Auteur Topic: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.  (gelezen 41288 keer)

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #150 Gepost op: 25 mei 2014, 11:38:47 »
Gisteren eens een vergelijk gedaan tussen twee Squeezebox receivers. De ene gevoed door de chineze lipo powerbank, de andere door het standaard stekkerblokje. Beide receivers gesynchroniseerd en op 100% volume gezet.  8)



Schakelen tussen de twee gaat met de afstandsbediening van de voorversterker. De uitkomst zal voor de meesten hier logisch zijn.

Ik hoor geen enkel verschil. Niet in volume, niet in de scherpte, niet in detail, niet in bas en niet in plaatsing. Ik hoor de tikjes van het relais bij het overschakelen als de muziek niet te luid is maar dat is dan ook alles. Maar goed dat ik voor een relatief goedkope voeding ben gegaan en een voeding die ik ook nog kan gebruiken voor andere dingen.  Ik zal de opstelling zo nog even laten staan en blijven vergelijken. Wie weet komt er een moment dat ik wel een verschil hoor. Ik ben er bang voor.

Ik mag dit resultaat natuurlijk niet extrapoleren naar andere voedingen en apparaten maar voor mijzelf ben ik er wel uit. Het was weer leerzaam.

Groeten...

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #151 Gepost op: 25 mei 2014, 11:51:54 »
Dat was dan een test zonder tegel ;D ;)
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #152 Gepost op: 25 mei 2014, 13:59:01 »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #153 Gepost op: 25 mei 2014, 14:48:02 »
Kwabber,

Ziet er goed uit. Je moet dat doen wat goed voelt.  ;)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #154 Gepost op: 25 mei 2014, 17:51:21 »
Je hebt bepaald geen alledaagse set Kwabbernoot. Ik vind die apparaten qua "looks" een genot voor het oog en ik neem aan dat de weergave ook weinig of niets te wensen over laat !!!









Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #155 Gepost op: 25 mei 2014, 18:23:08 »
Ik ben zeker behoorlijk tevreden met het geluid. Maar ja, het blijft een hobby en dus probeer je nog wel eens wat dingen. Soms geeft het een stap vooruit (bv. die vage audio-tegel en de AntiMode DSP), soms niet (zoals nu met de lipo-voeding) en soms gaat het resultaat zelfs achteruit (bv de voorversterker alhoewel na veel klooien het nu wel weer goed klinkt). Zo blijven we lekker bezig tussen het muziek luisteren door.  ;D  8)

Groeten...

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #156 Gepost op: 24 december 2020, 23:20:21 »
Ik had hier ook nog zo'n draadje. Tijd voor vernieuwing want Glas en toeters is niet meer. Klasse D en DSP nog wel maar wel in andere vorm.

De set is nogal veranderd ondertussen.
Ik wilde in eerste instantie die hele stapel van apparatuur uit het zicht en in mijn TV meubeltje hebben. Om dat voor elkaar te krijgen moesten de apparaten minder in aantal worden en ook een stuk kleiner.
Zo is er een Paradigm PW-Link in huis gehaald als streamer en DSP oplossing. Dit bleek al erg snel een nogal raar apparaat te zijn. Bij hoger volume klonk het allemaal nergens naar. Alsof de speakers aan een kabel hingen en heen en weer werden geslingerd en draaiden. Erg irritant. Ik kom dat effect ook wel eens tegen bij het beluisteren van slechte internet zenders via de computer. Een beetje alsof het geluid inhoudt als er wat meer gebeurt in de muziek.

Dus was mijn gedachte om er een klein DACje aan te hangen (Topping D50s) en die dan als voorversterker te gebruiken (incl. AB dus best handig). Hierdoor kon de Paradigm (nu streamer en DSP) op een vast en lager volume worden gezet waardoor de geluidskwaliteit enorm verbeterde. Maar ja, hij werkte via de DTS Play-fi app en dat is geen beste app. Dus gebruikte ik alsnog mijn oude Squeezebox Touch. Helaas stoorde die op de Paradigm en dus werd een oude Squeezebox receiver uit de kast getrokken. Toen klonk het eindelijk weer goed.

Alleen voor Spotify was ik nog steeds aangewezen op de Paradigm en dat klonk bij sommige muziek gewoon ronduit slecht. Dus moest er een andere streamer komen. Eén die Spotify (en Tidal en internet radio) goed doet en ook de muziek van de NAS kan streamen en dat dan allemaal ook nog met een fijne app. Dat werd dan een tweedehands Bluesound Node 2. Die werd digitaal aangesloten op de Paradigm (nu alleen nog als DSP in gebruik en daarvoor zijn geld meer dan waard) en dan digitaal naar de Topping DAC en dan naar de eindversterker (Musical Fidelity P270-2). Al met al nog steeds veel apparaten en ook nog een dikke eindversterker. Dat zou dus nooit in de kast passen. Hmm.

En toen kwam de kans voorbij om een tweedehands setje Dutch & Dutch 8C van Koen over te nemen. Die kans heb ik maar gegrepen en gelukkig valt het erg goed uit. Ik had ze nog nooit gehoord maar kende wel de 8m's van Hans. Dus niet helemaal een blinde gok maar toch.

Dit zijn actieve speakers met ingebouwde DSP dus de eindversterker was niet meer nodig en de Paradigm en de DAC ook niet meer. Eigenlijk had ik alleen een streamer nodig om de speakers aan te sluiten. Maar ik had ook nog steeds mijn Threshold voorversterker er staan dus die heb ik aangesloten op de D&D. En dan de streamer en CD speler op de voorversterker. En als het goed is moet dat allemaal wel in het kastje passen.

Dan moet ik straks mijn eindversterker verkopen, mijn oude speakers en misschien ook nog mijn platenspeler setup. En dan wordt het misschien toch eindelijk nog wat hier.


De 8c's nadat ze er net waren neer gezet.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik een betere foto kan schieten.

Groeten...

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #157 Gepost op: 25 december 2020, 09:10:14 »
Mooi verslag van je huidige set. Welke type Threshold voorversterker heb je? Laat maar, Threshold T2. Zag het verder terug in je verhaal. Ga je ooit nog terug naar buizen?
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 09:59:59 door mmuetst »

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #158 Gepost op: 25 december 2020, 11:20:42 »


Met kerstversiering.   8)

Terug naar buizen... Nee, ik denk het niet. Als er nog wat verandert is dat een andere streamer en dan wil ik die digitaal aansluiten op de luidsprekers. Of ik stap over op ROON op het moment dat de speakers dat ondersteunen.

Maar ik kan zo wel weer even vooruit. De apparatuur nog in de kast en de rest verkopen. Dan ben ik er wel voor de eerste tijd.

Groeten...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #159 Gepost op: 25 december 2020, 12:16:08 »
Geen onverstandige beslissing lijkt mij ! Soms is het goed om eens te reorganiseren ! Toppie! Mooie monitoren als ik zo de gebruikerservaringen lees.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #160 Gepost op: 25 december 2020, 12:24:55 »
Het zijn echt geweldige monitoren. Nou ja, dat vind ik dan.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #161 Gepost op: 25 december 2020, 12:30:17 »
Het zijn echt geweldige monitoren. Nou ja, dat vind ik dan.
Ik heb bij Dutch & Dutch weleens monitoren beluisterd maar ik weet niet zeker of dat deze waren. Maakten ze niet gebruik van Seas componenten ?

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.572
  • Liever een Adam!
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #162 Gepost op: 25 december 2020, 13:05:39 »
Dat is weer heel wat anders Kwabber.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #163 Gepost op: 25 december 2020, 13:11:53 »
Mooi spul!! Alleen zou ik in ieder geval de draaitafel weer operationeel willen hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #164 Gepost op: 25 december 2020, 13:17:43 »
Mooi spul!! Alleen zou ik in ieder geval de draaitafel weer operationeel willen hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hij is nog aangesloten maar ik gebruik hem bijna nooit meer. Misschien twee dagen per maand? Als ik dat al haal. Hij zou met een beetje geluk net in het kastje passen op een soort van lade.
Maar ik denk dat ik hem wegdoe. Ik kan het geld eerlijk gezegd ook wel gebruiken na aanschaf van deze luidsprekers.

Groeten...