Auteur Topic: DSP Room Correction  (gelezen 72757 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP Room Correction
« Reactie #315 Gepost op: 30 maart 2014, 11:21:14 »
Smalbandige dalen zou ik zelf niet snel versterken omdat ze waarschijnlijk op resonantie berusten en elders in de ruimte mogelijk al een piek als vriendje hebben.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #316 Gepost op: 30 maart 2014, 11:36:21 »
Met versterken moet je ook heel erg oppassen. Als je erg luid speelt kun je een luidspreker maar zo eens voorbij zijn grens duwen doordat je een bepaalde frequentie veel en veel te hard wil laten weergeven om hem te kunnen horen op je luisterplek. Het kan fout gaan doordat de boel gaat klippen en zoals in het geval van Epi dat je zelfs de unit tegen zijn uiterste uitslag laat knallen.

Marcel

Ik zie niet hoe je het corrigeren vna een dip bij een lage frequentie met een breedband driver uberhaubt kan verantwoorden. Ja alleen als je in de veronderstelling bent dat die driver daadwerkelijk output kan leveren bij 30hz (zoals Epi geregeld uitkraamt).

In een jaar of 10 tijd heb ik relatief veel spullen gehad en gebruikt. Ik heb veel 2e hands spul gebruikt en ben er altijd zuinig op geweest en heb altijd een grote verantwoordelijkheid gevoelt voor het correct behandelen van mijn set. Dat geldt voor alle spullen die ik gehad heb, ongeacht wat het kostte. Ik kan er op de een of andere manier moeilijk begrip voor tonen als mensen roekeloos met spullen omgaan. Dan ben je het imo simpwelweg niet waard.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2014, 11:39:04 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #317 Gepost op: 30 maart 2014, 11:42:04 »
Smalbandige dalen zou ik zelf niet snel versterken omdat ze waarschijnlijk op resonantie berusten en elders in de ruimte mogelijk al een piek als vriendje hebben.

Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat voor vrijwel alle dips op ene andere plek in de ruimte een piek bestaat. En andersom voor vrijwel alle pieken ook elders een dal (een staande golf heeft altijd pieken en dalen verdeeld over de bandbreedte van de dimensie van de ruimte waarin hij zich voordoet). Dat plaatselijk corrigeren ten koste van de overdracht elders.. dat is toch het hele eieren eten?

Misschien kun je toelichten wat je precies bedoelt (hoezo smalbandig niet)?
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2014, 11:45:10 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP Room Correction
« Reactie #318 Gepost op: 30 maart 2014, 11:58:51 »
Ruimteresonanties zijn vrijwel altijd smalbandig en de (gehoormatig) grootste hinderpunten zijn naar mijn idee de pieken. Die frequenties kun je dus verzwakken. Smalbandige dalen zou je dan vervolgens moeten laten voor wat ze zijn.
Breedbandiger verschijnselen kunnen luidspreker/ruimteartefacten als bron hebben t.w.: afstraling, filtering, absorbtie e.d. en dus niet resonantie en die kun je proberen aan te pakken om tot een rechte weergave te komen. In het dieplaag moet je inderdaad uitkijken voor mechanische overbelasting of te veel vragen van de versterker.

Dit zijn ook maar ideetjes hoor. :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #319 Gepost op: 30 maart 2014, 12:41:25 »
In de veronderstelling dat ik het laag zit te versterken is dit niet zo trouwens zoals gesteld word, versterken of verzwakken is relatief met de dsp, mits je maar houd aan het ingangs en uitgangs volume.
Mijn doel in versterking lag hoger dan 0db omdat ik dat wel moest doen omdat het REW programma maar tot 10khz ging, ik heb het iets hoger gedaan omdat ik anders de tweeter niet kon meepakken omdat die luider klinkt.
Ik heb wel 2 pieken in het laag versterkt omdat die de weergave meer body geven, rond de 160 en de 240 hz.
Anders klinkt het meer hol, of minder vol.
Dat zijn zeker effecten van de kamer resonantie en dat soort dalen zal iedereen wel hebben.
Deze frequenties zijn niet zo laag dat dit direct gevaar oplevert in het versterken voor mijn driver, dan praat je volgens mij over 20 tot 50 HZ.
Ik denk dat deze frequenties juist heel belangrijk zijn en dat het versterken er van meer impact heeft dan de hogere frequenties.
Juist omdat ( zoals Be-Tweeter zei ) het hier om een heel octaaf gaat in het laag en het gemis van deze frequenties een flink deel wegnemen in realisme.
Als ik de kamer resonantie ga verzwakken rond de 50 hz klinkt dit juist weer niet bij mij, ik luister liever naar 50hz uit de speaker dan die 50hz in resonantie, het klinkt dan onderuit gehaald voor mij, maar dat is mijn beleving maar natuurlijk.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #320 Gepost op: 30 maart 2014, 12:47:19 »
Ja alleen als je in de veronderstelling bent dat die driver daadwerkelijk output kan leveren bij 30hz (zoals Epi geregeld uitkraamt).

Pas toch op wat je zegt, ik meet toch ook 30hz, nu is het toch onderbouwt ?
Het is precies zo als ik het zeg, al kan ik het nu meten, en heb ik dus gelijk, dan is het nog niet goed.
Het slaat als een tang op een varken nu.
Maar ik geloof dat jij het ook was die het laag niet hoort in je set, of het niet kan horen gehoormatig.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #321 Gepost op: 30 maart 2014, 15:08:04 »
nee ik hoor geen laag hier  ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP Room Correction
« Reactie #322 Gepost op: 07 april 2014, 07:50:16 »
Zomaar een mening van mij.....Zodra je een DSP nodig bent om het geluid beter tot z'n recht te laten komen, kun je in mijn optiek beter kiezen voor een andere setup die beter in je luisterruimte/woonkamer past. Less is more zeg maar..

Ik weet dat dit een discussie gaat uitlokken maar misschien wil ik dat ook wel..... (als het maar netjes blijft)

Als je dan toch gaat corrigeren met een DSP dan is mijn ervaring dat het less is more ook opgaat met die DSP.
Ik bedoel dat je eerst een zo passend mogelijke setup moet hebben voor je ruimte.
Zijn er dan nog grote problemen dan kun je de ergste met een DSP aanpakken.
Maar als je te veel wilt corrigeren dan schiet je snel aan het doel voorbij.

De gaten moet je niet proberen op te vullen door enorm te gaan versterken. Dat geeft vaak meer nieuwe problemen.
En pak alleen de grootste bulten aan.

Ik heb lang geen vlakke weergave op mijn luisterplek. Maar het is wel een stuk rustiger en evenwichtiger geworden.

Marcel

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000