Auteur Topic: DSP Room Correction  (gelezen 72758 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: DSP Room Correction
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:46:29 »
Ben wel in voor een gokje en heb een overeenkomst met de verkoper van de Sony dac SDP-D905 sound exciter / DSP .
Wordt volgende week verzonden.


jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: DSP Room Correction
« Reactie #31 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:56:26 »
Ben wel in voor een gokje en heb een overeenkomst met de verkoper van de Sony dac SDP-D905 sound exciter / DSP .
Wordt volgende week verzonden.



Toen deze set uitkwam in 1990 stond hij de hele dag op DEMO (die zit er ook op)


Sony Digital Surround Procesor SDP-D905 Castellano, EspaƱol.

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: DSP Room Correction
« Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:01:41 »
En een mooie DAC voor 3 inputs  :yeah:

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: DSP Room Correction
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2013, 19:05:26 »
En een mooie DAC voor 3 inputs  :yeah:
Het werkt moet je wel TU Delft voor gehad hebben.  :think:

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2014, 09:36:52 »
Zo. De test versie van Dirac maar eens gedownload. Niet dat ik er een resultaat mee kan bereiken zonder meting maar ik kan er in ieder geval eens naar kijken voor ik hem bestel :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2014, 09:39:49 »
Ik  kan er zo te zien wel een meting mee doen zie ik. Dan zal ik eens een microfoon gaan regelen :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2014, 15:37:05 »
Ik heb net voor het eerst gemeten, het duurde even maar het is gelukt.
Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan, ik kreeg de calibratie niet helemaal goed maar ik weet ook niet wat gebeuren moet.
De microfoon input level was lager dan de output level van de speakers bij de calibratie, maar als ik het volume omhoog had gedraait (vergeten door domheid) was ik bang te speakers te beschadigen.
Wel een normaal luister volume was het.
Ik kreeg het volume van de mic ook niet hoger trouwens bij de control center voor geluid in windows.
Maar ja.
Ik meen al precies te zien waar mijn probleem zit, van 450 tot 4.5khz namelijk, daar klinkt de speaker te scherp.
De toegevoegde tweeter is ook duidelijk te herkennen vanaf 15khz, die moet ook wat zachter klinken.









Ik zit nog ernstig te tobben wat ik moet doen, maar ik begin er ook net aan.
Wat denk je er van koen ?
Ik hoop dat die calibratie file van de mic ook werkt, die heb ik gewoon bij preferences ingevoert, er links van staat type, dat heb ik niet aangevinkt.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP Room Correction
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2014, 15:42:42 »
Mijn idee is dat je meer een probleem hebt op 50 Hz en 62 Hz.
Ik denk dat die pieken vervelender zijn dan dat boogje tussen 450 en 4.5k.

Zo effe snel gezien ziet het er niet slecht uit.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2014, 17:01:05 »
Je verkijkt je op die volumes, dat is 5 db meer tussen 450 en 4.5khz, daar zit die schelle klank door een kleine baffle, dat is waar ik mij aan stoor bij deze speakers.
Om de bas maak ik mij niet zo een zorgen, dat is ook heel positie gevoelig, het gaat nog maar om 1 meting .
Er zit daar wel een delay trouwens, hoe zal dat zitten ?
Misschien door de kamer resonantie die werkt als een br kast ?
Daar kom ik wel achter als ik de duur dicht doe en de ramen sluit, dan moet het erger worden.
Ik ben hier wel even zoet mee, ik ga dit even goed uitzoeken voordat ik mijn minidsp met de eq correctie laat.

Ik zit net naar die cutoff frequentie te kijken in de eq, zal het programma ook bv 25 hz gaan versterken als de mic het niet meer hoort in de meting ?
Anders gaat hij frequenties versterken die je helemaal niet hoort, of is daar dan die cutoff voor nodig.
Ik doe namelijk liever geen cutoff omdat ik ook merken moet wanneer bij het muziek maken er frequenties in zitten onder de 25hz.
Maar misschien is het wel dom gedacht, gewoon die eq instellingen daarvoor deleten.
Het hoeft ook maar 1 keer fout te gaan, dan kunnen de speaker de vulles emmer in, en ik had al 1 keer geluk.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2014, 17:02:59 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2014, 17:45:16 »
Zeg Marcel, ik ben nou zou even bezig heh, maar de minidsp is toch geen 6 bands EQ ?
Het ging toch over een room EQ ?
Als het een 6 bands EQ is gaat hij zo snel mogelijk terug namelijk, dat mag zelfs geen roomEQ heten eigenlijk.
5 week wachten voor deze teleurstelling ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP Room Correction
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2014, 18:00:35 »
Nee hoor wees maar gerust, het is een uitgebreide veelvoudige parametrische equalizer.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2014, 18:20:24 »
Nee hoor wees maar gerust, het is een uitgebreide veelvoudige parametrische equalizer.

Waar zijn de rest van de banden dan, ik had er zeker 100 stuks verwacht, ik kan verder ook niks instellen.
Gisteren hadden ze mijn dag al verstierd met het eerste kabeltje wat niet te solderen is omdat het van RVS staal was, en vandaag dit weer.
Eergisteren was mijn aquarium een doom verhaal omdat de aquarium product merken bemesting geheim houden waardoor je in de shit blijft zitten met alg.
Ik heb mij ook nog gisteren de pleuris geirriteerd aan die politici bij Pauw en Witteman omdat beter zijn in ruzie maken dan met elkaar samen te werken.
Er lijkt soms geen eind aan te komen, ik denk ook niet liever verder terug dan 2 dagen want het is een spoor van ergernis wat die amateuren veroorzaken.
Ik kan beter naar een andere planeet dan naar een ander land, die birdseye vieuw komt mij de neugaten uit, heb ik nou geen aarde of hun niet ?
PFffffffffffffffffffffffff dat is er effeh uit
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: DSP Room Correction
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2014, 18:23:34 »
Nee hoor wees maar gerust, het is een uitgebreide veelvoudige parametrische equalizer.

Waar zijn de rest van de banden dan, ik had er zeker 100 stuks verwacht, ik kan verder ook niks instellen.
Gisteren hadden ze mijn dag al verstierd met het eerste kabeltje wat niet te solderen is omdat het van RVS staal was, en vandaag dit weer.
Eergisteren was mijn aquarium een doom verhaal omdat de aquarium product merken bemesting geheim houden waardoor je in de shit blijft zitten met alg.
Ik heb mij ook nog gisteren de pleuris geirriteerd aan die politici bij Pauw en Witteman omdat beter zijn in ruzie maken dan met elkaar samen te werken.
Er lijkt soms geen eind aan te komen, ik denk ook niet liever verder terug dan 2 dagen want het is een spoor van ergernis wat die amateuren veroorzaken.
Ik kan beter naar een andere planeet dan naar een ander land, die birdseye vieuw komt mij de neugaten uit, heb ik nou geen aarde of hun niet ?
PFffffffffffffffffffffffff dat is er effeh uit

Relax, you're quite safe here.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP Room Correction
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2014, 18:41:40 »
We zullen zien, ik wil ook altijd snel, en dat is het ook.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: DSP Room Correction
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2014, 19:18:31 »
Met 6 banden ben je wel sneller klaar....
Science is no democracy