Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 384525 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1080 Gepost op: 27 maart 2018, 18:06:42 »
Belgiƫ?

 :P

Ik zou de grote MFB weleens willen horen (22RH545 of zoiets).

 ;)

Ik heb onlangs nog een set zien staan bij MFBfreaks.com. Dat was een voormalige monitor set van Wisseloord studio. Ze stonden daar te wachten op revisie. Ik zou niet verwachten dat het veel beter is dan MFB 587. Andere (veel grotere) woofer zal veel meer headroom hebben en een tik dieper gaan. Ik twijfel of de 12" wel zo strak aansluit bij de 2" midrange als de 587 dat doet.

Thomas gaf zelf aan dat hij de 587 de betere monitor vindt, maar hij bekende de 545 niet in een (akoestisch) goede ruimte gehoord te hebben.

Wel een mooi apparaat om te zien in ieder geval. Best bakbeest :)

Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een

een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen

zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

kappie

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1081 Gepost op: 27 maart 2018, 20:02:18 »
Persoonlijk vind ik de 587 10xbeter als de 545 : erg veel walmend laag en typisch hoofdpijn philips hoog . die tannoys 12dmt vind ik dan weer wel erg goed. heb de 15dmt beluisterd op een buizenbak in een kleine woonkamer en dat klonk gewoon fantastisch.( mijn referentie ).

kappie

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1082 Gepost op: 27 maart 2018, 20:06:01 »
oeps ik zie nu dat Bram het over de dtm heeft i.p.v. dmt   :o dat type heb ik nog nooit beluisterd

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1083 Gepost op: 27 maart 2018, 20:16:36 »
oeps ik zie nu dat Bram het over de dtm heeft i.p.v. dmt   :o dat type heb ik nog nooit beluisterd
Deutsche Toerwagen Meisterschaft, Bram woont vlak bij de Duitse grens he...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

kappie

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1084 Gepost op: 27 maart 2018, 20:21:02 »
ach das ist auch so ;D

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1085 Gepost op: 27 maart 2018, 21:03:45 »
Belgiƫ?

 :P

Ik zou de grote MFB weleens willen horen (22RH545 of zoiets).

 ;)

Ik heb onlangs nog een set zien staan bij MFBfreaks.com. Dat was een voormalige monitor set van Wisseloord studio. Ze stonden daar te wachten op revisie. Ik zou niet verwachten dat het veel beter is dan MFB 587. Andere (veel grotere) woofer zal veel meer headroom hebben en een tik dieper gaan. Ik twijfel of de 12" wel zo strak aansluit bij de 2" midrange als de 587 dat doet.

Thomas gaf zelf aan dat hij de 587 de betere monitor vindt, maar hij bekende de 545 niet in een (akoestisch) goede ruimte gehoord te hebben.

Wel een mooi apparaat om te zien in ieder geval. Best bakbeest :)

Theoretisch denk ik, dat de grote broer in het midden lager gefilterd wordt en de filterproblematiek verschuift naar een voor het gehoor minder kritisch gebied?

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1086 Gepost op: 27 maart 2018, 21:08:18 »
Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?

Daarover ben ik het dan weer niet met je eens. Overigens is een grote kamer geen must, absorptie kan heel veel heil brengen. Een studio hoeft ook niet per definitie groot te zijn tenslotte.
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1087 Gepost op: 27 maart 2018, 21:21:25 »
Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?

Daarover ben ik het dan weer niet met je eens. Overigens is een grote kamer geen must, absorptie kan heel veel heil brengen. Een studio hoeft ook niet per definitie groot te zijn tenslotte.
Ik ben toch wel zeer benieuwd hoe e.e.a. klinkt, want na mijn persoonlijke ervaring met de Philips 22RH496 heb ik Philips luidsprekers eigenlijk links laten liggen !

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1088 Gepost op: 28 maart 2018, 07:43:50 »
Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?

Daarover ben ik het dan weer niet met je eens. Overigens is een grote kamer geen must, absorptie kan heel veel heil brengen. Een studio hoeft ook niet per definitie groot te zijn tenslotte.

De 545 was een referentie box in veel duitse radiostudio's damals en gezien ik die een beetje ken waren dat echt geen

kippehokken afgetimmerd met eierschalen, eerder meer danszalen kwa grote.

De DMT 12 had ik uit een kleine studio en die zat daar gewoon achter een prof mengpaneel met alles erop en eraan,dus die

werd daar echt niet gebruikt zoals thuis bij de buis.

Kreeg aan het einde ook nog aanbevelingen van de bovengenoemde Theo,om het filter aan te passen maar dat heb ik afgewezen

ik ga principeel geen box veranderen hoe dan ook,of ze nu tannoy heten of philips,want ik vind dat een doodzonde. :neenee:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1089 Gepost op: 28 maart 2018, 08:02:49 »
Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?

Daarover ben ik het dan weer niet met je eens. Overigens is een grote kamer geen must, absorptie kan heel veel heil brengen. Een studio hoeft ook niet per definitie groot te zijn tenslotte.
Ik ben toch wel zeer benieuwd hoe e.e.a. klinkt, want na mijn persoonlijke ervaring met de Philips 22RH496 heb ik Philips luidsprekers eigenlijk links laten liggen !

Gezien dat de RH 496 uit 1970 stamt kan het zijn dat de tweeter en middentoner vrij agressief klonken dat euvel word ook

uitvoerig besproken over de aktieve MFB 532 uit 1972 met dezelfde bezetting.

Maar ik vind de AH reeks uit 76/77 een verdomd goede afstemming hebben, ze hadden daar topluitjes zitten met hele

goede oortjes want de tweeter en middentoner van deze serie waren wereldklasse! Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1090 Gepost op: 28 maart 2018, 08:14:14 »
Punt van de 545 is ondanks zijn 12 inchwoofer dat hij voor huiskamergebruik niet geschikt is.de tanoy dtm 12 met een 12 inch is voor normaal huiskamergebruik ook niet geschikt.

En dat bewijst ook het gegeven dat veel exbezitters dezelfde ervaring hadden met deze box.Het zijn dan ook studioboxen zogenoemd .Kan mij wel voostellen dat als je een big room bezit dat zoiets leuk kan klinken,maar wie heeft zoiets?

Daarover ben ik het dan weer niet met je eens. Overigens is een grote kamer geen must, absorptie kan heel veel heil brengen. Een studio hoeft ook niet per definitie groot te zijn tenslotte.

De 545 was een referentie box in veel duitse radiostudio's damals en gezien ik die een beetje ken waren dat echt geen kippehokken afgetimmerd met eierschalen, eerder meer danszalen kwa grote.
Ik praat ook niet van eierschalen, die bieden bovenal diffusie en weinig demping.
Citaat
De DMT 12 had ik uit een kleine studio en die zat daar gewoon achter een prof mengpaneel met alles erop en eraan,dus die werd daar echt niet gebruikt zoals thuis bij de buis.

Kreeg aan het einde ook nog aanbevelingen van de bovengenoemde Theo,om het filter aan te passen maar dat heb ik afgewezen ik ga principeel geen box veranderen hoe dan ook,of ze nu tannoy heten of philips,want ik vind dat een doodzonde. :neenee:
Waarin zou het verschil moeten zitten tussen een professionele afluistermonitor en een Hifi luidspreker voor thuisgbruik, volgens jou?
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1091 Gepost op: 28 maart 2018, 08:28:41 »

Het woord monitor vint ik al niets en met prof ervoor nog minder. dus ik vind het meer een niets zeggende naam

die veelal gebruikt word om de verkoopaantallen te doen stijgen.Klinkt toch hi endig en verkoopvorderend :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1092 Gepost op: 28 maart 2018, 08:43:12 »
Markus, toch bijna een antwoord op je vraag. ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1093 Gepost op: 28 maart 2018, 16:31:28 »
Markus, toch bijna een antwoord op je vraag. ;D

Gr. Hans
Haha we gaan vooruit, dichterbij dan ooit!


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1094 Gepost op: 28 maart 2018, 19:16:38 »

Het woord monitor vint ik al niets en met prof ervoor nog minder. dus ik vind het meer een niets zeggende naam die veelal gebruikt word om de verkoopaantallen te doen stijgen.Klinkt toch hi endig en verkoopvorderend :sceptic:

Ik begrijp wat je zegt, maar in die jaren waren er reeds betere uitingen om de verkoop aan te zwengelen. Het zegt mij helemaal niets, anders dan wat er staat.

Monitor lijkt mij in een studio omgeving een zeer legitieme gebruiksnaam. Maar goed; Wat onderscheidt zo'n studioweergever (wel goed?) van een hifi luidspreker?
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300