Hififreaks.nl
Hifi hardware => Luidsprekers en subwoofers => Topic gestart door: Orford op 02 mei 2020, 15:48:57
-
Hi allen, goedendag - ik ben nieuw hier!
Mijn naam is Orford: ik ben een 73e jarige audiofiel met een nostalgische audio-installatie in topkwaliteit. Ook mijn vrouw loopt daar mee weg, zelfs bij 120 Watt RMS.
4 stuks MFB 541, F3538 Sound Processor, F 3238 Stereo Pre Amplifier.
DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.
Alles in topkwaliteit, mechanisch en elektrisch alsook de elektrolyten en kraak-en ruisvrij.
Kasten met 60 jaar goed onderhouden vinyl en CD's. Speel elke dag van Jazz tot en met POP en Klassiek, alle smaken.
Bouwde vroeger - tot mijn 20ste - mijn luidsprekers en versterkers zelf maar sinds MFB is daar de jeu van af...
Ben ook geïnteresseerd aan bijzondere luidsprekerbehuizingen en variëteiten.
Zo herinner ik mij vaag de "achterstevoren luidsprekers" van een Engelse? firma die de markt op wilde en in de achtertuin van paleis Soestdijk een reeks audioconcerten hield.
Er was ook een versterkte live uitvoering bij van Orfeo et Eurydice meen ik met een mevrouw die uit de vijver omhoog kwam... of fantaseer ik nou?
De gimmick was volgens hen dat je de puntvormige geluidsbron niet meer kon lokaliseren en dat het geluid uit de wijde ruimte scheen te komen. Dat was wel zo: erg diffuus geluidsbeeld vond ik dat een zekere scherpte, presence daardoor miste.
Door verhuizingen bek ik de documentatie kwijtgeraakt en zelfs Google Search, mijn vriend, geeft geen resultaat.
Wie die dit leest kan mij weer eens op het spoor helpen van de achterliggende technische gedachte, de fabrikant en de concerten?
Ben reuze benieuwd
Met groet van
Orford
-
Een driver achterstevoren monteren maakt er geen puntbron van. Maar een concentrisch gemonteerde tweeter in een midwoofer zoals KEF en Tannoy dat doen, maakt er wél een puntbron van.
Zoiets:
(https://www.tnt-audio.com/gif/saturns8lr.gif)
Een andere methode is een lijnarray, waarbij een verticale rij van midrange en tweeters een lijnbron zijn waardoor je zowel zittend als staand hetzelfde geluid krijgt. Dat ziet er zo uit:
(https://positive-feedback.com/Issue61/ls/DSC_0010.jpg)
Hier worden ribbon tweeters gebruikt. Omdat maar liefst twaalf midrange speakers tegelijk werken, krijg je in feite een enorme membraanoppervlakte waardoor je de laagste bassen zonder sub en met vrij weinig vermogen kan weergeven.
Andere voorbeelden van lijnbronnen zijn elektrostaten, magnetostaten en full ribbons:
(https://www.widescreenaudio.be/wp-content/uploads/2018/11/audio-static-es300RS.jpeg)
Audiostatic ES-300 elektrostaten
(https://i.pinimg.com/originals/dc/b4/3d/dcb43d4b710d1e95e29e1ec4d0186524.jpg)
Magnepan 20.7 magnetostaten
(https://www.hifi-advice.com/blog/wp-content/uploads/2016/03/apogee-duetta-wit-DSC_7205-750pix.jpg)
Apogee Duetta Signature full-ribbon
Deze vormen van lijnbronnen zijn "open baffle" of dipolen: er is geen kast waarin ze gesloten zitten en dus ook geen kastkleuring. Maar doordat ze zowel naar voren als naar achteren uitstralen, vereisen ze veel meer aandacht aan opstelling en akoestiek om ze echt goed te doen klinken. Voor bassen heb je grote panelen nodig, maar ook hier kan een sub zorgen voor de laagste bassen terwijl je je panelen dan wat "vrouwvriendelijker" qua grootte en omvang kunt houden...
Ook met gewone conusluidsprekers worden open baffle principes geprobeerd. De bekendste zijn die van Linkwitz Audio:
(https://linkwitzlab.com/images/photos/L1000603-c.jpg)
Dit is een Linkwitz LX521.4 open baffle vierwegsysteem met tweeter, midtweeter, midrange en dubbele dipool woofer
(https://i.ytimg.com/vi/rsyzpGQePH0/maxresdefault.jpg)
Jamo R909 Reference, ook een open baffle driewegsysteem.
Maar dat zijn dus geen puntbronnen en ook geen lijnbronnen.
-
@ Bloom dat is buitengewoon interessant - ik zie hierboven opstellingen en configuraties die ik nog niet eerder zag. Wat een prachtige bijdrage is jouw artikel.
De beschrijving is heel helder en ik hoor ze al het ware spelen en klinken.
De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.
Dat was ook mijn en medeluisteraars hun ervaring. Tijdens de uitvoeringen werden ook rookgeneratoren en spots en sfeerlicht in de avondlucht gebruikt en alles had daardoor iets etherisch, vluchtigs, ongrijpbaars en betoverends. De opera speelt voor een belangrijk deel in de onderwereld.
Zijn bedoeling was dus exact om het puntbroneffect te vermijden, mede door het toepassen van tientallen? 100? inverted speakers.
Je zou verwachten dat er onder de lezers van dit forum ook bezoekers bij geweest moeten zijn: het was nogal een happening. Maar die lezen dit wellicht later.
Ik kan natuurlijk ook het management van Soestdijk eens polsen, bedenk ik nu (Aha-momentje! :think:
Dank voor je prachtig geïllustreerde post.
Groet van
Orford
-
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:
(https://i.pinimg.com/originals/07/02/d4/0702d4e01d10050c3a440efeadf75f5c.jpg)
Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.
-
De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.
Welkom!
Zal wel gewoon een line-array geweest zijn waar een mooi verhaal bij verteld werd.
https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/
;)
-
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:
(https://i.pinimg.com/originals/07/02/d4/0702d4e01d10050c3a440efeadf75f5c.jpg)
Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.
De manier waarop de line-arrays gebruikt worden bij concerten zorgt ervoor dat de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt wordt en dat het publiek niets tekort komt.
-
Ik heb allemaal luidsprekermodellen getoond die voor in huis bedoeld zijn. Voor PA-doeleinden bestaan line arrays natuurlijk ook, maar die zien er heel anders uit en ik denk niet dat iemand die in zijn woonkamer zou willen:
(https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/news_large/s3/imagelibrary/l/livearrays5meyersound-XvCJZ4mKHCmWf5kgf1xwmT3Rk4uKs66d.jpg)
-
De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.
Welkom!
Zal wel gewoon een line-array geweest zijn waar een mooi verhaal bij verteld werd.
https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/
Dat is het feest der herkenning Toppie! - de recensie/aankondiging van het tweede jaar van die prachtige productie.
Geweldig bedankt voor het opnieuw ophalen ervan.
Er staan mij geen line-arrays staand noch hangend voor de geest.
Toch moet er geluidsversterking geweest zijn; gezien de oppervlakte van de natuurlijke Bühne en het toeschouwersveld.
Ook de performers waren goed verstaanbaar in hun tekst en zang.
Ik herinner mij een geluidsbeeld dat niet richtingsgevoelig was anders gezegd waarvan je de oorsprong directioneel niet kon duiden.
Dat was plezierig maar tevens lastig omdat het niet altijd duidelijk was welke artiest nu juist gehoord werd, door het ontbreken van een puntvormige geluidsbron. Altijd een probleem met individuele microfoons op een podium - wie klinkt er nu?
Verder zoeken
Met groet van
Orford
;)
-
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:
Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.
De manier waarop de line-arrays gebruikt worden bij concerten zorgt ervoor dat de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt wordt en dat het publiek niets tekort komt.
Ja die mogelijkheid lijkt zeer plausibel echter, ik herinner mij geen hoge staande langwerpige en daardoor wankele objecten...
Vaag herinner ik mij - 2012! dat de luidsprekers, vergelijkbaar met Amerikaanse drive-in movie theatres, verspreid tussen de toeschouwers stonden.
OP zuiltjes dacht ik maar de vormgeving?
BTW Hoe komt de stroomvoorziening/aansluitkabels van de drivers in die line-arrays-zuilen tot stand? Hie niet zichtbaar.
Busbars? Koperstrips Gesandwiched tussen twee boards?
Met groet van
Orford
-
Gewoon doorlussen. Ik heb dat eens uitgebreid bekeken tijdens een weekend Roermond toen ze de hele winkelstraat voorzien hadden van stapels JBL's.
-
En bij het open baffle exemplaar dat ik hoger toonde voor in de woonkamer, zitten de draden ongetwijfeld achter de houten plaat die achterop is gemonteerd zodat ze uit het zicht zijn. De connectoren zullen in de zijkant van de voet gezeten hebben, vermits die op de foto ook niet zichtbaar waren en die toonde immers voor- en achterkant.
Maar hoewel dit type luidsprekers lang en niet zo heel breed en zeer ondiep (5 cm of zo) zijn, staan ze niet wankel hoor.
-
@ bloom
Ik vermoedde al zoiets omdat ik het zelf constructief opgelost zou hebben met dunne/platte, brede koperen "busbars" parallel aan weerszijden van de drivers, wellicht nog in uitgefreesde geulen in het houtpaneel, dus onzichtbaar verwerkt.
@ Hififreak
https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/
Had vandaag contact opgenomen met het management van Paleis Soestdijk over de leverancier van de toenmalige PA en publieksspeakers tijdens de uitvoeringen in 2012 dat mij zei: "...deze uitvoering is gedaan toen het paleis nog van de Rijksoverheid was en de exploitatie onder Stichting Openstelling Paleis Soestdijk viel.
Ik kan u helaas niet helpen aan deze informatie. Wellicht bij het Rijksvastgoedbedrijf, https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/contact. "
Nu heb ik een persoonlijke relatie binnen het Bedrijf en die zal ik morgen eens polsen waar de bron van de Stichting etc. uit 2012 te vinden is.
Wellicht kan die persoon mij verder helpen aan het adres van de geluidsexploitant uit die tijd voor meer informatie over de toegepast "omgekeerde speakers".
Wordt vervolgd!
Groet van Orford
-
Beste forumleden, dank zij verschillende aardige en behulpzame medewerkers van het Rijksvastgoedbedrijf en De Utrechtse Spelen/Theater Utrecht ben ik eruit en er achter.
De inverted speakers zijn van Bloomline.com (http://Bloomline.com) ende producten worden geleverd onder Omniwave http://www.bloomline.com/?page_id=53 (http://www.bloomline.com/?page_id=53).
Leo de Klerk is de geestelijke vader en producent.
Tijdens de uitvoeringen van Orfeo ed Eurice werden meer dan 70 Omniwave speaker toegepast voor muziek, solisten en PA.
Het puntbroneffect was totaal afwezig en het geheel klonk buitengewoon ruimtelijk in de avondlucht over een terrein van 300 x 100 meter .
Hier vind je technische specs: bloomline.com/?page_id=49 (http://bloomline.com/?page_id=49)
Overtuig jezelf
Groet van
Orford
-
Dat verhaal en over die luidsprekers heb ik wel gelezen.
Ik heb niet het idee dat dit iets is wat doorzet bij de hifi liefhebbers.
En bijzonder idee is het wel.
Geen idee of het wat is, want ik heb ze nooit gehoord.
Marcel
-
Ik zie o.a. staan 'geen hoorbare kamfilterwerking'. Dat hangt meestal samen met diffuus gedrag en dat is waar hifi-liefhebbers weer niet zoveel mee hebben.
-
Ik hoorde ze op een demo bij X-fi drie jaar terug en het klonk prima.
Idd niet de pinpoint imaging van een traditioneler setje en dus je parameters ff omschakelen maar wel een mooi virtueel podium.
Het is maar waar je van houdt....
-
Dit is de ontwerper/ondernemer Leo de Klerk in een presentatie op de X-HiFi show https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be)
Vriend van mij gaat hem vragen een demo thuis te geven. Huis met een heel moeilijke akoestiek. Wordt nog spannend: Boenicke of OmniWave; ik verwacht niet-vergelijkbare grootheden.
Orford
-
Ik geloof dat ik voor die prijs iets anders ga zoeken.
http://www.bloomline.com/wp-content/uploads/Prijsljst-Omniwave-Consumer-2019.pdf.pdf
-
Ik geloof dat ik voor die prijs iets anders ga zoeken.
http://www.bloomline.com/wp-content/uploads/Prijsljst-Omniwave-Consumer-2019.pdf.pdf
"... en wat dan wel, vroeg hij geïnteresseerd?"
Orford
-
De keuze is reuze. In mijn geval zou dat waarschijnlijk een groot gesloten systeem met actief laag worden.
-
Eehhmmmm Het zou maar zo eens kunnen dat ik dan voor vellen ga met een flinke goed afgestelde sub.
Audyssey zou dat maar zo eens heel goed kunnen regelen.
En uiteraard een goede luisterruimte.
Dat laatste zou dan wel handig zijn. Toch wel.
Marcel
-
@ hrcc OT FIP is in Maria en mijn leven sinds de oprichting 1971. De zwoele damesstemmen voor verkeer en cultuur, geen reclame, en de eclectische muziekkeuze vervelen nooit... eerst op Middengolf 585 kHz (weten jullie nog wat dat is?) met speciale buitenantenne om die 500 km te overbruggen, later Internet-radio en sinds 10 jaar op de kabel. Met classic.nl de twee van de drie muzikale pijlers van ons bestaan: de derde is de eigen vinyl en CD collectie. Zo komen wij de quarantaine-dagen wel door... en natuurlijk een vierde: TSF 89.9 ... en een vijfde etc. :ciao:
Groet van
Orford
-
@ Marcel Dali
Audyssey (mooie woordspeling) ken ik functioneel uit de beschrijving en ik begrijp zijn werking, maar nog niet uit eigen praktijk.
Stel dat je in je luisterruimte op 6 locaties je analyse hebt verkregen.
Hoe ga je dan vervolgens aan het werk met je weergevers? Hoe kan je die trimmen, stemmen, afstellen?
Of pas je dan voor iedere weergever een eigen versterker met klankregeling toe? (Zo zou ik dat doen met mijn MFB-speakers)
Kortom - welke handelingen moet je verrichten om het ideale klankbeeld voor die ruimte op verschillende locaties te bereiken?
Orford
-
Zoals op de wikipedia pagina valt te lezen:
"Audyssey MultEQ: A technology that allows consumers and professionals to fix the acoustical problems in rooms that arise from the interaction of sound from the loudspeakers with the surfaces in the room. MultEQ uses acoustical measurements in the time domain taken by a microphone around the listening area and combines this information to evaluate the acoustical problems that cause audible distortions in the frequency response. MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."
Groet,
Jacco
-
Maar daaruit wordt niet duidelijk hoe dat voor meerdere plekken werkt. In de praktijk weleens ingesteld met Audyssey waarbij klant en ik elkaar aankeken zo van: ' dat klonk met de B&O tv als surroundregelaar een stuk beter'.
Oplossing was daar dus neutraal instellen, afstanden en volumes voor de hoofdluisterplek correct instellen en wat lichte equalizing hier en daar.
Ander keren in andere ruimtes werkte het wel weer makkelijk en met goed resultaat.
-
@ hrcc OT FIP is in Maria en mijn leven sinds de oprichting 1971. De zwoele damesstemmen voor verkeer en cultuur, geen reclame, en de eclectische muziekkeuze vervelen nooit... eerst op Middengolf 585 kHz (weten jullie nog wat dat is?) met speciale buitenantenne om die 500 km te overbruggen, later Internet-radio en sinds 10 jaar op de kabel. Met classic.nl de twee van de drie muzikale pijlers van ons bestaan: de derde is de eigen vinyl en CD collectie. Zo komen wij de quarantaine-dagen wel door... en natuurlijk een vierde: TSF 89.9 ... en een vijfde etc. :ciao:
Groet van
Orford
In '71 was ik drie en drukker met blokken dan speakers ;D
De zender was voorheen te horen via mijn kabelprovider en ondertussen via mijn streamer geniet ik er bijna dagelijks van.
Vooral het zeer uiteenlopende repertoire kan ik als radio luisteraar waarderen en ben ik nog niet ergens anders tegengekomen.
Icm met spotify is er elke dag weer wat nieuws te ontdekken, merci a Fip !!!
-
Zoals op de wikipedia pagina valt te lezen:
"Audyssey MultEQ: A technology that allows consumers and professionals to fix the acoustical problems in rooms that arise from the interaction of sound from the loudspeakers with the surfaces in the room. MultEQ uses acoustical measurements in the time domain taken by a microphone around the listening area and combines this information to evaluate the acoustical problems that cause audible distortions in the frequency response. MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."
Groet,
Jacco
Dat is 1 ding wat het iig niet doet ::)
-
@ Marcel Dali
Audyssey (mooie woordspeling) ken ik functioneel uit de beschrijving en ik begrijp zijn werking, maar nog niet uit eigen praktijk.
Stel dat je in je luisterruimte op 6 locaties je analyse hebt verkregen.
Hoe ga je dan vervolgens aan het werk met je weergevers? Hoe kan je die trimmen, stemmen, afstellen?
Of pas je dan voor iedere weergever een eigen versterker met klankregeling toe? (Zo zou ik dat doen met mijn MFB-speakers)
Kortom - welke handelingen moet je verrichten om het ideale klankbeeld voor die ruimte op verschillende locaties te bereiken?
Orford
Met het Audyssey systeem wat ik onder de kap heb doe ik een meting op de luisterplek en op nog 7 andere plekken daar om heen.
In totaal 8 metingen.
De eerste meting is voor de optimale luisterplek. En de andere metingen zijn , naar mijn idee, nodig om de correctie door Audyssey zo optimaal mogelijk te maken.
En uiteraard zijn er dan nog een paar plekken links en rechts van het optimale punt waar het ook zeker goed luisteren is.
Ik kan ook nog , net als bij elke andere versterker , de hoge tonen en lage tonen nog harder of zachter zetten. De gewone toonregeling dus eigenlijk.
Een aantal instellingen kan ik per bron bepalen.
Ik gebruik geen sub en geen andere geluidskanalen. Ik gebruik de receiver alleen voor stereo. Ook dat gaat zeer goed met Audyssey.
Ik gebruik ook geen losse eindversterkers , ik gebruik gewoon de versterkers van de receiver.
Je weergevers ga je niet meer trimmen , stemmen , afstellen. Dat doet Audyssey aan de hand van de metingen voor je.
De metingen moet je geheel doen volgens de manier die je op je TV scherm stap voor stap te zien krijgt.
In mijn luisterruimte doet Audyssey goed werk om de ergste akoestiek problemen weg te poetsen.
Overigens als ik serieus muziek ga luisteren gebruik ik een hoofdtelefoon.
Aydyssey is een goed hulpmiddel , geen tovermiddel.
Marcel
-
Citaat van @dekkersj: MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."
Bij multi-kanaal begrijp ik dat je per weergever en per locatie een weergave-profiel kunt analyseren en vervolgens, door het te inverteren of andere correcties, een kanaal kunt tunen.
HOE doet Audyssey dat voor individuele weergevers in een reguliere stereo-installatie?
Door fysieke aanpassingen? Doek? Filter? Kast? Dome?
Of zit Audyssey tussen pre-amp en eindversterker?
Dat begrijp ik niet: de versterker kent immers alleen een L en en R kanaal?
Groet van
Orford
-
En die twee kanalen kun je veranderen met signaalvertragingen en dsp equalizers, precies als bij surround. Het afregelen gebeurt immers per kanaal. Het maakt dus niet uit of dat er twee of zesentwintig zijn.
-
Audyssey heeft in de gaten bij de eerste meting welke luidsprekers je aangesloten hebt.
Bij de volgende metingen stuurt Audyssey alleen de LS aan die aangesloten zijn.
Per luidspreker wordt er een meting gedaan.
En Audyssey past per kanaal / luidspreker de weergave curve aan.
Ik snap je vraag niet over fysieke aanpassingen. Waarom zou je zoiets na de meting willen doen?
Mijn receiver heeft de mogelijkheid om meerderer kanalen individueel aan te sturen.
Heeft versterkers aan boord voor center, links en rechts, links en rechts achter, links en rechts zijkant, en een line uitgang voor een sub. Je hebt een actieve sub nodig.
7 versterkers en een line uitgang voor een sub plus nog de mogelijkheid om een tweede zone aan te sturen.
Audyssey regelt voor alle uitgangen de weergave curve en zorgt dat ook het geluid op tijd bij de luisterplek aankomen.
Het systeem meet dus ook de afstand van de verschillende LS tot de luisterplek, en past de tijdigheid aan.
Marcel
-
Multi-Channel, nu begrijp ik het.
Orford
-
Audyssey werkt ook gewoon voor stereo hoor.
-
... maaareh dan is de gemeten en toegepaste correctie toch uitsluitend toepasbaar voor één geheel kanaal L of R?
En dan ook voor alle daar aangesloten weergevers L en R in die ruimte?
Alleen de linkerzijde van een ruimte corrigeren en/of de rechterzijde?
Dat lijkt mij onnatuurlijk, toch?
Orford
UPDATE Ik bedoel hierboven voor regulier ouderwets L & R stereo
-
Alle kanalen worden individueel aangepast.
Per kanaal past Audyssey de weergave curve met behulp van DSP aan.
Dus voor alle aangesloten weergevers, individueel, in de ruimte.
Zone 2 kan overigens niet ingemeten en aangepast worden.
Zone 2 is ook enkel stereo. En je kunt dan twee versterkeruitgangen gebruiken voor zone 2 of een stereo line uitgang.
Overigens is zone 2 ook zo te schakelen om als tweede versterker voor je frontluidsprekers te dienen. Je kunt dan bi-ampen.
Dan wordt uiteraard de weergave curve wel aangepast aan de hand van de meting.
Marcel
-
Je corrigeert dus voor de onnatuurlijkheid per kanaal.
Groet,
Jacco
-
Om nog even terug te komen op de diffuse weergave van de LS waar het in dit topic over gaat, een diffuse weergave kan prettig zijn als je door de hele ruimte een idee van ruimtelijkheid wil ervaren.
Mijn voorkeur gaat meer uit naar een vaste luisterplek met een correctie weergave op die plek.
Marcel
-
Gedeeltelijk diffuus bedoel je dan, denk ik. Volledig diffuus wil zeggen dat het overal hetzelfde is => mono.
Groet,
Jacco
-
Aha hier geraken we in een vergelijkbare semantische kwalitatieve discussie als die over "helder" en "transparant"; lees ook https://www.intermediair.nl/collega-s-en-bazen/interne-communicatie/dit-kantoorjargon-wil-je-nooit-meer-horen?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (https://www.intermediair.nl/collega-s-en-bazen/interne-communicatie/dit-kantoorjargon-wil-je-nooit-meer-horen?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F)
Als je bij klassieke stereo-weergave 'ping-pong-stereo" met je oren en je brein de individuele geluidsbronnen als stem, klarinet, bekken netjes virtueel in de breedte (niet: hoogte) kunt localiseren, beschrijf je dat dan kwalitatief als diffuus of helder of transparant of scherp of presence of pin-point of aanraakbaar?
Lijkt me voor de juiste begripshantering essentieel: een goede definitie van dit verschijnsel... ik weet het niet en citeer hier alleen rommelig spraakgebruik.
Benieuwd,
Orford
-
Diffuus is een verschijnsel waarbij de golven worden uitgesmeerd, als het ware. Het is dus het tegenovergestelde van direct en precies. Nu wil je dat als luisteraar beide niet, waarschijnlijk. Het gaat dus om een prettige mix van die twee uitersten. En dat is smaak.
Groet,
Jacco
-
Omdat ik met elektrostaten werk, zit ik natuurlijk ook met een uitstraling naar achter die gelijk is aan die naar voren maar 180° gedraaid. En dat kan leiden tot allerlei ongewenste reflecties. Ik heb gekozen voor diffusie en dat werkt wonderwel. En Audyssey slaagt er dus als een van de enige calibratiesoftwares die ik probeerde zeer goed in de dipolen behoorlijk te meten en te corrigeren. Zo ziet dat eruit:
(https://i.imgur.com/qYuEafW.jpg)
De grote aantallen cd's en dvd's die je achteraan ziet staan zorgen voor de diffusie. Alles is ongelijk en helemaal achteraan is er een bakstenen muur, die vanwege zijn ongelijkheid ook al voor diffusie zorgt.
-
JBL heeft destijds een commercieële miskleun gemaakt met de productie van zijn omnidirectionele Aquarius luidsprekers.
(https://lh3.googleusercontent.com/proxy/DkWcbS5VW9hM5c_zqDdp2s6MU3q61jDttWgy5JHM-3JNfLR0Q58tysgZqaX4CsKCLztvVXAg_lsFnfRHW5DJrz9R_7YI82_4NOc6sdT_tdz6bREjHZEDhNE)
-
JbL's marketing aanpak voor de Aquarius lijn was te vroeg, te clever, te duur en conflicteerde geheel afwijkend met een ander JBL product: net zo'n timingfout als indertijd Renault met zijn overlappende introductie van Avantis en Vel Satis. Daarnaast was de gebruikersmarkt ingesteld op ping-pong stereo en kickte niet op breed en diffuus. De Quadro-markt waar de zuilen met hun kleine footprint op mikten - 4 stuks! - kwam nimmer tot rijpheid vanwege de vicieuze cirkel van ontbrekende standaarden en content.
Het principe wijkt overigens aanzienlijk af van Bloomline: het gaat bij JBL om diffraction van een horizontaal geplaatste driver geladen met een cone die voor rondomstraling zorgde. Andere varianten bezaten akoestische sleuven in de bovenzijde van de kast die bijzonder lastig te produceren bleken. Uiteindelijk bleef de Aquarius 4 over tot 1976.
Een uiterlijk fraaie witte set Aquarius IV S109 wordt op dit moment op eBay aangeboden voor $ 899 vanuit Lynbrook NY https://www.ebay.com/itm/JBL-Aquarius-IV-S109-Space-Age-Mid-Century-Modern-Speakers-White-Possible-toShip/303205269560?hash=item4698714038:g:VPIAAOSwEXhdFiv8 (https://www.ebay.com/itm/JBL-Aquarius-IV-S109-Space-Age-Mid-Century-Modern-Speakers-White-Possible-toShip/303205269560?hash=item4698714038:g:VPIAAOSwEXhdFiv8)
Hier een JBL productsheet: http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1972-s109/page1.jpg (http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1972-s109/page1.jpg)
Tot slot "Een Nobel Experiment" met een helder beschrijving van het modelontwikkelings- en productieproces uit http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/aquarius.htm (http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/aquarius.htm)
(© 2001 Don McRitchie op basis van informatie van George Augspurger, JBL)
Groet van
Orford
-
Dit is de ontwerper/ondernemer Leo de Klerk in een presentatie op de X-HiFi show https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be)
Vriend van mij gaat hem vragen een demo thuis te geven. Huis met een heel moeilijke akoestiek. Wordt nog spannend: Boenicke of OmniWave; ik verwacht niet-vergelijkbare grootheden.
Orford
M
Dat doet me erg sterk denken aan ohm Walsh principes....
-
Omdat ik met elektrostaten werk, zit ik natuurlijk ook met een uitstraling naar achter die gelijk is aan die naar voren maar 180° gedraaid. En dat kan leiden tot allerlei ongewenste reflecties. Ik heb gekozen voor diffusie en dat werkt wonderwel. En Audyssey slaagt er dus als een van de enige calibratiesoftwares die ik probeerde zeer goed in de dipolen behoorlijk te meten en te corrigeren. Zo ziet dat eruit:
(https://i.imgur.com/qYuEafW.jpg)
De grote aantallen cd's en dvd's die je achteraan ziet staan zorgen voor de diffusie. Alles is ongelijk en helemaal achteraan is er een bakstenen muur, die vanwege zijn ongelijkheid ook al voor diffusie zorgt.
Klopt , ik heb hetzelfde met mijn magnepans absorberen is niet makkelijk. Want je gaat het dipole effect tegen van de speakers. Het neemt teveel weg, diffusers is een betere oplossing met speakers waar wij mee draaien. Ik gebruik wel een paar kleine absorptie panelen tussen de speakers in, Ik heb nog veel werk tedoen op dat gebied.
Ik gebruik arc Genesis software (anthem) metingen en room correctie
(https://i.ibb.co/3WJb9Pt/5-F35-D418-858-A-41-B0-988-F-7-D54-D69-E9-E82.jpg)
(https://ibb.co/Cvry3Sx)