Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 388275 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #285 Gepost op: 30 december 2014, 16:58:17 »
Valt mij daar op dat daar nogal neerbuigend gekeken word naar phillips,terwijl ze nog nooit eentje beluisterd hebben :o.
Onbekend maakt onbemind en veel van de jongere garde kan er zich geen voorstelling bij maken Bram.
Het heeft overigens al helemaal geen zin om er neerbuigend over te doen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #286 Gepost op: 30 december 2014, 17:39:53 »

Ik zat bij toeval op een forum van PCorgan.com.Daar gaat dan de discussie bij toeval over mfb,het topic galm bij kerkorgels

en over een subw in combinatie van tannoy en yahama's,dan word het topic gesplitst in (MFB)speakers.Door de moderator(?)

de heer gjschipper uit veenendaal,in dit topic uit 2 mrt 2012 zie je direct de vooroordelen tegen dit systeem.

mensen die het mfb gebruiken en de jonge garde die ze nog niet beluisterd hebben,maar al wel hun oordeel klaar hebben.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #287 Gepost op: 30 december 2014, 18:01:22 »
Een link zou wel zo handig zijn Bram.  Ik ga het hele forum niet doorspitten.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #288 Gepost op: 30 december 2014, 18:04:50 »

Heb ik geprobeerd maar krijg dan forbidden,ik zal in de toekomst dat is proberen te leren,ma ja 65+ he :think: :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #290 Gepost op: 30 december 2014, 22:03:14 »



Valt mij daar op dat daar nogal neerbuigend gekeken word naar phillips,terwijl ze nog nooit eentje beluisterd hebben :o.

High-end is een wat snobistisch gebeuren en daar past een neerbuigend vooroordeel prima bij ;)

Haha lekker Frits. :)

De ene Philips is de andere niet. De kwaliteit van de luidsprekers die ze in de afgelopen decennia gemaakt hebben is heel divers. De mfb 587 die ik had is in mijn referentiekader een zeer capabele (betrouwbare/lineaire) luidspreker maar mn eerste speakers waren ook van philips en dat was niet veel soeps..
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 22:34:46 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #291 Gepost op: 30 december 2014, 22:48:40 »
mensen die het mfb gebruiken en de jonge garde die ze nog niet beluisterd hebben,maar al wel hun oordeel klaar hebben.

Ja stom is dat. Het mooie is dat bij mensen die commentaar geven op Philips MFB speakers de kans nogal groot is dat ze zelf thuis inferieur spul hebben staan.... :'(
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #292 Gepost op: 30 december 2014, 23:18:39 »

en de jonge garde die ze nog niet beluisterd hebben,maar al wel hun oordeel klaar hebben.

Weet je...ik heb mensen wel eens ziend vanaf een plaatje het geluid naar beneden zien halen...rare mensen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #293 Gepost op: 30 december 2014, 23:38:02 »
Ow...en die mensen waren best wel oud. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #294 Gepost op: 31 december 2014, 00:26:19 »
Ik stuur je net een PB. Volgens mij heeft Infinity gebruikersrecht moeten betalen aan Philips (heb dat wel eens gelezen maar kan het nu nog niet vinden, druk aan 't zoeken ;) ). Dat zou wel bizar zijn.

edit:

Citaat
The very first subwoofer enclosure made for home and studio use was the separate bass speaker for the Servo Statik 1, by New Technology Enterprises.[6] Designed as a prototype in 1966 by physicist Arnold Nudell and airline pilot Cary Christie in Nudell's garage, the design used a second winding around a custom Cerwin Vega 18-inch (45cm) driver to provide servo control information to the amplifier

http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

Citaat
The woofer, a massive 18" cone unit facing downwards from the bottom of a 2' cubic enclosure, has a special sensing coil coincident with its main voice-coil. The electrical impulses generated by the sensing coil are fed back to the bass amplifier, and ay differences between the fed-back signal and the program signal are used to provide a correction to force the cone to follow more accurately the input signal. Hence, the "servo" designation.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/845/index.html

Citaat
Motional Feedback; bewegingsterugkoppeling bij luidsprekers
Wanneer we het probleem van de verhoogde resonantiefrequentie niet zuiver natuurkundig kunnen oplossen, moet wellicht de hulp van elektronische middelen worden ingeroepen. Als we de beweging van de luidspreker zouden kunnen meten, zou het tevens mogelijk moeten worden om de afgeremde beweging in het lage frequentiegebied te corrigeren. Allereerst moet bepaald worden, hoe de conusbeweging het beste kan worden gemeten. Hiervoor zijn diverse methodes beschikbaar.

Met een microfoon
Deze methode lijkt het meest voor de hand liggend maar heeft enkele grote nadelen. Allereerst zal door de afstand tussen luidsprekerconus en microfoon – hoe kort ook – een looptijdverschil optreden waardoor de meting zal afwijken. Daarnaast zal de microfoon, een akoestische opnemer, ook gevoelig zijn voor omgevingsgeluiden die de meting beïnvloeden. Om deze redenen moet de microfoon als meetinstrument worden afgeschreven.

Met een extra spoel of wikkeling
Door een tweede spoel op de spoeldrager van de luidspreker te monteren, kan een inductieve spanning worden opgewekt wanneer de spoel zich door het magneetveld in de luidspreker beweegt. Deze spanning zou dan gebruikt kunnen worden als referentie voor de bewegingsterugkoppeling. Enkele nadelen: de spoel zal beïnvloed worden door de inductie van de spreekspoel van de luidspreker. Daarnaast is het magneetveld in de luidsprekerschacht niet homogeen waardoor de meting niet betrouwbaar zal zijn.


Met een capacitieve opnemer
Door een capacitieve opnemer te creëren kan een continu wisselende capaciteit worden omgezet in een bruikbaar signaal dat de beweging van de conus weergeeft. Een moeilijkheid hierbij is het feit dat altijd ten opzichte van een absoluut statisch punt moet worden gemeten, hetgeen moeilijk zo niet onmogelijk haalbaar is.


Met een piëzo-keramische versnellingsopnemer
Door een plaatje piëzo-keramisch materiaal in het hart van de luidsprekerconus te monteren, zullen de bewegingen van de luidspreker evenredige spanningen opwekken in het piëzo-keramisch materiaal, die een maatgever zijn voor de versnelling van de luidspreker. Dit signaal is niet gevoelig voor storing door magnetische fluctuaties of omgevingsgeluid en heeft tevens geen vast referentiepunt nodig om correcte waarden af te geven. De enige vereiste is dat het keramisch materiaal wordt opgehangen in rubber blokjes om optimale bewegingsvrijheid te verkrijgen. Daarnaast dient het niet in de luchtstroom van de spreekspoel / magneet van de luidspreker te worden geplaatst om foutieve metingen te voorkomen. Dit kan eenvoudig worden bereikt door het elementje in een luchtdicht schoteltje te monteren. Met relatief eenvoudige elektronische schakelingen kunnen we het signaal van het piëzo-keramische elementje terugvoeren naar de versterker en laten vergelijken met het ingangssignaal van de versterker.


Wat bereiken we nu met het uitvoeren van deze bewegingsterugkoppeling? Welnu, de schijnbare massa van de luidspreker neemt door het toepassen van bewegingsterugkoppeling toe, hierdoor wordt onze resonantiefrequentie in gunstige zin beïnvloed. Bij toename van de conusmassa zal de resonantiefrequentie omlaag gaan, met als resultaat dat het werkgebied van de luidspreker in het onderste frequentiespectrum wordt vergroot. Dankzij het gebruik van de bewegingsterugkoppeling neemt het rendement van de luidspreker niet af, hetgeen bij verzwaring van de conusmassa normaal wel zou gebeuren. De laagste weer te geven frequentie schuift verder omlaag, waardoor ons systeem eindelijk zijn doel bereikt heeft; een lager doorlopend frequentiebereik van onze luidspreker in een kleine behuizing en dit alles zonder de rechtheid van de frequentie-karakteristiek nadelig te beïnvloeden!

http://www.mfbfreaks.com/geschiedenis/motional-feedback-achtergronden/

Ik was al druk aan het zoeken.. :)

edit:

Hier is het US patent. Die komt uit 1976.

edit:

de Servo Static lijkt volgens hetzelfde principe te werken (en die komt uit de 60's). Dat is opmerkelijk (vooral omdat het niet gepatenteerd is). In dat geval lijkt Philips onterecht met de eer te strijken. De werking van de Servo sub (servo feedback) lijkt te voldoen aan de beschrijving in het later door Philips aangevraagde patent.

 ;)

Zo te zien heeft Philips een betere manier ontwikkeld (meting middels een piëzo-keramische versnellingsopnemer) om de te corrigeren afwijking vast te stellen (en hebben ze dat gepatenteerd). Wat ik nog niet kan vinden is dat Infinity gebruikersrecht van Philips gekocht heeft voor de toepassing. Ik zal eens verder zoeken nog.

nog even hierop terugkomend:

Infinity is eerder feedback gaan gebruiken van de woofer om hem te corrigeren in hun Servo systeem dan Philips met het MFB principe kwam.

Zoals in bovenstaande post onderstreept was gebruikte Infinity hun Servo principe, waarbij ze de meting doen met gebruik van een extra spoel (onderstreept in bovenstaande post).

Later heeft Philips het MFB principe geintroduceerd. Dat is hetzelfde principe, maar dan accurater door de feedback bepalen op basis van een meting met een zogenaamde piezo-keramische versnellingsopnemer (eveneens onderstreept).

Mijn statement dat Infinity de (geavanceerdere) MFB technologie van Philips overgenomen heeft lijkt te kloppen. Hier een quote uit de beschrijving van de Infinity IRS V waaruit op te maken is dat ze het doen met de technologie die Philips gepantenteerd heeft (piezoelectric element):

Citaat
To the servo function is used in one of the six bass an integrated piezoelectric element to detect the instantaneous movement of the diaphragm..

http://www.infinity-classics.de/models/diverse/IRS-servos/IRS-servos.html

Infinity was dus wel degelijk al met die technologie bezig voor Philips kwam met de verbeterde toepassing hiervan (dank voor de input Hififreak, de werkelijkheid ligt dus genuanceerder dan ik het zei. ik dacht dat het echt het idee van Philips was).

We hebben het hier overigens wel over de hoogtijdagen van Infinity. Infinity.. wat op dat moment zonder twijfel een van de meest vooruitstrevende luidsprekerfabrikanten op aarde was. Dat ons Nederlandse Philips toen met technologie bezig was voor audio reproductie die overgenomen is door Infinity voor toepassing in hun vlaggeschip (de IRS V) zegt genoeg over het niveau waarop de R&D afdeling van Philips op dat moment in de vorige eeuw functioneerde (zwaait met Nederlandse vlag)!!  8)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2014, 00:29:57 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #295 Gepost op: 31 december 2014, 08:59:40 »
Overigens is "servo" een containerbegrip van de vele variaties op het thema tegenkoppeling, tegengaan van vervorming enz.

Voor details: Klik.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2014, 09:02:35 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #296 Gepost op: 31 december 2014, 09:40:45 »

Ik bekeek het u.s a.patent van phillips en ik bekeek dat even goed,dan staat er ook bij dat de voorpatenten al uit ''73 zijn.

Dat komt overeen met de lancering van de mfb 532 in 1974.Het patent uit ''76 is uitgevoerd in de mbf 58 serie,deze speakers

waren meer hi fi deugdelijker dacht men,de mfb 532 staat bekend om zijn bas en dat uit zo'n speakertje!.

Ik weet iedereen denkt nu een opgeklopte bas,maar dat is bezijden de waarheid,hij is getest toen door audio en die hebben

het dan over een knakdroge diepe bas.Maar ik vermoed,de consument kennende uit die tijd dat ze de 532 in de vensterbank

plaatsten of in de hoek van de kamer,dat was toen nog traditie.en deze kleine boy's staan er om bekend dat de bloempotten

die er naast stonden regelmatig van de vensterbank donderden.

Maar geef je ze iets meer ruimte dan sta je echt versteld,en vooral ik! heb zowiezo een hekel aan kleine dwergboxsjes.

maar mijn 585 staan in de vensterbank,ja,ja,deze hebben minder bas en een meer aan het muziekale midden.

Heb hier nu al meerdere mensen binnengehad, en echt in de veronderstelling waren dat ik gewoon de grote tannoy's

aan had staan. ;) ;)

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #297 Gepost op: 31 december 2014, 10:40:06 »
Nou ik zou zeggen 587's erin en de rest eruit  :evil:

Grapje!! (hoewel het me niet zou verbazen als dat heel goed zou bevallen ;) )




Ik weet iedereen denkt nu een opgeklopte bas,maar dat is bezijden de waarheid,hij is getest toen door audio en die hebben

het dan over een knakdroge diepe bas.

Ja, de basreproductie is niets op aan te merken. Lage vervorming en laag afval!
« Laatst bewerkt op: 31 december 2014, 10:45:17 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #298 Gepost op: 03 januari 2015, 16:26:59 »

Zo bram heeft paartje no 2 te pakken,de 586+de pre-versterker+tuner die er bij hoort.

het is weer een 2 weg maar met een 20 cm woofer en het laag is in 3 standen te corrigeren stand 1 voor op de grond stand 2

voor de wall en stand 3 voor de zijwand,waar maak je dat nog mee? is van de 1 ste eigenaar en in staat van nieuw.

Er komt nog een nummer 3 maar daar ben ik heel voorzichtig,ik wil hem origineel af fabriek!

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #299 Gepost op: 03 januari 2015, 16:30:11 »
Dit is de pre+tuner.

Tjonge wat ziet hij op de foto er slecht uit terwijl dat niet zo is. :neenee:
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 16:32:02 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65