Auteur Topic: Wel of geen toonregeling, mits .................................  (gelezen 34274 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2013, 07:53:05 »
Mocht het nodig zijn dan heb ik nog een wijkplaatst.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:02:28 »
Niet op mijn versterker...wel een DSP.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:48:33 »
Ik heb drie Harman Kardon Citation voorversterkers waarvan twee met en één zonder toonregeling. In de praktijk komt het er op neer, dat ik de uitschakelbare toonregeling niet gebruik. Toch kan ik mij voorstellen dat er omstandigheden zijn waarin je graag gebruik zou willen maken van een toonregeling. De toonregeling op de Harman Kardon Citation 17 voorversterker is zelfs een soort equalizer (50Hz-150Hz-700Hz-3000Hz-8000Hz).

Harman Kardon Citation 17S (professionele uitvoering zonder toonregeling)

Harman Kardon Citation 17 (consumentenversie met uitgebreide toonregeling)
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2013, 18:26:32 door Audiofreak »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:05:23 »
Op een beetje versterker hoort naar mijn smaak een klankregeling te zitten die wel naar keuze uitgeschakeld moet kunnen worden. Aan de regeling stel ik verder nog de eis dat de neutrale stand van de potmeters ook de elektrisch neutrale stand van de klankregeling is. In negenennegentig van de honderd keer is dat laatste niet het geval en daarom kreeg de niet uitschakelbare klankregeling zo'n slechte naam.

Met regelmaat maak ik gebruik van een klankregeling om overdreven laag of overdreven hoog uit het bronsignaal te kunnen halen. Maar heel zelden hoeft bij mij de laag- en/of de hoogregelaar in de plus.

Beste Ruud,

Je zegt op een beetje versterker zit naar jou smaak wel een toonregeling. Kun jij me uitleggen waarom de zogenaamde High-End merken dit over het algemeen dan niet hebben? Is dit volgens jou een mode item? Of misschien arrogantie van hun kant? Ik bedoel hiermee dat ze vinden dat het niet nodig is omdat wat ze maken zo goed is. Of gaan ze er misschien van uit dat de mensen die dit soort apparatuur aankopen ook een ideale luisteromgeving/kamer hebben? Heb jij een idee wellicht kun je het toelichten met jou technische kennis of gewoon jou mening

Groet,

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:13:06 »
Op mijn Luxman l507s zit een toonregeling.
Ik gebruik dat nooit,ook de loudnes niet.
I love vintage.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:02:23 »
op de Onkyo 9755 zit ie wel en op de Pioneer set niet.
Toch wel prettig bij oud materiaal (oude lp's bijv.) en ook prettig dat het uitschakelbaar is.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:28:55 »
Op een beetje versterker hoort naar mijn smaak een klankregeling te zitten die wel naar keuze uitgeschakeld moet kunnen worden. Aan de regeling stel ik verder nog de eis dat de neutrale stand van de potmeters ook de elektrisch neutrale stand van de klankregeling is. In negenennegentig van de honderd keer is dat laatste niet het geval en daarom kreeg de niet uitschakelbare klankregeling zo'n slechte naam.

Met regelmaat maak ik gebruik van een klankregeling om overdreven laag of overdreven hoog uit het bronsignaal te kunnen halen. Maar heel zelden hoeft bij mij de laag- en/of de hoogregelaar in de plus.

Beste Ruud,

Je zegt op een beetje versterker zit naar jou smaak wel een toonregeling. Kun jij me uitleggen waarom de zogenaamde High-End merken dit over het algemeen dan niet hebben? Is dit volgens jou een mode item? Of misschien arrogantie van hun kant? Ik bedoel hiermee dat ze vinden dat het niet nodig is omdat wat ze maken zo goed is. Of gaan ze er misschien van uit dat de mensen die dit soort apparatuur aankopen ook een ideale luisteromgeving/kamer hebben? Heb jij een idee wellicht kun je het toelichten met jou technische kennis of gewoon jou mening

Groet,

Richard

Hoe het precies kwam dat diverse versterkerfabrikanten de klankregeling uit hun ontwerpen weglieten is me nooit helemaal duidelijk geweest of het zou moeten zijn dat het weglaten onderdelen uitspaarden èn men gaandeweg de klankregeling steeds minder ging gebruiken omdat deze het signaal - ook als de klankregeling in zijn elektrisch neutrale stand stond - in negatieve zin zou beïnvloeden. Nu is het zo dat een klankregeling - óók als deze neutraal staat ingesteld (lees: een zo vlak mogelijk frequentieverloop heeft) - altijd iets meer vervorming geeft ook al is dat dan bij een goed ontworpen klankregeling minimaal en niet iets om wakker van te liggen.

Kennelijk heeft dat weten dat de klankregeling wat meer vervormt en een iets ongunstigere s/n-ratio tot gevolg heeft in de loop der jaren tot gevolg gehad dat fabrikanten - in de sfeer van men vraagt en wij draaien - gaandeweg steeds meer de klankregeling in hun versterkerontwerpen weglieten. Het mes sneed aan twee kanten: goedkoper produceren en de consument was blij met een klankregelloze versterker.

In die dagen werd het op een gegeven moment ook modieus om versterkers te willen hebben die geen klankregeling hadden waarbij het dan zelfs niet voldoende was als de klankregeling uitgeschakeld kon worden. Het is vanzelfsprekend onzin te denken dat je een versterker kunt ontwerpen die geen klankregeling nodig heeft om goed te klinken. Het gebruik van een klankregeling is immers niet bedoeld om minder goede eigenschappen van een versterker te verdoezelen of te compenseren. Een klankregeling dient om een teveel aan laag en hoog dat in het bronsignaal zit enigszins te verminderen dan wel het te weinig aan laag en hoog wanneer nodig te kunnen aanvullen. Ook wordt een klankregeling wel gebruikt om de vervelende gevolgen van staande golven iets dragelijker te maken. Vanzelfsprekend lukt dat compenseren in de regel maar gedeeltelijk en kan het ook zijn dat het ingrijpen in de toonbalans de klank van het geheel er niet beter op maakt maar er zijn beslist situaties waarbij de klank van het totaal wat aangenamer wordt als je met beleid klankregeling toepast.




« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2013, 17:10:06 door Ruud13 »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:09:09 »
Als ik het verschil in laag tussen twee doorsnee cd's hoor dan kan ik me niet voorstellen dat de bassist van die ene band bewust heeft gezegd:"draai mij maar een beetje weg hoor".
Mijn vermoeden is dat er dus in de mastering of eindmix behoorlijke verschillen in benadering voorkomen en daar moet je in kunnen corrigeren om optimaal te kunnen genieten.
An inability to grasp science is no argument against it....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:29:27 »
Mijn vermoeden is dat er dus in de mastering of eindmix behoorlijke verschillen in benadering voorkomen en daar moet je in kunnen corrigeren om optimaal te kunnen genieten.

En hup, daar ga je dan met je "Hifi". ;)

Ik roep het al jaren: Hifi bestaat niet, we doen allemaal aan Myfi.
Muziek is inderdaad om van te genieten en niet om je met samengeknepen billen druk te maken of het allemaal wel "recht" is.
Smaak, ja ....... maar bij Hifi zou het niet eens om smaak mogen gaan want dan wijk je alweer af van het ideaal om exact weer te geven wat er van het bronmateriaal afkomt.

Wat die mastering betreft: er is een bekende figuur uit Amersfoort die de demo-CDs maakt voor oa. de Xfi show en nog wat andere beurzen.
Die mijnheer houdt nogal van laag in zijn (re)masters. Een stukkie laag-af is daar naar mijn smaak zeer heilzaam, al is de modderigheid daarmee niet te verhelpen.
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:43:20 »
Mijn vermoeden is dat er dus in de mastering of eindmix behoorlijke verschillen in benadering voorkomen en daar moet je in kunnen corrigeren om optimaal te kunnen genieten.

En hup, daar ga je dan met je "Hifi". ;)

Ik roep het al jaren: Hifi bestaat niet, we doen allemaal aan Myfi.
Muziek is inderdaad om van te genieten en niet om je met samengeknepen billen druk te maken of het allemaal wel "recht" is.
Smaak, ja ....... maar bij Hifi zou het niet eens om smaak mogen gaan want dan wijk je alweer af van het ideaal om exact weer te geven wat er van het bronmateriaal afkomt.


Geheel en al mee eens Sander !!!

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:59:14 »
N.a.v. de opmerking van Bram:


Heb heel graag info van forumleden die meestal de toonregeling in hun STEREOset gebruiken.
Is dat meer dan 50% hiero of minder. Dan kan ik mij teminste een beeld maken van het hoe en waarom ze een bepaalde mening hebben over alles en nog wat.dank u bij voorbaat.

 Bram heb je al een beeld?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:01:12 »
sommige opnames vragen nu eenmaal om toonregeling
dus een must have
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:03:33 »
Bram heb je al een beeld?

Bram zal toch wel een TV hebben?  ;D
- audiodidact -

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:08:24 »
Op een beetje versterker hoort naar mijn smaak een klankregeling te zitten die wel naar keuze uitgeschakeld moet kunnen worden. Aan de regeling stel ik verder nog de eis dat de neutrale stand van de potmeters ook de elektrisch neutrale stand van de klankregeling is. In negenennegentig van de honderd keer is dat laatste niet het geval en daarom kreeg de niet uitschakelbare klankregeling zo'n slechte naam.

Met regelmaat maak ik gebruik van een klankregeling om overdreven laag of overdreven hoog uit het bronsignaal te kunnen halen. Maar heel zelden hoeft bij mij de laag- en/of de hoogregelaar in de plus.

Beste Ruud,

Je zegt op een beetje versterker zit naar jou smaak wel een toonregeling. Kun jij me uitleggen waarom de zogenaamde High-End merken dit over het algemeen dan niet hebben? Is dit volgens jou een mode item? Of misschien arrogantie van hun kant? Ik bedoel hiermee dat ze vinden dat het niet nodig is omdat wat ze maken zo goed is. Of gaan ze er misschien van uit dat de mensen die dit soort apparatuur aankopen ook een ideale luisteromgeving/kamer hebben? Heb jij een idee wellicht kun je het toelichten met jou technische kennis of gewoon jou mening

Groet,

Richard

Hoe het precies kwam dat diverse versterkerfabrikanten de klankregeling uit hun ontwerpen weglieten is me nooit helemaal duidelijk geweest of het zou moeten zijn dat het weglaten onderdelen uitspaarden èn men gaandeweg de klankregeling steeds minder ging gebruiken omdat deze het signaal - ook als de klankregeling in zijn elektrisch neutrale stand stond - in negatieve zin zou beïnvloeden. Nu is het zo dat een klankregeling - óók als deze neutraal staat ingesteld (lees: een zo vlak mogelijk frequentieverloop heeft) - altijd iets meer vervorming geeft ook al is dat dan bij een goed ontworpen klankregeling minimaal en niet iets om wakker van te liggen.

Kennelijk heeft dat weten dat de klankregeling wat meer vervormt en een iets ongunstigere s/n-ratio tot gevolg heeft in de loop der jaren tot gevolg gehad dat fabrikanten - in de sfeer van men vraagt en wij draaien - gaandeweg steeds meer de klankregeling in hun versterkerontwerpen weglieten. Het mes sneed aan twee kanten: goedkoper produceren en de consument was blij met een klankregelloze versterker.

In die dagen werd het op een gegeven moment ook modieus om versterkers te willen hebben die geen klankregeling hadden waarbij het dan zelfs niet voldoende was als de klankregeling uitgeschakeld kon worden. Het is vanzelfsprekend onzin te denken dat je een versterker kunt ontwerpen die geen klankregeling nodig heeft om goed te klinken. Het gebruik van een klankregeling is immers niet om de minder goede eigenschappen van een versterker te compenseren. De klankregeling dient om een teveel aan laag en hoog dat in het bronsignaal zit enigszins te verminderen dan wel het te weinig aan laag en hoog aan te vullen. Ook wordt een klankregeling wel gebruikt om de vervelende gevolgen van staande golven iets dragelijker te maken. Vanzelfsprekend lukt dat compenseren doorgaans maar gedeeltelijk maar je kunt niet zelden de klank van het totaal wat aangenamer maken.






Helder bedankt voor je uitleg!

Gr,

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2013, 16:49:11 »
Kortom, je hebt fabrikanten die versterkers maken met of zonder klankregeling en liefhebbers die bewust voor een van beide categorieën kiezen en voor zover het een versterker met klankregeling is, daar al dan niet structureel of incidenteel gebruik van maken.

Zo goed samengevat?

 ;)