Auteur Topic: Alles in fase aansluiten of niet?  (gelezen 10552 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Alles in fase aansluiten of niet?
« Gepost op: 11 oktober 2013, 09:44:36 »
Fase aansluiting (bronvermelding: Audio Paul)

Bij het onderwerp audio is de term ‘fase’ een veelbesproken onderwerp. Het gaat hierbij natuurlijk om de fase van stroom. Dit heeft, kort gezegd, te maken met hoe apparatuur klinkt wanneer je de stekker van het aangesloten netsnoer omdraait. Over hoe dit precies werkt, bestaat veel discussie, maar de meest geaccepteerde verklaring in de audiowereld is dat een ‘verkeerde fase’ relatief veel lekstroom geeft. Dit loopt dan vervolgens als een spanning over je stroomkabels en dit leidt tot vervorming van het geluid.




Veel lekstroom wordt altijd veroorzaakt in huis en nooit door de energieleverancier. Daardoor kan het ook nog eens tot hoge kosten leiden. Daarnaast tast het natuurlijk de kwaliteit van je geluid hebt. Kortom: twee dingen die je heel graag wil voorkomen. Er zijn verschillende methoden om de laagste lekstroom te vinden. Dit kun je doen met behulp van een multimeter, maar er is een makkelijkere manier om je audioset in fase te zetten. In de meeste gevallen werkt het.
Hierbij is het belangrijk dat de fase uit je netsnoer wordt aangesloten aan de kant van de trafo waar de minste hoeveelheid lekstroom wordt opgewekt. In de meeste gevallen werkt de onderstaande methode, omdat de aansluiting van de trafo bij veel apparatuur op dezelfde manier is doorgevoerd:
1. Gebruik een spanningzoeker
2. Steek je netsnoer in het stopcontact
3. Gebruik de spanningzoeker om de fase in het snoer te vinden (aan de kant die je aansluit op het apparaat), het lampje gaat branden wanneer je de fase hebt gevonden. De rechtse geleider (zie plaatje onder) moet de fase zijn wanneer het middelste pinnetje boven zit. Is dit niet het geval, draai dan de stekker in het stokcontact en meet nogmaals.




(bronvermelding: Audio Paul)


Voor de gene die niet weet wat een spanningzoeker is, zie het onderstaande plaatje:

Bij de bouwmarkt te koop voor een paar euro

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2013, 09:54:16 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2013, 10:11:13 »
Daar heb ik me nog nooit druk om gemaakt.

Als alles functioneert zoals het zou moeten dan maakt het denk ik niets uit.
Ik zeg, denk ik.

Als er maar wisselspanning op de ingaande kant van de trafo komt dan komt er aan de andere kant de spanning uit die we willen hebben. Vervolgens stop je die wisselspanning in een gelijkrichter om er gelijkspanning van te maken en laten we een setje condensatoren vol lopen. Of we halen die spanning nog effe door een spanningsstabiliator.
Eind goed al goed.

Naar mijn idee gebeurt bovenstaande proces altijd hetzelfde ongeacht hoe de steker in de wandcontactdoos zit.

groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2013, 10:28:08 »
Als het niet schaad dan is er mijn inziens niets mis mee om de fase "goed" te hebben/krijgen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2013, 10:37:31 »
Het schaad zeker niet.

En als het rust in de kop geeft bij het luisteren dan zeker doen.

groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:57:34 »
Dit bovenstaande verhaal is in mijn ogen niet zo steekhoudend.

De problemen ontstaan ook bij een enkelfasige spanningsbron en vinden volgens mij hun oorzaak in de capacitieve overdracht van wissel spanning van trafowikkelingen naar massa van de kast (signaalmassa) en eigenlijk alleen bij niet geaarde apparaten.
Het voorgestelde meetprocedé lijkt me dus nogal niet ter zake doend voor het eigenlijke probleem.

Lekstroom zal niet of nauwelijks meetbaar tot extra kosten leiden ( in tegenstelling tot blindstromen).
An inability to grasp science is no argument against it....

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 05:46:02 »
je luidsprekers in fase , ja
je blok of ringkern in fase , nee
veranderd de fase van je luidsprekers als je de stekker van je versterker omdraait , nee
gaan we dit dubbel blind testen , ik hoop het niet  :yaw:
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2013, 17:05:41 »
Ik sluit ook alles in fase aan. Dit komt, omdat ik in het verleden Van den Hul The First interlinks had. Als ik de apparatuur toen niet in fase aansluit krijg ik brom uit de luidsprekers. Ander interlinks geprobeerd, dit op advies van Ruud 13, en weg brom. Maar door hiervoor geschreven ervaring blijf ik toch alles in fase aansluiten.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Alles in fase aansluiten of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2013, 23:52:36 »
Ik ben zelf al helemaal 'in fase' dus dan is het overbodig.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300