Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 384313 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1005 Gepost op: 19 maart 2018, 16:26:22 »
Tja dat kan altijd. In een verschillende context zullen luidsprekers verschillend tot hun recht komen.

Toch ben ik van mening dat MFB's wel echt goede monitors zijn. Vooral de 587 is een hele capabele luidspreker. Ik zal niet snel een luidspreker beoordelen als 'beter dan MFB 587'.

Ze zijn wel vrij linear qua spl/frequentie en hebben een groot bereik. Daardoor is hij heel 'recht' tot in het diep laag wat in veel ruimtes veel problemen introduceert waardoor het geheel erg rommelig wordt.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 16:29:19 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1006 Gepost op: 19 maart 2018, 20:37:29 »

Het punt is Mav ik ga met een de kleinste mfb dus de 585, ga ik ook nog dom en doof naar zo'n wedstrijdje.
Deze MFB'tjes die het mischien wel goed doen in een keuken of slaapkamer waar ze ook een speaker verslaan die dubbel
zo groot is dat is geen partij voor mijn gehoor.
En aan medeforumleden mijn kamer is geen kroeg.In mijn kamer word exact en goed geluisterd.
Dat houd in er worden nummers wat dan ook gewisseld van wat jij goed kent,nee ik zou zeggen door en door kent.
Die stuur jij mij toe zodat ik weet wat jouw referenties zij kwa weergave.
Andersom krijg je mijnerzijds nummers toegestuurd die jij dan moet leren kennen.
Dit is natuurlijk een heel andere benadering als wat hier standaard is.
En vanzelfsprekend is het hier geen instuif dus 2 tot 3 personen is max en vanzelfsprekend is dan de volgende groep welkom.
En natuurlijk heb ik kwabbertje erbij,hij heeft een bepaalde set die mij aanstaat, dus die wil en moet ik pakken kwa
objectieve beoordeling wederzijds.
Dus de handoek ligt in de ring en ik steek mijn nek uit.dus uitdagers,ik begin met een oeroude pasieve philips.
heb je die overleeft dan gaat de MFB 587 erachter,gooi je dan nog niet de handoek in de ring en houd je van clean en perfectie
in de weergave dan zet ik de dss 930 van philips erachter.
Dus eerst jouw geliefde set zeer goed beluisteren met materiaal mijnerzijd en de tegen partij stuurt zijn lievelings cd naar mij
toe. Dat zijn de dringende voorwaarden voor een eerlijk vergelijk.
En natuurlijk sta ik open voor een nog eerlijke vergelijk dat maakt mij niet uit,maar luidsprekers vergelijken op vreemd gebied
is idioterie.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1007 Gepost op: 19 maart 2018, 20:51:08 »
Clean en perfectie....dat zijn de beste weergave's. Heb je je kamer akoestisch zo aangepast zodat deze totaal geen negatieve invloed meer heeft op je geluid ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1008 Gepost op: 19 maart 2018, 22:30:31 »
We zijn benieuwd Bram.
De termen vergelijk en wedstrijd komen voorbij, dat was niet de eerst gedachte. Er zijn mensen die willen horen wat jij zo goed vindt klinken en waar jij zo enthousiast over schrijft. Gewoon daar naar luisteren wat jij mooi vindt, klank en muziek. Kroeg lees ik ook, het ligt niet in de bedoeling dat het een drinkgelag wordt.
Nogmaals een wedstrijd is volgens mij niet de bedoeling, wedstrijd waartussen?
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 23:53:10 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1009 Gepost op: 19 maart 2018, 22:43:59 »
Gewoon lekker dourfrøbelen Bram. Ik laat de handdoek liggen.

 ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1010 Gepost op: 20 maart 2018, 03:37:00 »
We zijn benieuwd Bram.
De termen vergelijk en wedstrijd komen voorbij, dat was niet de eerst gedachte. Er zijn mensen die willen horen wat jij zo goed vindt klinken en waar jij zo enthousiast over schrijft. Gewoon daar naar luisteren wat jij mooi vindt, klank en muziek. Kroeg lees ik ook, het ligt niet in de bedoeling dat het een drinkgelag wordt.
Nogmaals een wedstrijd is volgens mij niet de bedoeling, wedstrijd waartussen?

Ik dacht daar ook meer aan de sound van versterker contra buizen,jij als fanatieke buizenfreak moet dat toch aanspreken.

Jouw ervaringen zijn toch met buizen klinkt het fijner lekkerer minder agressief kortom jij bent een bekeerde buizenman,

Ja toch Rene? jij zult het mischien anders formuleren maar ik heb daar toch wel een puntje of niet?

We kunnen het er toch ook wel overeens zijn dat buizen veel meer onderhoud vragen dan een simpele versterker of niet?

Kijk in die veronderstelling ga ik helemaal mee.

Maar ik heb ook de verronderstelling,en nu word het een wedstrijdje, dat ik een setje combineer waar jij geen onderscheid

hoort tussen versterker of buizen,en dat zelfs niet bij jouw in huis want dat is eigenlijk de plek waar jij het onderscheid wel

beluisterd.

En Rene kom nu niet met de dooddoener van ze zijn allebeide evengoed maaaar ik vind die lampjes zo knus bij nacht.

Dit soort discussies houd ik van! vind ik interessant!

Als ik dan een koop of ruil zie van iemand die zijn dure buizenversterker inruilt voor eentje die nog 8 duizend euro duurder is

dan zijn oudere buizenversterker vind ik dat heel interessant en spreek hem ook aan van waarom?

Ik bespaar je de uitkomst van deze uitwisseling van meningen want het eindigt ook soms in wedstrijdjes.

Ben ik achteraf er wijzer van geworden? nee dus,En wat ik nog veel interesanter vond in dit gesprek de mijnheer heeft

de box Harbeth's in huis staan en wel de grootsten,dus een passieve speaker van 14 ruggen en wat mij daarin facineert

is een wedstrijd tussen een grote oeroude philips die ±dezelfde afm heeft,

 en die vroeger altijd werd afgekraakt van dat de

wanden te dun waren.Ik weet gewoon dat zoiets onzin is want bekijk je de wanden van een harbeth uit deze tijd en vergelijk je

De wanden van een grote rogers uit die tijd, dan zie je tussen een grote philips en een rogers weinig verschil in dikte.

En natuurlijk had ik graag een wedstrijdje gehad tussen een grote Harbeth en mijn oeroude phillips alleen deze heer

woont ± 200km ver in duitsland en das dan weer pech.

Dat zijn wedstrijdjes waar een ieder naar uitkijkt dus niet een strijdje tussen mini monitor zoals de MFB 585 met nog wat

liliputters, daar komt geen mens naar kijken.

Maar een strijd tussen een aktueele harbeth en bejaarde philips daar komen de mensen massaal op af.

Dat is pas een wedstrijd! of mijn philipsen dan verliezen????? Dat weet geen mens!

Zien julie brammetje graag verliezen? ZEKER WETEN!

Dus kom mij niet met de dooddoener ik of wij houden niet van wedstrijd'tjes.








Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1011 Gepost op: 20 maart 2018, 07:41:04 »
Clean en perfectie....dat zijn de beste weergave's. Heb je je kamer akoestisch zo aangepast zodat deze totaal geen negatieve invloed meer heeft op je geluid ?

Gr. Hans

Ik begrijp dat je niet de moeite gaat nemen hierop te antwoorden. Even goede/slechte vrienden hoor. Net als Mark laat ik de handdoek liggen. Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1012 Gepost op: 20 maart 2018, 07:49:22 »
Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Mooi technisch uitgangspunt.

Het roept bij mij wel de gedachte op in hoeverre de mens het gekleurd verwerkt.  Boeiende materie.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1013 Gepost op: 20 maart 2018, 08:30:51 »
Clean en perfectie....dat zijn de beste weergave's. Heb je je kamer akoestisch zo aangepast zodat deze totaal geen negatieve invloed meer heeft op je geluid ?

Gr. Hans

Ik begrijp dat je niet de moeite gaat nemen hierop te antwoorden. Even goede/slechte vrienden hoor. Net als Mark laat ik de handdoek liggen. Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Neen het bovenstaande bericht is mij ontgaan dus niet gezien vandaar.Akoestische maatregelen geloof ik zo niet in, heb

mijn kamer voldoende gedemt door de aanwezige meubels vind ik.DSP is niet zo mijn ding, met ook de achterliggende

ervaring met de sub velodyne.Heb nog wel de aktieve phillips Dss930 die ook soort dsp aan boord heeft,dus een speaker

uit 1995 terwijl ik een MFB 587 mooier vind klinken,dat houd in de dss930 klinkt cleaner zuiverder dynamischer kortom

een winner op alle fronten.....Alleen nu komt het, de drive en spektakel die de 587 heeft en dat vooral onderin is beter en

pakkender.Het is niet zo dat ik de bovengenoemde speakers weg doe,die blijfen dus.

Maar ik heb er inmiddels een hobby bij en dat zijn de grote philips speakers uit de jr 70 en daarvan heb ik echt het idee

dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers, Het zijn aparte kasten met een rendemend die ik nog niet

eerder heb mogen meemaken,ik schat ±95 db. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1014 Gepost op: 20 maart 2018, 08:38:36 »
We zijn benieuwd Bram.
De termen vergelijk en wedstrijd komen voorbij, dat was niet de eerst gedachte. Er zijn mensen die willen horen wat jij zo goed vindt klinken en waar jij zo enthousiast over schrijft. Gewoon daar naar luisteren wat jij mooi vindt, klank en muziek. Kroeg lees ik ook, het ligt niet in de bedoeling dat het een drinkgelag wordt.
Nogmaals een wedstrijd is volgens mij niet de bedoeling, wedstrijd waartussen?

Ik dacht daar ook meer aan de sound van versterker contra buizen,jij als fanatieke buizenfreak.........................
Dus kom mij niet met de dooddoener ik of wij houden niet van wedstrijd'tjes.
Het wordt nu ingewikkeld, maar begrijp ik hieruit dat gewoon luisteren naar wat jij goed vindt klinken en goede muziek vindt er niet in zit?
Ik ben een buizenfan ja, ik kwam erachter dat ik minder gauw luistermoe werd van wat ik nu heb dan mijn toenmalige Rotel 980 set. Had een half jaar geluisterd naar de buizen voordat ik deze ging kopen.
Buizen versterkers hebben onderhoud nodig, hetzelfde onderhoud wat televisies vroeger nodig hadden, er moet weleens een buis vervangen worden. De ruststroom meet ik zelf af en toe.
Dat jij een set samen kan stellen waar ik geen verschil hoor tussen die van jouw en van mij geloof ik direct. Ik wissel wel eens van luidspreker en als ik dan de luisterzolder binnen kom zou ik niet kunnen zeggen welke luidspreker er speelt. Tussen een direct vergelijk hoor ik het wel, maar blind?, ik heb mijn twijfels. Dit is tussen luidsprekers al moeilijk, tussen versterkers zal het moeilijker zijn, misschien wel niet te doen. We komen ook op een leeftijd dat de kwaliteit van de oren, misschien wel al een gehoorapparaat, een rol gaat spelen.
Ik hoef geen wedstrijd tussen sets want veranderen doe ik toch niet. Wat ik nu heb bevalt me uitstekend, gaat er iets kapot komt er wat anders, niet eerder. Versterkers niet, daar zit levenslange garantie op, zolang de maker het kan.
IK hou van wedstrijdjes maar dan wel op sportgebied. Word dan fanatiek en soms zelfs onaangenaam/gemeen als de opponent daar om vraagt. Wedstrijdjes op audiogebied laat ik aan mensen over die daar behoefte aan hebben. Ik luister met plezier naar muziek en hoef niet te weten welke set het hardst of zuiverste kan spelen.
Je bent van harte welkom om te komen luisteren naar wat ik goed vind klinken en mooie muziek vind. Aduard Enschede is anderhalf uur in de auto. Me dunkt te doen, 08:30 weg 10:00 aan de koffie met gebak.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 08:52:50 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1015 Gepost op: 20 maart 2018, 08:48:12 »
................... heb ik echt het idee dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers,

Natuurlijk wel, gelijk iedere andere speaker.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1016 Gepost op: 20 maart 2018, 09:15:34 »
................... heb ik echt het idee dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers,

Natuurlijk wel, gelijk iedere andere speaker.

Kan zijn, maar heb zelden een speaker meegemaakt die zo mooi vind kwa weergave helemaal getrimd op muziek met de nadruk

op het midden.Stemweergave is uit de kunst, dacht ook in het begin die gaat niet diep met in het achterhoofd de speakers

van voor 1976.Deze club mensen bij philips waren toppers in het maken van speakers en een gesloten box heet dan ook

niet gesloten systeen of closed box maar gewoon drukkamer speakers prachtig toch!

En neen na ±1982 was het over en hebben ze de car tegen de wand gereden.

Als ik dan een stuk lees in de telegraaf ±4 weken geleden van de heer timmer en dat hij dat allemaal jammer vind maar dat

de aandeelhouders voor het snelle geld gingen en hij dat allemaal niet heeft gewild,is mosterd na de maaltijd :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1017 Gepost op: 20 maart 2018, 09:23:54 »
................... heb ik echt het idee dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers,

Natuurlijk wel, gelijk iedere andere speaker.

Kan zijn, maar heb zelden een speaker meegemaakt die zo mooi vind kwa weergave helemaal getrimd op muziek met de nadruk
op het midden.

Je bent toe aan een goede breedbander.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1018 Gepost op: 20 maart 2018, 10:13:19 »
................... heb ik echt het idee dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers,

Natuurlijk wel, gelijk iedere andere speaker.

Kan zijn, maar heb zelden een speaker meegemaakt die zo mooi vind kwa weergave helemaal getrimd op muziek met de nadruk
op het midden.

Je bent toe aan een goede breedbander.   ;D

Weet je henk je kon wel is gelijk hebben,want het hele hoog intereseert mijn niet zo meer en het diepe laag mis ik niet bij deze

box uit 1976.Ik vind zelf dat hij een sound van een breedbander heeft.En gezien dat ik als kind altijd te vinden was onder

het philips meubel met een grote breedbander+buizen enwel mono en ik schat 1954 opwaarts dat ik weer terug ben bij af

wie weet?

Zeker weten is ook dat ik nu stop met het eeuwige zoeken naar de perfecte sound die bestaat dus niet.

Dat ik dan eindig met een oude philips had ik nooit kunnen weten,ik bedoel maar, jaren geleden heb ik beweerd dat een box

met de afm en dan minimaal 50cm hoog de ideale box zou zijn is wel uitgekomen,alhoewel deze 22 AH 487 60cm hoog is

is hij mijn favoriet.

Was nog aan het kijken naar de opvolger van deze en dat werd mij dringend afgeraden door kenners, alhoewel exact haast

dezelfde bezetting heeft en afm, heeft men deze opvolger geschikt gemaakt voor de voor en eindbakken van philips die er

aankwamen, het filter van deze box bestaat dan ook uit 3 lampjes voor elke box zo dat de box niet opgeblazen werd door

de veelwatters versterkers dus alle overkill watts werden verbrand door dat aparte filter,en al lezende kwam ik erachter

dat de box gewoon niet goed klonk,hij werd dan ook opgevolgd door de AH 494 en de 495.

Dus bram is helemaal bekeerd tot philips en dat blijft zo, mijn zoektocht is geeindigd amen. :yeah:
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 10:59:18 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1019 Gepost op: 20 maart 2018, 10:56:49 »
Het is best fijn als een luidspreker dusdanig goed in je akoestiek past dat je helemaal tevreden bent met de door jou gezochte weergave van muziek.
Als dat in dit geval de Philipsen zijn en je hebt dan ook nog het juiste en perfect bijpassende (in je luister ruimte) type gevonden snap ik dat je zoektocht klaar is.

Nou blijf ik toch een beetje het gevoel hebben dat als Bram weer een beetje gewend is aan de huidige "perfecte" beleving dat er toch weer een andere weergever komt die dan de Philipsen het nakijken gaan geven en er opnieuw een perfectererererere luidspreker wordt gevonden die niet te verslaan is.

Dat is niet erg , zeker niet. Dat houd de hobby levendig.

Ik vind het wel erg jammer dat Bram denkt dat alles een wedstrijd is.  Waarom?
De vraag van Renes was alleen maar om een keer te mogen luisteren naar hetgeen Bram nou zo ontzettend mooi vindt.
Het maakt mij ook nieuwsgierig wat Bram zo fantastisch vind klinken met de Flipsen in combi met zijn woonkamer.
Zonder er een oordeel aan te geven.

Overigens geeft Bram aan dat hij niet in akoestische aanpassingen en DSP gelooft.
Maar ergens doet hij dat wel.
Alleen op een enorm omslachtige manier.  Hij zoekt de juiste luidspreker bij de kamer en zijn akoestiek.
Dat is ook een manier maar met de huidige stand der techniek zou ik het anders aanpakken.  Maar dat is slechts mijn mening.

Als Bram er toch een wedstrijd van maakt laat ik de handoek ook gewoon liggen.
Als Bram er een gezellige klets en luistermiddag van zou willen maken , ben ik graag van de partij.  Zo niet, dan respecteer ik dat ook.

Bovenstaande is slechts mijn gevoel en idee bij het geheel.  Het is geen waarheid.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 11:00:40 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000