Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 388643 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #90 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:14:05 »
Ik denk dat het geluid er niet beter op wordt als je ze opstelt zoals ze eerst stonden.
Wegmoffelen tussen bank en muur doet geen enkele speaker goed.

Vrij opstellen geeft je de mogelijkheid meer speaker te horen.
Er omheen kunnen lopen is zo gek nog niet.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #91 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:55:36 »
Je luistert blijkbaar liever naar indirect geluid.

Nee wat jij bedoeld is het doktor bose effect,dat is het niet.Ik beweerde al veel langer dat zuilen of standspeakers in een

kamer tot 30 vierkante mtr practisch altijd problemen geeft in het laag of midlaag,en dat beweer ik al langer dan het duitse blad

audio. dat tijdschrift beweerd exact hetzelfde,namelijk dat een flinke Bookshelf het veel beter doet dan een standbox.

Zuilen zien er gelikt uit maar als ze geen grote ruimte (80 vierkante mtr) hebben is het weggegooid geld,ze gaan na 14 dg

 haast onbemerkt irriteren. de soundstage klopt niet,en je hebt dat ook met subwoofers.ik heb nog niet meegemaakt dat een

sub in een kleinere kamer perfect klinkt,of je moet ze plaatsen op een plek waar ze niet kunnen staan.

Heb de infinity's nu een ±halve mtr van de grond en een halve meter van de muur en achterwand.

En het laag van de actieve infinity's gaat nu helemaal kelderdiep,heb nu een stereo beeld wat verslavend werkt,en het hoog

richard  daar maak je je helemaal niet druk om omdat alles perfect klinkt.

En dat moet ook wel want er zit een relatieve zware versterker achter (wat veel rust geeft in de weergave) en de active

infinity's leveren ook nog even 150 watt per zuil in het laag.

Trouwens het stereo beeld lijkt veel op een dipool of electrostaten weergave alleen dat het midlaag meer atack heeft en dat kan

een conus dan ook beter. :)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #92 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:02:39 »
Fijn dat jij het allemaal wel voor elkaar hebt, maar het lukt me maar niet om jaloers te worden.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 12:29:09 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #93 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:17:41 »
Je luistert blijkbaar liever naar indirect geluid.


Trouwens het stereo beeld lijkt veel op een dipool of electrostaten weergave alleen dat het midlaag meer atack heeft en dat kan

een conus dan ook beter. :)

Dus toch een groter percentage indirect geluid...   :)

Groeten...

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #94 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:30:59 »
Ik beweerde al veel langer dat zuilen of standspeakers in een

kamer tot 30 vierkante mtr practisch altijd problemen geeft in het laag of midlaag,en dat beweer ik al langer dan het duitse blad

audio. dat tijdschrift beweerd exact hetzelfde,namelijk dat een flinke Bookshelf het veel beter doet dan een standbox.

Zuilen zien er gelikt uit maar als ze geen grote ruimte (80 vierkante mtr) hebben is het weggegooid geld,ze gaan na 14 dg

 haast onbemerkt irriteren. de soundstage klopt niet,en je hebt dat ook met subwoofers.ik heb nog niet meegemaakt dat een

sub in een kleinere kamer perfect klinkt,of je moet ze plaatsen op een plek waar ze niet kunnen staan.

Als je zegt dat in een kleine ruimte de soundstage niet klopt, kun je volgens mij alleen maar bedoelen dat een kleine ruimte in het laag
qua klank niet voldoet aan wat je gewend bent; ruimtes met staande golven. Dat wil niet zeggen dat dat ook meteen goed is.

In een kleine ruimte zijn de problemen juist minder groot omdat de frequentie van de laagste staande golf bepaald wordt door de afmetingen van de ruimte. Hoe groter de ruimte, hoe lager de laagste staande golven. En hoe lager de frequentie van de laagste staande golf, hoe lastiger hij te verhelpen is.

Ik geef de voorkeur aan een grote ruimte als de bass helemaal in orde is. Alleen ws. heeft geen van alle forumleden hier zo'n ruimte tot z'n beschikking en waarschijnlijk heeft ook 95-100% ook nooit zo'n ruimte betreden. En dan heb ik liever een kleine ruimte waar staande golven bij lage frequenties niet voorkomen dan een grote ruimte waar ze wel voorkomen.

Het resultaat van m'n 2.1 K+H set in een kleine ruimte is een stuk beter dan de Barefoots in de woonkamer als het gaat om hoe het laag op de luisterplek aankomt. Dat ligt niet aan de speakers maar aan de ruimte. Beide ruimtes zijn behandeld (met een vergelijkbare oppervlakte en volume van dempingsmateriaal ten opzichte van het totale wandoppervlak) maar de ups en downs in de lage bass zijn veel beperkter in de kleine ruimte en bestaan onder een bepaalde frequentie niet meer. En juist die staande golven bij de laagste frequenties zijn het lastigst te verhelpen.

Imo heeft het niets met zuilen of een sub te maken maar gewoon met bereik van de speaker. Hoe lager hij afvalt hoe meer lage frequenties je ruimte beinvloeden.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 12:33:07 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #95 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:58:12 »
Je luistert blijkbaar liever naar indirect geluid.


Trouwens het stereo beeld lijkt veel op een dipool of electrostaten weergave alleen dat het midlaag meer atack heeft en dat kan

een conus dan ook beter. :)

Dus toch een groter percentage indirect geluid...   :)

Groeten...

Indirect geluid heb je overal zelfs in een concerthal of zaal,iedere kamer heeft zijn sound, negatief zowel positief.

maar wil je uberhaubt geen indirect geluid,ga in een weiland met veel schapen staan met je set.

Heb dan ook nog een tip, zorg dat de wind vanaf de speakers komen.Want heb je de wind in de rug is het helemaal droevig. :think: :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #96 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:32:13 »
Je luistert blijkbaar liever naar indirect geluid.

Nee wat jij bedoeld is het doktor bose effect,dat is het niet.

Dat bedoelde ik niet Bram. 

Je luistert blijkbaar liever naar indirect geluid.

k beweerde al veel langer dat zuilen of standspeakers in een kamer tot 30 vierkante mtr practisch altijd problemen geeft in het laag of midlaag,en dat beweer ik al langer dan het duitse blad ......................................  een conus dan ook beter. :)

Je moet het juiste systeem kiezen bij de ruimte.  Zuilen hoeven echt niet de bron van ergernis te zijn en je veralgemenisering is m.i. dan ook niet juist.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #97 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:46:07 »

Daar ben ik het enigszins mee eens HF. :sceptic:

Anderzijds ben ik de overtuiging dat met het verplaatsen van speakers van zowel zuilen als Bookshelf er meer winst te behalen

valt dan kabels etc. :)

 
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #98 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:58:53 »
Het indirecte geluid in een concertzaal is de helft van de beleving maar kan niet worden vergelijken met het indirecte geluid thuis. Aan de hand van het indirecte geluid krijg je namelijk een indruk van de grootte van de luisterruimte. Dat wil je thuis bij een orgel-cd van Bach toch zo min mogelijk, neem ik aan.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #99 Gepost op: 15 oktober 2014, 16:09:51 »

Daar ben ik het enigszins mee eens HF. :sceptic:

Anderzijds ben ik de overtuiging dat met het verplaatsen van speakers van zowel zuilen als Bookshelf er meer winst te behalen

valt dan kabels etc. :)

Heb jezelf door dat je van de hak op de tak springt ? Maakt een goed gesprek erg lastig.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #100 Gepost op: 15 oktober 2014, 16:38:27 »
Nee bram neemt altijd het gouden midden,dat houd in ik ben geen voorstander van speakers 2 mtr uitelkaar en jezelf er 2 of 3

mtr ervoor.Dan zet ik mij liever een hoofdtelefoon op.

De kamer moet meeklinken in het geheel en dan wel positief. Maar ik weet ook dat het de moeilijkste weg is,Maaar je word

uiteindelijk beloont met een o zo meer aan een panorama aan muziek.

Heb inmiddels mijn standspeaker op 35 cm hoogte gebracht,de veranderingen in de weergave zijn practisch hetzelfde

heb wel de aktiefe bas stand moeten verlagen.

Maar ga ik onder de 20 cm krijg ik geen schone bas meer.

Wat ik doe is welhaast minder geschikt voor pasieve zuilen je kunt de bas niet regelen,in vergelijking,als ik de speakers

 op de grond neerzet staat de bas op +2.Zet ik hem dan op 5 is het te veel van het goede.

Maar gaat hij omhoog ±35 cm moet hij op 4 of 5.Gaat ie nog meer omhoog 50 cm dan word de regelaar op 6 of 7 gezet.

Maar ik heb de halve week nog dussss..... :think:

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 09:55:31 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #101 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:02:54 »
De kamer moet meeklinken in het geheel en dan wel positief.

Dat past niet echt bij m'n opvattingen. Ik zie de akoestiek puur als een invloed op wat ik hoor die altijd ongewenst is (omdat het zorgt voor ofwijking ten opzichte van wat er uit de speakers komt) maar ik hoop dat het meeklinkt zoals je het zelf zou willen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 17:08:14 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #102 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:13:16 »
De kamer moet meeklinken in het geheel en dan wel positief.

Dat past niet echt bij m'n opvattingen. Ik zie de akoestiek puur als een invloed op wat ik hoor die altijd ongewenst is (omdat het zorgt voor ofwijking ten opzichte van wat er uit de speakers komt) maar ik hoop dat het meeklinkt zoals je het zelf zou willen.

Helemaal mee eens.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #103 Gepost op: 15 oktober 2014, 20:44:32 »

Nee bram neemt altijd het gouden midden,dat houd in ik ben geen voorstander van speakers 2 mtr uitelkaar en jezelf er 2 of 3

mtr ervoor.
En zo'n opstelling kan maar zo poepgoed klinken. Waarom zou je dan op voorhand, zonder het gehoord te hebben, zo'n opstelling afserveren?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #104 Gepost op: 15 oktober 2014, 21:26:07 »
Ik ben het helemaal met Bram eens dat schuiven met de luidsprekers meer effect heeft dan andere kabels. Maar voor de rest kan ik het niet zo volgen... Ik heb vloerstaanders die gewoon op de vloer staan, demping er achter d.m.v. velours gordijnen, een versterker met een relatief laag vermogen en ik vind het best aardig klinken. Nog eens een mooi kleedje op de vloer voor wat meer demping, kijken of dat gaat lukken in combinatie met de vloerverwarming.

Ik zal eens van versterker wisselen, eens kijken of eentje met meer vermogen wonderen gaat verrichten maar ik verwacht het niet echt. Ik draai nooit erg hard, die tijd heb ik wel een beetje gehad.
Science is no democracy