Auteur Topic: Multikanaals room correctie met dsp, hoe werkt dat?  (gelezen 8099 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Multikanaals room correctie met dsp, hoe werkt dat?
« Gepost op: 17 oktober 2013, 13:32:13 »
Hoi,

Ik zat vanochtend eens na te denken op de bank. Dsp correctie voor stereo ken ik in zoverre dat het sommige problemen goed kan oplossen. Nu zat ik met dezelfde wens, maar dan met meerdere kanalen die rondom de luisteraar zijn geplaatst. Eerlijk gezegd weet ik daar te weinig vanaf, vandaar mijn vraag: wordt er bij multikanaals dsp correctie ook actief gebruik gemaakt van de overige kanalen? Klinkt misschien wat cryptisch, maar het zou mij logisch lijken om het correctiesignaal zo klein mogelijk te houden. Daarom is het misschien handiger om een signaal uit bv het rechterkanaal niet alleen te corrigeren in dat kanaal, maar dat de overgebleven kanalen daarmee meedoen (een multikanaals opstelling is dan natuurlijk in het voordeel tov een stereo opstelling). Of ben ik een oplossing aan het bedenken voor iets wat allang zo wordt toegepast?

De weergevers gaan dan ahw een actieve akoestiek vormen.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Multikanaals room correctie met dsp, hoe werkt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2013, 19:37:34 »
Hoi,

Ik zat vanochtend eens na te denken op de bank. Dsp correctie voor stereo ken ik in zoverre dat het sommige problemen goed kan oplossen. Nu zat ik met dezelfde wens, maar dan met meerdere kanalen die rondom de luisteraar zijn geplaatst. Eerlijk gezegd weet ik daar te weinig vanaf, vandaar mijn vraag: wordt er bij multikanaals dsp correctie ook actief gebruik gemaakt van de overige kanalen? Klinkt misschien wat cryptisch, maar het zou mij logisch lijken om het correctiesignaal zo klein mogelijk te houden. Daarom is het misschien handiger om een signaal uit bv het rechterkanaal niet alleen te corrigeren in dat kanaal, maar dat de overgebleven kanalen daarmee meedoen (een multikanaals opstelling is dan natuurlijk in het voordeel tov een stereo opstelling). Of ben ik een oplossing aan het bedenken voor iets wat allang zo wordt toegepast?

De weergevers gaan dan ahw een actieve akoestiek vormen.

Groet,
Jacco

Dirac heeft een 8 kanaals versie

brochure

manual

edit: volgens mij corrigeert hij eenmalig obv max 9 metingen en kun je de correctie over meerdere kanalen (tot max 8 kanalen) afspelen. dus ieder kanaal is dan onderhevig aan die correctie.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2013, 22:47:39 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marco

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 171
Re: Multikanaals room correctie met dsp, hoe werkt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 18:44:57 »
Hoi,

Audyssey MultEQ XT32 corrigeert alle kanalen inclusief subwoofers .