Auteur Topic: Penthodes  (gelezen 3799 keer)

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Penthodes
« Gepost op: 05 oktober 2013, 11:19:30 »
Bestaan er modellen voor de simulatie van (power-)penthodes?
Het is gegeven dat een triode een voorkeur heeft voor even harmonischen (en een penthode voor oneven harmonischen).
Denkend aan de elektronenwolk die vanaf de kathode gegenereerd wordt en meer of minder wordt doorgelaten door het stuurrooster is het wellicht verklaarbaar waardoor die harmonischen ontstaan.
Bijzonder bij een penthode is dat het schermrooster stroom voert (waarnaartoe?) en het vangrooster stroomloos is.
Er is me een oude toepassing te binnen geschoten waarvan ik later nooit meer iets gezien of gehoord heb. Wellicht is het opnieuw toepasbaar.

John
zonder muziek is er nauwelijks leven.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Penthodes
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2013, 12:30:51 »
Kom maar op met die toepassing, haha.

Wellicht dat good old Norman Koren (oid) een bruikbaar model heeft. En misschien, heel misschien heb ik dat ook nog wel ergens op een oude harde schijf. Na mijn korte vakantie eens gaan snuffelen.

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Penthodes
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2013, 23:35:25 »
Of er goede modellen van zijn in PSPICE weet ik niet.

Maar als je wilt gaan sturen op het schermrooster (zoals de EAR 859 bv.) of op het remrooster (ken ik geen voorbeelden van) dan zal dat ws. niet gemodelleerd zijn omdat het amper voorkomt.
Voor schermroostersturing zul je vermogen moeten sturen wat op zich geen groot ptobleem hoeft te zijn, plus dat je dan van de koppelcondensator af bent.

Overigens trekt een remrooster wel degelijk een stroom(pje), pak maar eens een EL34 (d enige vermogenspenthode waarbij het remrooster los is aangesloten) en zet er een 10 ohm weerstandje mee in serie naar de kathode.
Daaroverheen meet je dan een spanning, heb dat vroeger wel eens geprobeerd maar weet niet meer van welke grootte dit was.
Zat wel in het mA gebied.

Heel vroeger werd er ook wel met het zgn. "zero-bias" principe gewerkt, het stuurrooster werd daarbij via een weerstand van 18 k ofzo met het schermrooster verbonden en dat schermrooster dan weer gestuurd middels een transformator door een single-ended versterkertrapje.
Met 807s of 6L6GCs in balans kon je dan vrij simpel in B een flink vermogen bereiken.
Als modulator in een AM zender werd dat wel gedaan, voor audio was de vervorming te hoog.
In een oude Radio Bulletin van 1948 heb ik nog ergens een schemaatje ervan staan, kan dat wel eens inscannen als je interesse hebt.

http://www.audiobanter.com/showthread.php?t=137585
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2013, 23:49:09 door KT88 »
- audiodidact -

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Penthodes
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2013, 18:37:23 »
Het idee is de G2 in tegenfase te sturen als een soort alternatieve FB.

John
zonder muziek is er nauwelijks leven.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Penthodes
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2013, 19:54:00 »
Grappig, ultralineair doet dat ook en als je een penthode/tetrode in triode zet maak je ook een soort tegenkoppeling.

In sommige kringen wordt een triode dan ook wel beschouwd als een component met interne tegenkoppeling.

Maar waarom in tegenfase?
- audiodidact -

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Penthodes
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:22:46 »
In tegenfase om de beweging van de elektronen die vanaf de kathode afgevuurd worden meer te stroomlijnen.

John
zonder muziek is er nauwelijks leven.

johnrtd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 39
    • high end audio componenten
Re: Penthodes
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:08:32 »
Ik heb me bedacht. Ik ga wel ultra lineair. Iets duurdere trafo, maar de buizen zijn ook niet goedkoop.

Johnrtd
zonder muziek is er nauwelijks leven.