Auteur Topic: Wel of geen toonregeling, mits .................................  (gelezen 34273 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #105 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:08:54 »
Da's begrijpelijk. Vertrouwde muziek geeft je het meeste houvast.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #106 Gepost op: 13 oktober 2013, 13:30:22 »


Ruud ik heb het niet over sacd,wat ik bedoel is beluister liever een oud en vertrouwd cd schijfje,die je al jaaaaren kent.

Jouw uitleg over voor en eindversterkers,brengt mij tot de conclusie dat je heel goed een krell of mark levinson eindversterker
met elke voorversterker kunt paren,als er maar geen misaanpassing aanwezig is, en let wel;zonder kwaliteits verlies.
Met andere woorden,een nad voorversterker van mrktplts van zeg maar 60 euro,klinkt net zo goed als de mark levinson voorversterker die er eigenlijk bijhoort.

Is het dan niet handig als je gelijk precies zegt wat je bedoelt? Supercd is immers geen algemeen geldend begrip voor een bepaalde categorie audiocd's. Vandaar dat ik dacht dat je had over de Super Audio CD had. Door zelf een naam te bedenken voor een categorie cd's maak je een zoekplaatje van je verhaal.

Wat je zegt klopt en zo had ik het ook gezegd: zolang er geen misaanpassing plaatsvindt kun je elke eindversterker - inclusief Krell, Mark Levinson en maakt niet uit wat er nog meer valt te verzinnen aan peperdure eindversterkers - zonder kwaliteitsverlies aansluiten op een willekeurige voorversterker. Zo universeel is dat wel. Dus ja: als die voorversterker van 60 euro van marktplaats qua uitgangsimpedantie en het leveren van voldoende uitgangsspanning om de eindversterker tot aan zijn maximale vermogen te kunnen uitsturen geschiedt dat geheel zonder verlies van kwaliteit en er zijn ook heel wat muziekliefhebbers die succesvol een ander merk voorversterker hebben aangesloten op hun eindversterker.

Het spreekt voor zich dat in de categorie voorversterkers je diverse kwaliteiten hebt en er dus voorkeur kan bestaan voor een bepaald type maar het is onzin om te stellen dat je voor- en eindversterker het best kunt kiezen binnen één merk.

Ik heb overigens niet gezegd dat een Mark Levinson voorversterker even goed klinkt als de NAD-voorversterker van 6 tientjes die op marktplaats te koop staat. Dat maak jij ervan.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.256
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #107 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:04:20 »

Bedankt ruud dat je de moeite nam voor een duidelijk antwoord.
Vooral de laatste uitspraak,dat je niet gezegd hebt dat een voorversterker van nad net zo goed klinkt als een mark levinson.
En ik beken hier openlijk dat ik daar wel op uit was,en eigenlijk ook hoopte.
dan was het hier niet bij gebleven.ik durf namelijk ook niet te stellen dat een voorversterker van mark levinson of krell
beter klinkt dan een nadje. mischien dat een ander forumlid hier opening van zaken kan geven.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wel of geen toonregeling, mits .................................
« Reactie #108 Gepost op: 13 oktober 2013, 20:25:28 »

Bedankt ruud dat je de moeite nam voor een duidelijk antwoord.
Vooral de laatste uitspraak,dat je niet gezegd hebt dat een voorversterker van nad net zo goed klinkt als een mark levinson.
En ik beken hier openlijk dat ik daar wel op uit was,en eigenlijk ook hoopte.
dan was het hier niet bij gebleven.ik durf namelijk ook niet te stellen dat een voorversterker van mark levinson of krell
beter klinkt dan een nadje. mischien dat een ander forumlid hier opening van zaken kan geven.

Ik zei niet gezegd te hebben dat ik de voorversterker van ML net zo goed vond klinken als de Nad-voorversterker omdat ik ze niet vergelijkend heb beluisterd.

Het zou echter zomaar kunnen dat beide voorversterkers precies hetzelfde klinken omdat de elektronica van een beetje voorversterker niet verschillend versterkt en het zo is dat de hele kleine verschillen in vervorming, de verschilletjes in s/n-ratio, de bijna niet waarneembare afwijkingen in het frequentieverloop allemaal zo gering zijn dat we dat soort verschillen niet al luisterend kunnen waarnemen. Er is dus een hele grote kans dat de Nad van 6 tientjes mits die niets mankeert natuurlijk voor het oor precies hetzelfde klinkt als de ML-voorversterker als die niet stuk is. Als die twee hoorbaar verschillen, wordt het pas echt tijd dat je gaat twijfelen aan het goed werken van één van de twee.