Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Volgende
1
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door renes Gepost op Vandaag om 00:00:11 »
Ben 3 jaar in een Toyota Carina 1600 naar Wageningen heen en weer gereden, deed daar alleen olie bij als het lampje ging branden. Nooit een beurt gehad alleen nieuwe banden, remblokken en een radiateur van de autosloop. De wagen reed fantastisch. Een keer zonder radiateur van Ede naar Wageningen gereden, de motor is heet geworden maar geen verdere schade, zelfs de koppakking is heel gebleven.
Een klasgenoot kwam uit Ederveen en kwam regelmatig op de sloop aldaar, hij heeft geholpen om een radiateur te vinden en er in te bouwen, was voor 40 gulden klaar. Onder schooltijd, dat deed hij liever dan de lessen volgen.
Een beste auto, deze als op de foto. Deze is het niet maar wel precies zo één.
2
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door Hififreak Gepost op 21 juni 2018, 23:18:33 »
Ik herinner me nog oliewissels iedere 3.000 km.  Het was een Fiat met typische Italiaanse ellende, maar je hield van het ding.   8)
3
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door Ando Gepost op 21 juni 2018, 18:16:46 »
En dan nog is het geweldig hoe weinig onderhoud auto”s tegenwoordig nog maar nodig hebben t.o.v. Pakweg 30 jaar geleden. Om de 3500km olie verversen en om de 7000km contactpunten was echt niet vreemd. En na een beurt reed-ie gelijk weer een stuk beter, want het was echt wel nodig...


Groeten, Ando.
4
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door renes Gepost op 21 juni 2018, 12:28:39 »
Ik laat het onderhoud van onze Zafira volledig aan de garage bij ons in het dorp over. De auto krijgt de beurten op z'n tijd, d.w.z. nu 1x per jaar, zoveel rijden we niet meer. Volgend jaar zal de distributieriem moeten worden vervangen.
Onze vorige Zafira had 300.000 gelopen wat dat betreft kan deze nog wel even mee. We rijden de auto's die we hebben altijd totaal af, als ze weggaan zijn ze als het ware totall los.
5
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door Marcel Dali Gepost op 21 juni 2018, 11:33:48 »


432.000 miles is ongeveer 695.000 kilometers.
Waarschijnlijk wel op tijd onderhoud en goede olie. En veel lange afstanden op de snelweg.
Maar toch.

Marcel
6
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door Marcel Dali Gepost op 21 juni 2018, 11:14:07 »
Zelf weten, niet mijn probleem ;D Volgens mij is het 30k of 24 maanden, net wat eerder komt. Alhoewel het verstandig is om niet 2 jaar te wachten overigens.

Groet,
Jacco

Dat klopt.  30K of 24 maanden.  De intervallen volgens voorschrift worden aangehouden. Ben ik ook voorstander van.
Anders vervalt de garantie en het onderhoudscontract.

Marcel
7
Ons stamcafé / Re: Over (onze) vierwielerts en/of ander rollend materieel.
« Laatste bericht door Marcel Dali Gepost op 21 juni 2018, 11:09:55 »
Ik snap zeker wel dat black sludge en white sludge een flink probleem kunnen vormen voor je motor.
Smering en bescherming van diverse onderdelen kan dan op verschillende manieren in ernstig gevaar komen.

Motorolie heeft als functie smeren , koelen, beschermen en geluidsdemping.

Smeren lijkt me duidelijk en koelen lijkt me ook nogal duidelijk.  Geluidsdemping laten we verder buiten beschouwing.
Elke goede motorolie is in staat om bij normale belasting en motortemperaturen een smeerfilm in stand te houden.

Dan het beschermen.
Motorolie moet er voor zorgen dat onderdelen niet kunnen gaan oxideren (white sludge) of vervuilen (black sludge).
Zeker bij het rijden van kleine stukjes waarbij de motor niet op temperatuur komt en met een rijke inspuiting van brandstof draait en de olie niet op temperatuur komt is er gevaar.
Veel roet in de olie en veel onverbrande brandstof en vocht in de olie.
Motorolie is gemaakt om roet zwevend te houden. Daarom wordt olie ook steeds zwarter.
Als je niet op tijd ververst lijkt het me dat de olie verzadigt raakt en het spul zich gaat afzetten.
Dan raken filters en oliekanaaltjes verstopt. Met alle gevolgen die je niet wil.
Komt er te veel vocht en brandstofresten in de olie raakt het zijn beschermende en smerende werking kwijt met als gevolg extra slijtage en oxidatie van onderdelen.
Zeker als je erg veel korte stukjes rijdt en de motor zelden tot nooit voor langere tijd op bedrijfstemperatuur komt dan is het naar mijn mening verstandig om de verversintervallen te verkorten.
Maar als je regelmatig lang genoeg rijdt om alles op temperatuur te laten komen en dat ook nog lang genoeg duurt is er niets aan de hand en kun je de intervallen opgegeven door de fabrikant gewoon aanhouden.
Als ik het goed heb dan gaat de olie vanuit het carter door de oliepomp via het oliefilter de motor in via allerlei kanaaltjes naar waar het zijn moet.
Vervolgens loopt het terug het carter in en begint het rondje opnieuw.
Als je op tijd volgens voorschrift het filter vervangt zorgt dat filter er juist voor dat er geen "grote" stukken roet of andere ellende de motor in kan gaan.
laat je het te lang zitten raakt het verstopt en verlies je oliedruk, en dat wil je niet. Dus volgens voorschrift vervangen voor een origineel filter of van een ander aftermarket merk, van onberispelijke kwaliteit.
Er is rommel op de markt welke niet goed filteren of onvoldoende doorstroming hebben waardoor de oliedruk in gevaar komt.

Zit er veel mayonaise onder de vuldop dan zit het vast ook wel ergens anders.  En dan zou verse olie en spoelen geen kwaad kunnen.
Is er bij inspectie van de motor zwarte rommel te vinden dan is verse olie en spoelen ook wel een goed idee.
Als de oude olie roetzwart en stroperig is dan zou je er wel vanuit kunnen gaan dat er wel eens wat veel vervuiling zou kunnen zijn.

Maar bij bekend gebruik vanaf nieuw met een mix van korte en lange ritten zou ik me niet al te druk maken over de verschillende sludgen.
Als de motorolie afgetapt wordt en die ziet er nog gezond uit. dan lijkt spoelen me nogal overdreven.

Marcel
8
Ons stamcafé / Re: goede morgen
« Laatste bericht door Marcel Dali Gepost op 21 juni 2018, 09:48:16 »
Goedemorgen en een fijne dag gewenst.

Marcel
9
Ons stamcafé / Re: goede morgen
« Laatste bericht door Vintage lover Gepost op 21 juni 2018, 09:40:18 »
Goedemorgen.
10
Ons stamcafé / Re: goede morgen
« Laatste bericht door Hififreak Gepost op 21 juni 2018, 07:57:30 »
Goedemorgen!
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Volgende