Auteur Topic: DSP Room Correction  (gelezen 72763 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
DSP Room Correction
« Gepost op: 29 september 2013, 13:23:22 »
Momenteel ben ik bezig met de akoestiek in de woonkamer en ik verwacht ook room-correctie te gaan toepassen. De ervaring die ik ermee heb is dat het een hele goede manier is om sympthomen te bestrijden die horen bij laagproblemen.

Ik heb Dirac room correction gehoord met Adam Colums en was erg onder de indruk over hoe de problemen in het laag 'onderdrukt'  werden. In het midden en hoog was ik er wat minder tevreden over (dat vond ik zonder correctie beter klinken)

Aangezien problemen in het mid en hoog relatief veel eenvoudiger op te lossen zij wil ik de midden en hoge tonen proberen goed te krijgen en de sympthomen van de laagproblemen die dan overblijven te bestrijden met een DSP.

Een vereiste hiervoor is dat je kan instellen tot welke frequentie de software corrigeert (bv. alleen onder 500hz).
Ik ben erg benieuwd bij welke software dit wel en niet mogelijk is.

Mij zou het erg helpen als de mensen hier die room coorrection gegbruiken kunnen aangeven:

- welke software ze gebruiken
- of deze gebruikt kan worden met iedere geluidskaart of alleen met een bijbehorende audio interface
- welke andere hardware bijgeleverd wordt (microfoon e.d.) -
- en of de frequentie tot waar gecorrigeerd wordt instelbaar is?

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar andere voor- of nadelen die ik volgens jullie mee zou moeten nemen in mijn overweging!

Alvast bedankt! :)

Martijn
« Laatst bewerkt op: 29 september 2013, 13:33:30 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DSP Room Correction
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2013, 13:34:21 »
Zomaar een mening van mij.....Zodra je een DSP nodig bent om het geluid beter tot z'n recht te laten komen, kun je in mijn optiek beter kiezen voor een andere setup die beter in je luisterruimte/woonkamer past. Less is more zeg maar..

Ik weet dat dit een discussie gaat uitlokken maar misschien wil ik dat ook wel..... (als het maar netjes blijft)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2013, 15:10:40 »
De speakers zijn van een kwaliteitsniveau waar we niet van problemen kunnen spreken. Daar valt geen of weinig verbetering meer te halen. De match met de ruimte is ook goed er is alleen te veel reflectie en staande golven. Gelukkig zitten de staande golven goed verspreidt (geen samenvallende golven op dezelfde frequentie) maar er is heel wat te verbeteren.

Speakers die minder diep gaan lossen helemaal niets op. Dan veroorzaak je inderdaad geen resonanties maar de kostprijs is dat je bij die frequenties helemaal niets meer hoort. Als je ook zo met de problemen in het mid en hoog om zou gaan zou dat betekenen dat je je speakers uit moet zetten.. Dan heb je inderdaad geen last meer van de akoestiek :D

Dat offer ben ik niet bereid te doen in het laag. Ik wil juist een zo natuurlijk mogelijke weergave tot <40hz.

Ik heb plannen om de akoestiek flink aan te pakken en verwacht dan geen problemen meer boven 500zh. Om die reden zoek ik een DSP waarbij ik het 'werkbereik' in het spectrum kan instellen (bv. <500hz).
« Laatst bewerkt op: 29 september 2013, 15:21:56 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DSP Room Correction
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2013, 16:45:46 »
Volgens mij kan dat o.a. bij een Antimode. Vraag het even na bij Chansig, die heeft zo'n hebbeding.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP Room Correction
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2013, 06:55:51 »
Ik heb een miniDSP. 
Met een test CD met diverse tonen  heb ik op gehoor een behoorlijke verbetering kunnen bewerkstelligen.
Maar ik ben er nog lang niet want er is ook een onnatuurlijke klank ontstaan.
Ik moet eigenlijk met een meet microfoon aan de slag.
Maar dwars en eigenwijs als ik ben ga ik toch nog een keer uit het vuistje rommelen en het laag zachter zetten. 

Maar het instellen van een DSP met een meetmicrofoon is denk ik de beste manier als je met een DSP wilt werken.
Een andere oplossing is met dempingsmaterialen van bijvoorbeeld Rivasono aan de gang te gaan.
Het laag moet je aanpakken tot ongeveer 250 Hz.  Tot die frequentie, heb ik me laten uitleggen, heb je te maken met geluid wat het meest in de luisterruimte wordt verpest door uitdoven en versterken door staande golven.  Daarboven heb je vooral met wenselijke of niet wenselijke reflecties.  En haal je het meeste resultaat met demping. Voor lage tonen heb je speciaal materiaal nodig wat juist de lage frequenties dempt.

Als je , zoals ik , het moet doen met de luisterruimte zoals deze is dan is , denk ik , de DSP de beste oplossing of op zoek naar luidsprekers welke beter in de ruimte passen.

Ik ben zelf afgelopen zaterdag overrompelt door een heel klein luidsprekertje van JVC welke een zeer mooi en ruimtelijk evenwichtig geluid neerzette.

groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DSP Room Correction
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2013, 10:14:30 »
Ik heb een miniDSP. 
Met een test CD met diverse tonen  heb ik op gehoor een behoorlijke verbetering kunnen bewerkstelligen.
Maar ik ben er nog lang niet want er is ook een onnatuurlijke klank ontstaan.
Ik moet eigenlijk met een meet microfoon aan de slag.
Maar dwars en eigenwijs als ik ben ga ik toch nog een keer uit het vuistje rommelen en het laag zachter zetten. 

Maar het instellen van een DSP met een meetmicrofoon is denk ik de beste manier als je met een DSP wilt werken.
Een andere oplossing is met dempingsmaterialen van bijvoorbeeld Rivasono aan de gang te gaan.
Het laag moet je aanpakken tot ongeveer 250 Hz.  Tot die frequentie, heb ik me laten uitleggen, heb je te maken met geluid wat het meest in de luisterruimte wordt verpest door uitdoven en versterken door staande golven.  Daarboven heb je vooral met wenselijke of niet wenselijke reflecties.  En haal je het meeste resultaat met demping. Voor lage tonen heb je speciaal materiaal nodig wat juist de lage frequenties dempt.

Als je , zoals ik , het moet doen met de luisterruimte zoals deze is dan is , denk ik , de DSP de beste oplossing of op zoek naar luidsprekers welke beter in de ruimte passen.

Ik ben zelf afgelopen zaterdag overrompelt door een heel klein luidsprekertje van JVC welke een zeer mooi en ruimtelijk evenwichtig geluid neerzette.

groeten

Marcel


Less is more zeg maar.. ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP Room Correction
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2013, 16:41:12 »
Volgens mij kan dat o.a. bij een Antimode. Vraag het even na bij Chansig, die heeft zo'n hebbeding.

Groet, Mark

De antimode corrigeert inderdaad tot een bepaalde frequentie daarnaast kan je ook handmatig aan het werk.

Zo'n hebbeding kost 850 euro. De mening van Richard deel ik niet...logisch anders zou ik hem ook niet hebben.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2013, 20:29:40 »
Maar het instellen van een DSP met een meetmicrofoon is denk ik de beste manier als je met een DSP wilt werken.
Een andere oplossing is met dempingsmaterialen van bijvoorbeeld Rivasono aan de gang te gaan.

Dat is het plan. Ik ga het gehele plafond dempen met dit materiaal:

http://www.noisecontrol.nl/media/newmedia/bestanden/Akotherm%20Basic%20NL%20(NCS.P.1210.1.1).pdf

D20/100 (rode lijn in de grafiek):



En daaronder komt nog eens een akoestisch spanplafond dat zelf ook dempt.
Maar de laagfrequente staande golven gaan we daar niet mee oplossen dus vandaar dat ik zoek naar dsp correctie voor alleen in het laag.

Volgens mij kan dat o.a. bij een Antimode. Vraag het even na bij Chansig, die heeft zo'n hebbeding.

Groet, Mark

Thanks. die kende ik nog niet. ik neem hem mee in de overweging! :)


De antimode corrigeert inderdaad tot een bepaalde frequentie

top! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2013, 13:18:00 »
Ik ben benieuwd of er nog meer softwarepakketen zijn die een je kan beperken tot een gedeelte van het spectrum (alleen de bass).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: DSP Room Correction
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2013, 13:31:36 »
MAW, volgens mij weet je goed waar je mee bezig bent: vanaf een paar honderd hertz wordt de klank bepaald door de luidsprekers, akoestiek en plaatsing - daaronder zijn staande golven dominant. Het is in een normale ruimte ondoenlijk om die staande golven afdoende te verminderen door middel van akoestische demping. Daarom ben ook ik voorstander van DSP, liefst aangevuld met de toepassing van meerdere separate laagbronnen. Door twee of meer subwoofers op strategische plekken te plaatsen kun je staande golven bij de bron aanpakken, omdat je ze uitdooft. De beste resultaten behaal je door het laag zo goed mogelijk te maken middels meerdere laagbronnen en vervolgens DSP toe te passen voor het puntje op de i. Vaak is nog maar weinig elektronische correctie nodig.

om een DSP goed af te stellen zijn metingen onontbeerlijk. Tot dusver is mijn ervaring dat je een DSP handmatig beter kunt instellen dan een automatisch systeem dat kan, maar met automatische DSP's wordt het doorgaans wel beter dan zonder DSP. Mocht je (wellicht op termijn) ook met subwoofers willen werken, let er dan op dat de DSP ook een crossover aan boord heeft. Een miniDSP of Behringer DCX hebben dit. De Behringer is een handig apparaat, maar ruist naar mijn mening te sterk voor high-end toepassingen. Mijn eigen miniDSP is heel stil, maar ik heb van anderen begrepen dat sommige exemplaren ruizen. 

Een vriend van me heeft voor eigen gebruik een DSP-programma ontwikkeld voor Linux (webfilter, op basis van brutefir). Dit is een heel geavanceerd programma, maar de user interface is niet heel eenvoudig. Hij heeft hierover eens wat gepost op het zelfbouwaudioforum, maar ik kan dat topic nu niet terug vinden. Als je interesse hebt, kan ik je wel met hem in contact brengen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2013, 20:42:39 »
ik gebruik helaas geen linux maar bedankt voor het aanbod van de software. Wel leuk dat hij het zelf gemaakt heeft!!

Het gaat me inderdaad echt om het laag. Een set met losse subwoofers biedt imo geen oplossing. Het zorgt ervoor dat je de gain van de subwoofers los kan instellen. Die instelling is nogal grof en beperkt. Je kan het systeem dan vergelijken met een 2bands eq waarvan je 1 band kan beinvloeden (de sub).

Los van alle faseproblemen is de instelling nogal beperkt wanneer je het vergelijkt met een dsp wat feitelijk een eq met honderden bands is. Dirac stelt de gain zelfs in per hertz.

Mijn actieve speakers hebben interne (dual) subwoofers met een crossoverfrequentie op 100hz. Een stapsgewijze gaininstelling van de sub is mogelijk. De subs staan nu op -2db. Dit is beter dan flat (door alle roomgain in het laag) maar dit is dus nogal een primitieve oplossing op dit moment.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2013, 20:47:53 »
Dirac Live heeft een instelbaar frequentiegebied zie ik net.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: DSP Room Correction
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2013, 23:12:18 »
MAW, bedoel je dat meerdere laagbronnen in jouw specifieke situatie geen oplossing bieden, of in algemene zin niet?

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP Room Correction
« Reactie #13 Gepost op: 02 oktober 2013, 21:28:44 »
Gebruik van meerdere laagbronnen lost in z'n algemeenheid geen akoestische problemen op.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP Room Correction
« Reactie #14 Gepost op: 02 oktober 2013, 22:38:58 »
Keyser kom er maar in..... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software