Auteur Topic: Hoofdtelefoonversterker  (gelezen 11071 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Hoofdtelefoonversterker
« Gepost op: 01 augustus 2013, 22:11:08 »
Bij de digitale bronnen heb ik raad gevraagd voor mijn oude Sony 227. En gekregen.
Ik ga hier nog maar even een andere vraag stellen.

De hoofdtelefoonaansluiting van mijn NAD kan ik niet meer gebruiken omdat ik tussen voor- en eindversterker-deel een DSP heb zitten.
Als ik het goed heb zit de hoofdtelefoonaansluiting gewoon op de eindversterker met een schakelingetje.  En ik wil niet elke keer de DSP er tussenuit halen.
Ik zoek een elegantere oplossing.
Ik wil graag een apart hoofdtelefoonversterkertje gaan gebruiken.

Is het een goed idee om dat apparaat via een tape out aansluiting aan te sluiten?  Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een hoofdtelefoonversterker?
Is , bijvoorbeeld, de Musical Fidelity V-Can mk2 wat?  Of moet ik het duurder zoeken?

Mijn hoofdtelefoon is een AHD-2000 van Denon.

Wederom en alweer dank alvast

Marcel Dali
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2013, 22:30:56 »
Als je die op de tape-out zet moet de hoofdtelefoonversterker wel een volumeregelaar hebben.

Een aardig dingetje is de Creek OBH11, zie je wel eens tweedehands aangeboden.

Nieuw: ook leuk
- audiodidact -

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2013, 01:05:17 »
Vind de v van nou niet zo en veel te schel
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #3 Gepost op: 02 augustus 2013, 01:58:58 »
Vind de v van nou niet zo en veel te schel

Misschien een stomme vraag maar wat is "de v van nou"

Thanatos

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 70
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2013, 07:55:46 »
@ TS

Ik heb sinds kort ook een goede losse hoofdtelefoon versterker. En moet zeggen dat dit echt een wereld van verschil maakt.

Gebruik zelf een AKG K701. En had een MF V-Can. Maar eigenlijk nooit echt plezier van de hoofdtelefoon gehad.

Heb bij een dealer de Schiit Lyr gekocht. En wat de combinatie aan muziek maakt is echt indrukwekkend. Er komt nu ook echt diep laag uit de AKG.

Blijkbaar zit er veel verschil in de diverse versterkers. Ik heb Burson met Schiit vergeleken en voor de laatste gekozen omdat ik ook de DAC van dit merk heb.

-> Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst! <-

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2013, 08:28:02 »
Vind de v van nou niet zo en veel te schel

Misschien een stomme vraag maar wat is "de v van nou"

V- can, sorry tiepvaut
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2013, 10:03:50 »
Het gaat vergelijken worden.

Samen met mijn AHD - 2000 ga ik de hifi winkels maar eens langs en luisteren.

groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2013, 10:12:33 »
Je zou ook kunnen kijken of je alle benodigde functionaliteiten in een appraat kunt verwezenlijken. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #8 Gepost op: 02 augustus 2013, 13:10:18 »
Vind de v van nou niet zo en veel te schel

Dan vrees ik dat je de Musical Fidelity V-Can overstuurde en dat kan heel makkelijk het geval zijn omdat het afhankelijk is van de gevoeligheid en vooral impedantie van de gebruikte hoofdtelefoon. Dat ligt dan niet aan de V-Can en ook niet aan de hoofdtelefoon maar aan de ongelukkige combinatie van die twee. Om welke hoofdtelefoon gaat het trouwens?

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #9 Gepost op: 02 augustus 2013, 13:12:03 »
Destijds een senheisser hd25
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2013, 13:19:12 »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2013, 14:52:50 »
Genoeg voer om door te nemen.

Ik ga hier in het najaar maar eens een projectje van maken.

Project: Uitzoeken hoofdtelefoonversterker. 

Gaat goed komen.

groetsen

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2013, 15:58:37 »
Destijds een senheisser hd25

Uit de V-Can kan aan 31 ohm ohm maximaal 0,25 watt komen. Omdat de impedantie van de Sennheiser HD25-kapsels 70 ohm is kan er uit de V-Can maar 114 milliwatt komen. Nu is voor hoofdtelefoonversterkersbegrippen 114 milliwatt niet echt dramatisch weinig maar het kan toch belangrijk te weinig zijn. Als je dus een wat pittige volume uit de kapsels laat rollen is het niet vreemd dat dan het versterkertje vastloopt (lees: hoorbaar gaat vervormen) gegeven de relatief hoge impedantiewaarde van de belasting. Dat kan zich goed uiten in schel klinken. Als een V-Can niet wordt overstuurd klinkt hij namelijk verre van scherp.

Voor de Sennheiser HD25 heb je niet zozeer een versterker nodig die meer vermogen kan leveren dan het versterkertje in de V-Can maar wel eentje die een wat hogere uitgangsspanning kan genereren. Het komt overigens redelijk vaak voor dat hoofdtelefoonversterkertjes vervormen tijdens het weergeven van luide muziekstukken omdat de gemiddelde hoofdtelefoonversterker niet in staat is voor die hoge impedanties voldoende spanning af te geven.

Ik heb zelf een hoofdtelefoonversterkertje gemaakt die 10 volt piek kan afgeven omdat m'n Sennheiser HD600 een impedantie heeft van 300 ohm. Op basis van een sinusvormig signaal gaat het dan effectief gesproken om 7 volt en dat is in 300 ohm een vermogen van 163 milliwatt. Elk kapsels mag overigens maximaal 145 mW hebben. Waar het hier om gaat is dat ik ook bij het weergeven van de luidste muziekpassages aan die 10 volt piekspanning ruim voldoende heb.

Met die 7 volt kan ik in die 300 ohm een vermogen ontwikkelen van 163 milliwatt per kapsel. Op basis van een sinusvormig signaal zou dat voldoende zijn want meer dat 145 mW mogen de Sennheiser HD600-kapsels niet hebben. Als je heel precies zou kijken moet de maximaal mogelijke waarde van de te genereren wisselspanning toch hoger zijn dan die 10 volt piek omdat andere dan sinusvormige spanningen die in de muziek kunnen voorkomen op sterkte te kunnen weergeven zonder dan boven die 145 mW maximale belastbaarheid uit te komen. Die hogere spanningen heb ik weliswaar uitgeprobeerd maar omdat ik nooit met de Sennheiser HD600 boven de 10 volt piek uitkwam heb ik dat zo gelaten en verder ook nooit gehoord dat de piekjes werden afgehakt.

Ik denk dat het voor jou wel duidelijk is dat die 2,8 volt (3,96 volt piek) die de V-Can maximaal kan leveren voor die 70 ohm impedantie te laag is gegeven dan het door jou gekozen volume.   

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2013, 18:55:35 »
De impedantie van een AHD-2000 is 25 ohm.

Daar zou die V Can geen moeite mee moeten hebben.

Ik zeg niet dat die het wordt.  Maar ik hou hem wel in gedachte. Hij wordt wel meegenomen in de luistertests in het najaar.

groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoofdtelefoonversterker
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2013, 09:29:05 »
Ik heb er één van Heed voor mijn Sennheiser HD600 en die doet het ook erg goed!

CanAmp
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal