Auteur Topic: DIY 3-weg van GSE  (gelezen 16443 keer)

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
DIY 3-weg van GSE
« Gepost op: 11 augustus 2013, 19:26:16 »
Op het moment heb ik al een 3-weg, maar ik ben nu bezig om nieuwe kasten te maken. Waarschijnlijk komen dezelfde units erin (2x CSS Trio8, SEAS MCA15RCY & B&G NEO3) In "de set van GSE" had ik al wat laten zien. Nu nog maar eens in een nieuw draadje met het vervolg. Het is een lang(zaam) project, maar gelukkig heeft het geen haast.

Hij gaan hierop lijken:



Maar dan zonder 'spoiler'



Dit is het begin: de kast voor de woofers +/- 50 Liter



Een losse kast voor de tweeter en de middentoner erop:



Binnenkant:


Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:26:39 »
Nu dan het vervolg wat ik in deze vakantie heb gedaan:

De bovenkant en de onderkant heb ik met een schuinte van 7graden erop gelijmd. De bovenste kast heb ik aan de voorkant een extra schuinte gegeven





Zo zijn ze nog niet moeders mooiste, dat krijg je als je alles uit je hoofd wilt doen en te eigenwijs bent om een goede tekening te maken. Maar dat geeft niet want nu komt er nog 4mm aluminium op, daar wordt alles lekker strak van en dat bekleed ik weer met 2x 4mm amerikaans noten.
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:47:08 »
Wauw! Mooi werk! :)
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:27:14 »
Mooi hoor....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:35:53 »
Knap werk.
Mooie vorm.
I love vintage.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 11:54:04 »
Mooie kasten. Dit ga ik volgen.

B3NC0

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 144
  • i'm seeking something that has already found me
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:20:07 »
knap werk !

dre73

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
  • je hebt tweeters en TWEETERS
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:14:17 »
ziet er goed uit!

alleen zou ik je willen aanraden om de neo3 te vervangen voor een beter unit.
ik heb ook een tijd met de neo3 gespeeld,nu is daar een mundorf amt voor in de plaats gekomen en dat gaat echt op alle fronten zoveel verder!
meer,detail,resolutie en dynamiek.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2013, 18:09:16 »
Ziet er goed uit ...... Sticky topic wordt dit. Valt me wel op dat er steeds meer aan zelfbouw wordt gedaan.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2013, 18:38:20 »
Hey André! Naar mijn mening is die Neo3PDR een prima klinkende tweeter, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat hij wat lastiger is dan sommige andere tweeters. Als de Neo niet helemaal lekker gefilterd is, klinkt hij wat minder lekker. De Neo3 en AMT zijn naar mijn mening vooral een goede keus als je een dipool wilt bouwen. In een luidspreker als deze zou ik waarschijnlijk voor een dometweeter gaan.

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:47:43 »
Ziet er goed uit ...... Sticky topic wordt dit. Valt me wel op dat er steeds meer aan zelfbouw wordt gedaan.

Ja op zelfbouwforum zijn er verschillende (waaronder jij) vrij enthousiast. Aan de ene kant maakt me dat wel erg nieuwsgierig, aan de andere kant vind ik de prijs wel extreem hoog de kleinste begint bij 200,-, maar over die hoor ik geen ervaringen  :-\. Ik zal het een keer moeten horen om me echt te overtuigen. En dan weet ik nog niet of ik het er voor over heb  ;D

Hey André! Naar mijn mening is die Neo3PDR een prima klinkende tweeter, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat hij wat lastiger is dan sommige andere tweeters. Als de Neo niet helemaal lekker gefilterd is, klinkt hij wat minder lekker. De Neo3 en AMT zijn naar mijn mening vooral een goede keus als je een dipool wilt bouwen. In een luidspreker als deze zou ik waarschijnlijk voor een dometweeter gaan.

De reden waarom ik voor deze magnetostaat gekozen heb is omdat hij verticaal bundelt (de AMT zal dat waarschijnlijk ook doen?).  Het voordeel is dat de reflectie van het plafond minder is.

Waarom zou jij voor een dometweeter gaan als ik vragen mag?
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:49:20 »
Valt me wel op dat er steeds meer aan zelfbouw wordt gedaan.

Klopt, vind ik wel erg leuk. Ben ook eerst begonnen met een breedbandertje, maar miste daarin toch wel het een en ander.
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:59:11 »
Wij hebben zaterdag gespreksstof  :)
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2013, 00:59:19 »
De reden waarom ik voor deze magnetostaat gekozen heb is omdat hij verticaal bundelt (de AMT zal dat waarschijnlijk ook doen?).  Het voordeel is dat de reflectie van het plafond minder is.

Waarom zou jij voor een dometweeter gaan als ik vragen mag?

De verticale bundeling is op zich een valide reden, maar ik denk dat het klankmatig niet zo'n enorm effect zal hebben in het hoog. In het algemeen kun je stellen dat hoe hoger de frequentie, hoe meer je van het directe geluid hoort en hoe minder van je kamer. Het nadeel van de Neo3 is dat de frequentieresponse  betrekkelijk ongelijkmatig is. Dat maakt het wat lastiger om 'm echt te laten zingen en ik vermoed dat dat ook de reden is dat André de tweeter niet zo fijn vindt. De meeste dometweeters hebben een zeer vlakke frequentieresponse. De frequentieresponse staat op mijn lijstje met ontwerpcriteria bijna altijd boven het verticale afstraalgedrag. Wil je het afstraalgedrag controleren (altijd een goed idee), overweeg dan het toepassen van een waveguide.

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: DIY 3-weg van GSE
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:18:03 »
Hoe vlak vind jij een vlakke respons? De neo3 blijft bij mij tussen de 2db verschil spelen, lijkt me in de praktijk niet zo'n reuze verschil. En ik vraag me af als het geluid eenmaal bij m'n oortjes aangekomen is of het dan nog steeds zo vlak is.

Maar goed ik heb hierin nog niet veel ervaring, maar ik ben niet helemaal overtuigd dat een vlakkere respons beter zal klinken dan een minder vlakke.

Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton