Auteur Topic: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.  (gelezen 129557 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Gepost op: 24 juli 2013, 15:58:40 »
Of NAD DALI Sony en Marcel

Hififreak heeft me gevraagd eens te posten over hoe mijn audiogeschiedenis is geweest en hoe ik bij mijn huidige set ben gekomen.

Er was eens een kleine jongen (sprookje naar ware gebeurtenissen) die op kleuter leeftijd al de pickup en platen van zijn ouders erg interessant vond. Om schade te voorkomen kreeg die jongen een klein transistor radiootje wat vanaf dag één vast op radio Veronica stond afgestemd. en de liefde voor muziek was wakker gemaakt.
Op een dag kwam ik, laten we verder gaan in de ik vorm, thuis van school. De lagere school iets van de derde klas en toen stond er op mijn kamer een heuse wereldontvanger van Philips. Want misschien ging ik dan nog eens wat anders dan Veronica luisteren.  Helaas voor paps en mams, de uitgebreide mogelijkheden werden benut om altijd elke vrije minuut naar radio Veronica te luisteren.
In de zesde klas aangekomen wilde ik ook graag cassettes opnemen van de radio. En er kwam met gespaard zakgeld betaald, en wat er bij van mijn ouders, een combiset van het merk Schneider.  Alles in stereo.  De platenspeler bleek niet veel soeps maar de cassetterecorder en de radio deden hun best. Luidsprekertjes zaten er bij.
Na een paar jaar in tijdschriften en bladen rondgesnuffeld te hebben kwam ik er achter dat het allemaal nog veel mooier en beter kon.
Ik zat inmiddels op de MAVO en wilde een losse versterker tuner en cassetterecorder. Dat werd een setje van AKAI. Met jawel, ik durf het bijna niet te zeggen bose 201 spiekertjus.  Op mijn kleine kamertje maakte dat goed veel lawaai. Hard moest het kunnen.
Daar heb ik vele jaren mee gespeeld en daar kwam een kleuren tv bij en de eerste hifi stereo videorecorder van Philips met VHS systeem. Geweldige machine. Zelf scartkabels gemaakt met allerlei verloopjes om de tv en videorecorder op de versterker aan te kunnen sluiten. In 1983 kwam er een CD100 van Philips bij.  Ik had al een jaar een CD in mijn bezit maar de speler kon ik nog niet betalen.
De Akai versterker werd vervangen door een Akai AM 67 en de cassetterecorder werd een Akai GX-32 of zoiets De CD100 werd een CD624 van Philips . Maar nog steeds de bose dingen die geluid maakten. Inmiddels spreken we tijdstip MTS elektronica en energietechniek afgerond en het geld ging op aan je raad het al................................................auto's .

Toen kwam het moment dat ik ging samen wonen en trouwen en ik in onze echte woonkamer echte luidsprekers wilde hebben. Die bose dingen gingen hard maar het geluid in die grotere ruimte was om te huilen.  Auto's was ik inmiddels klaar mee. Kostte te veel en gaf niet genoeg lol voor de kosten.
Ik ben naar beurzen en winkels gegaan om mij voor te laten lichten over luidsprekers. Maar de conclusie was dat de geldbuidel niet voorzag in de juiste bedragen.  Na dan nog maar effe geduld.
Toen kwam een leegverkoop op mijn pad en daar stond een set Dali Ikon 6.  Normale prijs 600 per stuk. En na wat babbelen en kort luisteren wilde ik die dingen wel hebben. Uitgekomen op 450 per stuk. Dit had zo fout kunnen aflopen en niet goed kunnen gaan in onze luisterwoonkamer.  Maar geluk moet je soms hebben en het ging goed.  Mooi geluid , eindelijk.
Oh ja niet geheel onbelangrijk, mijn vrouw vond het goed dat ik van die grote dingen in de woonkamer ging zetten. Ze is echt lief.

De Akai AM67 kreeg kuren en werd vervangen door een NAD C320 BEE.  Kon ik aankomen tegen een zacht prijsje met volledige fabrieksgarantie.  En de eenvoud van de NAD sprak me wel aan. En mijn MTS achtergrond had zoiets van een versterker is een versterker. Wat kan er fout gaan. En tot op de dag van vandaag speelt de NAD.
De Philips CD624 gaf de geest en geld voor een nieuwe was er niet. Maar een goede kennis van me had nog een Sony CDP227ESD, die stond stof te vangen. En ik mocht hem zo lang lenen. Maar na een jaartje stond de Sony er nog en heb ik dat apparaat voor 75 eurootjes overgenomen. Alleen het snaartje van de lade is inmiddels vervangen.
Tussendoor is de Philips videorecorder vervangen voor een Sony videorecorder welke werd vervangen door een JVC harde schijfrecorder met DVDspeler. Dat was een slecht ding en ging in twee jaar tijd , uiteraard na de garantieperiode , twee keer kapot. Voor TV staat er inmiddels al een paar jaar een kast van UPC wat zijn taak aardig goed doet. De Philips beeldbuis TV is tussendoor nog eens vervangen voor de huidige Panasonic plasma.
Ik heb nog even een Rega P3 platenspeler gehad . Maar het omgaan met platen en gedoe paste me niet echt en dat ding heb ik verkocht en staat iemand anders blij te maken.
 
Het geluid was goed maar vaak toch wat scherp in het hoog en rommelig in het laag.
Sinds december 2012 zit er een MiniDSP tussen de voor en eind versterker van de NAD en met een online toongeneratortje en een cd met testferquenties ben ik aan het regelen gegaan op gehoor  en dat gaf de grootste verbetering ooit.
Ik heb nu een open en gedetailleerd geluidsbeeld met een duidelijke strakke bas. Ik kan nu uren luisteren zonder luister-moe te worden.
Sinds een jaar of zo  speel ik met de set in de huidige vorm. Is wat af gegaan en wat bijgekomen. Cassettedeck heb ik niet meer.

Versterker NAD C320 BEE
CD speler  Sony CDP 227 ESD
Luidsprekers Dali Ikon 6
Tuner Philips FT930
Blu ray speler Sony BDP-S370
DSP  MiniDSP aangesloten op een netbookje
DVD speler  goedkoop merk maar speelt alles.
CD speler  CD100 doet het nog steeds
TV Panasonic plasma type eehhh geen idee.
Hoofdtelefoon Denon AHD-2000
Bekabeling eigen fabricage en gewoon 4 mm2 luidspreker kabel.  waarom zo dik voor die paar meter. Koper heeft best een mooie kleur en de isolatie is doorzichtig.

Voorop staat muziek luisteren.  De techniek staat in dienst van de muziek en niet andersom.

Ik luister pop uit de jaren 60  70  80  en wat klassiek en soms een paar nootjes jazz( totdat het notenpoepen wordt en haak ik af)

Willen jullie nog foto's?

Marcel Dali




 
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2013, 19:22:36 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2013, 16:05:04 »
Hififreak heeft me gevraagd eens te posten over hoe mijn audiogeschiedenis is geweest

 :neenee:  Dat schreef ik niet (lees het bericht nog maar eens na) maar het is wel een heel epistel geworden!   8)

Willen jullie nog foto's?

Natuurlijk!   :yeah:
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2013, 16:06:42 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2013, 17:07:57 »
Oeps ik ga het bericht nog eens lezen.

Fotoos gaan komen.

Groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2013, 19:20:23 »
Dag Marcel,

Wat vind je van het idee dat ik een keer je audiogeschiedenis en set beschrijf?

Om een idee te krijgen zie: http://www.hififreak.nl/luistersessies.htm


Bovenstaande was de vraag van Hififreak.
Mijn audiogeschiedenis heb ik wel zo een beetje beschreven, denk ik.
Maar mijn huidige set heb ik slechts geroepen wat er staat te spelen.

Over hoe mijn set te omschrijven is ga ik nog even over nadenken.  Even woorden zoeken hoe de klank te omschrijven is.

groets

Marcel
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2013, 08:07:57 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2013, 23:01:50 »
Je kan het inderdaad beter zelf doen.... ;D

Leuk verhaal overigens..

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2013, 08:12:04 »
Gelukkig nog iemand die ziet dat ik het verkeerd om doe.
 ;D
En het lijkt me zeker leuk als Hififreak mijn set eens aan de tand voelt.
Hififreak we gaan een afspraak maken
 
Groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2013, 22:58:13 »
Done!   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2013, 10:13:28 »
Yep!

En de al lang geleden beloofde foto's komen dan ook.

groets

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2013, 11:48:24 »
Dan pas? :)
Over mijn smaak valt te twisten

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2013, 07:02:41 »
ja ehhh sorry nou ja je weet wel dus omdat eeehhhhh daarom.   ;D
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2013, 16:36:11 »
Vanmiddag een bakkie gedaan bij Marcel. In een vloek en een zucht stond ik voor de voordeur. Aangezien we dezelfde hobby delen, hadden we geen gebrek aan gespreksstof. 

Daarnaast verschillen stukken muziek beluisterd en weer huiswaarts gekeerd. 
Het was gezellig, waarvoor dank. 

Marcel, kom er maar in.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2013, 08:21:49 »
Hififreak,

Dank voor een erg gezellige en muzikale middag.  We hebben inderdaad gespreksstof genoeg. Zoals muziek, techniek en andere zaken.
Ergens in de buurt van 13.00 uur belde Hififreak aan bij mijn appartementje en vanaf binnenkomst startte er al meteen een aangenaam gesprek.
Na wat praten en een koppie thee ging de eerste CD in de speler.  Oscar Peterson, wel van gehoord maar nooit echt naar geluisterd. Wat is dat lekkere muziek zeg. Er volgde daarna nog Japanse jazz, blues, kerkorgel en een mooie mix van barokke instrumenten.  Veel lekkere en mooie  muziek geluisterd, dank voor het verrijken van mijn muzikale horizon, en daarna de vraag van mijn kant wat Hififreak eigenlijk van het geluid vond in mijn ruimte met deze set en de miniDSP.  Ik zelf gaf aan dat ik op dit moment best tevreden ben met het geluid maar dat ik het vermoeden heb dat er toch nog wat te halen valt.
Hififreak bevestigde eigenlijk mijn vermoedens en gaf aan dat de ruimte erg veel mee klinkt in het laag. Op het moment dat het laag aanzwelt gaat het andere belangrijke informatie in de muziek maskeren.  Dit ondanks dat de DSP al enorme verbetering heeft gebracht. Er is nog genoeg werk aan de winkel en mijn conclusie was dat er toch een meetmicrofoon moet gaan komen.
 
Misschien even kort over mijn luisterruimte / woonkamer.
Mijn luisterruimte is erg hard en ik luister ook nog met de luidsprekers uit het midden op de lange muur en de luisterplek tegen de tegenover liggende lange muur. Laminaatvloer en geen gordijnen.  Het luisteren met de luidsprekers op de korte kant is geen optie vanwege praktische redenen. 

Na nog een keer thee  en een sigaretje sprak Hififreak de legendarische woorden: "Ben je in voor een geintje?".  En dat ben ik meestal wel, en zeker in dit geval.
Het audiomeubel hebben we even van de muur gerold om de DSP weg te halen en ander luidspreker ..............tjes aan te sluiten.   Maar dan ook echt klein.  Heel klein naast mijn Ikon 6jes. Er zat slecht één drivertje in van 8 cm.  En eerlijk gezegd sloeg de schrik me een beetje om het hart, want ik kon al bevroeden wat er stond te gebeuren. 
Diverse stukken werden opnieuw gespeeld en ik was op zijn zachts gezegd overdondert, verbaasd en ontroert door de schoonheid van de muziek.  Ik zeg bewust muziek en niet geluid.  Er klonk muziek.  Het nadenken over het geluid was volledig weg op dat moment.  Als je dan toch nog over het geluid wil spreken dan komt het volgend naar voren. Compleet , schoon, eerlijk en mooi.  Het laag was er voldoende maar duwde geen informatie weg.  Ik heb een voor mij zeer bekend stuk muziek opgezet en er kwamen details naar voren welke ik alleen maar op mijn hoofdtelefoon kon horen.  In dat stuk wordt op een cello gespeeld en de snaren waren er voor het eerst echt , echt bij mij in de ruimte. De aanslag op het PVCinstrumet was ineens zoals ik het ken van de keer dat ik er naast heb mogen staan. Uiteraard ook dat er op gespeeld werd.  ;D
Ondertussen was mijn vrouw thuisgekomen en ook haar viel het schone geluid op.  Helaas had zij last van haar rechter oor en wilde ze niet echt verder luisteren maar ze gaf later nog wel aan dat ze die kleintjes wel heel erg mooi muziek vond maken.
Het viel haar ook op dat op plaatsen in de kamer waar je met de Ikon 6 niet kunt zijn vanwege het dreunen dit met de kleintjes volledig weg was en ook daar mooie muziek te horen was. 

Bovenstaande is slechts een zeer beperkte weergave van de aangename middag met Hififreak. Ik hoop dat het wel een beetje weergeeft wat er muzikaal en technisch gebeurt is.
Er borrelen plannen in mijn hoofd welke vrijwel zeker uitgewerkt gaan worden.  Daarover later meer.

Nogmaals dank aan Hififreak voor de erg gezellige middag en de verplaatsing van mijn muzikale horizon.
Mijn excuses voor het feit dat ik naast de thee niets heb aangeboden.  Ik ben het vergeten. Best jammer want er was best nog wel wat lekkers te vinden in de voorraadkast.

Die hele kleine reuzen kan ik niet meer uit mijn hoofd krijgen.
De foto's komen vandaag nog. 

Groeten

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2013, 09:07:15 »

Tja daar heb je het weer dat een vloerstaander het om de oren krijgt van een cheap compact luidsprekertje!
En vooral in harde kamers versterkt het zich dat vloerstaanders problemen veroorzaken,niet altijd,maar toch meestal.
Een compacte speaker heeft het voordeel dat ie van de grond komt,wat in de meeste gevallen van doorslaggevende betekenis is.En dan vooral in het middlaag.  :) :) :)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2013, 11:58:13 »


Die lach is veelzeggend.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Marcel en zijn Sony Lake People Beyerdynamic set.
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2013, 12:30:42 »
Dan zijn hier eindelijk een paar plaatjes van mijn set.

« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2013, 13:27:58 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000