Hififreaks.nl
Hifi hardware => Hifi algemeen => Topic gestart door: Hififreak op 19 oktober 2017, 09:07:26
-
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
Graag reactie en motivatie.
-
Voor mij niet,ik heb altijd leuk spul gehad maar nooit perfect.
Als het voor mij betaalbaar is dan wil ik mijn set wel verbeteren maar ik streef niet naar perfectie.
-
Voor mij niet,ik heb altijd leuk spul gehad maar nooit perfect.
Als het voor mij betaalbaar is dan wil ik mijn set wel verbeteren maar ik streef niet naar perfectie.
Zoals de set nu is geniet ik er vollop van.
-
Perfect is voor mij in de loop van de jaren aan verandering onderhevig geweest. Dat als eerste. Gezien de omstandigheden en mogelijkheden denk ik dat ik wel het maximale eruit weet te halen.
Muziek luisteren en het plezier is bij mij niet beïnvloed door de apparatuur die er stond of vervolgens weer weg ging. De aanname dat zonder veel wisselingen je pas kan genieten van muziek is een holle aanname. Misschien voor die persoon niet en geldt het voor die persoon wel. Wordt altijd een beetje kriegelig als je leest: Ohhh...jij wisselt zoveel...je hebt geen rust...dus je geniet niet van muziek.
Beetje hetzelfde type argument wat bv de techneuten onder ons regelmatig voor hun voeten geworpen hebben gekregen door mensen die niets met techniek hebben.
Dus: Nee.
Gr. Hans
-
Dat ligt er aan of je met je set naar muziek of met muziek naar je set aan het luisteren bent.
Beide kunnen zorgen voor veel plezier en genieten.
Streven naar een perfecte weergave is voor de liefhebber van techniek zeker genieten. Maar wellicht ook voor de liefhebber van muziek.
Als je van muziek houd dan wil je toch dat deze perfect wordt weergegeven.
Overigens heb ik diverse keren meegemaakt dat juist musici volledig in vervoering kunnen geraken bij het beluisteren van muziek op een waardeloos klinkend transistor radiootje. Puur omdat ze alleen de muziek en de boodschap daarin horen (beleven).
Bij mij kan het zoeken naar hoe de weergave zou moeten zijn best wel het beleven van muziek in de weg zitten.
Maar ik kan ook genieten van het zoeken naar een andere / betere weergave, maar maakt me vaak wel wat onrustig.
Als ik puur muziek wil luisteren en niet meer of minder dan dat zet ik de knop om van luisteren naar de set naar luisteren naar muziek.
Marcel
-
Nee, ik luister met erg veel plezier naar muziek en geniet daarbij volop. Het streven naar steeds beter is jaren terug gedoofd. De muziekdagen in de studio van Han hebben mij de oren geopend. Er kwamen allerlei sets voorbij, goedkoop naar duur en eenvoudig naar geavanceerd. Ik hoorde wel verschil maar daar viel mijn mond niet van open. Als ik dan thuis kwam en daar luisterde was de 1e gedachte "dit klinkt ook goed". De nieuwe muziek die ik daar soms hoorde deed me meer dan het geluid. Na een aantal van deze ervaringen en het luisteren bij mensen thuis was het mij wel goed, wat ik nu staan heb is goed en ik krijg af en toe kippenvel van de muziek.
Er zijn mensen op bezoek geweest met allerlei snufjes en kabels maar ik hoor geen verschil. Misschien ligt het aan mijn gehoor, dat kan maar dan heb ik geluk hoef ik die dure extra spullen niet aan te schaffen, die hebben hier geen nut. Ander geluid, indien gewenst, kan ik krijgen door andere luidsprekers. Die zullen er ooit een keer komen maar nu nog niet, die ik nu heb voldoen nog prima en zijn technisch in goede staat.
Af en toe nieuwe buizen en het is weer perfect, zo blijft het genieten voor mij.
-
Nog even een aanvulling.
Een set waarvan ik vind dat deze echt niet voldoet aan hoe muziek hoort te klinken...kan mij muzikaal minder bekoren. Het ontspannen, op die set, luisteren naar voor mij leuke/mooie muziek wordt dan ook lastig. Terwijl dezelfde muziek op een strand in Italië uit een klein radiootje, drinken uit een heerlijk glas koud bier me helemaal in vervoering kan brengen.
Dat is ook een beetje de hobby (context) die dat doet.
Gr. Hans
-
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.
-
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.
Maar, heeft het streven naar mooier en beter en groter het genieten van muziek in de weg gestaan?
Geniet je nu meer van muziek dan eerder met de overgedimensioneerde set in de woonkamer?
Marcel
-
De perfecte set bestaat niet, die is voor een ieder anders.
-
De perfecte set is wat mij betreft de set die het minste kleurt in een ruimte die ook niet kleurt. De rest is smaak....heeft niets met perfectie te maken.
Gr. Hans
-
Ik vraag mij af of de perfecte set überhaupt wel bestaat, maar je kunt binnen je luisterruimte natuurlijk wel proberen om een set zo fijn/mooi mogelijk te laten klinken.
Ik was ooit blij met mijn nogal overgedemensioneerde set in de woonkamer, maar ik ben niet minder blij met mijn huidige twee "basic" set-ups op zolder.
Binnen mijn huidige luisterruimte/zolderkamer klinken deze sets zeer bevredigend en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
Ik voel de laatste tijd dan ook geen enkele behoefte om ook maar iets te veranderen !.
Maar, heeft het streven naar mooier en beter en groter het genieten van muziek in de weg gestaan?
Geniet je nu meer van muziek dan eerder met de overgedimensioneerde set in de woonkamer?
Marcel
Ik denk dat ik er met het toenemen van de jaren iets anders tegenaan ben gaan kijken, waardoor ik een aantal zaken ben gaan relativeren. Ik geniet anno 2017 zeker niet minder van de muziek dan in 1978, maar het klinkt wat "anders" dan de set die ik vroeger had, maar dat anders wil niet zeggen dat het niet goed klinkt. De set van 1978 produceerde meer geluidsdruk en het hoog klonk ragfijn door de toepassing van drie emit's, maar de Cabasse Galiotes hebben een superstrakke (weliswaar minder diepe) bas en een fraai open hoog. M.n. de laatste tijd is er bij mij weinig of geen behoefte om de zaken te veranderen.
Het enige waar ik nog naar uitkijk is een paartje Infinity Infinitesimal 0.1, maar die kom je bijna niet tegen en als je ze toevallig tegenkomt krijg je met bezopen prijzen te maken.
-
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
Graag reactie en motivatie.
Ja, ik ben het met die stelling eens.
Streven naar perfectie tekent zich door ontevredenheid. Het is een proces van 'herkennen en wegwerken' van imperfectie.
De focus ligt op imperfectie is en is daarmee negatief. Alle daaraan bestede tijd kan ook besteed worden aan genieten van muziek.
Bij tevredenheid bestaat het streven naar perfectie simpelweg niet. Als iemand tevreden is maakt het helemaal niet uit wat voor apparatuur daar voor gebruikt wordt.
-
Als ik bovenstaande reacties allemaal lees, dan maak ik eruit op dat het streven naar perfectie idd het genieten ( audiofiel idioom inmiddels ) van muziek in de weg staat.
Ik lees dooddoeners, en excuses om het topic titel zoveel mogelijk maar te nuanceren, bagataliseren.
Vroegha, minst meest kleurt, owja, kleuring , ook zo'n audiofiel stopwoordje ;D
Genieten doe ik van een lekker koud glas bier. niet van muziek, daar luister ik alleen maar naar, tenminste als ik zelf niet aan het muziek maken ben. ;)
-
Ik streef niet naar perfectie, maar probeer wel het beste te halen uit wat ik heb. Bij een positieve verandering kan ik daar weken van genieten en hoef dan niet verder te experimenteren. Maar bij een ander muziekstuk kan ik dan toch wel weer een beetje gaan 'vogelen' omdat ik wat mis of denk dat het misschien beter kan. Maar dat 'vogelen' beperkt zich de laatste tijd wel tot wat schuiven, kussens, kleden of EQ...
'Vogelen' is best leuk maar voor mij totaal iets anders dan rustig genieten en weg te zinken in de muziek. Hou ik me dan ook niet te veel mee bezig, zit inderdaad in de weg.
-
Lang heb ik gestreefd naar perfectie. Maar dat bestaat niet. Volgens mij ben ik het punt van perfectie van 10 jaar geleden al lang gepasseerd. Maar dat punt van perfectie blijft zich verschuiven. Zo lang je streeft naar perfectie is het gewoon nooit goed genoeg. Uiteindelijk haal je daar ook niet veel voldoening uit mi.
En nogmaals, volgens mij maakt het helemaal niet uit wat voor apparatuur er gebruikt wordt. Het enige dat mi van belang is, is dat diegene er tevreden mee is.
-
owja, kleuring , ook zo'n audiofiel stopwoordje ;D
Is gewoon te meten. Weinig audiofielen hebben daar behoefte aan. Maar mogelijk versta jij iets anders onder kleuring.
Wat MAW schrijft ben ik hardgrondig niet mee eens. Streven naar iets wil niet per definitie zeggen dat je ontevreden bent. Mijn set/ruimte is niet perfect. Oplossing zou redelijk simpel kunnen zijn maar helaas niet haalbaar. Dus ik doe het met de beperkingen die er zijn wetende dat het beter kan.
Voor mij staat dat echt los van het genieten van de muziek ja/nee.
Gr. Hans
-
'streven naar de perfecte set' zal voor verschillende mensen vast een verschillende betekenis hebben.
Dus ik geloof gelijk dat mijn opvatting niet op anderen van toepassing kan zijn. Maar misschien ontstaat er meer begrip als ik m'n mening wat beter toelicht.
Ik ben zelf nogal perfectionistisch en dat heeft voor- en nadelen. Het is mi geen goede of slechte eigenschap, maar zeker wel een intense eigenschap.
Perfectionisme betekent voor mij nooit tevreden zijn en dat staat los van een gestelde norm. Het tekent zich door altijd (automatisch) te speuren naar nadelen/zwaktes in de huidige aanpak/methode/etc. Dat identificeren van 'zwaktes' is nodig om iets beter te kunnen maken. Want daar zit het verbeterpotentieel.
Het grote voordeel van perfectionisme als persoonlijke eigenschap is mi dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het resultaat.
Het grote nadeel is de negatieve perceptie van de status quo. Het kan nl. altijd beter, en is daarmee dus eigenlijk nooit goed.
Met audio werkt het voor mij net zo. Gelukkig probeer ik het maar niet meer perfect te maken. Dat is het namelijk niet en wordt het ook niet..
-
'streven naar de perfecte set' zal voor verschillende mensen vast een verschillende betekenis hebben.
Dus ik geloof gelijk dat mijn opvatting niet op anderen van toepassing kan zijn. Maar misschien ontstaat er meer begrip als ik m'n mening wat beter toelicht.
Ik ben zelf nogal perfectionistisch en dat heeft voor- en nadelen. Het is mi geen goede of slechte eigenschap, maar zeker wel een intense eigenschap.
Perfectionisme betekent voor mij nooit tevreden zijn en dat staat los van een gestelde norm. Het tekent zich door altijd (automatisch) te speuren naar nadelen/zwaktes in de huidige aanpak/methode/etc. Dat identificeren van 'zwaktes' is nodig om iets beter te kunnen maken. Want daar zit het verbeterpotentieel.
Het grote voordeel van perfectionisme als persoonlijke eigenschap is mi dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het resultaat.
Het grote nadeel is de negatieve perceptie van de status quo. Het kan nl. altijd beter, en is daarmee dus eigenlijk nooit goed.
Met audio werkt het voor mij net zo. Gelukkig probeer ik het maar niet meer perfect te maken. Dat is het namelijk niet en wordt het ook niet..
Je laatste zin sluit helemaal aan bij mijn jarenlange ervaring en de uiteindelijke uitkomst daar van. Het is goed zo !!!
-
Ben nu bezig met muziek van Kari Bremnes=Norwegien Mood over te zetten op de band met het Akai tapedeck.
Dat is genieten :)
-
Ben nu bezig met muziek van Kari Bremnes=Norwegien Mood over te zetten op de band met het Akai tapedeck.
Dat is genieten :)
Dat is gewoon leuk bezig zijn Peter !
-
Zeker Jan ;)
-
Lekker bezig zijn met de hobby, genieten van muziek en als je partner je niet het onderstaande advies geeft, lijkt het me helemaal oké.
(https://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=2686.0;attach=6968;image)
-
Tegenwoordig is alles te meten.
Maar ik wist niet dat je kleuring ook kan meten.
Hoe doe je dat, hoe verhoud zich dat?
In het audiofiele woordenboek doet kleuring het goed, dat weet ik wel.
-
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.
Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.
Gr. Hans
-
Maar die speaker met de beste meetwaarden cq minder kleuring,..kan misschien helemaal niet zo prettig klinken in desbetreffende ruimte.?
Buizen versterkers of cd spelers meten ook vaak niet het beste, maarrrrr,........
-
Dat is smaak...smaak is leuk maar probeer ik zoveel als mogelijk (binnen de mogelijkheden en budget) uit te sluiten.
En daarom dat ik eerder ook schreef dat een ruimte zo min mogelijk zou moeten kleuren.
Ik snap prima dat dit een groot utopia verhaal is, maar (on)bewust een speaker kopen die bud meet, neerzetten in een ruimte die rare dingen doet en qua plaatsing ook niet echt nadenken. Gruwel.
Gr. Hans
-
Dat laatste ben ik met je eens. Zal ook niet op veel mensen van toepassing zijn.
Maar waarom zou je smaak uitsluiten? Of je moet geen smaak hebben, dan valt er niks uit te sluiten.
-
Waarom zou je in beginsel het origineel aan willen tasten ? Het origineel is dan wat er op de plaat, cd, cassette, flac staat.
Gr. Hans
-
Ik heb het niet over aantasten ( klinkt wel heel dramatisch ).
Ook speakers met smaak , kunnen weergaloos klinken in een goede ruimte/ plaatsing.
Maar we dwalen af van het topic, dus ik laat het hierbij.
-
Oke...doei.
Gr. Hans
-
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.
Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.
Gr. Hans
Ik ben het daar wel mee eens. Maar het is wel opmerkelijk dat verschillende luidsprekers uit het hoogste kwaliteitssegment (met de best mogelijke meetwaarden) zo verschillend kunnen klinken. Ik denk dat de Geithains die ik gebruik zeker wel in in het hoogste kwaliteitssegment vallen, maar ik zou niet willen zeggen dat ze kleurloos zijn. Idem ATC/Kii/Barefoot en ook D&D..
-
De Kii en de Dutch & Dutch doen niet veel voor elkaar onder. In de zin dat ze niet heel erg verschillend klinken. Tenminste als ik een test mag geloven...
Gr. Hans
-
De Kii en de Dutch & Dutch doen niet veel voor elkaar onder. In de zin dat ze niet heel erg verschillend klinken. Tenminste als ik een test mag geloven...
Gr. Hans
Heb wel de vermoedens dat jouw speakers niet meer klinken en meten zoals de originelen van d&d,ze zijn toch gehoormatig
aangepast aan jouw smaak bij d&d?.Dus de vraag of ze nu wel recht klinken heb ik zo mijn twijfels over,mag dat? :think:
-
Als jij antwoorden gaat geven op vragen die ik aan jou stel dan geef ik antwoord op vragen die jij stelt.
Tot die tijd zal je het moeten doen met goed lezen en geen conclusies trekken waarvan je niet helemaal weet of die uit je eigenste brein zijn ontsproten of dat ik die daadwerkelijk zo heb geschreven.
Gr. Hans
-
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.
Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.
Gr. Hans
Ik ben het daar wel mee eens. Maar het is wel opmerkelijk dat verschillende luidsprekers uit het hoogste kwaliteitssegment (met de best mogelijke meetwaarden) zo verschillend kunnen klinken. Ik denk dat de Geithains die ik gebruik zeker wel in in het hoogste kwaliteitssegment vallen, maar ik zou niet willen zeggen dat ze kleurloos zijn. Idem ATC/Kii/Barefoot en ook D&D..
Tijdje terug een test gelezen: De Kii en Dutch &Dutch klonken volgens die testmeneer/mevrouw bijna hetzelfde. Geen idee of ik dat nog terug kan vinden.
Gr. Hans
-
Op zich natuurlijk niet zo vreemd. Als je tien speakerbouwers opdracht geeft een speaker te bouwen, zouden ze met het eindproduct toch allemaal dicht bij elkaar moeten eindigen als ze hetzelfde nastreven?
-
Op zich natuurlijk niet zo vreemd. Als je tien speakerbouwers opdracht geeft een speaker te bouwen, zouden ze met het eindproduct toch allemaal dicht bij elkaar moeten eindigen als ze hetzelfde nastreven?
Ze zullen als serieuze producent zeker proberen om hun product zo natuurgetrouw mogelijk te laten weergeven.
-
Ik heb ooit een avondje Yamaha's en Sonus Fabers beluisterd. Kwam toch verdacht dicht bij elkaar qua afmeting en klank.
-
Ik denk dat we meer naar tevredenheid streven dan naar perfectie,immers dan zou je van alles het beste moeten kopen.
Nog afgezien van de akoustiek die dan ook optimaal moet zijn.
-
Vooral luidsprekers die, op welke wijze dan ook, proberen de invloed van de luisterruimte te beperken (cardoïdestreven) zullen bij het beluisteren meer op elkaar gaan lijken dan de luidsprekers die dat niet doen, zeker in verschillende ruimtes.
Het streven naar de perfecte set hoeft naar mijn overtuiging muziekgenieten helemaal niet in de weg te zitten maar de stroming die van demoruimte naar demoruimte loopt met een stapeltje cd's van Andreas Vollenweider, Thom Rotella en de Pawnshop zou wel de verdenking op zich kunnen laden meer naar pingeltjes en brushgeluidjes te luisteren dan van muziek te genieten maar ook dat is geen wet van meten en perceptie eh.. meden en perzen.
-
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
Graag reactie en motivatie.
Hoe ziet de perfecte set eruit?
-
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
Graag reactie en motivatie.
Hoe ziet de perfecte set eruit?
Daar vraag je wat, voor mij is het deze maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ;D
(https://www.hififreaks.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi65.tinypic.com%2F2cyjp0w.jpg&hash=93748f453c8341799534826f0a59f049a7dededf)
-
Op zich natuurlijk niet zo vreemd. Als je tien speakerbouwers opdracht geeft een speaker te bouwen, zouden ze met het eindproduct toch allemaal dicht bij elkaar moeten eindigen als ze hetzelfde nastreven?
Zou je zeggen...vraag is of de 10 speakerbouwers dit willen.
Gr. Hans
-
Bepaalde producenten niet en ik heb wel eens horen roepen dat Harbeth bewust afwijkt. Of het waar is weet ik niet.
-
Voor mij is dat de speaker (binnen je budget) met de beste meetwaarden.....zoals de Dutch & Dutch speakers die ik nu heb.
Een speaker die afwijkt van een perfecte meeting kleurt. Dus dat is wat ik bedoel met kleuring.
Gr. Hans
Ik ben het daar wel mee eens. Maar het is wel opmerkelijk dat verschillende luidsprekers uit het hoogste kwaliteitssegment (met de best mogelijke meetwaarden) zo verschillend kunnen klinken. Ik denk dat de Geithains die ik gebruik zeker wel in in het hoogste kwaliteitssegment vallen, maar ik zou niet willen zeggen dat ze kleurloos zijn. Idem ATC/Kii/Barefoot en ook D&D..
Tijdje terug een test gelezen: De Kii en Dutch &Dutch klonken volgens die testmeneer/mevrouw bijna hetzelfde. Geen idee of ik dat nog terug kan vinden.
Voor wat het waard is, ik vind de Barefoot MM35 gen2 ook veel op de Kii lijken qua geluid. Maargoed, die hebben ook beiden een 5" midbass met een heel groot bereik die veruit het grootste gedeelte van het spectrum verzorgt met crossovers in dezelfde frequentiegebieden. Dat ze dan hetzelfde klinken wil nog niet zeggen dat het dan ook gelijk perfect is. Het kan evengoed betekenen dat ze (gedeeltelijk) dezelfde consessies doen (wat overigens ook het geval is mi).
Als het gemakkelijk was om geluid perfect te reproduceren zouden alle luidsprekers identiek klinken. Maar dat is gewoon niet zo. Zet de Kii maar eens naast een Geithain en een ATC midfield. Dan hoor je snel genoeg waar de krachten en beperkingen van de verschillende speakers liggen.
-
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.
-
Ik zeg niet dat de perfecte speaker bestaat. Ik zeg alleen dat ik een speaker wil die dat zoveel als mogelijk nastreeft. Daardoor valt bv Harbeth inderdaad af. Volgens mij doet bv Audio Note ook zijn best om het niet na te streven.
Gr. Hans
-
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.
Ik denk dat die ervaring aardig klopt en ik doe toevallig net een soortgelijke test met een neef van mij !.
-
Dat laatste kan maar zo tegenvallen als je niet weet wat er speelt, is mijn ervaring.
Daar hebben we het wel over 2 verschillende dingen.
Verschillen duiden is vrij eenvoudig als je a/b kunt schakelen. Die verschillen toewijzen is een stuk lastiger. Vooral wanneer je geen a/b (switch) referentie hebt.
-
Ook al heb je ziend je voorkeur aangegeven of verschil bepaald, blijkt dat direct erna blind nog wel "een dingetje" te zijn. ;)
-
Genieten van muziek kan ik op elke set of transistorradio oid. Dat genieten is bij mij dus niet onderhevig aan de kwaliteit van de weergevers.
Het streven naar de perfecte set kan best wel een leuke zoektocht zijn, het zoeken naar een set die past bij jouw wensen en budget is mijns inziens een veel leukere zoektocht.
-
Helemaal mee eens,..mijn zoektocht is al een jaar of 10 gestopt. De ruimte is de afgelopen 10 jaar hetzelfde gebleven, en dat is maatgevend.
Voor andere mensen niet, en blijven zoeken, proberen.
En als ik al zou willen zoeken, dan wel in een fors hoger segment dan dat ik hier allemaal lees. MP zou voor mij dan heel dun bezaaid zijn.
-
Ook al heb je ziend je voorkeur aangegeven of verschil bepaald, blijkt dat direct erna blind nog wel "een dingetje" te zijn. ;)
Ik heb het ook niet over voorkeur. Alleen horen of er uberhaubt wat verandert als je de output (speaker set) van a naar b ‘klikt’ op een switch.
-
Ik heb meerdere sessies meegemaakt waarbij de ogenschijnlijke verschillen bij het direct overschakelen maar moeilijk te duiden waren.
Heb je blind wel eens speakers vergeleken?
Ik heb wel eens diverse setjes opgesteld en het bezoek getrakteerd op muziek.
Men raakte de kluts helemaal kwijt en kon er absoluut geen soep van maken (budgettroep, ouwe muffe zooi en andere doosjes).
Zijn we puur op ons gehoor aangewezen dan blijkt m.i. hoe beperkt we zijn.
-
Ons gehoor is perfekt,alleen niet op kortstondig luisteren naar meerdere speakers dan word het beoordelen een chaos.
Dat moeten we eigenlijk allemaal wel weten want koop je een nieuwe speaker dan word het wel effe wennen,en dat duurt
meestal langer als 1 of 2 dagen ook al heb je een zogenoemde topspeaker.Want wat gaat hij doen in jouw huiskamer?
Dus om speaker te beoordelen kortstondig is niet te doen daar gaan daaaagen overheen voordat je ook maar iets wijzer bent.
:koffie:
-
Volgens mij gaat de test van HF over duiden van verschillen...niet over beoordelen.
Maar goed je bent weer in de roeptoeterfase aangekomen...ook getuige je opmerking in het subwoofer topic.
Gr. Hans
-
Sec verschillen vaststellen doe je het best snel na elkaar. Dat je na lang luisteren met een gevarieerder muziekaanbod mogelijk nog wat extra onderscheid hoort is, denk ik, ook weer waar.
-
Als je het maar lang genoeg hoort dan wen je overal aan...
-
Ik heb meerdere sessies meegemaakt waarbij de ogenschijnlijke verschillen bij het direct overschakelen maar moeilijk te duiden waren.
Heb je blind wel eens speakers vergeleken?
Ik heb wel eens diverse setjes opgesteld en het bezoek getrakteerd op muziek.
Men raakte de kluts helemaal kwijt en kon er absoluut geen soep van maken (budgettroep, ouwe muffe zooi en andere doosjes).
Zijn we puur op ons gehoor aangewezen dan blijkt m.i. hoe beperkt we zijn.
Ja zeker wel blind speakers vergeleken. Mijn bevindingen zijn:
- Of er uberhaubt verschillen zijn is gemakkelijk te horen, ook bij gelijke volumes (dus of je wisselt van A naar B of wisselt van A naar A (niet wisselt dus))
- Welke beter is, is blind mi erg lastig
- Welke welke is ook. Dat voelt een beetje als een 50/50 gok. Wat soms wel lukt is om het snel te onderscheiden op basis van uitzonderlijke eigneschappen, zoals bass die veel verder doorloopt of als ergens een duidelijke piek of dal in de overdracht zit bij 1 vd 2 speakers.
-
Ik heb meerdere sessies meegemaakt waarbij de ogenschijnlijke verschillen bij het direct overschakelen maar moeilijk te duiden waren.
Heb je blind wel eens speakers vergeleken?
Ik heb wel eens diverse setjes opgesteld en het bezoek getrakteerd op muziek.
Men raakte de kluts helemaal kwijt en kon er absoluut geen soep van maken (budgettroep, ouwe muffe zooi en andere doosjes).
Zijn we puur op ons gehoor aangewezen dan blijkt m.i. hoe beperkt we zijn.
Ja zeker wel blind speakers vergeleken. Mijn bevindingen zijn:
- Of er uberhaubt verschillen zijn is gemakkelijk te horen, ook bij gelijke volumes (dus of je wisselt van A naar B of wisselt van A naar A (niet wisselt dus))
- Welke beter is, is blind mi erg lastig
- Welke welke is ook. Dat voelt een beetje als een 50/50 gok. Wat soms wel lukt is om het snel te onderscheiden op basis van uitzonderlijke eigneschappen, zoals bass die veel verder doorloopt of als ergens een duidelijke piek of dal in de overdracht zit bij 1 vd 2 speakers.
Ik ben bij een aantal "blinde" vergelijkingen in de luisterruimte van Hififreak aanwezig geweest en de één na de andere geblinddoekte luisteraar ging de bietenbrug op.
De weergave van paar JVC woodcones werd bijvoorbeeld ervaren als het geluid van een paar grote monitoren. Na het afdoen van de blinddoek viel men van de ene in de andere verbazing, want van de beschrijving van de luidsprekers bleef na het afdoen van de blinddoek weinig meer over.
Een needle vind ik bijvoorbeeld voor zijn afmetingen een geluid produceren wat voor mijn gevoel qua afmetingen van de kast en de speakerunit helemaal niet zou moeten kunnen en als je blind luistert naar een needle, denk je dat je naar een flinke monitor zit te luisteren.
Hiermee wil ik uiteraard niet wegwuiven dat er verschillen zijn, maar onder bepaalde omstandigheden vallen die verschillen moeilijk te duiden.
Ik heb elders op dit forum al eens eerder vermeld, dat ik mijn buurman tuk had toe ik een paar kleine Infinity Infinitesimal 0.1 luidsprekertjes had verborgen achter de planten naast mijn flink uit de kluiten gewassen 1.25 meter hoge Infinity Quantum 2 luidsprekers. Toen ik hem de kleine Infinity's liet horen had hij niet in de gaten dat hij naar andere luidsprekers zat te luisteren.
Maar goed, dit even terzijde, want de vraagstelling van deze post gaat over andere zaken.
-
Ik ben bij een aantal "blinde" vergelijkingen in de luisterruimte van Hififreak aanwezig geweest en de één na de andere geblinddoekte luisteraar ging de bietenbrug op.
De weergave van paar JVC woodcones werd bijvoorbeeld ervaren als het geluid van een paar grote monitoren.
Volgens mij zijn we het daar niet over oneens. Misschien leg ik niet goed uit wat ik wel bedoel.
Dus ik probeer het nog een keer.
Als je mijn setje Neumann KH 310's naast een set JVC woodcones met versterker zet met een A/B switch ervoor, met daarvoor 1 bron.
Bron > A/B switch >A> Versterker + JVC's
>B> Neumann KH 310's
Als je dan het volume gelijk probeert te zetten ga je al merken dat dat niet goed lukt. Want de JVC (een speaker die wegvalt onder 100hz en ophoudt onder 50hz) lijkt veel zachter te staan als een track veel sublaag heeft. Als je dat met volume gaat compenseren lijkt de JVC veel harder te staan als je een track opzet met weinig subbass.
en dat is niet hypothetisch (dat ik denk dat dat zo is) maar dat heb ik onlangs nog exact zo ervaren toen ik de Neumanns vergeleek met de Monitor Audio PL100's (en die hebben echt nog wel veel output bij 60hz).
En dat is exact hoe je dan blind zulke speakers uit elkaar kan houden. Zet wat verschillende tracks op en speel met het volume van de bron. Bij de speaker die dieper gaat zul je veel meer bass horen als je het volume hoog opdraait.
Maar los daarvan, ook speakers die een gelijkwaardigere overdracht hebben kun je echt wel horen als je van A naa rB klikt. Als de speakers hetzelfde zijn (dat hebben we ook wel eens geprobeerd) dan hoor je gewoon 1 tik en gaat het geluid door. Als je naar een andere set speakers gaat hoor je dan een overgang.
Volgens mij hebben jullie dat nooit gedaan. Want anders zou je wel herkenen wat ik zeg. Anders moeten we dat maar eens een keer gaan proberen. Dat lijkt me wel leuk. Ik heb zelf geen audiofiele switch, maar ik kan wel een keer een GoldPoint SW2X switch van een vriend van me lenen (niet nodig, maar wel leuk).
Wat ik wel ervaren heb (en dat is volgens mij ook wat jullie bedoelen of in ieder geval zullen (h)erkennen) is dat als je naar de wc gaat en je hebt het volume op gewoon niveau staan en je komt terug dat je dan echt niet kunt horen of het nou A of B is die op staat. Het menselijk geheugen is totaal niet in staat om dat op te slaan. Dan kun je van alles denken maar kun je uiteindelijk net zo goed een muntje opgooien over welke set nou staat te spelen...
Maar als de Neumanns en JVC's zitten aangesloten op A/B/C waarvan er 2 bekend zijn (dus bv. A=Neumanns en C=JVC's) dan wil ik jullie wel met een blinddoek vertellen of uitgang B naar de Neumanns of naar de JVC's gaat, als ik gewoon mag switchen en met alles mag spelen.
Als we kabels moeten verwisselen geef ik het gelijk op. Ik ben de eerste die toegeeft dat mijn (en ieder ander menselijk) geheugen dat gewoon niet op kan slaan. Maar met instant switching denk ik dat de overgang wel te identificeren is, als 'wel' of 'geen' wijziging.
Misschien moeten we daar een flesje wijn op verwedden, en afspreken dat we die dan ook gelijk opdrinken (dan is iedere uitkomst goed ;) )..
-
Ik ben bij een aantal "blinde" vergelijkingen in de luisterruimte van Hififreak aanwezig geweest en de één na de andere geblinddoekte luisteraar ging de bietenbrug op.
De weergave van paar JVC woodcones werd bijvoorbeeld ervaren als het geluid van een paar grote monitoren.
Volgens mij zijn we het daar niet over oneens. Misschien leg ik niet goed uit wat ik wel bedoel.
Dus ik probeer het nog een keer.
Als je mijn setje Neumann KH 310's naast een set JVC woodcones met versterker zet met een A/B switch ervoor, met daarvoor 1 bron.
Bron > A/B switch >A> Versterker + JVC's
>B> Neumann KH 310's
Als je dan het volume gelijk probeert te zetten ga je al merken dat dat niet goed lukt. Want de JVC (een speaker die wegvalt onder 100hz en ophoudt onder 50hz) lijkt veel zachter te staan als een track veel sublaag heeft. Als je dat met volume gaat compenseren lijkt de JVC veel harder te staan als je een track opzet met weinig subbass.
en dat is niet hypothetisch (dat ik denk dat dat zo is) maar dat heb ik onlangs nog exact zo ervaren toen ik de Neumanns vergeleek met de Monitor Audio PL100's (en die hebben echt nog wel veel output bij 60hz).
En dat is exact hoe je dan blind zulke speakers uit elkaar kan houden. Zet wat verschillende tracks op en speel met het volume van de bron. Bij de speaker die dieper gaat zul je veel meer bass horen als je het volume hoog opdraait.
Maar los daarvan, ook speakers die een gelijkwaardigere overdracht hebben kun je echt wel horen als je van A naa rB klikt. Als de speakers hetzelfde zijn (dat hebben we ook wel eens geprobeerd) dan hoor je gewoon 1 tik en gaat het geluid door. Als je naar een andere set speakers gaat hoor je dan een overgang.
Volgens mij hebben jullie dat nooit gedaan. Want anders zou je wel herkenen wat ik zeg. Anders moeten we dat maar eens een keer gaan proberen. Dat lijkt me wel leuk. Ik heb zelf geen audiofiele switch, maar ik kan wel een keer een GoldPoint SW2X switch van een vriend van me lenen (niet nodig, maar wel leuk).
Wat ik wel ervaren heb (en dat is volgens mij ook wat jullie bedoelen of in ieder geval zullen (h)erkennen) is dat als je naar de wc gaat en je hebt het volume op gewoon niveau staan en je komt terug dat je dan echt niet kunt horen of het nou A of B is die op staat. Het menselijk geheugen is totaal niet in staat om dat op te slaan. Dan kun je van alles denken maar kun je uiteindelijk net zo goed een muntje opgooien over welke set nou staat te spelen...
Maar als de Neumanns en JVC's zitten aangesloten op A/B/C waarvan er 2 bekend zijn (dus bv. A=Neumanns en C=JVC's) dan wil ik jullie wel met een blinddoek vertellen of uitgang B naar de Neumanns of naar de JVC's gaat, als ik gewoon mag switchen en met alles mag spelen.
Als we kabels moeten verwisselen geef ik het gelijk op. Ik ben de eerste die toegeeft dat mijn (en ieder ander menselijk) geheugen dat gewoon niet op kan slaan. Maar met instant switching denk ik dat de overgang wel te identificeren is, als 'wel' of 'geen' wijziging.
Misschien moeten we daar een flesje wijn op verwedden, en afspreken dat we die dan ook gelijk opdrinken (dan is iedere uitkomst goed ;) )..
Ik begrijp wel wat je bedoelt en je laatste zin bevat trouwens een leuke suggestie ! Toppie! Als het zo uitkomt moeten we dat voorstel maar eens ten uitvoer brengen. Ik zal morgen even ruggespraak houden met Hififreak ! (en ik moet toch eens van een overschot aan flessen wijn af !!!) ;)
-
En dat is exact hoe je dan blind zulke speakers uit elkaar kan houden. Zet wat verschillende tracks op en speel met het volume van de bron. Bij de speaker die dieper gaat zul je veel meer bass horen als je het volume hoog opdraait.
Maar los daarvan, ook speakers die een gelijkwaardigere overdracht hebben kun je echt wel horen als je van A naa rB klikt. Als de speakers hetzelfde zijn (dat hebben we ook wel eens geprobeerd) dan hoor je gewoon 1 tik en gaat het geluid door. Als je naar een andere set speakers gaat hoor je dan een overgang.
Zonder het volume hoog op te draaien is het moeilijk MAW en we hebben veel geschakeld met de audiofiele box van dekkersj. Zelfs Bram en Epi konden geen verschil waarnemen, terwijl ik een kleine kanaalongelijkheid wist te duiden wat hen eveneens niet opviel. Over gouden oortjes gesproken. ;)
-
Dat ligt er aan of je met je set naar muziek of met muziek naar je set aan het luisteren bent.
Beide kunnen zorgen voor veel plezier en genieten.
Streven naar een perfecte weergave is voor de liefhebber van techniek zeker genieten. Maar wellicht ook voor de liefhebber van muziek.
Als je van muziek houd dan wil je toch dat deze perfect wordt weergegeven.
Overigens heb ik diverse keren meegemaakt dat juist musici volledig in vervoering kunnen geraken bij het beluisteren van muziek op een waardeloos klinkend transistor radiootje. Puur omdat ze alleen de muziek en de boodschap daarin horen (beleven).
Bij mij kan het zoeken naar hoe de weergave zou moeten zijn best wel het beleven van muziek in de weg zitten.
Maar ik kan ook genieten van het zoeken naar een andere / betere weergave, maar maakt me vaak wel wat onrustig.
Als ik puur muziek wil luisteren en niet meer of minder dan dat zet ik de knop om van luisteren naar de set naar luisteren naar muziek.
Marcel
voor weergave of beleving ga je naar bijvoorbeeld het Concertgebouw of de dorpskerk in Leusden. Je eigen setje gebruik je als voorbereiding.
-
Staat het streven naar de perfecte set het genieten van muziek in de weg?
Graag reactie en motivatie.
Hoe ziet de perfecte set eruit?
Daar vraag je wat, voor mij is het deze maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ;D
(https://www.hififreaks.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi65.tinypic.com%2F2cyjp0w.jpg&hash=93748f453c8341799534826f0a59f049a7dededf)
doet de kleur ook mee?
-
Volgens mij gaat de test van HF over duiden van verschillen...niet over beoordelen.
Maar goed je bent weer in de roeptoeterfase aangekomen...ook getuige je opmerking in het subwoofer topic.
Gr. Hans
nu haal he er zelf ook weer een oneigenlijk argument bij.
-
waarom doe je dat blind? In the end gaat het toch om entertainment(?)
-
Maar voor het eind hebben we daar een discussie over. ;)
-
doet de kleur ook mee?
Voor mij niet, maar hoe bedoel u?
-
Volgens mij gaat de test van HF over duiden van verschillen...niet over beoordelen.
Maar goed je bent weer in de roeptoeterfase aangekomen...ook getuige je opmerking in het subwoofer topic.
Gr. Hans
nu haal he er zelf ook weer een oneigenlijk argument bij.
Wat is een oneigenlijk argument en waarbij haal ik dat ?
Gr. Hans
-
Wanneer je van mening bent dat iemands uitspraken niet kloppen en je, om dat aan te tonen, ze in een verklarende context plaatst is dat m.i. niet gebruik maken van oneigenlijke argumenten.
Bram doet dat zelf wél, die stelt bijvoorbeeld dat mijn mening over subwoofers ingegeven zou zijn door zakelijke belangen in deze tak van laagweergave. Eenmaal gewezen op zijn fout in deze schittert Bram door aanwezigheid.
Eerder wreef hij me ook al gefrustreerdheid aan door te suggereren dat mijn audio-vakkennis niet up to date was zonder daar argumenten voor aan te dragen of eventueel een excuusje te maken. Er zit dus een patroon in het gedrag van dit selfproclaimed orakel dat maakt dat sommigen hier ofwel klaar zijn met Bram danwel hem als een soort hofnar zien.
Ik ben daar zelf nog niet helemaal uit.
Nee hoor Bram, ik ben dol op tongue in cheek polemiekjes en zie je hier graag..:)
-
Dat is op de man spelen in plaats van op de bal. Niet kosjer!
-
Speel ik op de man?
-
Speel ik op de man?
Nonstop en doorlopend Kwijl
-
;)
-
Speel ik op de man?
Ik gaf je gelijk in wat je schreef en die opmerking sloeg dus niet op jou.
-
Speel ik op de man?
Ik gaf je gelijk in wat je schreef en die opmerking sloeg dus niet op jou.
Dat vermoeden had ik al ;)
-
Nee,maar met betere luidsprekers neemt bij mij het genieten toe.
Misschien toch perfecter dan voorheen :)
-
Ja, dat vind ik ook wel hehe. Het staat het genieten in de weg, tot het eraan bijdraagt ;)
-
:D
-
En dat is exact hoe je dan blind zulke speakers uit elkaar kan houden. Zet wat verschillende tracks op en speel met het volume van de bron. Bij de speaker die dieper gaat zul je veel meer bass horen als je het volume hoog opdraait.
Maar los daarvan, ook speakers die een gelijkwaardigere overdracht hebben kun je echt wel horen als je van A naa rB klikt. Als de speakers hetzelfde zijn (dat hebben we ook wel eens geprobeerd) dan hoor je gewoon 1 tik en gaat het geluid door. Als je naar een andere set speakers gaat hoor je dan een overgang.
Zonder het volume hoog op te draaien is het moeilijk MAW en we hebben veel geschakeld met de audiofiele box van dekkersj.
Zelfs Bram en Epi konden geen verschil waarnemen, terwijl ik een kleine kanaalongelijkheid wist te duiden wat hen eveneens niet opviel. Over gouden oortjes gesproken. ;)
Die audiofiele box zit zo volgepropt met overjarige electronica,en weerstanden bij de fleet dat het een wonder mag wezen
dat er überhaupt nog een signaal uit komt.Het is een wirwar aan klingeldraad en gesoldeerde aansluitpuntjes.
Een zwartwit tv uit de jr 50 ziet er van binnen technies gezien beter uit dan deze out of time kist.
Dat heet dan een audiofiele box? Durf dan een foto te plaatse van het binnenwerk van deze rammelkist,ik weet er is ooit
een foto geplaatst van deze audiofielewonder kist Anyone
-
Ik ga er van uit dat je niet dom bent Bram maar blijk van veel kijk op elektronica heb je tot op heden nog niet gegeven.
-
Ik ga er van uit dat je niet dom bent Bram maar blijk van veel kijk op elektronica heb je tot op heden nog niet gegeven.
Ach nee,ga jij weer schermen met jouw now how? en denk jij dat ik daar van onder de indruk ben? :neenee:
-
En dat is exact hoe je dan blind zulke speakers uit elkaar kan houden. Zet wat verschillende tracks op en speel met het volume van de bron. Bij de speaker die dieper gaat zul je veel meer bass horen als je het volume hoog opdraait.
Maar los daarvan, ook speakers die een gelijkwaardigere overdracht hebben kun je echt wel horen als je van A naa rB klikt. Als de speakers hetzelfde zijn (dat hebben we ook wel eens geprobeerd) dan hoor je gewoon 1 tik en gaat het geluid door. Als je naar een andere set speakers gaat hoor je dan een overgang.
Zonder het volume hoog op te draaien is het moeilijk MAW en we hebben veel geschakeld met de audiofiele box van dekkersj.
Zelfs Bram en Epi konden geen verschil waarnemen, terwijl ik een kleine kanaalongelijkheid wist te duiden wat hen eveneens niet opviel. Over gouden oortjes gesproken. ;)
Die audiofiele box zit zo volgepropt met overjarige electronica,en weerstanden bij de fleet dat het een wonder mag wezen
dat er überhaupt nog een signaal uit komt.Het is een wirwar aan klingeldraad en gesoldeerde aansluitpuntjes.
Een zwartwit tv uit de jr 50 ziet er van binnen technies gezien beter uit dan deze out of time kist.
Dat heet dan een audiofiele box? Durf dan een foto te plaatse van het binnenwerk van deze rammelkist,ik weet er is ooit
een foto geplaatst van deze audiofielewonder kist Anyone
Kulargument. Destijds vormgegeven met instemming van het neusje van de audiofiele wereld.
Wellicht dat je met bananen recht kletsen op de markt veul bekijks krijgt. ;)
-
Ik ga er van uit dat je niet dom bent Bram maar blijk van veel kijk op elektronica heb je tot op heden nog niet gegeven.
Ach nee,ga jij weer schermen met jouw now how? en denk jij dat ik daar van onder de indruk ben? :neenee:
Het is 'know how' Bram en ik verwacht niet dat jij daarvan maar enigszins onder de indruk bent. Het zou me zelfs ten hoogstse verbazen maar terzelfdertijd zegt dat ook meer over jouw instelling dan over mijn know how.
-
Bram heeft getrainde oortjes en daar zit ik hier ook voor Toppie!
En ik weet dat de soldeerclub steeds minder werk aan de winkel krijgen dus tv van weleer reparen is over en sluiten.
blijft over de versterker of zelfbouw boxen met het grote nadeel je raakt een zelbouw box mocht ie teleurstellen aan de
straatstenen niet kwijt,thats live :'(
-
The world according to Bram. Er zou een film in kunnen zitten.
-
Bram heeft getrainde oortjes en daar zit ik hier ook voor Toppie!
Weleens van echoïsch spoor gehoord, om maar iets te noemen? Elk gehoor laat zich foppen, ook het absolute.
En ik weet dat de soldeerclub steeds minder werk aan de winkel krijgen dus tv van weleer reparen is over en sluiten.
blijft over de versterker of zelfbouw boxen met het grote nadeel je raakt een zelbouw box mocht ie teleurstellen aan de straatstenen niet kwijt,thats live :'(
Zo, kwaktekst in een notedop?
-
Ik heb het niet over aantasten ( klinkt wel heel dramatisch ).
Ook speakers met smaak , kunnen weergaloos klinken in een goede ruimte/ plaatsing.
Maar we dwalen af van het topic, dus ik laat het hierbij.
Goede ontwerpen hebben niets met smaak. karakter, sausjes, etc. van doen en alles met een zo recht mogelijke weergave.
Hoe zou je een luidspreker met smaak moeten ontwerpen, zodanig dat deze in het gros van akoestische omgevingen zoals bedoeld tot z'n recht komt?
Daarnaast zijn er testen geweest (en wellicht gaande) in hoeverre smaak een bepalende factor is. Nou, die blijkt heel, heel erg minimaal. Dat staat overigens los van gewenning, dat is een andere factor.
;)
-
Sec verschillen vaststellen doe je het best snel na elkaar. Dat je na lang luisteren met een gevarieerder muziekaanbod mogelijk nog wat extra onderscheid hoort is, denk ik, ook weer waar.
Heeft dat niet meer van doen met afnemende concentratie v.w.b. verschillen en verschuiving ervan naar muziek. Men gaat anders luisteren na een langere periode waardoor andere artefacten gaan opvallen?
Etc.
Ik hekel dit punt wel een beetje. ;)
-
Als er fouten in de weergave zitten die op de lange termijn steeds meer gaan opvallen dan gaat dat het genieten van muziek wel dwars zitten.
Het streven moet dan , denk ik, ook zijn om de storende fouten te elimineren.
Daarna weer gaan genieten en zo nu een dan weer eens kijken naar het streven naar een perfecte(niet haalbaar) , betere weergave.
Beide is leuk en leerzaam. Genieten van muziek en streven en hobbyen naar een bijna perfecte weergave.
Zolang het geen obsessie wordt is er niets aan de hand.
En voor een ieder ligt het zwaartepunt of evenwicht ergens anders.
Marcel
-
Oh ja, on topic,
Mij persoonlijk heeft de drang naar "beter", anders, etc. mij in het verleden zeker belemmerd bij muziekgenot. ik gunde me vaak de tijd niet eens naar hele nummers te luisteren;
Andere kabels er tussen, andere cd-speler, andere versterker, signaalkabels scheiden van netstroom kabels, speciale onderzetters, netfilters, powerblocken, and so on.
Wat niet heten wil dat ik mij daaraan stoorde, zeker niet, maar de wens naar herhaling is er niet.
:)
-
Dat was een andere tijd een ander deel van je leven met een ander doel op dat moment.
Daar is niets mis mee.
Het geeft vooral ervaring en basis voor de rest van je leven en waar je van geniet en nog van gaat genieten.
Bij mij is dat contrast erg groot als het om auto's gaat.
Vroeger moest er vooral heel veel vermogen onder de kap zitten en de auto moest moeiteloos minimaal 230 kh/h halen en dat zo snel mogelijk. Liever nog meer dan 250 km/h.
De reis boeide me niet zo heel erg.
Nu geniet ik meer van comfort en wat ik onderweg kan zien en beleven. Nu heb ik een auto die de 200 lang niet haalt.
Maar ik heb het gevoel dat ik er wel meer plezier mee heb. Nee, ander plezier.
Marcel
-
Ik heb het niet over aantasten ( klinkt wel heel dramatisch ).
Ook speakers met smaak , kunnen weergaloos klinken in een goede ruimte/ plaatsing.
Maar we dwalen af van het topic, dus ik laat het hierbij.
Goede ontwerpen hebben niets met smaak. karakter, sausjes, etc. van doen en alles met een zo recht mogelijke weergave.
Hoe zou je een luidspreker met smaak moeten ontwerpen, zodanig dat deze in het gros van akoestische omgevingen zoals bedoeld tot z'n recht komt?
Daarnaast zijn er testen geweest (en wellicht gaande) in hoeverre smaak een bepalende factor is. Nou, die blijkt heel, heel erg minimaal. Dat staat overigens los van gewenning, dat is een andere factor.
;)
Iedere leek weet dat als je speaker koopt kwa dezelfde afm en prijs dat een B&W,WHARFDALE of een EPOS heel anders
sound onderling.Dus we hebben het dan terdege over smaak :love:
-
Ik heb het niet over aantasten ( klinkt wel heel dramatisch ).
Ook speakers met smaak , kunnen weergaloos klinken in een goede ruimte/ plaatsing.
Maar we dwalen af van het topic, dus ik laat het hierbij.
Goede ontwerpen hebben niets met smaak. karakter, sausjes, etc. van doen en alles met een zo recht mogelijke weergave.
Hoe zou je een luidspreker met smaak moeten ontwerpen, zodanig dat deze in het gros van akoestische omgevingen zoals bedoeld tot z'n recht komt?
Daarnaast zijn er testen geweest (en wellicht gaande) in hoeverre smaak een bepalende factor is. Nou, die blijkt heel, heel erg minimaal. Dat staat overigens los van gewenning, dat is een andere factor.
;)
Iedere leek weet dat als je speaker koopt kwa dezelfde afm en prijs dat een B&W,WHARFDALE of een EPOS heel anders sound onderling.Dus we hebben het dan terdege over smaak :love:
Ad hoc en willekeurig reageren is nog altijd je sterkste kant Bram. Ik ben dan ook voornemens niet op alles te reageren.
Maarre; Vandaar dat je de luidsprekerproef bij Hififreak glansrijk doorstond, toch?
:yaw:
-
Markus ga nu niet weer dingen beloven waar jij jouw nooit aan houd,jij reageert altijd en overal op,dat zit in jouw genen!
En ga nu niet meepraten over iets waar jij helemaal niet bij was.Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen
geplaatst werd. er moet nog een foto op dit of het vorige forum aanwezig zijn van deze wonderkist als je de inhoud ziet
dan heb je gegeten en gedronken. :o
-
Markus ga nu niet weer dingen beloven waar jij jouw nooit aan houd,jij reageert altijd en overal op,dat zit in jouw genen!
Wat beloof ik dan? En je ergernissen zul je moeten leren bedwingen, anders temmen ze jou.
En ga nu niet meepraten over iets waar jij helemaal niet bij was.
Het resultaat laat dermate weinig aan de verbeelding over, dat ik mij de kunde om een conclusie te trekken simpelweg toedicht.
Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen geplaatst werd. er moet nog een foto op dit of het vorige forum aanwezig zijn van deze wonderkist als je de inhoud ziet dan heb je gegeten en gedronken. :o
Dat iets er niet uitziet of niet aan de verwachtingen voldoet, maakt nog niet dat het disfunctioneert.
Maar goed; Wat zou deze wonderkist dan doen, of juist niet?
-
En heb je misschien nog wat aanwijzingen hoe Dekkersj zijn broddelwerk zou kunnen verbeteren ?
-
Leuk toch dat iemand die geen kromme Volt van een weerstand kan onderscheiden verregaande uitspraken doet over het invloed van uiterlijk van elektronica op de doorgifte van audio.
Zeker in het geval van Jacco lijkt het op een liftboy die tegen een hartchirurg zegt dat hij er geen bal van kan.
-
Ik krijg een beetje het idee dat Bram het gevoel heeft dat hij voor de zoveelste keer spullen in huis heeft gehaald die niet aan zijn verwachtingen voldoen, nu in de ontkenningsfase zit en zich afreageert op alles en iedereen wat dat gevoel versterkt of zijn ongelijk zou kunnen bewijzen.
Erg nuttig is het in elk geval allemaal niet, we komen er niet veel verder mee.
-
Ik krijg een beetje het idee dat Bram het gevoel heeft dat hij voor de zoveelste keer spullen in huis heeft gehaald die niet aan zijn verwachtingen voldoen, nu in de ontkenningsfase zit en zich afreageert op alles en iedereen wat dat gevoel versterkt of zijn ongelijk zou kunnen bewijzen.
Erg nuttig is het in elk geval allemaal niet, we komen er niet veel verder mee.
Tuurlijk niet ando jij loopt op alle gebieden achter je bent eigelijk het 5 de wiel van een car,iets wat dus eigenlijk totaal
overbodig is en dat vooral op hi fi gebied.
En dat vind ik eigenlijk wel jammer.Ik bied je dan ook aan om hier bij mij thuis te gaan luisteren naar de shit van YouTube
op mijn set.Ik weet nu al dat je helemaal bekeerd weer huiswaarts keert.En wees niet bang voor de onkosten ik betaal je de
benzine kosten+patat+kroket. wat wil een mens nog meer :koffie:
-
[...]
Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen geplaatst werd. [...]
Was dat die schakelkast die een waarheid van de realiteit wist te onderscheiden?
Groet,
Jacco
-
[...]
Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen geplaatst werd. [...]
Was dat die schakelkast die een waarheid van de realiteit wist te onderscheiden?
Groet,
Jacco
Heb het idee dat die kist al lang bij de vuilnis ligt,en daar hoort ie ook thuis of niet Jacco?
Ach met word met de jaren ook wel ietjes wijzer niet dan?
-
Stupid
Marcel
-
[...]
Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen geplaatst werd. [...]
Was dat die schakelkast die een waarheid van de realiteit wist te onderscheiden?
Groet,
Jacco
Heb het idee dat die kist al lang bij de vuilnis ligt,en daar hoort ie ook thuis of niet Jacco?
Ach met word met de jaren ook wel ietjes wijzer niet dan?
Is dit een verkapte vraag om het experiment nog eens over te doen? Dat kan, de kist heb ik een speciaal plekje gegeven. Ik moet er misschien wel eerst even naar kijken of alles het nog doet zoals toen.
Groet,
Jacco
-
[...]
Mijn bezwaar was dan ook dat die wonderkist ertussen geplaatst werd. [...]
Was dat die schakelkast die een waarheid van de realiteit wist te onderscheiden?
Groet,
Jacco
Heb het idee dat die kist al lang bij de vuilnis ligt,en daar hoort ie ook thuis of niet Jacco?
Ach met word met de jaren ook wel ietjes wijzer niet dan?
Ik vermoed van wel, echter niet van jou. Niet dan?
-
Ik krijg een beetje het idee dat Bram het gevoel heeft dat hij voor de zoveelste keer spullen in huis heeft gehaald die niet aan zijn verwachtingen voldoen, nu in de ontkenningsfase zit en zich afreageert op alles en iedereen wat dat gevoel versterkt of zijn ongelijk zou kunnen bewijzen.
Erg nuttig is het in elk geval allemaal niet, we komen er niet veel verder mee.
Tuurlijk niet ando jij loopt op alle gebieden achter je bent eigelijk het 5 de wiel van een car,iets wat dus eigenlijk totaal
overbodig is en dat vooral op hi fi gebied.
En dat vind ik eigenlijk wel jammer.Ik bied je dan ook aan om hier bij mij thuis te gaan luisteren naar de shit van YouTube
op mijn set.Ik weet nu al dat je helemaal bekeerd weer huiswaarts keert.En wees niet bang voor de onkosten ik betaal je de
benzine kosten+patat+kroket. wat wil een mens nog meer :koffie:
Ach Bram, in jouw tijd liep het paard nog voor de wagen, tegenwoordig heb je het vijfde wiel gewoon nodig.
Dank je voor de uitnodiging, maar ik ga hem niet aannemen. Jij wisselt zo vaak van set dat deze waarschijnlijk al weer anders is voordat ik bij jou vandaan thuis aangekomen ben.