er zijn vaker diskussies hieromtrent geweest: waarom een originele cd beter zou klinken, ook volgens mij, dan een download. Theoretisch geen fouten in de bitstream meetbaar en toch..
tja..... Ik vind dit erg moeilijk als je een EAC* hebt zou dat volgens mij sowieso niet mogen of kunnen....
Aan de andere kant zegt men het verschil tussen een .mp3 op 320 kbit en een cd ook niet te kunnen horen..
Ik heb zo mijn eigen filosofie daar over. Ik heb al mijn cd's geript als EAC* in Lossless formaat, en waar het kon zelfs een stapje hoger op 24Bit met bitrates variƫrend van 44.100 kHz tot 192.000 kHz. En mijn gevoel zegt, dat
met name de bitrates groter dan normale CD kwaliteit (dus 16bit 44.100 kHz) soms met net wat meer definitie, diepte en rust weergeven worden via mijn DAC.
Het zal allemaal niet hoorbaar zijn technisch gezien.. Maar dat maakt mij niet uit ik heb genoeg ruimte om deze Hi-Res files kwijt te kunnen. En ik ben er gelukkig mee...
Tevens is het een soort hobby geworden om net als bij bijvoorbeeld LP's, om zoveel mogelijk van deze Hi-Res files te sparen..
Om een voorbeeld te geven een Hi-Res uitgave van Sonny Rollins - Saxophone Colussus op 24BIT 192.000kHz is toch al gauw 1,36 Gigabyte aan opslag waar een EAC* van een gewone cd op zo'n 350mb zit en een .mp3 op 320kbit op een 100mb
(*EAC: Exact Audio Copy)