Auteur Topic: Epimetheus breedbandproject  (gelezen 436088 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2013, 06:26:50 »
Ik denk inderdaad dat Epi een eigen draadje moet starten met zijn eigen ontwerp.
Waar hij het nu over heeft is geen Cyburg Needle maar wordt een Epimetheus ontwerp.
Lijkt me een leuk project voor je Epi.
Ik vind het wel leuk om te zien dat iemand inspiratie heeft en dan gaat verder denken vanuit een ontwerp.

Aanpassingen bedenken voor de Needle lijkt me niet zinvol. De kast aanpassen of er een meerwegsysteem van maken maakt dat het geen Needle meer is.
De gein van een breedbander is volgens mij dat je alle frequenties uit dezelfde unit laat komen om het effect van een puntbron te krijgen.
Deze kast is daar voor ontworpen om dit met de ideale of bijna ideale afmeting van de unit te doen. De 8 cm unit is in  staat om een heel breed frequentiegebied weer te geven. Onder de 100 Hz krijgt deze het echter toch moeilijk . 
Om toch voldoende laag te krijgen ondersteund het kastontwerp de unit in het laag. Daarom zit dat schot in de kast en zit er een sleuf onderaan in de kast.

En Epi is aan het doordrammen over het filter. Het is geen wisselfilter maar een correctie schakeling om de frequentieweergave van de unit in combi met de kast rechter te krijgen.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je met de Alpair 6 gen 2 papier versie geen sper-kringetje (correctieschakeling) nodig hebt.  Misschien nog beter maar met de HiVi B3S haalt mijn Needle prachtige resultaten.

Ik kan het niet onderbouwen met een berekening maar ik denk dat die persoon welke voor deze combi het correctieschakelingetje heeft gemaakt zijn huiswerk goed heeft gedaan gezien de kwaliteit van de weergave van mijn Needles.

Groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2013, 08:06:37 »
Goed om te horen, dat de needles je zo goed bevallen. Voor het geld zijn het toch miraculeuze weergevers.  Vroeger heb ik mij ook bezig gehouden met zelfbouwprojecten en als ik zo de berichten over de needles lees, krijg ik steeds meer zin om er ook een paar te fabriceren. Het is een leuk tijdverdrijf en het is weer eens compleet wat anders.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2013, 14:24:31 »
Welke drivers nou het beste zijn vraag ik mij af.
Alpair of HiVi B3S.
Los van het kosten plaatje gezien dan.
Er zijn vast ook nog wel meer drivers die je toe kunt passen in een needle ontwerp.
Het mooie van zo een needle is wel dat je hem makkelijk extra er bij kan opstellen, lekker klein.
Eindelijk van het filter af, dat is toch perfect.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2013, 14:28:06 »
Welke drivers nou het beste zijn vraag ik mij af.
Alpair of HiVi B3S.
Los van het kosten plaatje gezien dan.
Er zijn vast ook nog wel meer drivers die je toe kunt passen in een needle ontwerp.
Het mooie van zo een needle is wel dat je hem makkelijk extra er bij kan opstellen, lekker klein.
Eindelijk van het filter af, dat is toch perfect.
Over de Alpair 6 gen 2 heb ik meerdere positieve berichten gelezen..

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:00:35 »
Ik heb toch even gezocht naar breedbanders, naar kleinen zonder dubbele conus.
Het werd niet veel soeps op deze na.

http://oaudio.de/advanced_search_result.php?keywords=+%09W3-1878&x=11&y=12


Maar deze speakers waren al ergens benoemd zie ik nu.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2013, 15:18:45 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #35 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:12:59 »
Ik kom in de verleiding om toch iets te bestellen.
Wie weet trouwens wat de oorzaak is om een sperfilter te gebruiken, dat schijnt ergens toch door de kast te komen en gaat automatisch rond de 5 khz zitten heb ik ergens gelezen ?

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:50:18 »
Ik kom in de verleiding om toch iets te bestellen.
Wie weet trouwens wat de oorzaak is om een sperfilter te gebruiken, dat schijnt ergens toch door de kast te komen en gaat automatisch rond de 5 khz zitten heb ik ergens gelezen ?

Kijk maar eens naar de specificaties van de diverse drivers die gebruikt worden.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2013, 18:38:31 »
Ik kom in de verleiding om toch iets te bestellen.
Wie weet trouwens wat de oorzaak is om een sperfilter te gebruiken, dat schijnt ergens toch door de kast te komen en gaat automatisch rond de 5 khz zitten heb ik ergens gelezen ?

Kijk maar eens naar de specificaties van de diverse drivers die gebruikt worden.   ;)

Ja, ja, als er een bult in de curve ergens zit is het logisch.
Maar ik las ergens dat als je een breedbander in een kast zet er ook zo een piek onstaat, vandaar.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2013, 07:23:55 »
Epi,

Veel bouwplezier gewenst.
Maar als jij er een eigen ontwerp van gaat maken dan is het geen Cyburg Needle meer en zal jouw luidspreker andere eigenschappen hebben. En zeker anders klinken.
Als je een breedbandunit kiest dan hoort daar een andere sperkring bij dan bij de door mij gebruikte unit.

Ben al wel nieuwsgierig wat je gaat maken.

groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2013, 11:08:12 »
Epi,

Veel bouwplezier gewenst.
Maar als jij er een eigen ontwerp van gaat maken dan is het geen Cyburg Needle meer en zal jouw luidspreker andere eigenschappen hebben. En zeker anders klinken.
Als je een breedbandunit kiest dan hoort daar een andere sperkring bij dan bij de door mij gebruikte unit.

Ben al wel nieuwsgierig wat je gaat maken.

groeten

Marcel

Maar het heet wel een Needle.
Kun je mij vertellen waarom er een sperkring in moet terwijl de weergave grafiek recht is ?
Als er een filter in moet begin ik er niet aan trouwens.
Ik zou ook graag zien dat de spreekspoel van die tangband gewikkeld is van kristalloos koper, maar dat wordt (als het niet zo is ) wel weer gecompenseerd doordat hij geen filter heeft.
Ik zit te denken aan die tangband van het linkje ergens daar boven, en wel  de iets grotere, die zijn 25 Watt continu vermogen.
Dan heb je meer power en ik heb ook het idee dat het geluid ook wat beter is omdat de conus wat groter is, de boel lijkt bij de aller kleinste toch wat in het gedrang te komen, maar dat is maar een voorgevoel.
Ik vraag mij af of het het proberen wel waard is, zal het beter kunnen zijn met wat ik al heb ?
175 euro de stuk, papieren bamboe conus.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2013, 11:34:29 »
Beter.. weet ik niet... anders zeker
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2013, 11:45:52 »
Heeejjj  Epimetheus,

Als jij je eigen ontwerp ook een Needle wil noemen, moet je dat lekker zelf weten.
Misschien is het voor de unit welke jij hebt gekozen niet nodig om een sperkring te gebruiken, geen idee.  Dat is verschillend per merk en type unit.
Zoals al eerder gezegd is er voor de combi Needle en Alpair 6 gen 2 met papieren conus ook geen sperkring nodig.

Maar waarom kies je voor een unit welke 175 euro per stuk moet kosten?  Is het een 8 cm unit?  De unit welke ik heb gekozen was een flink stuk minder duur.

De combinaties welke ik van weet is alleen die met de Alpair 6 zonder sperkring te gebruiken.  Alle andere hebben een passend kringetje nodig.

Maar wat houd je tegen om eens lekker te gaan experimenteren?  Doe je ding en laat je door niemand tegen houden.  Zeker niet door mijn ervaring.

Oh ja, vraagje nog. Waarom wordt het niet kristalloos zijn van de spreekspoel wel gecompenseerd door het niet aanwezig zijn van een filter?   :D


groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2013, 12:03:50 »
Heeejjj  Epimetheus,

Als jij je eigen ontwerp ook een Needle wil noemen, moet je dat lekker zelf weten.
Misschien is het voor de unit welke jij hebt gekozen niet nodig om een sperkring te gebruiken, geen idee.  Dat is verschillend per merk en type unit.
Zoals al eerder gezegd is er voor de combi Needle en Alpair 6 gen 2 met papieren conus ook geen sperkring nodig.

Maar waarom kies je voor een unit welke 175 euro per stuk moet kosten?  Is het een 8 cm unit?  De unit welke ik heb gekozen was een flink stuk minder duur.

De combinaties welke ik van weet is alleen die met de Alpair 6 zonder sperkring te gebruiken.  Alle andere hebben een passend kringetje nodig.

Maar wat houd je tegen om eens lekker te gaan experimenteren?  Doe je ding en laat je door niemand tegen houden.  Zeker niet door mijn ervaring.

Oh ja, vraagje nog. Waarom wordt het niet kristalloos zijn van de spreekspoel wel gecompenseerd door het niet aanwezig zijn van een filter?   :D


groeten

Marcel

Maar wat is de oorzaak van zo een filter dat wil ik graag weten, als dat alleen om de weergave curve gaat van de driver is het wel logisch natuurlijk, zoals bij jouw driver.
En natuurlijk wordt dit ook een needle, (naald) maar dan wel in mijn stijl, maar geen Cyburg Needle.
Omdat het voor mij moet gaan om afstraling door een needle ontwerp wil ik alleen een kleine driver, vandaar deze driver, het is een 4 inch, totaal diameter is 12.5 Cm.
Met loden platen is het zelfs mogelijk om de kast dan ook 12.5 cm breed te maken, ik wil een baffle totaal vermijden.
In verhouding wordt het ontbreken van kristalloos koper gecompenseerd touwens, zo zie ik het, het wordt niet gecompenseerd natuurlijk, een filter er tussen is veel erger.
Het moet ook de beste driver zijn, wat het kost maakt niet zo uit, een mindere driver kiezen is geen optie, ook met het oog op wat ik al heb staan.
De grotere broertjes van deze drivers van 20 cm worden flink geroemd op loudmagnet.com ik hoop dat de kleinere ook zo goed klinken.
Als ik er aan begin weet ik nog niet, ik ben er mee bezig.
Van de Winisd berekening komt al in ieder geval niks terecht net zo als de vorige keer, 11 liter kastvolume is de uitkomst, veel te groot.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2013, 12:21:47 »
Je hebt begrepen dat de Needle een soort transmissielijn luidspreker is?

mass loaded tapered quarter wave tube.  Zo heet het systeem voluit.  das een mond vol voor het eenvoudige schuine schotje in de kast en het gleufje aan de onderkant.
Ergens heb ik het gevoel dat Berndt Burghard, de ontwerper van deze luidspreker zijn huiswerk wel goed gedaan heeft.  Ik denk dat je niet met de afmetingen en de vorm kunt schuiven. 

Succes met ver-her-verbouwen.

Marcel Dali
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2013, 12:34:42 »
Je hebt begrepen dat de Needle een soort transmissielijn luidspreker is?

mass loaded tapered quarter wave tube.  Zo heet het systeem voluit.  das een mond vol voor het eenvoudige schuine schotje in de kast en het gleufje aan de onderkant.
Ergens heb ik het gevoel dat Berndt Burghard, de ontwerper van deze luidspreker zijn huiswerk wel goed gedaan heeft.  Ik denk dat je niet met de afmetingen en de vorm kunt schuiven. 

Succes met ver-her-verbouwen.

Marcel Dali

Maar het luistert nogal nauw als ik het zo zie wat de afmetingen moeten zijn, het is moeilijk om er zo maar even aan andere driver in te zetten.
Als het niet perfect op elkaar afgestemd is wordt de bass snel wollig en onnauwkeurig inplaats van strak en diep.
Maar bij jou klinkt het met die andere driver perfect, of niet ?
Je hebt trouwens ook een dubbel filter als ik het zo zie, een bafflestep correctie, en een soortgelijk filter om die bult in te drukken rond de 8khz.
Een baffle wil ik vermijden, en de grafiek is recht, dus eigenlijk zou ik geen filter nodig zijn, of wel Marcel ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923