Auteur Topic: Tonar  (gelezen 10607 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Tonar
« Gepost op: 13 juni 2014, 20:26:23 »
Tonar heeft een aantal accessoire's voor de platenspeler op de markt gebracht, zoals o.a.:


Crossballs waterpas


Dustaway Record Brush


Naaldborstel


Nostatic Arm Platenborstel


Nostatic Brush Platenborstel

Wat zijn goede accessoire's en welke kun je beter links laten liggen? Bovenstaand zijn voorbeelden, misschien weten jullie meer welke accessoire's goed zijn.
Is de Dustaway een verbetering t.o.v. Nostatic Brush Platenborstel?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Tonar
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2014, 21:22:26 »

Naaldborstel


Nostatic Brush Platenborstel

Beiden in gebruik en geen klagen over.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tonar
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2014, 19:27:40 »
Die Nostatic platenborstel zou ik niet kopen. Veel gedoe en waarschijnlijk hoor je hem meelopen en als je je platen goed schoonmaakt heb je hem niet nodig ook.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Tonar
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2014, 12:34:38 »
@Hififreak: Beide heb ik, maar zal de Dustaway verbetering geven?
@Carl: Deze kan ik dan beter links laten liggen?

Heb m'n oog laten vallen op de Crossballs waterpas om de chassis en subchassis helemaal waterpas te zetten. Het is nu waterpas gezet met een normale mini waterpas cq. ingebouwde waterpas in de subchassis, maar weet niet hoe nauwkeurig ze zijn. Is de Crossballs waterpas een goede investering?

Heeft iemand ervaring met onderstaande:

Tacky Cleaner

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Tonar
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2014, 13:04:08 »

Naaldborstel


Nostatic Brush Platenborstel

Beiden in gebruik en geen klagen over.
Die heb ik ook beiden, werkt prima. Daarnaast een Knosti voor het grotere schoonmaakwerk.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 23:47:04 door proximus »

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Tonar
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2014, 13:06:54 »
Knosti heb ik ook.
Ben weleens aan het kijken naar een platenwasmachine, maar vind de aanschafprijs hoog.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Tonar
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2014, 23:49:35 »
Als je niet honderden platen hoeft te wassen voldoet een Knosti prima en bereik je ook goed resultaat.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tonar
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2014, 11:32:15 »
Ik vond een playenwasmachine in eerste instantie ook erg duur, maar vanaf 300 LP's haal je er hem wel uit. Daarbij als een kennis hem wil gebruiken zou je een kleine bijdrage kunnen vragen. Heb je met uitzondering van de naaldborstel de rest niet nodig. Ik vind verder de Disco antistat helemaal niets.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 11:34:13 door Carl »

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Tonar
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2014, 16:30:55 »
Heb op dit moment ongeveer 150 LP's. Vorig jaar september heb ik ze allemaal gewassen met de Knosti, een hels karwei.

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: Tonar
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2014, 23:23:18 »
@Hififreak: Beide heb ik, maar zal de Dustaway verbetering geven?
@Carl: Deze kan ik dan beter links laten liggen?

Heb m'n oog laten vallen op de Crossballs waterpas om de chassis en subchassis helemaal waterpas te zetten. Het is nu waterpas gezet met een normale mini waterpas cq. ingebouwde waterpas in de subchassis, maar weet niet hoe nauwkeurig ze zijn. Is de Crossballs waterpas een goede investering?

Heeft iemand ervaring met onderstaande:

Tacky Cleaner


Ja, en niet positief. Ik had ooit de versie met de gele kleverige roller. Het is onhandig en bewerkelijk en het helpt niet beter dan een koolstofharenborsteltje.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tonar
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2014, 23:36:55 »
[...] Heb m'n oog laten vallen op de Crossballs waterpas om de chassis en subchassis helemaal waterpas te zetten. Het is nu waterpas gezet met een normale mini waterpas cq. ingebouwde waterpas in de subchassis, maar weet niet hoe nauwkeurig ze zijn. Is de Crossballs waterpas een goede investering?
[...]

Of een waterpas nodig is, is afhankelijk van de platenspeler die je hebt. Heb jij bijvoorbeeld een Dual platenspeler dan heb je helemaal geen waterpas nodig want als de platenspeler niet helemaal horizontaal staat is dat geen enkele belemmering voor het optimaal draaien van platen. De naaldkracht wordt immers bepaald door een veer die massaloos de diamanttip van het element in de plaatgroef duwt. De arm zelf wordt met het contragewicht in balans gezet en als dat goed wordt gedaan is het verder niet belangrijk of de platenspeler wel 100% waterpas staat. Je zou de platenspeler desnoods op zijn kop kunnen zetten als het plateau dan fatsoenlijk zou kunnen draaien en je vanzelfsprekend de plaat die je draait op het plateau vastplakt. Dit is vanzelfsprekend niet zo praktisch maar illustreert wel dat het geen punt is als platenspeler dan niet waterpas staat. Zo zijn er afgezien van Dual nog wel meer armen van platenspelers waarvan de arm 100% in balans is en de naaldkracht massaloos - bijvoorbeeld door een veer of magneetkracht tot stand komt. Maar ook bij armen die niet in balans worden gezet en de naaldkracht komt van het opzettelijk uit evenwicht zetten van de arm - dat is bij de meeste platenspelers het geval - kun je probleemloos toestaan dat de platenspeler zelf niet helemaal waterpas staat. Vanzelfsprekend kan het dan zijn dat je niet in elke positie van de arm de ingestelde naaldkracht overal hetzelfde is maar als de platenspeler zeg maar op het oog horizontaal staat is de afwijking van de naaldkracht peanuts en niet in staat om de spooreigenschappen van het gemonteerde element nadelig te beïnvloeden. Je moet de platenspeler opzettelijk wel erg scheef zetten wil dat niet meer goed sporen van de diamanttip niet meer lukken.


EDIT: De nauwkeurigheid waarmee je het wel of niet waterpas zijn met het Crossballs waterpas kunt bepalen is alleen al gegeven de korte basis van het "kruis" uiterst gering. Dat is gegeven wat ik hierboven meldde volgens mij geen probleem maar dan kun je je misschien afvragen waarom je het ding in huis haalt.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2014, 00:13:25 door Ruud13 »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tonar
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2014, 22:45:25 »
Ik heb wel eens een demo meegemaakt van een oude Thorens 160.1 met een Lyra element van meer dan 1000 euro. Dat ding klonk zo wie zo al geweldig. De man die de demo gaf zette hem inderdaad op een bepaald moment schuin op een wankele stoel. Dat ding speelde weer de sterren van de hemel. Eindelijk een verklaring Ruud.

PS. Zet een waterpas als app op je smartphone.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2014, 22:49:45 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Tonar
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2014, 22:50:58 »
Mn eerste elementen op mn draaitafels waren tonar banana :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Tonar
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2014, 06:24:28 »
@Carl: Heb geen smartphone.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Tonar
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2014, 09:57:55 »
Ik heb hem van mijn werk, net als een i pad. Met name van de i pad Bennink echt helemaal kapot. Wel digitaal.