Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 389376 keer)

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #270 Gepost op: 30 december 2014, 10:14:38 »

Ben de laatste dagen verschillende cdplayers aan het testen,en dat word zoals jullie bram kennen uitvoerig gedaan.

Ik ga daar niet over 1 nachtje ijs,dus heb nog even geduld. :police:

Meten=Weten  :offtopic:

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #271 Gepost op: 30 december 2014, 11:24:44 »
Bram geniet echt van zijn nieuwe aanwinst,het is een kleintje kwa afm maar een hele grote kwa weergave!

Leuke aankoop! Wel fijn dat die 58* serie gewoon RCA ingang heeft (en niet die rare outdated aansluiting die die anderen hebben waar je naar refereert).

Hoe dan ook veel plezier ermee!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #272 Gepost op: 30 december 2014, 11:31:37 »
Hoe klinkt dat t.o.v  de Tannoys?

Minder laag dan de tannoy's,maar de mfb 585 is echt mijn boxsje, hij is maar 33 cm hoog,nooit geweten dat zo'n klein

aktiev boxsje dit kan presteren! hij staat notabene vrijstaand en hij speelt de warfdale of kef zo weg in zuiverheid onderin

en in het midden.

Er is in de jr 70 altijd een anti phillips houding geweest in de hi end scene,ik begrijp nu wel waarom.

deze aktieve speakers waren hun tijd ver vooruit,terwijl ik hier maar de kleinste heb uit de hele reeks.

Het is heel jammer dat phillips hier niet is mee doorgegaan :think:

Helemaal mee eens. Jammer dat Philips niet meer is wat het toen was. Maargoed, aan alles komt een einde. Laten we blij zijn dat de MFB's nog bestaan vandaag de dag en dat we ze nog kunnen gebruiken. In mijn optiek was Philips ook hun tijd ver vooruit toen. Hun 40 jaar oude monitoren spelen de meeste speakers die vandaag de fabriek uit rollen met gemak weg.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 11:37:55 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #273 Gepost op: 30 december 2014, 11:34:25 »

Terwijl het een phillips patent is,of het nu backer&muller betreft of canton,adam,etc
Actieve speakers waren al voor de Philips MFB's op de markt Bram.

Niet met deze techniek HF,en de eerste aktieve speakers van voor 1972 kende geen mens,en al helemaal niet in deze

kleine uitvoering,phillips heeft deze techniek pas goed toegepast met patenten waar backers&muller afhankelijk van was.

we moeten de kerk wel in het dorp laten waar die thuishoort. :neenee:

De eerste actieve speaker met een actief crossovernetwerk was de Klein + Hummel OY. Eigenlijk is het crossover hybride. Het is een 3-weg speaker met een 2-weg actieve crossover met daarachter 2 versterkers (1 voor het laag en 1 voor het mid en het hoog). Achter de versterker voor mid en hoog zit nog een passieve 2-weg crossover). Zo'n hybride crossover is ook te vinden in bijvoorbeeld de MFB 544.

De Philips MFB series zijn vooral bekend door hun (door Philips gepatenteerde) Motion FeedBack (MFB) technologie. Deze technologie staat als ik me niet vergis vandaag de dag bekend als 'SERVO' en wordt nog steeds veel gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 11:49:46 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.258
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #274 Gepost op: 30 december 2014, 12:01:14 »

Ik dacht Panasonic 1961,de klein+hummel 1968/69 en dat waren studio monitoren dus geen consumentenprodukten.

Phillips heeft het pas echt op de wereldmarkt bekendheid gegeven.

In de jr 70 gingen veel studio's over op ook een monitor, en dat was de mfb AH 545,en die krijg je niet onder de 1000 euro te

pakken. en als we het over aantallen hebben,dan verbleekt klein en hummel in het niets.

De dochterondernemingen aristona, erres, ja zelfs grundig brachten ze massaal op de markt en dat 10 jr lang.

Phillips verdient hier alle eer door het aktieve mbf systeem werelwijd te promoten.

Dus Panasonic was de eerste met een aktieve speaker, uitsluitend voor studio gebruik.

Nu jij,en dan ik. groetjes MAV!.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #275 Gepost op: 30 december 2014, 13:36:36 »
en als we het over aantallen hebben,dan verbleekt klein en hummel in het niets.

De dochterondernemingen aristona, erres, ja zelfs grundig brachten ze massaal op de markt en dat 10 jr lang.

Phillips verdient hier alle eer door het aktieve mbf systeem werelwijd te promoten.

Dus Panasonic was de eerste met een aktieve speaker, uitsluitend voor studio gebruik.

Het is maar wat je een actieve speaker noemt. En het is vooral ook maar wie je de eer wil geven voor technologische ontwikkeling. Een speaker met actief crossover design? Of een speaker waar de versterker bij in getimmerd is? 

Het plaatsen van versterkers in de speaker is een gevolg van actief crossoverdesign. Een actieve crossove rzit namelijk voor de versterkers in plaats van erachter en dus moeten de versterkers bij een speaker met een actieve crossover in de speaker geplaatst worden.

Het plaatsen van de versterker in de speaker met een passief crossover is wat technologische ontwikkeling betreft totaal niet significant.
Het actieve crossovernetwerk was een technologische ontwikkeling van K+H (met als prototype de Oy). Die technologie is overgenomen als standaard crosovertechnologie door alle vooraanstaande merken in hun actieve pro-audio oplossingen; Adam, ATC, Geithain, Barefoot, JBL, Genelec, B&M, KS Digital, PSI, Dynaudio, Quested, Focal, Event, etc. etc. omdat het conceptuele voordelen heeft ten opzichte van een passief crossovernetwerk.

De totstandkoming van het Motion Feedback principe dat we tegenwoordig in alle Servo oplossingen terugzien is de verantwoordelijkheid van Philips. Dat zijn ontwikkelingen die er toe doen. Panasonic vergelijken met Philips of Klein + Hummel als het gaat om innovatie in luidsprekerdesign is onzinnig!

Ik dacht Panasonic 1961,de klein+hummel 1968/69 en dat waren studio monitoren dus geen consumentenprodukten.

Phillips heeft het pas echt op de wereldmarkt bekendheid gegeven.

In de jr 70 gingen veel studio's over op ook een monitor, en dat was de mfb AH 545,en die krijg je niet onder de 1000 euro te

pakken. en als we het over aantallen hebben,dan verbleekt klein en hummel in het niets.

De dochterondernemingen aristona, erres, ja zelfs grundig brachten ze massaal op de markt en dat 10 jr lang.

Dus degenen die grote innovaties doen door het te bedenken, ontwikkelen verdienen geen eer voor nieuwe ontwikkelingen omdat ze er zelf niet veel verkopen? Sinds wanneer moet je commercieel presteren om waardering te krijgen op vlak van R&D?

Volgens jouw logica (dat commerciele prestaties bepalend zijn voor de waardering die bedrijven verdienen op gebied van R&D) kunnen we gebaseerd op de huidige verdeling van het marktaandeel concluderen dat we alle technologische ontwikkelingen in het geluidswetenschappelijk domein in de geschiedenis van de mensheid te danken hebben aan Bose en Sony :'(


« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 13:52:23 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #276 Gepost op: 30 december 2014, 13:53:17 »
en als we het over aantallen hebben,dan verbleekt klein en hummel in het niets.

Als we het over aantallen hebben dan verbleken Maserati, Ferrari en Lamborgini ook in het niets..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #277 Gepost op: 30 december 2014, 13:53:48 »
De Philips MFB series zijn vooral bekend door hun (door Philips gepatenteerde) Motion FeedBack (MFB) technologie. Deze technologie staat als ik me niet vergis vandaag de dag bekend als 'SERVO' en wordt nog steeds veel gebruikt.


In de zestiger jaren onder die naam ook al bekend o.a. klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #278 Gepost op: 30 december 2014, 14:22:49 »
Infinity heeft de technologie toegepast (in o.a. de IRS Epsilon). Ze hebben het gebruikersrecht voor de technologie overgekocht hebben van Philips.

Ik weet niet of het al in de Servo Static serie zat (die is van 1968 zie ik) of dat het pas in de latere servo producten van Infinity zat.
edit: zo te zien is die Servo serie eerder uitgekomen dan het MFB principe. Servo en MFB zijn dus geen 1 op 1 gerelateerde termen (dat dacht ik). Het motional feedback principe is in ieder geval te danken aan Philips en is bij Infinity later ook gebruikt. Zo te zien noemde Infinity het 'Servo control'.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 14:32:54 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #279 Gepost op: 30 december 2014, 14:28:40 »
Infinity heeft de technologie toegepast (in o.a. de IRS Epsilon). Ze hebben het gebruikersrecht voor de technologie overgekocht hebben van Philips.
Waar heb je die informatie vandaan?



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #280 Gepost op: 30 december 2014, 14:33:16 »
Ik was al druk aan het zoeken.. :)

edit:

Hier is het US patent. Die komt uit 1976.

edit:

de Servo Static lijkt volgens hetzelfde principe te werken (en die komt uit de 60's). Dat is opmerkelijk (vooral omdat het niet gepatenteerd is). In dat geval lijkt Philips onterecht met de eer te strijken. De werking van de Servo sub (servo feedback) lijkt te voldoen aan de beschrijving in het later door Philips aangevraagde patent.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 14:51:23 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #281 Gepost op: 30 december 2014, 14:52:07 »
Ik was al druk aan het zoeken.. :)

edit:

Hier is het US patent. Die komt uit 1976.

edit:

de Servo Static lijkt volgens hetzelfde principe te werken (en die komt uit de 60's). Dat is opmerkelijk (vooral omdat het niet gepatenteerd is). In dat geval lijkt Philips onterecht met de eer te strijken. De werking van de Servo sub (servo feedback) lijkt te voldoen aan de beschrijving in het later door Philips aangevraagde patent.

 ;)



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #282 Gepost op: 30 december 2014, 14:54:33 »
Ik stuur je net een PB. Volgens mij heeft Infinity gebruikersrecht moeten betalen aan Philips (heb dat wel eens gelezen maar kan het nu nog niet vinden, druk aan 't zoeken ;) ). Dat zou wel bizar zijn.

edit:

Citaat
The very first subwoofer enclosure made for home and studio use was the separate bass speaker for the Servo Statik 1, by New Technology Enterprises.[6] Designed as a prototype in 1966 by physicist Arnold Nudell and airline pilot Cary Christie in Nudell's garage, the design used a second winding around a custom Cerwin Vega 18-inch (45cm) driver to provide servo control information to the amplifier

http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

Citaat
The woofer, a massive 18" cone unit facing downwards from the bottom of a 2' cubic enclosure, has a special sensing coil coincident with its main voice-coil. The electrical impulses generated by the sensing coil are fed back to the bass amplifier, and ay differences between the fed-back signal and the program signal are used to provide a correction to force the cone to follow more accurately the input signal. Hence, the "servo" designation.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/845/index.html

Citaat
Motional Feedback; bewegingsterugkoppeling bij luidsprekers
Wanneer we het probleem van de verhoogde resonantiefrequentie niet zuiver natuurkundig kunnen oplossen, moet wellicht de hulp van elektronische middelen worden ingeroepen. Als we de beweging van de luidspreker zouden kunnen meten, zou het tevens mogelijk moeten worden om de afgeremde beweging in het lage frequentiegebied te corrigeren. Allereerst moet bepaald worden, hoe de conusbeweging het beste kan worden gemeten. Hiervoor zijn diverse methodes beschikbaar.

Met een microfoon
Deze methode lijkt het meest voor de hand liggend maar heeft enkele grote nadelen. Allereerst zal door de afstand tussen luidsprekerconus en microfoon – hoe kort ook – een looptijdverschil optreden waardoor de meting zal afwijken. Daarnaast zal de microfoon, een akoestische opnemer, ook gevoelig zijn voor omgevingsgeluiden die de meting beïnvloeden. Om deze redenen moet de microfoon als meetinstrument worden afgeschreven.

Met een extra spoel of wikkeling
Door een tweede spoel op de spoeldrager van de luidspreker te monteren, kan een inductieve spanning worden opgewekt wanneer de spoel zich door het magneetveld in de luidspreker beweegt. Deze spanning zou dan gebruikt kunnen worden als referentie voor de bewegingsterugkoppeling. Enkele nadelen: de spoel zal beïnvloed worden door de inductie van de spreekspoel van de luidspreker. Daarnaast is het magneetveld in de luidsprekerschacht niet homogeen waardoor de meting niet betrouwbaar zal zijn.


Met een capacitieve opnemer
Door een capacitieve opnemer te creëren kan een continu wisselende capaciteit worden omgezet in een bruikbaar signaal dat de beweging van de conus weergeeft. Een moeilijkheid hierbij is het feit dat altijd ten opzichte van een absoluut statisch punt moet worden gemeten, hetgeen moeilijk zo niet onmogelijk haalbaar is.


Met een piëzo-keramische versnellingsopnemer
Door een plaatje piëzo-keramisch materiaal in het hart van de luidsprekerconus te monteren, zullen de bewegingen van de luidspreker evenredige spanningen opwekken in het piëzo-keramisch materiaal, die een maatgever zijn voor de versnelling van de luidspreker. Dit signaal is niet gevoelig voor storing door magnetische fluctuaties of omgevingsgeluid en heeft tevens geen vast referentiepunt nodig om correcte waarden af te geven. De enige vereiste is dat het keramisch materiaal wordt opgehangen in rubber blokjes om optimale bewegingsvrijheid te verkrijgen. Daarnaast dient het niet in de luchtstroom van de spreekspoel / magneet van de luidspreker te worden geplaatst om foutieve metingen te voorkomen. Dit kan eenvoudig worden bereikt door het elementje in een luchtdicht schoteltje te monteren. Met relatief eenvoudige elektronische schakelingen kunnen we het signaal van het piëzo-keramische elementje terugvoeren naar de versterker en laten vergelijken met het ingangssignaal van de versterker.


Wat bereiken we nu met het uitvoeren van deze bewegingsterugkoppeling? Welnu, de schijnbare massa van de luidspreker neemt door het toepassen van bewegingsterugkoppeling toe, hierdoor wordt onze resonantiefrequentie in gunstige zin beïnvloed. Bij toename van de conusmassa zal de resonantiefrequentie omlaag gaan, met als resultaat dat het werkgebied van de luidspreker in het onderste frequentiespectrum wordt vergroot. Dankzij het gebruik van de bewegingsterugkoppeling neemt het rendement van de luidspreker niet af, hetgeen bij verzwaring van de conusmassa normaal wel zou gebeuren. De laagste weer te geven frequentie schuift verder omlaag, waardoor ons systeem eindelijk zijn doel bereikt heeft; een lager doorlopend frequentiebereik van onze luidspreker in een kleine behuizing en dit alles zonder de rechtheid van de frequentie-karakteristiek nadelig te beïnvloeden!

http://www.mfbfreaks.com/geschiedenis/motional-feedback-achtergronden/

Ik was al druk aan het zoeken.. :)

edit:

Hier is het US patent. Die komt uit 1976.

edit:

de Servo Static lijkt volgens hetzelfde principe te werken (en die komt uit de 60's). Dat is opmerkelijk (vooral omdat het niet gepatenteerd is). In dat geval lijkt Philips onterecht met de eer te strijken. De werking van de Servo sub (servo feedback) lijkt te voldoen aan de beschrijving in het later door Philips aangevraagde patent.

 ;)

Zo te zien heeft Philips een betere manier ontwikkeld (meting middels een piëzo-keramische versnellingsopnemer) om de te corrigeren afwijking vast te stellen (en hebben ze dat gepatenteerd). Wat ik nog niet kan vinden is dat Infinity gebruikersrecht van Philips gekocht heeft voor de toepassing. Ik zal eens verder zoeken nog.

Mogelijk trouwens wat ongepast in het topic van Bram. Misschien kunnen we het in een ander draadje dumpen!?
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 15:20:33 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.258
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #283 Gepost op: 30 december 2014, 16:28:42 »

Hoeft niet gedumt te worden naar een nieuw draadje want het gaat ja over phillips MFB en daar heb ik het topicpatent van.

er loopt op een ander forum ook al een topic  met als onderwerp: phillips MBF.Dus bram durft in hi end forums ook al

te komen met het rechtzetten van dat dat systeem revolutionair was voor die tijd.

Valt mij daar op dat daar nogal neerbuigend gekeken word naar phillips,terwijl ze nog nooit eentje beluisterd hebben :o.

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #284 Gepost op: 30 december 2014, 16:48:05 »



Valt mij daar op dat daar nogal neerbuigend gekeken word naar phillips,terwijl ze nog nooit eentje beluisterd hebben :o.

High-end is een wat snobistisch gebeuren en daar past een neerbuigend vooroordeel prima bij ;)