overgang van het laag,mid en hoog perfect kloppen.En daar hebben de needles het gemakkelijk want die
laten ongemerkt een hoop muziek links liggen,zonder dat je het doorhebt,en ik geef toe dat is ook een kunst.
Als jij eens je best doet om goed en begrijpend te lezen dan kan je zelf tot de conclusie komen dat de gehele laatste alinea complete onzin is en al lange tijd geleden, in de praktijk, onderuitgehaald is.
Citaat
Maar om een paar needles specifiek met een bryston aan te moeten sturen is ook overkill dacht ik maar zo :love:
Net zo goed als jij de Tannoys' dacht aan te moeten sturen met de T+A toch Bram?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300