Auteur Topic: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.  (gelezen 16960 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:39:48 »
Ik zou, voor alle zekerheid, de baantjes voor de gloeidraadvoeding wat breder maken. En als je een pint bestelt de totale koperdikte op 70 µ of hoger houden.

Johnrtd
Waarom zou ik afwijken van de standaard 35u?

Overigens, heb jij meer informatie wat die 70u betekent voor de warmtehuishouding? Doorgaans ga ik uit van de richtlijnen zoals weergegeven in de bijlage (pdf). Wat ik overigens nog moet nakijken is de afstand tussen de sporen bij hoge spanningen. Staat ook in de bijlage.

Groet,
Jacco

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:45:22 »
Voor zelfbouw is 35 µ een slechte zaak. Al je de buis er diverse malen insteekt of uittrekt kan het koper loslaten. Verder heb je voor de gloei- en hoogspanning te maken met de Ri van de banen.

Mijn leverancier vraagt 70 Eurocent voor een verschil van 35 naar 105 µ bij een bestelaantal van 10 stuks en 12 dagen levertijd. De toolkosten zijn wel 40 Euro. En er komt ook verzendkosten bij. De prints worden na fabricage elektrisch gecontroleerd. Ik heb in 10 jaar nog nooit een slechte print van ze gehad.

Johnrtd
zonder muziek is er nauwelijks leven.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2013, 12:52:02 »
Ik zal eea eens opnemen met mijn leverancier. Als daar iets uit komt, vermeld ik dat hier.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2013, 12:42:43 »
Vandaag bericht gekregen dat de proefprinten zijn gemaakt en dat ze verscheept gaan worden. Ik hoop ze tegen het eind van de week te hebben. Zie bijlage voor de top layer. Het is een print geworden van 10x10 cm en de resterende ruimte is opgevuld met typische handy to have zelfbouw ruimte (gaatjesprint en smd transistor eilandjes). Ik moest kiezen uit 5x5 of 10x10 dus vandaar deze keuze. Dan ga ik zo langzamerhand maar eens wat onderdelen bij elkaar zoeken...

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 04 november 2013, 12:45:44 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2013, 20:20:48 »
En vandaag stond de DHL voor de deur met een set printen. 10 besteld en ik heb er 12 gekregen  :think: En voor prototyping zijn ze meer dan geschikt, misschien wel voor gewoon productiewerk. Met wat geluk krijg ik morgen de onderdelen binnen en kan ik mijn nieuw bedachte hoogspanningsvoeding gaan testen. Spannend!



Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #20 Gepost op: 06 november 2013, 20:23:56 »
Als leek blijf ik dit draadje volgen, succes met je project Jacco.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2013, 20:28:36 »
Interessant Jacco, een vraagje... Dat cirkeltje in het midden, is dat voor een buisvoetje of zo?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2013, 20:32:46 »
Dank je, Paul!

@proximus:
Ja, is voor een buisvoetje. Een noval type dus een ECC88, 6N1P, 6922, 6DJ8 etc. Nu geschakeld als SRPP (volgens het originele patent dus met extra anodeweerstand boven de bovenste buis). Het idee was om een serie van deze kaartjes te hebben zodat je kunt kiezen welke topologie je wilt gebruiken. Maar voordat het zover is, moet eerst de hoogspanningsvoeding op orde zijn. Daar zal in eerste instantie mijn onderzoek op focussen.

Groet,
Jacco

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #23 Gepost op: 06 november 2013, 20:39:48 »
Veel plezier en succes daarmee Jacco. Ik volg je met interesse.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2013, 14:07:20 »
Nadat ik gisteren de eerste print naar de eeuwige rijstvelden had geholpen, heb ik vandaag besloten eea eens stap voor stap op te bouwen. De hoogspanningsvoeding werkt overigens wel en die geeft iets van 350V af. Dit is een scheidingstrafo, een bruggelijkrichter en een elco en dat is niet zo spannend te noemen. Het gaat natuurlijk om de vierkante buizenprinten. Hier een overzicht:



En dan ingezoomd op de stroombron die de zenerdiode van stroom moet voorzien:



Voor de zekerheid heb ik een extra zenerdiode toegevoegd, om er zeker van te zijn dat de bipolaire torren niet kunnen worden blootgesteld aan spanningen hoger dan 150V.

En bij deze het schema met de gemeten spanningen erbij vermeld:


Bijkomend voordeel is dat ik het als thermometer kan gebruiken. Als er 24,3 mV valt over de PTAT weerstand, moet het 21 graden Celsius zijn geweest  ;D (wat ook ongeveer wel klopt)

Groet,
Jacco

« Laatst bewerkt op: 09 november 2013, 16:40:52 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2013, 19:37:08 »
Inmiddels heb ik de andere helft van de voeding ook opgebouwd en ik heb ook al de juiste uitgangsspanning gemeten (270 a 271 V) bij een 1 mA belasting. Binnenkort een buizenvoetje ergens bestellen en een buis kiezen. Tot die tijd nog ruimte tot bezinning middels simulaties.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #26 Gepost op: 25 november 2013, 21:22:36 »
Vandaag weer wat soldeer huisvlijt gedaan en morgen maar eens op de meetbank rustig onder spanning brengen. Eerst de gloeispanning en daarna de hoogspanning erop, ik ben benieuwd.







Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 25 november 2013, 21:24:07 door dekkersj »

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2013, 07:15:56 »
Mooi project Jacco. Ik blijf het volgen.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2013, 19:51:12 »
Mooi als je dat zelf kunt maken.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2013, 20:34:44 »
Jazeker, ik beschouw het ook als een mooi vak.

Enfin, vandaag de spanning erop gehad en er was geen rookontwikkeling  :yeah: Ik kon een 6N1P buis bij Conrad kopen voor nog geen 10 euro dus de keuze was snel gemaakt. De instelstroom had ik rond de 5 mA bedacht en aan de hand van de grafiek in de datasheet een inschatting gemaakt. Het bleek zo rond de 1,74V/(390//680 ohm) = 7 mA uit te komen. Kennelijk zijn de parameters van deze specifieke buis net anders, maar voor nu goed genoeg. De voeding doet het aardig, daar ga ik nog wat verder naar kijken. Geen probleem met de stroomvoorziening overigens, ik denk een instabiliteit te zien. Er zit nog nauwelijks onstoring in en buffering zit er helemaal niet in (op de bruggelijkrichter + buffering na, maar dat is voor de regulator). Ik wil in eerste instantie weten wat de kale elektronica doet. De zenerspanning gaat naar 154V en de gestabiliseerde spanning naar 278V. Is binnen de marge en verder helemaal volgens berekening.

Versterkingsfactor 25,3 dB en vervorming zeg 0,2%. Is volgens mij ook volgens het boekje. De gloeispanning is gestabiliseerd op 6,2 V.

Ik heb de ingangsweerstanden aangepast naar 12k in serie en 680 ohm naar nul om een ingangsverzwakker te maken zodat de overall versterking 1 wordt. Die bleek bij een 50 ohm bron -0,08 dB te zijn. Frequentiebereik ben ik vergeten te meten  :-[ (waarschijnlijk omdat dat bij deze topologie niet zo relevant is, is toch groot genoeg)

Maar zoals eerder vermeld, ik ga nog wat dieper graven in die hoogspanningsregulator. Die vertrouw ik nog niet helemaal.

Groet,
Jacco