Auteur Topic: Epimetheus breedbandproject  (gelezen 436111 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2013, 15:51:52 »
Epi nog een stukje leesvoer voor je klik
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:12:45 »
Epi nog een stukje leesvoer voor je klik

Is het ook niet door de betere afstraling dat deze speaker zo geroemd wordt, lijkt mij wel logisch.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:28:41 »
Epi nog een stukje leesvoer voor je klik

Is het ook niet door de betere afstraling dat deze speaker zo geroemd wordt, lijkt mij wel logisch.

Je moet zoals altijd, het gewoon een keer mee maken om te kunnen oordelen....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:41:50 »
Epi nog een stukje leesvoer voor je klik

Is het ook niet door de betere afstraling dat deze speaker zo geroemd wordt, lijkt mij wel logisch.

Je moet zoals altijd, het gewoon een keer mee maken om te kunnen oordelen....

Ja, ja.

Ik zit het allemaal even door te neuzelen.
Wat voor mij wel vaststaat is dat het bij uitstek moet gaan over kleine breedbanders, anders komt de afstraling in het hoog in het geding door de diameter van de speaker zelf en de kast, zodra ze klein zijn gaat dit een stuk beter werken, ook voor het midden berijk.
Mijn speakers heb ik ook op afstraling ontworpen en mijn tweetertjes klinken juist nu zo lekker omdat ze niet in een kast zitten.
Ik heb ook eigenlijk needles met een tweetertje op mijn kasten.
Het licht wel allemaal in het verlengde.
Geen filter is optimaal, de duurste componenten kunnen daar ook niet aan tippen natuurlijk, het is de oplossing.
Hehehehe
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 16:45:29 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:55:25 »
Mijn idee is zo gek nog niet, als je een tweede breedbander bovenop plaatst kun je de kast ook nog kleiner maken waardoor de afstraling nog beter wordt.
Het zal daarom nog crisper klinken, het hoog klinkt dan ook wat harder wat goed zal uitpakken in sommige gevallen.
Ik zit al te denken, als je geen filter gebruikt zou je de kast zelfs er meer op kunnen aanpassen.
Je bent ten slotte maar een enkele opening nodig van de korf van de driver om als uitgang te gebruiken voor de BR kast, of hoe heet het in dit geval.
Maar het is de boel al aardig naar mijn hand zetten, zeg er maar niks van.
Ik wordt al gemotiveerd.  :afro:
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2013, 17:59:18 »
Mijn idee is zo gek nog niet, als je een tweede breedbander bovenop plaatst kun je de kast ook nog kleiner maken waardoor de afstraling nog beter wordt.
Het zal daarom nog crisper klinken, het hoog klinkt dan ook wat harder wat goed zal uitpakken in sommige gevallen.
Ik zit al te denken, als je geen filter gebruikt zou je de kast zelfs er meer op kunnen aanpassen.
Je bent ten slotte maar een enkele opening nodig van de korf van de driver om als uitgang te gebruiken voor de BR kast, of hoe heet het in dit geval.
Maar het is de boel al aardig naar mijn hand zetten, zeg er maar niks van.
Ik wordt al gemotiveerd.  :afro:

misschien even een nieuw topic openen:needle improved oder die (der,dem,das ?) verbesserte Needle
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2013, 19:27:00 »
De fullrange Alpair6 Gen2 schijnt geen sperkring nodig te hebben.

Ik geloof dat GSE ze met dit type gehad heeft...
Weet jij toevallig wat zijn ervaringen waren ?

Ik zou zeggen pm hem even. Voor de zekerheid wel even navragen of het klopt, omdat ik niet 100% zeker ben, maar ik meen het er met hem over gehad te hebben tijdens de BBQ
Bij deze ! Dank je voor de tip BP.

Sorry?

Wel heel verleidelijk om eens een setje in elkaar te lijmen met die bezetting....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:15:01 »
Mijn idee is zo gek nog niet, als je een tweede breedbander bovenop plaatst kun je de kast ook nog kleiner maken waardoor de afstraling nog beter wordt.
Het zal daarom nog crisper klinken, het hoog klinkt dan ook wat harder wat goed zal uitpakken in sommige gevallen.
Ik zit al te denken, als je geen filter gebruikt zou je de kast zelfs er meer op kunnen aanpassen.
Je bent ten slotte maar een enkele opening nodig van de korf van de driver om als uitgang te gebruiken voor de BR kast, of hoe heet het in dit geval.
Maar het is de boel al aardig naar mijn hand zetten, zeg er maar niks van.
Ik wordt al gemotiveerd.  :afro:

misschien even een nieuw topic openen:needle improved oder die (der,dem,das ?) verbesserte Needle

Ik zie het zo een beetje voor mij.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:17:59 »


Ik krijg het plaatje niet rechtop, en ik doe niks fout.

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 20:21:15 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:39:07 »
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Epi!
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:50:01 »


Ik krijg het plaatje niet rechtop, en ik doe niks fout.

Take it easy, ff een zetje en daar istie.   ;D :P



Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #26 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:56:53 »
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Epi!

Ik moet niet te gemotiveerd worden, straks zit ik weer met extra luidsprekers.
Ik vraag mij af wat nu de daadwerkelijk kwaliteit is van dit soort drivers.
Jammer is wel dat het vermogen automatisch zo laag is, 20 watt continu draai ik toch snel.
Maar ik heb ook nog van die andere holle aluminium speakertjes liggen, die zaten in computer luidsprekertjes, die klinken ook heel goed, ik heb daar een koptelefoon van gemaakt, klinkt helemaal top trouwens.
Dus mini needles maken wordt dat, hahaha, kan ik toch aan de gang.
toch maar een dezer dagen mdf kopen van 8mm.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #27 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:59:47 »
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Epi!
toch maar een dezer dagen mdf kopen van 8mm.
Dan worden ze idd klein.  ;D ::)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #28 Gepost op: 27 oktober 2013, 22:09:55 »
Epi,

Kun je dan niet zet zo goed een tweeter bovenop een Needle zetten om te experimenteren? Dan kun je in elk geval vrij eenvoudig terug naar een goed concept als het niet bevalt......

Wat me overigens een beetje verbaast is dat hifi-apparatuur met een groot frequentie-bereik vaak boven aan de lijst staat maar dat zo'n Needle met juist zijn wat beperkte frequentiebereik gewoon heel erg veel luisterplezier geeft!
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 22:27:17 door Ando »
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Epimetheus breedbandproject
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2013, 00:53:32 »
Epi,

Kun je dan niet zet zo goed een tweeter bovenop een Needle zetten om te experimenteren? Dan kun je in elk geval vrij eenvoudig terug naar een goed concept als het niet bevalt......

Wat me overigens een beetje verbaast is dat hifi-apparatuur met een groot frequentie-bereik vaak boven aan de lijst staat maar dat zo'n Needle met juist zijn wat beperkte frequentiebereik gewoon heel erg veel luisterplezier geeft!

Tja, wat is luister plezier ?
Er is vast luister plezier aan te beleven omdat je geen filter hoeft toe te passen, daar lijkt het mij om te gaan met een breedbander.
Als je al veel filter componenten moet toepassen is de grap er al eigenlijk van af, dan kun je net zo goed een 2 weg bouwen, desnoods met een andere tweeter, (wat al gebeurt is)
Uiteindelijk blijft het de kwaliteit van de driver, daar gaat het om, als je er dan een twee weg van maakt met minder filter onderdelen en dezelfde driver maakt niet uit.
Het gaat dan om de kwaliteit van de driver die ook herhaalt wordt in de tweede driver van hetzelfde type, dat klinkt ook veel homogener.
Een beetje lood om oud ijzer, je bent snel terug bij af op deze manier.
Het gaat uiteindelijk om een breedband driver!, zonder filter! met brede afstraling door het needle ontwerp toe te passen door een kleine driver toe te passen.
De kast zou je ook nog wat extra kunnen aanpassen voor een nog betere afstraling trouwens tov het originele ontwerp.
Daar lijkt het mij om te gaan in essentie over het sucses van dit ontwerp.
Geen filter, en die afstraling mee pakken door een kleine driver.
Aan een breedband driver van meer dan 15 cm kun je al niks meer hebben omdat het over afstraling gaat, het blijft gaan over een laag vermogen ontwerp.
Of het wordt weer een twee weg systeem, terug bij af dus.
Het lijkt mij wel duidelijk dat dit ontwerp ook over afstraling gaat, zelfs al wordt een filter gebruikt gaat dit zwaar wegen bij een correcte opstelling van de speaker.
Maar het allerbeste is geen filter, daar is de breedbander eigenlijk voor bedoelt.
Afstraling is het sleutelwoord wat mij betreft.
 
Wat het hoog betreft is het een beetje een fabel, je hoort niet meer boven de 16khz, al voegt een beter hoog wel wat toe als dit in db's omhoog gaat inplaats van naar beneden boven de 15khz.
Als de baffle klein is en er geen kast achter de driver zit wordt het hoog alleen maar beter, een aanpassing van de kast is dan wel op zijn plaats.
Maar ik las dat dit voor je gehoor ook wel snel went, maar een tweeter die tot 30khz gaat zal het nooit worden
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2013, 01:01:35 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923