Auteur Topic: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.  (gelezen 16962 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
In mijn zoektocht naar gestabiliseerde voedingen voor buizen voorversterker topologieen kwam ik meestal niet ver. Vorige week de stoute schoenen aangetrokken en er eens over "gebrainstormd" waarbij een stroombron, een zenerdiode en een eenvoudige OpAmp centraal kwamen te staan. Ik moet eea nog uitproberen in de praktijk, maar het ontwerp is hieronder als pdf te vinden. De lay-out is ook bijna klaar, een pcb die 10x6cm meet.

De buizenschakeling-under-test is precies die schakeling die ik voor mijn afstuderen ook heb gebruikt. Een SRPP dus:


En het voedingsgedeelte:


Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2013, 23:43:56 door dekkersj »

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:19:55 »
Die voeding is weer zo'n voorbeeld van veel transistoren! Maar met SMD zal het (in afmetingen) wel meevallen.
Waarom gebruik je zo'n hoge waarde voor de C aan de uitgang van die SRPP? Je zou met 1 µF kunnen volstaan, maar dan misschien wel een betere kwaliteit condensator.
Overigens had je in het verleden toch gevonden dat de vervorming van een SRPP lager wordt bij een grotere belasting?

John
zonder muziek is er nauwelijks leven.

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:35:34 »
Nog even...........
Waarom kies je die hoogspanning zo hoog?

JohnRTD
zonder muziek is er nauwelijks leven.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:57:30 »
Als ik deze spanning goed onder controle kan krijgen, geloof ik dat ook wel voor lagere spanningen. Bovendien ben ik uitgegaan van mijn afstudeeropdracht en die is zelfs wat hoger. Met 270V zit ik qua dimensioneren net wat gunstiger.

Meestal zitten die torren in een ic en dan zie je ze niet. Ik vind het eigenlijk wel meevallen met het aantal.

Die 3u3 zat ook in het ontwerp, maar kan natuurlijk kleiner gekozen worden.


Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:06:08 »
100 Volt op de buismoet voldoende zijn. Dan staat er over iedere triode 50 Volt. Dat is dan twee maal zo hoog als in de truckendoosjes van Anthony Michaelson!

Voordie C zou ik Audyn cap plus nemen. De 1 µF is 43 x 50 mm.

Johnrtd
zonder muziek is er nauwelijks leven.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:16:53 »
Die koppel-C heb ik aan de achterkant van de pcb bedacht en die kan dan maximaal 10x6 cm zijn  8)

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 21:54:32 »
Hier een impressie van de 10cm bij 6,18cm print, de grote condensator zit aan de onderzijde.



En dan nu eens kijken waar ik de print ga laten maken.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:16:15 »
De gebruikelijke hoogspanning voor een ECC88/6DJ8/6922 is 90V en 130V max.

Denk ook aan Vk-f max van 50V !

http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-content/philips-ecc88.pdf
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:55:50 »
Ja, ik heb een zener gekozen van 150V en dat zou dan per buis iets van 70V worden. Is een kwestie van de spanningsdeler aanpassen en dan zou dat moeten werken. De gloeispanning heb ik zwevend gemaakt en kan gerefereerd worden aan welke spanning dan ook (to be done). En de stroom moet je inderdaad even goed in de gaten houden, je mag per triode niet boven de 1,8W uitkomen. Bij 135V anode-spanning en een geschatte 5V drop over de kathodeweerstanden kom ik net op die 130V. Stroom mag dan niet boven de 1,8/130 = 13,8mA uitkomen.

Zou volgens mij allemaal net uit moeten kunnen. Bovendien is het een koud kunstje de stabilisatie in te stellen op een lagere spanning. (als het allemaal werkt, want dat weet ik nog niet)

Groet,
Jacco

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:14:24 »
Ik zou, voor alle zekerheid, de baantjes voor de gloeidraadvoeding wat breder maken. En als je een pint bestelt de totale koperdikte op 70 µ of hoger houden.

Johnrtd
zonder muziek is er nauwelijks leven.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:26:59 »
En als je een pint bestelt de totale koperdikte op 70 µ of hoger houden.

Johnrtd

Als ik een pint bestel, houd ik nooit rekening met de koperdikte ;)

Jacco: :cheers: 

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2013, 18:19:55 »
2 vingers dik  8)

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:10:30 »
 :offtopic: als ik dit lees voel ik me zo dom, snap er werkelijk waar geen jota van. Maar goed ik weet weer andere dingen zullen we maar zeggen. Succes verder ..!!
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:40:10 »
Hoe kun je nu zien hoe de boel op gang komt en welke Q er als eerste in geleiding komt bij die stroombron van de zener?
Bij dom redeneren kom ik alleen op basisspanningen die niet zomaar meer dan 0,7 V verschillen met de emitterspanningen.
Waarom die transistorpaartjes? Dissipatieredenen?

't Ziet er weer leuk uit allemaal :)
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding voor stuurbuizen. Een probeersel.
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:48:21 »
Goede vraag Be Tweeter. Ik hoop natuurlijk op kleine verschillen in de componenten die voor wat offset zorgen (wat er weer voor zorgt dat in de overgang alles op 0V potentiaal naar normaal bedrijf eea opgestart wordt). De basis is het Q8 en Q9/Q10 paar, die gaat proberen eea in balans te krijgen. In deze schakeling is het spanningsverschil iets van 18 mV (is inderdaad heel wat kleiner dan 0,7V  ;) ) en die valt dan over de instelweerstand R5. Deze schakeling is 1 van de te testen items en daar waar nodig wat te helpen met opstartweerstanden of -diodes. Ik heb de schakeling geleend van de principeschakeling uit een LM334. Dat parallel schakelen was om multiple emitter bjt's te emuleren en helpen inderdaad mee qua dissipatie. In simulatie werkte het allemaal heel mooi.

De opamp die erna komt heb ik al eens getest en gebruikt. Weliswaar op lagere spanningen, maar okay.

Groet,
Jacco